Vad är att beteckna som ett personangrepp

Chrille skrev:
Va ska du tvångsansluta mig till Moderaterna??
Mardröm för VPK-Chrille juh, laga din ventilsallad nu och kom in i matchen, skecka tant o ongar på tippen, det är fanimej vår :yoparty

mb skrev:
Skriver man exempelvis "det är inte så konstigt att en fet, utstött, hemmaboende pundarnisse som du inte begriper nåt", så har man inte vunnit ett dugg i sak på det. Man har bara kommit med ett onödligt (och troligtvis totalt felaktigt) personangrepp.

Jo med det är en klar skillnad där. Om jag däremot säger att "att om man verkligen tror nåt så jävla dumt så bör man testa att läsa en bok eller två" utan att quota någon eller nämna någon vid namn så anser jag att det är riktat mot en grupp av människor, inte en specifik individ.

Chrille skrev:
Jo med det är en klar skillnad där. Om jag däremot säger att "att om man verkligen tror nåt så jävla dumt så bör man testa att läsa en bok eller två" utan att quota någon eller nämna någon vid namn så anser jag att det är riktat mot en grupp av människor, inte en specifik individ.

Även om den individen ingår i den gruppen av människor? Alt. undersförstått förpassas till den gruppen.

Henken skrev:
Även om den individen ingår i den gruppen av människor? Alt. undersförstått förpassas till den gruppen.

Jovisst. Förtydligat så anser jag mig ha rätten att säga att:
"Rasister har grundläggande fel i uppfostran och/eller tankeförmåga."

Däremot får jag inte säga att "Du är rasist och har uppenbarligen har grundläggande fel i uppfostran och/eller tankeförmåga."

Eller om jag säger "Bara idioter kör på bakhjulet i innerstan" då?

GSXR1100R skrev:
Du är en sjuk man Freppa :3freak

Din satans fähund!
Du luktar illa, är tjockare än hela RR-eliten sammantaget och kör långsammare än.....MIG! Far åt helvete!

"Din satans, satans, du din satans helvetes jävla skit!
Bondlurk, läbbiga skurk, ynkliga parasit!
Pottsork, din snuskiga tork, din ruttna rot din full av kork!
Avskum, spattig och krum, du är så jävla dum!
Din usla gam din skäggige torsk förnicklade pappskalle skum,
FÖRBANNE DIG,
Lägg ägg slibbiga drägg, skitstövel och bandit!
Slashas, ditt vidriga ass, piss och pest och senapsgas!
Sopprot, helidiot, fan vad du bär dig ot!
Dina sabla torsk, ditt feta arschel, våga dig aldrig mer hit!
Attans skiiiiiitstrooooop!
Hörrö din SAAAAAAAAAAAAAAAATAAAAAAAANS.....

Helvetes, helvetes, helvetes,

HELVETES JÄVLA SKIIIIIT!
"

Jag kommer ihåg en som brukade skriva att, du måste ha blivit tappad i golvet som bäbis, ditt juck samt en massa annat otäckt, men det är inte ordvalet utan snarare relationen till motparten som avgör nivån.

Jag kan verbalfajtas med litterära pungsparkar till dom som jag tycker mig känna väl, men inte till främmande människor.

Freppa skrev:
Din satans fähund!
Du luktar illa, är tjockare än hela RR-eliten sammantaget och kör långsammare än.....MIG! Far åt helvete!

"Din satans, satans, du din satans helvetes jävla skit!
Bondlurk, läbbiga skurk, ynkliga parasit!
Pottsork, din snuskiga tork, din ruttna rot din full av kork!
Avskum, spattig och krum, du är så jävla dum!
Din usla gam din skäggige torsk förnicklade pappskalle skum,
FÖRBANNE DIG,
Lägg ägg slibbiga drägg, skitstövel och bandit!
Slashas, ditt vidriga ass, piss och pest och senapsgas!
Sopprot, helidiot, fan vad du bär dig ot!
Dina sabla torsk, ditt feta arschel, våga dig aldrig mer hit!
Attans skiiiiiitstrooooop!
Hörrö din SAAAAAAAAAAAAAAAATAAAAAAAANS.....

Helvetes, helvetes, helvetes,

HELVETES JÄVLA SKIIIIIT!
"

aaaaahhhh mange o brassekatten! det var inte i går... eller det var det kanske, Jag kanske borde skaffa mig en hobby. :va

Jag brukar inte bry mig speciellt mycket av vad som sägs om en själv på ett internet forum..
Nu har jag bara träffat en annan IRL från SH och skillnaden var ganska stor från bilden man fick av honom på nätet än när man snackade "på riktigt" han hade lite kaxigare attityd på nätet... (:va om någon förstod vad jag just skrev... :lol )
Jag tror att många bakom tangentbordet hugger ganska snabbt om någon skriver några mindre väl valda ord, medan i verkligenheten hade dom inte ens reagerat på det.

hmmm det är iallafall vad jag tror...

:hej

Intressant tråd.

Först och främst finns det ingenting absolut i att det är mottagaren av meddelandet som avgör om det är ett personangrepp. Det måste trots allt finnas en intention hos sändaren att misskreditera en unik individ.

När man ger sig i kast med o-quotade inlägg där man anser att alla som står för en viss åsikt är "imbecilla nollor utan existensberättigande" rör man sig i en gråzon, även om man inte har pekat ut någon speciell individ. Per deffinition är inte detta ett personangrepp, dock är det en misskreditering av en grupp av individer som har en åsiktsgemenskap. Det enda man egentligen uppnår är ytterligare allienering mellan debattanterna. Bra eller dåligt? Upp till var och en.
Själv tycker jag att man kan avstå från de värsta övertrampen tills någon annan går över gränsen. Då kan man bemöta med samma mynt.

Vad gäller frågan om Chrille skulle begå personangrepp eller inte så tror jag bara det är ett problem för folk som inte besitter samma litterära kontringsförmåga som honom. Med andra ord kör på som innan.

gladh

Jag säger också kör på som innan, idioter ska man inte dalta med.

Chrille har inte gjort sig skyldig till personangrepp såvitt jag vet.

Chris Ash skrev:
Jag säger också kör på som innan, idioter ska man inte dalta med. Chrille har inte gjort sig skyldig till personangrepp såvitt jag vet.

Akta...akta.... nån som känner sig som en idiot kan ta åt sig...!! :rolleyes: :)

Äh...jag säger oxå.. kör på du Chrille... jag tycker att det är en fröjd att läsa dina kloka ord.

Bra där!! :tummenupp

Enl mig är ett personangrepp något som sägs helt utan bakgrund, något taget helt från luften. Ibland kan nog ett subjektiv åsikt också ses som ett personangrepp om man inte förtydligare det. Jag tycker det är skillnad på att säga:

DU är dum i huvudet.

och

JAG tycker att DU är dum i huvudet.

Även fast jag inte ser en åsikt som ett personangrepp så tycker jag däremot att det hör till god ton, etik och moral att kanske inte alltid påvisa en negativ åsikt om någon/något öppet i ett forum. Man ska inte ljuga men man behöver inte alltid berätta den bistra sanningen. Många har lätt för att vara hårda och elaka när de gömmer sig bakom en dator och säga saker till/om folk som de aldrig skulle kunna säga i verkliga livet...

- Johan

Chrille skrev:
Eftersom jag på senare tid har blivit anklagad för att vara skyldig till personangrepp till höger o vänster så är jag intresserad av vad detta verkligen innebär? Naturligtvis förutsätter jag att jag har rätt som vanligt men det kan ju faktiskt finnas delade meningar om det.

Om jag säger att en viss åsikt är reserverad för idioter och andra mentalt begränsade individer så anser jag inte att det är ett angrepp riktat mot person även om någon individ tidigare i tråden uttalat just denna åsikt? Har jag rätt eller är jag lite väl frikostig när det gäller mina rättigheter att fördöma?

Däremot så förstår sig vissa på lite ironi och sådant (iaf på supermotardforumet där jag hänger mest...), då e det något helt annat...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti