Vad är det för likhet mellan en Ford Transit och en AIDS-patient

Chrille skrev:
Alla bilar med 15 år på nacken behöver kärlek. Parallellen mot fruntimmer är uppenbar - det räcker inte med bara kärlek, det måste vara rätt sorts kärlek.
Chrille skrev:
gammal skit är gammal skit.
Nu ska vi se. Parallellen här nu då alltså; vid vilken ålder börjar gammal skit vara gammal skit? Du ser väl till så att inte flickvännen läser här?

valmers skrev:
Nu ska vi se. Parallellen här nu då alltså; vid vilken ålder börjar gammal skit vara gammal skit? Du ser väl till så att inte flickvännen läser här?

Hehe, jag kan inte läsa det på annat sätt än att han menar att brudar och bilar blir lite slitna vid 15 år ålder :D

valmers skrev:

Nja, en bil börjar väl bli gammal skit vid tio års ålder och ett fruntimmer..... ett fruntimmer.... Ja men va fan, säg nåt fruntimmer som är lättservat och underhållsfritt - oavsett ålder.

:gnissla

Chrille skrev:
Nja, en bil börjar väl bli gammal skit vid tio års ålder och ett fruntimmer..... ett fruntimmer.... Ja men va fan, säg nåt fruntimmer som är lättservat och underhållsfritt - oavsett ålder.

:gnissla

Jag säger bara köp en riktig tysk kvalitetsbuss så slipper ni alla problem.... :hihi

Jag har inte bytt motor alls många gånger...... Jag lovar :rolleyes:

Bifogat

• Bild 7.jpg
    Bild 7.jpg
    26.6 KB · Visningar: 137
sleven skrev:
...

Jag har inte bytt motor alls många gånger...... Jag lovar :rolleyes:

Precis som med Ford Granada!

Varför jag vet att mitt personbästa på att skifta motor ligger på strax under 5 timmar?!?! Slump :rolleyes:

Spännande läsning.

Speciellt eftersom jag köpte en -89 Transit i somras. Fast det har inte varit det minsta problem med den (än). Man kanske ska passa på att byta olja/filter och kolla ventilspelet. Fast den knackar inget. Förra ägaren sa att toppen hade renoverats bara några hundra mil tidigare.

Nåja. Billig var den i alla fall. :rolleyes:

Relapse skrev:
Spännande läsning.

Speciellt eftersom jag köpte en -89 Transit i somras. Fast det har inte varit det minsta problem med den (än). Man kanske ska passa på att byta olja/filter och kolla ventilspelet. Fast den knackar inget. Förra ägaren sa att toppen hade renoverats bara några hundra mil tidigare.

Nåja. Billig var den i alla fall. :rolleyes:

Ryker den inte mycket blått när den kallstartas, drar olja eller knackar i ventilerna så kan du nog tro på att den är relativt nyrenoverad och då kanske du kan stå över ventilspelet i år men ett oljebyte är inte dyrt. Du körde inte så mycket i somras väl?

Nej men usch så mycket junk ni håller på med! Tacka vet jag Ford Aerostar -90! Den totalhavererade på E4:an kl. 04.30 en söndagsmorgon med en vattenskoter i skåpet. JAG HATAR FORD :4skrika !!!!!!!!!

magnus_moss skrev:
Jo, båda dör i förtid (Gammalt bilhandlarordspråk) :(

Och så minns man sommarens turer i Jorpes Transit!!! Hur det hela tiden fanns ett stort mått av spänning i luften: "SKA VI KOMMA FRAM?" Precis samma känsla som man har när man dyker ner i en krök lite snabbare än varvet innan, "Ska det hålla?".

Seriöst Mossberg. Vilken e snyggast?

Bifogat

• fordTransit.jpg
    fordTransit.jpg
    52.1 KB · Visningar: 367
Chrille skrev:
Har du tid så kolla ventilspelet ÄVEN om den inte knackar. Det kan va nån skojare som ställt den tajt... Räkna med att justera ventilerna en gång per säsong även om det inte slamrar - då håller sig grejerna. Bladmått och ventilkåpspackning är vad som behövs.
.

Jag rusar, jag rusar!!!
Kan rapportera att jag just bytt stift. Dom satt asahårt och gick äckeltrögt hela vägen ut. Och vilka stift. 2mm bort var den avbrända elektroden och då fick gnistan hoppa snett utåt höger för att hitta rätt. Gjorde ett olje/filterbyte också när jag ändå var på gång. VG+ på det tyckerjag!!
Å som den spann efteråt ... :hoppa

Jaha.... då var det ventiljustering härnäst alltså...

Chrille skrev:
Ryker den inte mycket blått när den kallstartas, drar olja eller knackar i ventilerna så kan du nog tro på att den är relativt nyrenoverad och då kanske du kan stå över ventilspelet i år men ett oljebyte är inte dyrt. Du körde inte så mycket i somras väl?

Nej, ingen blårök alls faktiskt. Startar snällt efter att man duttat två gånger på gaspedalen för att ställa automatchoken (enligt instr.boken). Enda jag har märkt att det tar någon minut i kallt väder innan den tänder på alla cylindrar. Har inte märkt att den dragit någon olja alls ännu. Det blev väl inte mer än en 300 mil ungefär förra säsongen.

Men lite omvårdnad i form av olja/filter kan man väl kosta på den. Eller är det inte "renlärigt" Transit-beteende kanske?

jorpes skrev:
Seriöst Mossberg. Vilken e snyggast?

Är detta din vagn.. Hade du inte en lagning av plywood i bakluckan? Nej, när det gäller charm och karisma så är jag slagen direkt. Din är svårslagen, helt klart. Min är faktiskt lite snygg för att vara en 89:a. Å nybesiktigad!!!
Vad den har ( som din vagn inte har ) är en liten säkerhetsdetalj som tidigare ägaren Malik hade modifierat dit. I vänster friskluftsutblås sitter det en liten moj fylld med flytande Wunderbaum så hela kabyssen är ständigt indränkt i en doft som inte står dåliga horhus efter. Helt otroligt! Vad kan man göra för att neutralisera denna odör? Öppna en burk surströmming och ställa under förarstolen?
Schysst musiksmak hade han Malik i alla fall. Bullen levererades med en go kassett stereo och vad satt det för band i om inte Offspring!!!!! :yoparty

Relapse skrev:
Enda jag har märkt att det tar någon minut i kallt väder innan den tänder på alla cylindrar.

Byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift så blir det kanon!!!!!! :tummenupp

magnus_moss skrev:
Byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift, byt stift så blir det kanon!!!!!! :tummenupp

Så du tycker att jag ska... byta stift, alltså? Var det rätt uppfattat? :lol

magnus_moss skrev:
...

Vaddå Insprutning??
Sprang ut och kollade 89:an och på min sitter det en oljig go förgasare... Skönt.. tror jag..
....

Det kan fortfarande vara insprutning. Efter rådgörande med Petter R2 har vi kommit fram till Ford också gjort sig skyldiga till "förgasarinsprutning" dvs en spridare monterad i vad som ser ut som en förgasare. Kan vara kul att veta...

Själv byta jag bränslepump på en cheva en gång i tiden innan jag upptäckte att det fanns en spridare i det som såg ut som en förgasare och att det fanns en säkring till denna.....

Chrille skrev:
Har du tid så kolla ventilspelet ÄVEN om den inte knackar. Det kan va nån skojare som ställt den tajt... Räkna med att justera ventilerna en gång per säsong även om det inte slamrar - då håller sig grejerna. Bladmått och ventilkåpspackning är vad som behövs.

Är nästan hundra på att motorn är densamma som i granador o sierror och då kan man köra av kamremmen utan ventilras. (har bytat kamrem på en parkering i Norge en gång. Kamrem = registerrem på norska)

Service e billigt. En fyra olja, luftfilter o oljefilter på Micro/Biltema är inte så dyrt att man behöver skippa det. De dåliga kammarna på Ford var ett problem fram till 86-87 så du ska nog klara dig från chockladkamaxlarna. Likaså de värdelösa växellådorna som också förekom vid den här tiden som ett resultat av ett samarbete mellan Ford och Mazda.

Vanligt problem på Ford(alla modeller jag kommit i kontakt med) är temperaturen. Ligger inte tempen där den ska(ofta för låg) så ta reda på varför. Temostat är, som allt annat till Ford, billigt. Dock är även tempmätarna billiga så man får vara lite listig om det ena inte stämmer med det andra.

Laddar den inte trots att laddlampan inte lyser? Sätt en extra jord från generatorn direkt i jorden på batteriet. Ett lömskt, klassiskt Fordfel, som du enbart upptäcker på två sätt - antingen kollar du ,vid minsta tveksamhet, med en voltmeter så att bilen laddar eller så blir du stående med batteritorsk.

Tack chrille, batterie trixet ska genast testas på min forrd.. En vacker Fiesta från -88

Håller själv på att leta skåpbil, men det lutar nog åt en cheva van, förvisso drar den ju mer sås än en transit eller transporter men delarna är skitbilliga och den har något som skåpbilar tillverkade utanför staterna totalt saknar nämlign KOMFORT. Åkte med en polare i en Peugot skåpbil från Tullinge till Karlskoga och redan efter en timme hade man ju träsmak i arslet, nää då får den heller kosta ett par kronor mer per mil att köra.

Hightuned skrev:
Håller själv på att leta skåpbil, men det lutar nog åt en cheva van, förvisso drar den ju mer sås än en transit eller transporter men delarna är skitbilliga och den har något som skåpbilar tillverkade utanför staterna totalt saknar nämlign KOMFORT. Åkte med en polare i en Peugot skåpbil från Tullinge till Karlskoga och redan efter en timme hade man ju träsmak i arslet, nää då får den heller kosta ett par kronor mer per mil att köra.

Det är frågan om många kronor mer per mil. GLÖM allt snack om folk som kör vanar på 1,2-1,3 liter per mil för det är extremt ovanligt. Förlika dig med tanken på minst 1,5 och räkna med ännu mer om du kör fortare än 90 vid något tillfälle.

En vältrimmad Transit tror jag går att lösa för ca litern i lagligt tempo. Några dec till per mil om du kör med torpeden som farthållare...

YaZ skrev:
Tack chrille, batterie trixet ska genast testas på min forrd.. En vacker Fiesta från -88

Laddar den inte?? Mät spänning på batteriet med bilen avstängd (ca 12 volt) starta och spänningen ska öka till ca 13.5volt. Gör det inte det(och laddlampan inte lyser) så dra en direkt-jord från någon av fästskruvarna på generatorn till minusklämman på batteriet... och mät igen...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph