Vad är det för likhet mellan en Ford Transit och en AIDS-patient

Chrille skrev:
Det är frågan om många kronor mer per mil. GLÖM allt snack om folk som kör vanar på 1,2-1,3 liter per mil för det är extremt ovanligt. Förlika dig med tanken på minst 1,5 och räkna med ännu mer om du kör fortare än 90 vid något tillfälle.

En vältrimmad Transit tror jag går att lösa för ca litern i lagligt tempo. Några dec till per mil om du kör med torpeden som farthållare...

Jag vet jag har haft cheva van förut, och den var förvisso sliten men drog närmara 2 blandad. Och det är inga som helst problem att köra en van med insprut och 700låda på 1.2-1.3 landsväg om du ger faan i att köra för fort förståss?. Sen blir det kanske en disel den här gången så man kan köpa fuldisel av bönderna och lura fet-Göran på några kronor milen.

Hightuned skrev:
Jag vet jag har haft cheva van förut, och den var förvisso sliten men drog närmara 2 blandad. Och det är inga som helst problem att köra en van med insprut och 700låda på 1.2-1.3 landsväg om du ger faan i att köra för fort förståss?. Sen blir det kanske en disel den här gången så man kan köpa fuldisel av bönderna och lura fet-Göran på några kronor milen.

HAr du haft förut så vet du ju vad som gäller :D Jag har en själv....

Chrille skrev:
Det kan fortfarande vara insprutning. Efter rådgörande med Petter R2 har vi kommit fram till Ford också gjort sig skyldiga till "förgasarinsprutning" dvs en spridare monterad i vad som ser ut som en förgasare. Kan vara kul att veta...

Själv byta jag bränslepump på en cheva en gång i tiden innan jag upptäckte att det fanns en spridare i det som såg ut som en förgasare och att det fanns en säkring till denna.....

Menar du på fullaste allvar att JAG inte skulle känna igen en förgasare??????? :confused: (Spring, spring, kolla instruktionsbok... hmmmm "Motordata sid 75, bläddra, bläddra...Hmmmm "Förgasartyp vv-förgasare" SKÖNT, jag har inte tappat greppet helt i alla fall...)

- DET VAR FÖRGASARE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Å tack för alla tips! Skönt att veta vart man ska vända sig om något inte funkar. Förresten, när man köper grejor på Biltema t.ex, ska man fråga efter bitar till en 2-liters OHC motor eller vad frågar man efter...Sierra..?? Dom har inte fördelarlock till Transit i katalogen...

magnus_moss skrev:
...

... Förresten, när man köper grejor på Biltema t.ex, ska man fråga efter bitar till en 2-liters OHC motor eller vad frågar man efter...Sierra..?? Dom har inte fördelarlock till Transit i katalogen...

Som sagt, jag TROR verkligen mig veta att det är samma motor i Sierran och då ska det vara 2liters OHC som gäller, men jag hade frågat snällt på den lokala Forddealern för att försäkra mig. Eller handla och spara kvittot på den lokala reservdelsnasaren.

Jag ska kolla under morgondagen med lite känningar på Ford och kolla vad jag kan få reda på mer specifikt.

låter bra chrille, ska kolla här åxå imorrn

Chrille skrev:
Som sagt, jag TROR verkligen mig veta att det är samma motor i Sierran och då ska det vara 2liters OHC som gäller, men jag hade frågat snällt på den lokala Forddealern för att försäkra mig. Eller handla och spara kvittot på den lokala reservdelsnasaren.

Jag ska kolla under morgondagen med lite känningar på Ford och kolla vad jag kan få reda på mer specifikt.

:Bugar

FAN va smart jag är!! Transit OHC 2,0 motor och Sierra dito från motsvarande årsmodeller har samma packnings-sats för helrenovering enligt Micros sortimentskatalog!! Visst kan det skilja någon liten packning nånstans men blocken är bevisligen desamma. Det du Petter!

Kolla dock in "komplett kamaxel-sats med vipparmar och oljerör" vilket talar för att det finns någon skillnad. Värden på kamaxel kanske - Transit har samma som Taunus 1,6 OHC ??

Vissa fällor kan tydligen finnas men på det stora hela så ska det gå att lösa mycket billiga prylar.....

Gå till www.micro.se och ladda hem PDF-en med deras reservdelar -

Chrille skrev:
Kolla dock in "komplett kamaxel-sats med vipparmar och oljerör" vilket talar för att det finns någon skillnad. Värden på kamaxel kanske - Transit har samma som Taunus 1,6 OHC ??
O herregud, Ford Ta i Anus *brrrr*

valmers skrev:
O herregud, Ford Ta i Anus *brrrr*

Vad fjollar du dig för. Hade en riktigt Fårrd Anus när jag låg i lumpen och det var en kanonbil. Varannan helg till Värmland o borra, varannan helg hem till pärona och få mat ...

Förresten, det finns en nackdel med den gamle fina Anusen (och Granadan). Växelspaken har en jävla ovana att lossa ... Inspirerande att bromsa hårt in i en korsning, kasta bak växelspaken i baksätet och sen ge full gas.

Chrille skrev:
Förresten, det finns en nackdel med den gamle fina Anusen (och Granadan). Växelspaken har en jävla ovana att lossa ... Inspirerande att bromsa hårt in i en korsning, kasta bak växelspaken i baksätet och sen ge full gas.
:hihi :lol :rofl :tummenupp

Har köpt en MB 310, skulle byta beläggen igår, slutade med nya skivor (dom gamla var som timglas) Brembo skivor :tummenupp och nya hjullager.. BILLIGT!!! Jag som inte har annat att lägga pengar opå, typ däck.... jaja så kan det gå i början av karriären. :yoparty

Chrille skrev:
:D
Fick just en flashback från många somrar tillbaka. Blåste om nån nisse med min fina granada, taktiskt riktigt precis innan en rondell. När jag kommer fram till rondellen är det trafik där så jag måste stanna o nyss omkörda bil kommer ikapp o står o väntar bakom. När jag ska lägga i ettan får jag hela växelspaken i handen. Gissa hur pinsamt det var att gå ut o försöka skjuva bilen åt sidan :död

stavgren skrev:
:D
Fick just en flashback från många somrar tillbaka. Blåste om nån nisse med min fina granada, taktiskt riktigt precis innan en rondell. När jag kommer fram till rondellen är det trafik där så jag måste stanna o nyss omkörda bil kommer ikapp o står o väntar bakom. När jag ska lägga i ettan får jag hela växelspaken i handen. Gissa hur pinsamt det var att gå ut o försöka skjuva bilen åt sidan :död
Weltklasse!

valmers skrev:

Typiskt bristande rutin hos Leif där. Med lite vana kan man, med en hand, rafsa fram spaken(extra klurigt om den hamna på golvet bak i bilen) och lirka i den såpass att man kan jucka i någon typ av växel på 10-15 sekunder.

Annan kul sak är det med Ford förkärlek till 'huvudnycklar' på bilarna. Satt på 'Biljarden' Arvika en dag i min ungdoms dagar när en kille dyker in med något vilt i blicken. "Kan någon här öppna låsta bilar" sa han och tittade av någon märklig anledning åt mitt håll(va faan :mad:) "Jag har låst in nycklarna i bilen!".

"Vad har du för bil då?"sa jag och när jag hörde att det var en Granada så hängde jag med ut, plockade fram nycklarna till min gamle -72a och gjorde ett par juckande o vridande i låset och fick på det viset låst upp bilen.

Nöjd med min otroliga kompetens så trallade jag in på biljarden igen och kvar på gatan stod en kille vid sin guldfärgade Ford och slogs visst av tanken "inbrottsäkert" eller liknande för han såg inte bara glad ut....

Min lyxiga VW Transporter 2,5 går som tåget. Extra skönt utan luftkonditionering nu när det är 30 grader ute.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph