Vårdslöshet i trafik

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
ponera att någon är anklagad för vårdslöshet i trafik med stöd genom §1 Lag (1951:649)

1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.
Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).


om det nu inte har skett någon olycka, kan den personen då komma undan eller blir han per automatik åklagad för grov vårdslöshet i trafik tack det andra stycket?
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
man kan ju ponera att någon tex kört bakhjul inom laglig hastighet och medeltrafikintesitivitet
 

Smagatusk

Guest
Du kan bli dömd för grov oaktsamhet även om du inte orsakat någon olycka.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Per automatik tror jag knappast men du kommer nog inte undan per automatik heller. Har du varit grovt oaktsam så har du varit grovt oaktsam, olycka eller ej.
 

leifdaman

leifdaman
Gick med
29 Oct 2010
Ort
ystad
Hoj
NY 2009 kawasaki z1000 ABS vit/silver
klämmer in en liten fråga.
men rent lagligt, så får man väl igentligen köra på bakhjulet och göra stoppie ???

sen har jag ju hört d e en tolkningsfråga från polisen om DOM tycker man varit oaktsam osv?
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
man brukar ju komma undan med såna här grejjer...

nu har man valet att pynta straff-föreläggande för vanlig vårdslöshet och ses som dömd eller ringa å charma upp/lyckas reta upp nån.

orkar inte dra på rättegång men skulle i varje fall vilja krångla liiiite mer. (har ju inte ens blivit hörd)
 

leifdaman

leifdaman
Gick med
29 Oct 2010
Ort
ystad
Hoj
NY 2009 kawasaki z1000 ABS vit/silver
man brukar ju komma undan med såna här grejjer...

nu har man valet att pynta straff-föreläggande för vanlig vårdslöshet och ses som dömd eller ringa å charma upp/lyckas reta upp nån.

orkar inte dra på rättegång men skulle i varje fall vilja krångla liiiite mer. (har ju inte ens blivit hörd)



vad du än gör så erkänn aldrig ngt. är upp till åklagaren att bevisa.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
man brukar ju komma undan med såna här grejjer...

nu har man valet att pynta straff-föreläggande för vanlig vårdslöshet och ses som dömd eller ringa å charma upp/lyckas reta upp nån.

orkar inte dra på rättegång men skulle i varje fall vilja krångla liiiite mer. (har ju inte ens blivit hörd)

Neka bara, kommer säkert inte hända något. Det kan inte bli värre.
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Du torskar förmodligen om det är trafik i din närhet när du uuuilar, är du däremot ensam på vägen har du bättre chanser.

Edit: Grov vårdslöshet låter överdrivet.
 
Last edited:

pro :)

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
nora/stockholm
Hoj
betald
det finns ett rättsfall från örebro...? där en tävlingsförare kom undan en slangning pga. att han hade kontroll och kunskap i vad han gjorde eller så....? leta lite på forumet tror att det finns en tråd om det med bättre detaljer....

men ska man utnyttja det måste man ju kunna det;) är väl inte så många i din bekantskaps kretts som har koll på sånt..... ;)
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
det finns ett rättsfall från örebro...? där en tävlingsförare kom undan en slangning pga. att han hade kontroll och kunskap i vad han gjorde eller så....? leta lite på forumet tror att det finns en tråd om det med bättre detaljer....

men ska man utnyttja det måste man ju kunna det;) är väl inte så många i din bekantskaps kretts som har koll på sånt..... ;)

Kewlt, då kan en skicklig jägare skjuta av lite tråkiga släktingar utan risk :näsblod
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
vårdslöshet i trafik =0-6 mån. indraget kort.

Grov vårdslöshet i trafik = 12 - + mån.

jag åkte på vårdslöshet i trafik -06. efter att ha slangat på 50-väg i runt 100 blås. , tog förvisso 2,5 år innan tingsrättsförhandling o dom vilket gjorde att jag slapp få kortet indraget.

-08. åkte jag 150 blås på slangen me snutjag i 30-50sträckor i tät trafik , greps 1h. senare :rolleyes: fick 2 års indraget kort o 3-4 mån. fängelse.:tummenupp


mvh.T
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
vårdslöshet i trafik =0-6 mån. indraget kort.

Grov vårdslöshet i trafik = 12 - + mån.

jag åkte på vårdslöshet i trafik -06. efter att ha slangat på 50-väg i runt 100 blås. , tog förvisso 2,5 år innan tingsrättsförhandling o dom vilket gjorde att jag slapp få kortet indraget.

-08. åkte jag 150 blås på slangen me snutjag i 30-50sträckor i tät trafik , greps 1h. senare :rolleyes: fick 2 års indraget kort o 3-4 mån. fängelse.:tummenupp


mvh.T

Haha!
Lika komiskt det du gjort som att du skriver det som du gör. Kevl! :tummenupp

Mer slang åt folket!
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
man brukar ju komma undan med såna här grejjer...

nu har man valet att pynta straff-föreläggande för vanlig vårdslöshet och ses som dömd eller ringa å charma upp/lyckas reta upp nån.

orkar inte dra på rättegång men skulle i varje fall vilja krångla liiiite mer. (har ju inte ens blivit hörd)

Ponera att den som råkat åka bakhjul begär att få visa upp sina skills inför någon inspektör och visa att den kan åka bakhjul mycket kontrollerat i laglig hastighet. :yoparty

En dylik tillställning skulle man ju kunna bevittna. :D
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Neka bara, kommer säkert inte hända något. Det kan inte bli värre.

nja... tingsrätten håller ju inte trafikbrott så speciellt högt så det finns chans att det skjuts upp. , gjordes det i mitt fall 3 ggr. vilket gjorde att det tog 2,5 år innan det togs upp i tingsrätten.:tummenupp

nackdelen kan ju vara att det blir dyrare = högre/flera dagsböter etc. , liksom så har man ju inte rätt till en offentlig försvarare för sån typ av brott.:va


mvh.T

man brukar ju komma undan med såna här grejjer...

beror ju helt på bevisningen o kringliggande faktorer.:tummenupp

nu har man valet att pynta straff-föreläggande för vanlig vårdslöshet och ses som dömd eller ringa å charma upp/lyckas reta upp nån.

åklagaren bestämmer väl böterna eller??? sen är det ju upp till länsstyrelsen att avgöra hurvida ditt kort ska dras in o isåfall hur länge..

det tar normalt sett 2-4 mån. från att det blivit "Laga kraft" på domen tills länsstyrelsen att gett sitt utslag.

ta detta i beräkningen om du vill ha kortet indraget nu i vinter vilket normalt sett brukar bli 2 mån. + - 1 mån.

det kan vara smidigt att slippa tingsätten.:tummenupp

orkar inte dra på rättegång men skulle i varje fall vilja krångla liiiite mer. (har ju inte ens blivit hörd)

:D

mvh.T
 
Last edited:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
blev klockad i 240 på 70 väg, stannade och erkände.

domen blev grov vårdslöshet i trafik.
indraget KK i 12mån + 2000:- i böter.

va många år sedan nu så böterna har säkerligen gått upp men visst kan man får tillägget "grov" utan att olycka skett.
 

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Skåne
Hoj
ZX12R
blev klockad i 240 på 70 väg, stannade och erkände.

domen blev grov vårdslöshet i trafik.
indraget KK i 12mån + 2000:- i böter.

va många år sedan nu så böterna har säkerligen gått upp men visst kan man får tillägget "grov" utan att olycka skett.

Det låter ju inte sååå illa. Det var ju en kommentar innan som fick skaka
galler i 3-4 månader för bakhjulskörning. Det verkar ju sjukt. Någon som vet om man verkligen åker in om man kör över 200 km/h på en motorväg utan trafik?

vårdslöshet i trafik =0-6 mån. indraget kort.

Grov vårdslöshet i trafik = 12 - + mån.

jag åkte på vårdslöshet i trafik -06. efter att ha slangat på 50-väg i runt 100 blås. , tog förvisso 2,5 år innan tingsrättsförhandling o dom vilket gjorde att jag slapp få kortet indraget.

-08. åkte jag 150 blås på slangen me snutjag i 30-50sträckor i tät trafik , greps 1h. senare fick 2 års indraget kort o 3-4 mån. fängelse.


mvh.T
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top