Strider skrev:
Hur skulle en motor med 2 resp 4 cyl och samma volym ens kunna vara lika? Olika borr o slag, storlek på ventiler osv eller är det att betrakta som ovidkommande?
Ja varför inte?
Är de lika stora kubikmässigt så.
Självklart har vevstakens längd, kolvens vikt osv inverkan, men du går ju ända till ytterligheterna vad som är möjligt, det är inte så jag menar, även jag fattar att det finns tekniska gränser för vad som är möjligt, men de är definitivt inte uppnådda på våra gathojar.
Du hänger upp dig på absolut maxgräns för vad som är möjligt att ta ur en motor, och då ger en rad4a mer effekt då de kommer kunna få den att varva högre och på så sätt ge högre vrid vid ett högre varv än twinnen.
Men inget av detta omöjligjör att 2 hojar med de olika motortyperna och liknade effektuttag och samma kubik få liknade effekt och vridkurvor.
Du får försaka nåt för att få nåt annat det kommer gälla även på en twin.
dvs en sporttwin kommer inte alltid ha kvar ett bättre bottenvrid.
Som någon annan skrev tidigare i en annan tråd i ämnet, det skulle gå lätt att bygga en rad4a med samma typ av vridmomentskurva som vilken v-twin som helst, jättelätt.
Det är mao inte V-twinnens magiska uppbyggnad som ger detta.
Sen att motorerna upplevs olika det är en annan femma.