Vaccinera sig eller inte ? svin(nya)influensan.

Ska jag vaccinera mig ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Jag får lite Xmen-feeling, att vaccinet kommer att utrota oss. Då jag inte tillhör underklassen så är jag inte i riskzonen att drabbas av vare sig svininfluensan eller finanskrisen, så varför ska jag vaccinera mig?

Syrran var i NY och fick denna svinbakterier, låg hemma sjuk och jag var där ett par tillfällen och hälsade på henne samt käkade middag med hennes sambo och henne, inget hände :D och för två veckor sen fick brorsan det, även träffade honom och det gick bra. fortfarande inte sjuk, trotts att jag kommit i kontakt med influensan för ca 2 mån sen.

Den sjukdommen är inte halal så jag undrar hur muslimer tar det ifall de blir smittade :rofl

Last edited:
Syrran var i NY och fick denna svinbakterier, låg hemma sjuk och jag var där ett par tillfällen och hälsade på henne samt käkade middag med hennes sambo och henne, inget hände :D och för två veckor sen fick brorsan det, även träffade honom och det gick bra. fortfarande inte sjuk, trotts att jag kommit i kontakt med influensan för ca 2 mån sen.

Den sjukdommen är inte halal så jag undrar hur muslimer tar det ifall de blir smittade :rofl
Jihad mot dem själva?

Osäker på det där med vaccineringen men då jag har en ettåring som jag gärna ser slipper det hela så blir det nog vaccinering om jag blir erbjuden den.

Även jag har ratat vaccinet från dag ett men nu vill min flickvän att jag vaccinerar mig ändå, bara för att hon är en tjockis *på smällen* och således i riskgruppen. Men kan man inte vara bärare av viruset även om man är vaccinerad?

Du kan smittas även om du är vaccinerad. Vaccin är ingen garanti mot sjukdom. Men risken minskar ju...

Om man vaccinerar sig utvecklar man väl inte antikroppar mot viruset, eller? Vilket skulle leda till att nästa gång det kommer får man vaccinera sig igen - garanterat inte gratis då.

Äh, jag skiter i vilket, jag är övertygad om att det är en marknadsekonomisk kupp för att läkemedelsbolagen behöver sälja lite.

EDIT: Och bieffekterna på vaccinet är väl ungefär samma som själva influensan så hur man än gör så blir man ju sjuk...

Jag vete fan om jag tänker vaccinera mig. Men min lilla mormor som numer bor hos mig och jag tar hand om, tänker jag vaccinera. Blir hon sjuk så är det nog slut på gumman...och det vill jag inte.

Perosnligen blir jag ALLTID sjuk när jag får vaccinhelvetena vad dom än påstår. Så jag är inte så glad i flunsavaccin.

Jag får lite Xmen-feeling, att vaccinet kommer att utrota oss. Då jag inte tillhör underklassen så är jag inte i riskzonen att drabbas av vare sig svininfluensan eller finanskrisen, så varför ska jag vaccinera mig?

Fan troooooooooooooru!!!!!

Allting blir alltid så förstorat i media.
Jag tänker inte vaccinera mig, jag har bra immunförsvar. :)

Aldrig i helsike. Jag vaccinerade mig en gång för många år sedan och jag har aldrig blivit så sjuk som då. Satans mygel.

Ska absolut vaccinera både mig själv och familjen.

Vaccinerar mot vanliga influensan varje år också. Tar ingen risk att ligga sjuk i onödan.
Har aldrig nånsin reagerat mot någon spruta.

Aldrig i helsike. Jag vaccinerade mig en gång för många år sedan och jag har aldrig blivit så sjuk som då. Satans mygel.

Bor man i södertälje så är väl svininfluensan kanske inte prio ett att vaccinera sig emot, det är väl en hel del annat man bör vaccinera sig mot där.

Tänker inte vaccinera mig, jag är lite skeptisk till att ta ett vaccin som stressats fram och som inte testats ordentligt. Då jag jobbade på kryssningsbåt var vi tvungna att ta vanligt influensavaccin, jag blev alltid sjuk av det, som bonus fick jag influensan ett år i alla fall. :mad:

Även jag har ratat vaccinet från dag ett men nu vill min flickvän att jag vaccinerar mig ändå, bara för att hon är en tjockis *på smällen* och således i riskgruppen. Men kan man inte vara bärare av viruset även om man är vaccinerad?

har din tjej fattat fel? det är väl gravida som inte ska vaccinera sig?, barn under 3 år ska inte vaccinera sig.

Last edited:
Företaget jag jobbar på kommer att beordra alla att ta det, och jag vet inte om man får lov att avstå.

Det företaget är ute på hal is, vaccinering är frivillig(Reinfeldt var tydlig på den punkten), beroende på hur de uttalat sig osv. skulle jag ringa KS, smittskyddsinstitutet eller några andra experter och checka för någon behöver tydligen ta någon chef i örat på det företaget.

Nej, jag kommer inte vaccinera mig på så lösa boliner

svininfluensa vaccinering 1976 gick inte så bra och det verkar inte vara testat i någon vidare utsträckning nu heller.

"Still, as observed by a participant in the immunization program, the vaccine killed more Americans than the disease did.[36]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Swine_influenza#1976_U.S._outbreak

Last edited:
Jag vill absolut inte vaccinera mig men då jag tillhör både riskgrupp och sjukvårdpersonal så är jag i princip tvingad.

Ja...det vette fan om jag vill vaccinera mig.

Företaget jag jobbar på kommer att beordra alla att ta det, och jag vet inte om man får lov att avstå.

Känner mig kluven, för inte är vaccinet något som garaneterar att man håller sig frisk.? Eller?

Vilken del av världen bor ni i egentligen?
Låter som en otäck plats, där man inte har rätt att bestämma över sin egen kropp, vård och behandling.

Det företaget är ute på hal is, vaccinering är frivillig(Reinfeldt var tydlig på den punkten), beroende på hur de uttalat sig osv. skulle jag ringa KS, smittskyddsinstitutet eller några andra experter och checka för någon behöver tydligen ta någon chef i örat på det företaget.

Nej, jag kommer inte vaccinera mig på så lösa boliner.

Tack för att du reagerar! :)

Om någon skulle försöka lura i mig att det inte går att avstå från vaccinering skulle jag bli riktigt arg. Jag förstår inte heller varför stora massan helt och hållet har glömt bort integritetstänket helt plötsligt. Integritet på nätet är tydligen viktigt, men inte rätten att bestämma över den egna kroppen.

Jag kommer nog att vaccinera mig "för andras skull". Det vore oschysst av mig att ta onödiga risker att sprida influensasmitta mellan/till våra patienter. De flesta av dom har nedsatt immunförsvar till följd av cancer och cytostatika. Fast jag tycker nog att vaccintillverkarna spelar en äcklig roll i dethär spelet och hade nog föredragit om vaccinet testats bättre innan.

Inge vaccin.
Har pratat med en som tidigare tog influensavacin (svininfluensan är ju bara en valig influensa, fast med äckligare namn) isf att bli rejält sjuk så var han smådålig i ett halvår.

Dessutom så är ju influensan "intelligent" vilket gör att om många vacinerar sig så muterar influensan och blir farligare.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman