V-twin vs Radfyra

• Thread starter Thread starter Rickster
  • Start date Start date
Poacher skrev:
Upplevelsen av motorn gör mycket, men som sagt i verkligheten spelar inte motorkonfigurationen så stor roll om det handlar om lika stora motorer.
Vart det där verkligen rätt?
Tyckte det skrevs innan att en begränsing för twinnen var just att vid samma motorstorlek (kubik) så måste twinnen flytta en större massa i varje cylinder (2 mot 4).
:va

sandstream skrev:
Tyckte det skrevs innan att en begränsing för twinnen var just att vid samma motorstorlek (kubik) så måste twinnen flytta en större massa i varje cylinder (2 mot 4).

Jag tror den största skillnaden på en twin vs en rad4 är att på R4 kan man få in mer ventiler på samma volym, jmnfr med en twin. Hm.. luddigt.. så här då...

Säg att vi har en 1000cc twin o en 1000cc R4. I R4an kan man få en 4 ventiler (2+2) per 250cc, medans i twinnen kan man endast få in 4 ventiler per 500cc. Detta ger lägre insugningshastighet i twinnen (tror jag) vilket i sin tur direkt påverkar hur mycket effekt man kan få ur spisen. Den lägre insugningshastigheten påverkar ju (tror jag igen) hur mycket man kan varva, och bla. därför varvar twinnar lägre än rad4or. Det finns en gräns för hur fort soppa o luft kan slussas in/ut ur en cylinder och därmed ligger read4or bättre til ur den aspekten.

Inte väldens bästa förklaring, men vafan.. :)
Sen spelar ju slag o borr också roll, men det får ngn annan ta..

Synd att ingen har länken till den dära artikeln..

Last edited:
Osså är det lättare att få optimal förbränning i mindre förbränningsrum. :tummenupp

Lika ofta används 'bra vrid' som synonym för att man känner varje kolvslag.
Och då blir det automatiskt så att gleständande stora motorer känns imponerande.
Dvs. lugna twinnar o stånkor med stora cyllar.

Vridet på en HD i orginalskick är dåligt (utom Porsche-motorn), betydligt lägre
än för en 1 l rad-4a. En 1400 cc HD har ungefär samma vrid som en sport 600a.

OT:
Vi har inget bra sätt att med en siffra fånga hur brett el. smalt effektregistret
är på en motor. Jag skulle kunna tänka mig t.ex. att man tar vrid-värdet vid
toppeffekten, går ner på vridkurvan tills man hittar samma vridvärde igen, då
förstås vid ett lägre varv. Och sen tar fram kvoten mellan toppeffektvarv och
detta lägre varvtal.
På det sättet får man iaf fram ett mått som ger samma värde för en motor
som drar mellan 5 o 10000 som för en som drar mellan 2500 o 5000. Och det
är ju bra, för det tar automatiskt hänsyn till om det är en hög- el. lågvarvig
motor, precis som man väljer olika utväxling för olika motorer.
/u

sandstream skrev:
Jo men vi behöver ju inte tänka oss att de ska varva 15000 varv eller något, kan du konstruera en V-twin som ska ge tex 170 hästar så kommer den likna Rad4an helt enkelt, smådetaljer kan säkert vara olika, men i det stora hela är det rätt lika.

Får förtydliga det hela lite så folk fattar vad jag menar, jag menar inte motorer där de tagit ut varje uns av effekt som går att få ur, i det fallet kommer rad4an alltid ha högre EFFEKT (skilj det från vridmoment) än twinnen.
Jag menar att om motorerna gav ungefär samma uteffekt så skulle vridkurvan vara liknade mellan de båda varianterna.
Jag förstår att det går att få ur mer effekt ur en rad4a, men den typen maxvässade hojar har vi inte på gatorna.

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Lika ofta används 'bra vrid' som synonym för att man känner varje kolvslag.
Och då blir det automatiskt så att gleständande stora motorer känns imponerande.
Dvs. lugna twinnar o stånkor med stora cyllar.

Vridet på en HD i orginalskick är dåligt (utom Porsche-motorn), betydligt lägre
än för en 1 l rad-4a. En 1400 cc HD har ungefär samma vrid som en sport 600a.

OT:
Vi har inget bra sätt att med en siffra fånga hur brett el. smalt effektregistret
är på en motor. Jag skulle kunna tänka mig t.ex. att man tar vrid-värdet vid
toppeffekten, går ner på vridkurvan tills man hittar samma vridvärde igen, då
förstås vid ett lägre varv. Och sen tar fram kvoten mellan toppeffektvarv och
detta lägre varvtal.
På det sättet får man iaf fram ett mått som ger samma värde för en motor
som drar mellan 5 o 10000 som för en som drar mellan 2500 o 5000. Och det
är ju bra, för det tar automatiskt hänsyn till om det är en hög- el. lågvarvig
motor, precis som man väljer olika utväxling för olika motorer.
/u
Jo men det blir ju lite överkurs, för var menar du att just motorkonfigurationen är det avgörande här?
Sen är det naturligtvis inte vettigt med en stånka på 1200cc som varvar 12000 varv.
För att en HD twin inte har lika högt maxvrid som en sportrad4a, lär ju bara betyda tat den inte är speciellt väl konstruerad, förhoppningsvis går ju utvecklingen lite framåt då och då och flyttar gränserna något.

Det är väl helt och hållet en smaksak. De med rad4 säger att det är bäst och de me Vtwin säger att det är bäst

fart egenskaper; Det känns ju som om det går långsammare på en twin. Det är inte samma kick som i en rad4, men bredare register.

hantering; Smak sak, växla ner ett steg istället för två inför en kurva typ.
ljud; smaksak, men enligt mig så krossar twinnarna rad4orna i den frågan . Källa

Poacher skrev:
Njä jag tror killen på Ducatin var duktigare på att använda sin hojs register helt enkelt.
Jag tror han menar att Ducatin helt enkelt tog sig bättre ur kurvorna inte att han blev ifrånkörd.
maxvrid som sådant är vida överlägset på CBR1000F självklart, men det vill ju till att använda växellådan och rätt varvtal med.

Exaktemundo, Duccen stack iväg bättre efter kurvan så att säga men det var inga problem att hänga med för övrigt eller komma ikapp. Det blev mest någon slags gummibandseffekt som jag upplevde kunde bero på bättre bottendrag på duccen, eller så hade jag helt enkelt för hög växel, eller så väger hoj+jag dubbelt så mycket som han....
Misstänker att jag skulle köra fortare på en V-twin med tanke på att jag inte är så mycket för att tokvarva som man ju bör med en radfyra.

Strider skrev:
2cyl är ju jättelikt 4cyl. Du har säkert en lysande framtid som motorkonstruktör. :tummenupp
Käns det inte dumt att skriva saker utan att begripa vad man svarar på ens?
Vi pratar ju inte presis om hur motorn ser ut.
Har aldrig sagt att jag ska bli eller är motorkonstruktör heller.
Annars ge en förklaring hur det fungerar egentligen.

Strider skrev:
2cyl är ju jättelikt 4cyl. Du har säkert en lysande framtid som motorkonstruktör. :tummenupp

Du kanske kan belysa oss andra om skillnaderna, eftersom du kan så mycket. Jag vill hemskt gärna veta vad du vet om detta eftersom du kommenterar andras kunnande i frågan..

*host* Det personliga påhoppet var väl kanske lite onödigt.. *host*

Rickster skrev:
Vet ej om detta e rätt forum att ta upp det i men,men.

Funderade lite över skillnaden över en rad fyra, som på min 1000RR fireblade -04. jämfört med en V-twin som på Ducati 999r och/eller Aprilia Mille R Factory.

Då jag tänkte köpa ny hoj (ducatin eller Aprilian). Så tänkte jag det va bättre att fråga folk här, istället för på respektive återförsäljare då dom självklart skulle dra till med en massa saker varför jag just skulle köpa DEN hojen HOS dom.

Vad är skillnaden mellan min nuvarande hoj, mot dom dära 2. T.ex gällande fart egenskaper, hantering, ljud, försäkringskostnader osv

Och vilken hoj av de 2 v-twinnarna är att föredra?
thx // Rick

En längsmonterad twin är smalare än en radfyra.

En twin är rolig att köra även i andra lägen än fullgas. Blir urvattnat att prata om känsla och upplevlse men mycket ligger däri (blixtar & dunder, magiska under).

Strider skrev:
..Hur skulle en motor med 2 resp 4 cyl och samma volym ens kunna vara lika? Olika borr o slag, storlek på ventiler osv eller är det att betrakta som ovidkommande?..

Jag tror alla här är överens om att de är olika till uppbyggnaden. Frågan är hur det påverkar konstruktionen, effekt, vrid, m.m. m.m. Du verkar ju sitta inne på endel uppenbara landminor? Kanske du vill dela med dig?

Bara för att en twin och en R4 är olika betyder det INTE att de inte kan göras väldigt lika i motorkaraktär. Men det visste kanske inte du?

Nu har jag inte läst hela tråden måste jag erkänna men möjligen att du kan få svar i senaste det senast nr av "Perfomence Bikes".

Dom testar där CBR 1000RR vs Triumph Daytona vs (nya) Ducati 999. Pratas lite om dom olika karaktärerna på motorn osv. Rätt intressant. Sen pratar dom om skillnanderna mellan rad fyra kontra twin (och 3cyl). Köp!

Strider skrev:
Host, host jag med. Vem är du nu som hoppar på vem? :va

Vart är det jag hoppar på dig, exakt? Jag menar bara på att eftersom du kan klanka ner på andras förklaringar kan du väl dela med dina tankar på problemen istället för att bara säga att andra har fel?..

flugan skrev:
En twin är rolig att köra även i andra lägen än fullgas.
Det är precis sånna uttalanden som jag ställer mig lite frågande till.
Är det inte så att det finns radfyror som har ett högre vridmoment över hela varvregistret än twinnar?
Eller är det ALLTID så att en radfyra har ett svagare "mellanregister" än en twin med samma motorstorlek?

Strider skrev:
Du kan inte skilja på vridmoment och effekt eftersom de intimt hänger samman. Vid alla varvtal. Radfyran kommer att högre effekt eftersom den varvar högre och inget annat skäl.

Om effekt kurvorna var lika, så skulle vridmomentkurvorna var lika oxå. Exakt lika.

Jo men detta är ju samma sak som jag skrev :lol

Det fungerar så att för att få hög effekt ur en en given motor måste du ha högt vridmoment på ett högt varv, gissa hur du då får lika hög effekt i de båda motortyperna:lol
DEssutom är det av det skälet jag vill att folk skiljer maxvridmoment som denna tråd handlar om från effekt, du kan ju faktiskt bygga en motor som ger 100nm maxvrid på 4000 varv som en som ger 100nm på 9000 varv(samma kubik), men toppeffekten kommer skilja sig åt rejält.

Jag har dessutom aldrig skrivit ordet "identiska*" någonstans, utan "liknade", och i det fallet anser jag att jag har rätt.
Dessutom får ditt inlägg lite konstig känsla, eftersom du menade att jag hade fel men nu helt är på min sida:)

Last edited:
sandstream skrev:
..Är det inte så att det finns radfyror som har ett högre vridmoment över hela varvregistret än twinnar?..

Klart det finns, och du har en poäng här! En twin är inte per automatik en vildare vridmosare än en R4a.

Däremot tror jag ofta att motorkaraktäristiken är sådan att man upplever sjusset längre ner på twinnar (och blir "tom" på toppen), även om motsv R4 skulle ha mer mellanmos och ännu en (vildare) sjuss på toppen.

Edit: Stavra smo en jäval krtat, uj. :huvet

Strider skrev:
Hur skulle en motor med 2 resp 4 cyl och samma volym ens kunna vara lika? Olika borr o slag, storlek på ventiler osv eller är det att betrakta som ovidkommande?
Ja varför inte?
Är de lika stora kubikmässigt så.
Självklart har vevstakens längd, kolvens vikt osv inverkan, men du går ju ända till ytterligheterna vad som är möjligt, det är inte så jag menar, även jag fattar att det finns tekniska gränser för vad som är möjligt, men de är definitivt inte uppnådda på våra gathojar.

Du hänger upp dig på absolut maxgräns för vad som är möjligt att ta ur en motor, och då ger en rad4a mer effekt då de kommer kunna få den att varva högre och på så sätt ge högre vrid vid ett högre varv än twinnen.
Men inget av detta omöjligjör att 2 hojar med de olika motortyperna och liknade effektuttag och samma kubik få liknade effekt och vridkurvor.

Du får försaka nåt för att få nåt annat det kommer gälla även på en twin.
dvs en sporttwin kommer inte alltid ha kvar ett bättre bottenvrid.
Som någon annan skrev tidigare i en annan tråd i ämnet, det skulle gå lätt att bygga en rad4a med samma typ av vridmomentskurva som vilken v-twin som helst, jättelätt.
Det är mao inte V-twinnens magiska uppbyggnad som ger detta.
Sen att motorerna upplevs olika det är en annan femma.

Last edited:
sandstream skrev:
Är det inte så att det finns radfyror som har ett högre vridmoment över hela varvregistret än twinnar?
Eller är det ALLTID så att en radfyra har ett svagare "mellanregister" än en twin med samma motorstorlek?

1) Självklart är det så.

2) Nej. Självklart inte.

Fan, har inte du frågat detta i tidigare trådar? Cum.

sandstream skrev:
Det är precis sånna uttalanden som jag ställer mig lite frågande till.

Jag tänkte vare sig på effekt eller vrid, men du gjorde. Är man ute efter att maximera effekt och motorcykelåkning endast handlar om effekt är väl radfyra det bästa alternativet (helst då på fullgas).

Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...