V-twin vs Radfyra

  • Thread starter Thread starter Rickster
  • Start date Start date
Robban_C skrev:
1. Japp. Men den har andra nackdelar, framförallt till hojar. Den är (liksom en raksexa) bred, och det är en hiskelig röra att få till avstämda in/utsystem.

2. Några rad4:or har balansaxlar men de flesta finns som har inte det. Det
är främst stora 4:or som har balansaxlar. Jag drar mig två till minnes :Volvo B234 (dvs 4-ventilaren men där kastar man ibland balansaxeln vid trimning för att spara roterande massa) och om jag minns rätt Porsches stora 4:a.
Hur är det med hojfyror? Finns säkert några men de är inte så många. Jag har hitintills aldrig hittat några balansaxlar i några hojpuffror i alla fall.

QUOTE]

Vill påstå att det är ganska vanligt utom på de extremaste sporthojarna där låg vikt regerar
Även enstånkor som husaberg har balansaxel (motroterande) flertalet saabmotorer osv.
Generellt sett kan man väl säga att i bilmotorer (moderna)sätter man ballansaxlar i om man har mer än 2l volym och 4cylindrar.
Motsvarande för mc borde väl vara 1l volym då vibrationer fortplantas lättare med stum motormontering och/eller mindre skillnad i vikt mellan motor och chassie
 
2ono skrev:
Alla R hojar på marknaden med rad4 har kompakta motroterande balansaxlar i dubbla varvtalet. ...

Hmmm. Nu får du nog definiera vilka.
Jag har skruvat mängder med knarrpuffror utan att hitta några balansaxlar. Kanske har taskig syn? :D
Jag tror att det finns på ett fåtal större touringlok men dessa finns inte i mitt garage.
Jag har iofs inte skruvat på årsmodeller typ -04/-05 eller så men jag vet att det inte finns på några Suz R fram t.o.m. -99, inte på några Yam fram t.o.m. Thunderace.
Jag betvivlar att det finns på R1 eller på senare generationer av Suz 750/1000 R. Men rätta mig gärna. :)


Pebl:
Japp. Håller med om stånkor. Flertalet japanstånkor (utm möjligen de mest extrema) har väl balansaxlar efter vad jag förstått.
Och bilfyror över 2l (ej Volvo B23 men dessa är ju äldre) har ofta balansaxlar.

Jag har en rakfyra på 3,3 liter som jag är rätt säker inte har balansaxel.
Iofs varvar den bara 2400 rpm. Och är från 60-talet. Och flera ton traktor håller emot vibrationerna. Men i alla fall. :)
 
Ok,vem vann det här teknikracet :D
Finns ett nyckelord till: Slaglängd.
Har inte läst hela tråden men ett ord som kanske ger bränsle åt elden. :)
 
Last edited:
RobbanC

Det finns väl ingen regel utan undantag tex gsxr750 yzfr1000 men gsxr1000 även hayabusa ,gsx1400 har balansaxel liksom FJ1300 och BMWk1200S mmmmm ZX12R osv. :tummenupp


2005-bmw-k12s-g-35-zoom.jpg
 
Last edited:
2ono skrev:
... Det finns väl ingen regel utan undantag tex gsxr750 yzfr1000 men gsxr1000 även hayabusa ,gsx1400 har balansaxel liksom FJ1300 och BMWk1200S mmmmm ZX12R osv. ...
Håller helt med. :tummenupp
Med reservation för några av de du räknade upp men det kan säkert skilja mellan olika årsmodeller. :)

BMWk1200S sporthoj?
Ok om det är den där nya ringensmiskaren (kan inte beteckningarna) men annars så vet jag inte.
Är det en sån på bilden så köper jag det oreserverat.

Riktiga hojar vibbar! :D
 
2ono skrev:
Det finns väl ingen regel utan undantag
T.o.m. den regel har undantag. (Nu blev det väldigt svårt....... :va )

Ang. balans: Det går inte att balansera ut en rad4a. Lika lite som en 180 gr
twin (även om man bortser från vippande momentet). Kolvarna rör sig
annorlunda över tiden uppåt resp nedåt. Eftersom kolvrörelsen inte är symmetrisk
så får man vibbar m dubbla frekvensen mot varvtalet. Därför balansaxlar drivs
m dubbla varvet. Men dom går inte att sätta på 'rätt' ställe, så helt hjälper dom
inte. Dubbla såna tar oss ännu en liten bit mot den vibrationsfria motorn.
Fast så rycker dom j-a motorerna i kedjan lik förb-t....
/u
 
ulf_lundin skrev:
T.o.m. den regel har undantag. (Nu blev det väldigt svårt....... :va )

Ang. balans: Det går inte att balansera ut en rad4a. Lika lite som en 180 gr
twin (även om man bortser från vippande momentet). Kolvarna rör sig
annorlunda över tiden uppåt resp nedåt. Eftersom kolvrörelsen inte är symmetrisk
så får man vibbar m dubbla frekvensen mot varvtalet. Därför balansaxlar drivs
m dubbla varvet. Men dom går inte att sätta på 'rätt' ställe, så helt hjälper dom
inte. Dubbla såna tar oss ännu en liten bit mot den vibrationsfria motorn.
Fast så rycker dom j-a motorerna i kedjan lik förb-t....
/u

Nej det är lätt "repeat after me" ingen regel utan undantag ,
ingen regel utan undantag , ingen regel utan undantag :tummenupp
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top