Vaccinera sig eller inte ? svin(nya)influensan.

Ska jag vaccinera mig ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Precis som av ärtor om dom äts på fel sätt.. de finns väl inga registrerade dödsfall för detta vaccin?

Såg detta dock nu dock.. Inget jag läst om tidigare http://www.aftonbladet.se/nyheter/svininfluensan/article6182086.ab

De stoppar "ett parti av vaccinet"... Det är inte detsamma som att de stoppar vaccinet även om det självklart inte kan vara så kul att tillhöra de som får "måndagsexemplar" av ett vaccin...

Själv har jag hållit mig ifrån tråden...

Jag vaccinerade mig dock i torsdags. Skulle vaccinera lillkorven på barnavårdscentralen och då fick även alla medföljande föräldrar vaccin så då kändes det dumt att tacka nej.

Känns lite bättre att hälsa på polaren och deras nyfödda och veta att man inte är smittbärare....(så länge man sköter övrig hygien)..

Känns lite bättre att hälsa på polaren och deras nyfödda och veta att man inte är smittbärare....(så länge man sköter övrig hygien)..

MEN...är det vaccinet som gör att man inte bär på smittan. Eller är det de fakto "övrig hygien" som ändå alltid gäller när man inte ska föra smitta vidare.

Alltså är man GARANTERAD...eller är det bara minskad risk...och hur mycket mindre risk är det då.???

Alla dessa jävla frågor.!! :rolleyes:

MEN...är det vaccinet som gör att man inte bär på smittan. Eller är det de fakto "övrig hygien" som ändå alltid gäller när man inte ska föra smitta vidare.

Alltså är man GARANTERAD...eller är det bara minskad risk...och hur mycket mindre risk är det då.???

Som jag förstått det så kan man fortfarande sprida men kortare tid.

Immunförsvaret är väldigt begränsat på händer..

Är du inte vaccinerad så kan ju viruset få fäste och "bo" i dig och du kommer alltså vara smittsam så lång tid som det tar ditt immunförsvar att kämpa ned viruset. Du kan således vara smittspridare i 1-2 veckor utan problem.

Om du är vaccinerad eller har varit sjuk så du har utvecklat immunitet så kommer ju inte viruset få fäste i din kropp utan du bär bara viruset på dig i form av droppar (saliv/snor o.s.v.) som kommer ifrån någon annan smittad...

Så är du imun/vaccinerad och någon svinsjuk nyser dig i ansiktet är du smittsam tills du tvättat dig ordentligt vilket kan vara ett par timmar...

Är du ovaccinerad och inte varit sjuk så kan du ju utan problem bli smittad och alltså bli smittspridare i dagar/veckor...

Det är därför jag tycker det känns bra att ha vaccinerat mig när jag har för avsikt att träffa polaren och hans 2 månaders... För har jag inte taffsat på smittade eller låtit dem nysa på mig timmarna innan jag går dit så lär jag inte heller riskera att smitta lillkillen...

Som ovaccinerad så kan jag ju utan problem bli smittad på måndagen, hälsa på polaren och ovetandes smitta lillgrabben på onsdagen och själv bli sjuk först på fredag...

Immunförsvaret är väldigt begränsat på händer..

Din handhygien brukar förhoppningsvis vara bättre...

Du får inte virus på händerna en dag och bär det med dig två dagar senare...

Blir du däremot smittad kan du ju sprida viruset i många dagar.

:va ..

Last edited:
Din handhygien brukar förhoppningsvis vara bättre...

Du får inte virus på händerna en dag och bär det med dig två dagar senare...

Blir du däremot smittad kan du ju sprida viruset i många dagar.

:va ..

Och det var väl det jag skrev? :va

Du kan fortfarande ta i ett handtag med smitta och smitta grannungarna (upp till 5 timmar efter kontakt är vad jag läst men vet inte om det stämmer).

En del verkar tro att viruset tvärdör direkt pga vaccin, det var det jag sa emot.

De stoppar "ett parti av vaccinet"... Det är inte detsamma som att de stoppar vaccinet även om det självklart inte kan vara så kul att tillhöra de som får "måndagsexemplar" av ett vaccin...
QUOTE]

hur vet du att det ar ETT mandags exemplar? vad ar ETT parti? Tillverkas ETT parti seperat fran alla andra parti, eller tillverkas det lopandes hela tiden?

om det nu ar ETT parti, alltsa en container, hur skulle det skilja sig fran resten av vaccinet? det har blivit daligt under transport?

som vanligt med alla dessa artiklar om svinvaccinet sa ar det ingen som blir klokare av den 'nya' informationen. motstandare (eller neutrala) till vaccinet laser det som att vaccinet har stoppats i ett land (vilket det har i viss utstrackning, hur stor utstrackning vet vi inte ennu) och darfor ses som att det kan vara farligt

vaccin-fanclubben laser det som att det BARA ar en liten del av vaccin som skickat ut som ar 'undermaligt'

Last edited:
om det nu ar ETT parti, alltsa en container, hur skulle det skilja sig fran resten av vaccinet? det har blivit daligt under transport?

"Det vaccin som används i Kanada tillverkas även i Kanada. Det har en annan sammansättning som inte är helt identiskt med som det som används i Sverige. Och just det vaccin som stoppat var knutet till viss tillverkningssats,"
...

"Tillsammans med kanadensiska myndigheter utreder läkemedelsföretaget nu de många biverkningsfallen, uppger BBC. "

Om man läste artikeln så var det väl precis den frågan utredningen skulle besvara....
Och vad det gäller frågan om det bara var ett parti så verkade de väl ha konstaterat att bland de som fått vacciner från det partiet var antalet personer med biverkningar betydligt fler....

Jag är vare sig vaccinförespråkare eller motståndare. Min kommentar var mest för att betona skillnaden i att "dra tillbaka ett parti" och på att en nation plötsligt stoppar all vaccinering... Vaccinmotståndarna vill gärna få tillbakadragningen av ett specifikt parti att låta som om kanada plötsligt stoppat all vaccinering....

Själv vet jag inte om jag hade vaccinerat mig om jag hade behövt gå till vårdcentralen enbart för att vaccinera mig. För mig handlar det mest om att jag passade på när jag ändå satt hos sjuksköterskan med lillkillen i knäet för att han skulle vaccinera sig.

Dessutom känns det bra att slippa oroa sig för att jag ska dra hem smittan till polarens nyfödda som sagt..

Om man läste artikeln så var det väl precis den frågan utredningen skulle besvara....

tamifan.. skulle svära pa att det inte stod i forsta artikel'n.. men jag har nog fel

i vilket fall som helst sa gor inte den har informationen nagon klokare

sen kan man ju ocksa fraga varfor vaccinet som saljs/tillverkas i kanada ar annorlunda and det som sprutas i manniskor i sverige? om nagot andrats maste ju de ena vaccinet vara battre an det andra, varfor fortsatter dom da spruta det "gamla, daliga vaccinet" i folk?
kan ju bara finnas en anledning: pengar.

na jag skiter nog i det har vaccinet ett tag till

poh.jpg

Jag vaccinerade mig idag. Ingen kö. Inget skrik. Inget våldsamt upplopp. Det gjorde inte ens ont. Och jag har inga biverkningar.

Vart faan reklamerar man? :mad:

De värsta som kan hända om man tar vaccinet är att man blir sjuk ett par dar.. de värsta som kan hända om man inte tar det är att man dör. Låter som ett rätt enkelt val ?

Samt att du får ett försvar mot just dena variant av virus. Men står helt oskyddad mot nästa mutation av viruset. Vilket gör att du står inför samma beslut om och om igen för resten av livet.
och måste utsätta dig för dom biverkningar och risker ett vaccin innebär om och om igen.

Om man beslutar sig för att inte vaccinera sig så riskerar man att få viruset en gång, men utvecklar då ett bredare försvar mot framtida muterade virus, och står sig då bättre mot dom.

Det nuvarnade viruset är tämligen ofarligt. Ska man tro dödssiffrorna så är det väll runt 1/10 så farligt som "vanliga" influensan som kommer varje år.
Men när Svininfluensan muterat några gånger och blivigt ett farligare virus, och du beslutar dig för att inte vaccinera dig det året, så står du helt utan skydd mot ett virus som är farligt.

Har man kraftigt däremot kraftigt försvagade lungor och löper står risk att dö om man får ett virus som angriper lungorna (Som svininfluensan gör) så har jag viss förståelse för att man väljer att vaccinera sig nu, och alla år framåt i livet, eller tills man har starkare lungor. För då är risken större för stora skador av influensan än man riskerar av vaccinet.

Men som sagt, ingen vet all sanning förens om några år. Och man ska ta sitt eget beslut hur man vill leva livet.

Haha, vilken cirkus med åldringarna, de skulle bara nedför backen :D

Svårt att köra några hundra meter när alla är inpackade och klara :näsblod

Från Thulegården är det bara ett par hundra meter och kraftig nedförsbacke till Kiruna sjukhus där vaccineringarna genomförs.

Personalen beställde först sjukresor för alla vårdtagarna, men fick senare veta att sjukresor inte beviljas för vaccinering.

I sista stund styrde de om beställningen till färdtjänst. I brådskan hann personalen inte se till alla var berättigade till färdtjänst eller hade pengar med sig inför avresan.

Först när alla var inpackade i färdtjänstbussarna med rollatorer och rullstolar och chaufförerna skulle ta betalt visade det sig att bara hälften av åldringarna skulle få åka med.

Ing-Mari Lundmarks 95-åriga mamma var en av dem som fick hjälpas ut från sin plats längst in i bussen. Hur hon tog sig hem till lägenheten är det ingen som vet eftersom hon själv inget minns och rollatorn blev kvar i taxibussen som åkte mot sjukhuset.

Åke Roth, vd vid Taxi Kiruna, säger att chaufförerna har gått efter regelboken. De får inte blanda färdtjänstresenärer med vanliga taxikunder vid en och samma körning. Dessutom finns det en regel som säger att man inte får åka färdtjänst till sjukhuset.

http://www.nsd.se/nyheter/kiruna/artikel.aspx?ArticleId=5025972

Last edited:
Är du inte vaccinerad så kan ju viruset få fäste och "bo" i dig och du kommer alltså vara smittsam så lång tid som det tar ditt immunförsvar att kämpa ned viruset. Du kan således vara smittspridare i 1-2 veckor utan problem.
Hur länge är man smittsam?

Vi räknar med att man är smittsam från 1 dag innan till 7 dagar efter man börjat få influensasymtom (symptom). Smittsamheten kan vara lite längre om man fortfarande inte är feberfri efter 7 dagar och även hos barn. Man bör stanna hemma från arbete/skola 1-2 dagar efter man är feberfri.

Från Frågor och svar på Krisinformation.se.

Hur länge är man smittsam?

Vi räknar med att man är smittsam från 1 dag innan till 7

Bra bra! Hittade ingen mer exakt uppgift så det är finfint att du rättar mig...

Upp till 8 dagar är ändå avsevärt mycket längre än de 5 timmar(som någon annan nämnde) som viruset lever på t.ex händer ...

Bra bra! Hittade ingen mer exakt uppgift så det är finfint att du rättar mig...

Upp till 8 dagar är ändå avsevärt mycket längre än de 5 timmar(som någon annan nämnde) som viruset lever på t.ex händer ...
Men man kan ju som det står vara smittsam längre i vissa fall. Håller febern i sig längre så håller smittorisken längre.

Det viktiga är ändå att det är ungefär en dag som man smittar utan att veta om det, efter det bör man ha fått symptom och håller sig hemma (eller iaf borta från riskgrupper eller ovaccinerade som småbarn).

Sen står det även att smittorisken följer symptomen. Dvs har man nästan inga symptom så är smittorisken också väldigt liten. Kraftiga symptom, stor smittorisk.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT