V-twin vs Radfyra

• Thread starter Thread starter Rickster
  • Start date Start date
Strider skrev:
Ja, men förstår du inte, du kan inte på skilja vridmoment och effekt. Effekt = konstant*vridmonent* varvtal punkt slut. Det är ungefär som att försöka skilja på ström och spänning i Ohms lag ( U=R*I).

Visst kan man konstruera motorer som i ditt exempel. Toppffekten kommer skulle ha blivit exakt 2,25 ggr högre på den högvarviga motorn givet att vrimomentet hade varit konstant över varvtalet ( fast det är det ju aldrig i verkligehten).

Nej, jag har bara förtydligat vad du skrev med besserwissig petimeterprecision.
Jo jag känner till formeln effekt*7025/varv = vrid , men det gör kanske inte folk, ok att du förtydligar, men kontentan är att konfigurationen inte har sån stor betydelse.
Men egentligen är det ju så att ett visst maxvrid alltid ger en viss effekt så just i den punkten så just där blir det ju exakt.
I övrigt innebär det ju inte att det blir en indentisk kurva, men väl en liknade.

Zee skrev:
Klart det finns, och du har en poäng här! En twin är inte per automatik en vildare vridmosare än en R4a.

Däremot tror jag ofta att motorkaraktäristiken är sådan att man upplever sjusset längre ner på twinnar (och blir "tom" på toppen), även om motsv R4 skulle ha mer mellanmos och ännu en (vildare) sjuss på toppen.

Edit: Stavra smo en jäval krtat, uj. :huvet
Det är väl egentligen det hela tråden handlar om.

Det bästa är nog, för den som undrar, att skaffa sig en uppfattning. Kanske inte genom en provkörning, utan kanske en dagstur fajtandes med båda karaktärerna. Sedan kan man ju kanske välja något som är bättre eller sämre.

Måste man f.ö. vara frälst vid en? Jag gillar båda typerna, de är charmiga på sitt sätt. Sen hurvida vridmomentets placering i registret osv. är ju rätt individuellt per modell. Givetvis är inte denna citering riktad just till dig Zee, men nu råkade den hamna här.

Som sagt, det som nämns i tråden åt höger och vänster är ju liknande åsikter och uttalanden. Seså, ut och prova, skaffa en uppfattning och sen är problemet löst. Eller?!

Nu börjar du gå utanför trådens ämne tycker jag.
Slitage och det ena med det andra, inget har hittils motsagt det jag skrev.
Dessutom skrev jag det du skriver, att begränsningar finns.
Men det innebär ändå inte att Nisses Ducati på 120hk är bättre än Olles Kawasaki på 120hk.
Och visst har du rätt, jag skrev fel när det gäller maxvrid, jag menade förstås att ett högt vrid på ett högt varv ger mer effekt, trasslade till mig med alla max där, maxvrid behöver ju inte sammafalla med maxeffekten.

Du har mao helt rätt, men jag förstår fortfarande inte det enorma fel i det jag skrev tidigare, jaja nu ska vi nog inte dra det här vidare, blir mest tjatigt.

Last edited:
flugan skrev:
Jag tänkte vare sig på effekt eller vrid, men du gjorde. Är man ute efter att maximera effekt och motorcykelåkning endast handlar om effekt är väl radfyra det bästa alternativet (helst då på fullgas).
Bara för att förtydliga så menade jag inte att du hade fel :tummenupp

#Olsson# skrev:
Fan, har inte du frågat detta i tidigare trådar? Cum.
Det är möjligt men jag börjar bli gammal och glömmer så lätt :D
Jag har fått den, felaktiga, uppfattningen att twinnar alltid har bättre vrid än radfyror men nu börjar jag bli klokare (om det nu går :tungan)

Skilj gärna på vad som är möjligt att göra rent tekniskt och vilka hojar som finns
att köpa. Allt som går att göra går inte att sälja.

Det finns inget som säger att en twin måste ha bättre (el.sämre vrid) än en 4a.
Däremot går det inte att få en stor cylle att varva och andas så bra utan att den pajar.
Så det är lättare att få hög effekt ur flera små cyllar än en stor.

Effekt o vrid kommer från andning o förbränning i cyllen, och den påverkas inte
av om det finns flera cyllar i närheten eller inte. Skulle 2 stånkor ihopkopplade
plötsligt tappa vrid och börja varva som f-n ? Knappast. Inte 4 st heller.
(Börja man koppla ihop avgassystem o har gemensam luftburk så märker dom
förstås varann, men det är mer finlir trots allt.)

Så det VANLIGA är att 4or varvar mer och har sämre vrid på låga varv. Men det
MÅSTE inte vara så.
Titta på Goldwing, nån som tror den boxer6an varvar 20000, lämnar 350 hk
och har skitdåligt vrid på låga varv ?

Klart det är skillnad på känslan beroende på vilken motortyp det sitter i hojen.
Vore väl mycket konstigt annars....
/u

sandstream skrev:
Det är möjligt men jag börjar bli gammal och glömmer så lätt :D
Jag har fått den, felaktiga, uppfattningen att twinnar alltid har bättre vrid än radfyror men nu börjar jag bli klokare (om det nu går :tungan)

Oftast når twinar sitt högsta vridmoment vid lägre varvtal än en R4 med samma volym. Det ger ibland högre G-krafter hos en V-twin när man vrider fullt från lågt varv och låter varvtalet öka. Högsta vridmoment byggs ju upp över en kortare distans(varvtal) Möjligen är det just det som får många att tro att vridmomentet är "högt". Man upplever helt riktigt bra prestanda men kopplar det felaktigt till högt vridmoment.

V-twinnar finns inte, det är ett påhitt precis som sockervadd och luftballonger.

Det finns bara ett sätt och det är att provköra en twin :tummenupp
Då förstår du skillnaden, jag växlar ju mellan att köra zx12:an och Falcon och även om 12:an har en grymt massa hästar och vrid den med så får jag alltid en liten rysning av välbehag när jag sätter mig på min Aprilia igen :kär
Personligen tycker jag att du ska köpa en Mille-r, den ger dig mer för pengarna!

Rickster skrev:
Vet ej om detta e rätt forum att ta upp det i men,men.

Funderade lite över skillnaden över en rad fyra, som på min 1000RR fireblade -04. jämfört med en V-twin som på Ducati 999r och/eller Aprilia Mille R Factory.

Då jag tänkte köpa ny hoj (ducatin eller Aprilian). Så tänkte jag det va bättre att fråga folk här, istället för på respektive återförsäljare då dom självklart skulle dra till med en massa saker varför jag just skulle köpa DEN hojen HOS dom.

Vad är skillnaden mellan min nuvarande hoj, mot dom dära 2. T.ex gällande fart egenskaper, hantering, ljud, försäkringskostnader osv

Och vilken hoj av de 2 v-twinnarna är att föredra?

thx // Rick

Testar 999S mot millen osså är SP2 (RC51) med..
resultatet hittas HÄR

Har "V" vs "rad" någon betydelse i det här sammanhanget eller är det bara antalet cylindrar som har betydelse?

Typ, skulle en Rad2:a på 1000 kubik ha samma egenskaper som en V-twin på 1000 kubik, eller åt andra hållet en Rad4:a vs V4

Strider skrev:
:va :va :va :va

Twinnar har oftast maxvrid vid ett lägre varvtal än en radfyra på samma volym eftersom man har designat kamaxlar, ventiler mm så att man får ett vettigt register i förhållande till maxvarvtal. Inte för att de är just twinnar.

Bygga upp vridmoment? Vad menar du?

Jag berörde inte frågan varför en twin har maxvrid vid lägre varv.

Om man har två motorer med samma maxvrid. A) vid 5k rpm och B) vid 10k. Båda har 0 vrid vid 0 rpm. Om båda vrider fullt vid 0 rpm samtidigt så når A sitt högsta vridmoment tidigare än B. B måste forsätta att accelerera en bit innan den uppnått maxvrid.

SpeedDaemon skrev:
Har "V" vs "rad" någon betydelse i det här sammanhanget eller är det bara antalet cylindrar som har betydelse?

Typ, skulle en Rad2:a på 1000 kubik ha samma egenskaper som en V-twin på 1000 kubik, eller åt andra hållet en Rad4:a vs V4
Nej egentligen inte, men det kan vara andar saker som påverkar, tex så tar ju en V motor mindre plats än en radmotor i vissa lägen, en twin blir ju bredare än en V-twin om du förstår.
Och en fyrkantig 4a ger ju tat man måste ha 2 vevaxlar om man nu inte ska ha det till en V4a, det finns alltså kostnadsmässiga skäl med.

Ja fan inte ens ljudet har det egentligen betydelse för, lyssna på en sådan TRX850 med twinmotor så förstår du.

Poacher skrev:
Nej egentligen inte, men det kan vara andar saker som påverkar, tex så tar ju en V motor mindre plats än en radmotor i vissa lägen, en twin blir ju bredare än en V-twin om du förstår.
Och en fyrkantig 4a ger ju tat man måste ha 2 vevaxlar om man nu inte ska ha det till en V4a, det finns alltså kostnadsmässiga skäl med.

Ja fan inte ens ljudet har det egentligen betydelse för, lyssna på en sådan TRX850 med twinmotor så förstår du.

Hur viktfördelningen ändras beroende på vilken motor som monteras förstår jag.

Ville bara ha klart för mig om V vs rad påverkade karaktären. Nu har jag fått svar på det. Tack o bock.

Sen vet jag inte om jag håller med om ljudet, en V-motor och en rad-motor låter ju allt olika i mina öron även om antalet cylindrar är lika många, men det kanske finns andra anledningar.
De borde väl tända olika? Har t.o.m fått för mig att det har betydelse vilken vinkel det är mellan cylindrarna. Men det har som sagt kanske med annat att göra,,,

Poacher skrev:
Enbart om du tar ut en lägre effekt på twinnen stämmer detta, börjar du ta ut 170-180 hästar på twinnen kommer du märka att den kommer mer likna din rad4a förutom ljud och sådant förstås.
Det före3kommer så många missuppfattningar kring detta.
Jag tror att effekten i en V twin är mer kontrollerbar enl den SK BIGBANGteorin där även rad4 konverteras för att få en mer "twin lik karaktär" i WSBK citat http://www.crash.net/uk/en/feature_view.asp?cid=18&fid=6535 A typical big bang engine allows two cylinders to fire almost simultaneously, thus giving the rear tyre more time, in terms of crank rotation, between each pulse of power, allowing the tyre time to find grip before the next pulse. In a normal inline four-cylinder engine, where each cylinder fires evenly in succession, the rear wheel is prone to lose grip and not retrieve it until the throttle is eased off, losing forward speed or even high-siding the rider in extreme cases.2004 MotoGP world champion Valentino Rossi even credited Yamaha's introduction of a big bang engine as the most significant improvement to the YZR-M1.

Dvs enligt den teorin sker tändpulsarna på en twin sker mer sällan än i en radfyra och däcken hinner att återfå greppet mellan de mer sällsynta pulsarna jfr med en rad4 med sekventiella tändpulsar

SpeedDaemon skrev:

Det borde väl i så fall mer bero på hur vevaxeln ser ut, om kolvarna rör sig parallellt (i rad2:an) eller inte. Och om vevstakarna sitter på samma tapp som på HD (därav det orytmiska ljudet) tex.

Någon som vet exakt?

#Olsson# skrev:
Jag berörde inte frågan varför en twin har maxvrid vid lägre varv.

Om man har två motorer med samma maxvrid. A) vid 5k rpm och B) vid 10k. Båda har 0 vrid vid 0 rpm. Om båda vrider fullt vid 0 rpm samtidigt så når A sitt högsta vridmoment tidigare än B. B måste forsätta att accelerera en bit innan den uppnått maxvrid.

Haha, är du igång igen ? :tungan

Strider skrev:
En V-motor har en kortare vev vilket påverkar gyrokrafterna och därmed körbarheten till det bättre. V-motorn har fler kamaxlar, dubbla kamkedjor och blir därför generellt tyngre och får högre intern friktion vilket medför lägre effekt.

Förutom grejen med kortare vev vilket jag aldrig tänkt på är jag helt med på noterna.
Bra att jag inte behöver ligga sömnlös mer på nätterna och fundera på det här :crash

SpeedDaemon skrev:
Hur viktfördelningen ändras beroende på vilken motor som monteras förstår jag.

Ville bara ha klart för mig om V vs rad påverkade karaktären. Nu har jag fått svar på det. Tack o bock.

Sen vet jag inte om jag håller med om ljudet, en V-motor och en rad-motor låter ju allt olika i mina öron även om antalet cylindrar är lika många, men det kanske finns andra anledningar.
De borde väl tända olika? Har t.o.m fått för mig att det har betydelse vilken vinkel det är mellan cylindrarna. Men det har som sagt kanske med annat att göra,,,
Jo sant, men det går alltså att imitera andra motortyper genom att ändra tändpunkterna.
Så är det med nämnda trx och ett annat exempel är väl Ducatis nya V4a som väl vad jag ska förstå tänder i par för att låta ungefär som en vtwin.

Pyton skrev:
Det borde väl i så fall mer bero på hur vevaxeln ser ut, om kolvarna rör sig parallellt (i rad2:an) eller inte. Och om vevstakarna sitter på samma tapp som på HD (därav det orytmiska ljudet) tex.

Någon som vet exakt?
Det beror som du säger på hur vevaxeln "ser ut".
DVS när den tänder på sina cylindrar.

Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...