Vårdslöshet i trafik endast i samband med fortkörning?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tjenare

En kompis, givetvis, va just ute och körde bil. Det gick rätt fort i kurvor osv, det kom en polisbil bakom som "kompisen" som tur va såg, saktade ner o chillade, sen efter en stund blev det blåljusparty, men dom tog inte körkortet och inga böter, med kommentaren att "hade vi haft en mätning så hade det inte bara varit hastigheten"

Så min fråga, kan man bara få vårdslöshet i trafiken i samband med fortkörning? Med andra ord, är man safe sålänge dom inte har en mätning, även om man kört som värsta rallykungen?

Drifta med bilen gemon en rondell tex lär nog klassas som vårdslöshet trots att hastigheten inte är över gällande..................

3166917 "rallykungen"

Vad har din kompis för bil? :D
Bmw 525im -01 inhandlad idag... kompisen hade en 540 innan men tröttnade på förbrukningen... Så nu är det 525 som gäller, med sportchassi, går riktigt gött i kurvorna! Som på räls, ruggigt stor skillnad med sportchassi, hur gött som helst... Har jag hört alltså.

3166918 Drifta med bilen gemon en rondell tex lär nog klassas som vårdslöshet trots att hastigheten inte är över gällande..................
Det va ungefär det kompisen gjorde, dock hade dom svårt att komma ikapp så dom kanske inte såg ordentligt, men dom va rätt griniga, men jag förstår dom, pappa har en v70, tråkigare väghållning får man leta efter.

Hade dom kunnat ge vårdslöshet i trafik känns det som dom hade gjort det... Så varför inte?

Last edited:
Det va ungefär det kompisen gjorde, dock hade dom svårt att komma ikapp så dom kanske inte såg ordentligt, men dom va rätt griniga, men jag förstår dom, pappa har en v70, tråkigare väghållning får man leta efter.

Hade dom kunnat ge vårdslöshet i trafik känns det som dom hade gjort det... Så varför inte?

Ja, hade jag tvingats sitta och åka Volvo hela dagarna, så hade jag också blivit rätt grinig efter ett tag :D Förstår fullständigt.

De kan mycket väl ge "polarn" en bot för vårdslöshet eller lämna över ärendet till åklagare. Brukar räcka med att två poliser kan vittna eller om de har bildbevis på händelsen. Men de kanske inte orkade skriva rapport den dagen eller tyckte att deras eget vittnesmål skulle vara väl tunnt (har iofs inte hindrat andra poliser :rolleyes: ), vad vet jag....

Bmw 525im -01 inhandlad idag... kompisen hade en 540 innan men tröttnade på förbrukningen... Så nu är det 525 som gäller, med sportchassi, går riktigt gött i kurvorna! Som på räls, ruggigt stor skillnad med sportchassi, hur gött som helst... Har jag hört alltså.

Wunderbar Bayrische, hade själv en 523 M-sport -00 tidigare!
Har själv blivit tagen så som din kompis blev då fick jag en tillsägelse!
Svarade då att rondelljäveln är snorhal och att det inte var min mening att sopa loss men inte lätt att hålla 255-sulor i marken vid regn! :gnissla

Ja, hade jag tvingats sitta och åka Volvo hela dagarna, så hade jag också blivit rätt grinig efter ett tag :D Förstår fullständigt.

De kan mycket väl ge "polarn" en bot för vårdslöshet eller lämna över ärendet till åklagare. Brukar räcka med att två poliser kan vittna eller om de har bildbevis på händelsen. Men de kanske inte orkade skriva rapport den dagen eller tyckte att deras eget vittnesmål skulle vara väl tunnt (har iofs inte hindrat andra poliser :rolleyes: ), vad vet jag....
Tackar för ett bra svar, jag hade med andra ord en hel skopa med tur... Att min kompis inte blev av med kortet alltså.

3167155 Wunderbar Bayrische, hade själv en 523 M-sport -00 tidigare!
Har själv blivit tagen så som din kompis blev då fick jag en tillsägelse!
Svarade då att rondelljäveln är snorhal och att det inte var min mening att sopa loss men inte lätt att hålla 255-sulor i marken vid regn! :gnissla
Najs, dom märkte väll vilken ordentlig ungdom dom hade att göra med... :rolleyes:
Kompisen skylde inte ifrån sig på nått, bara höll med om hur korkat det va och som om han fick värsta uppenbarelsen, det verkade funka...

Bara en tanke, dom skäller som fan på att det är obra o köra fort där, men dom själva följer gladjeligen med efter utan blåljus?? Visst, det är ett fult knep för att försöka få en mätning, men är inte det fel gjort ändå?

Last edited:

Bara en tanke, dom skäller som fan på att det är obra o köra fort där, men dom själva följer gladjeligen med efter utan blåljus?? Visst, det är ett fult knep för att försöka få en mätning, men är inte det fel gjort ändå?

Tjena!

Blev själv av med kortet i juni för fortkörning på hoj. 3 tråkiga månader över på SÖndag :) Hur som helst, de måste ju göra en mätning innan de slår på blåljusen, för annrs vet dem ju inte om de ska stanna den aktuelle bilen eller inte. De tänkte trycka på med vårdslöshet på mig oxå, för att jag låg för när frmförvarande bilar, men jag lyckade snacka mig ur det. De skäller till en början, men när man själv ser väldigt ledsen och ångerfull ut, och inte tjafsar tillbaka så lugna de ner sig. Kan nog säga att kompisen i fråga hade väldigt mycket tur :)

Man kan bli av med körkortet för vårdslöshet i trafik utan att ha kört för fort.

T.ex om man inte håller rätt avstånd och incident uppstår.

En kille jag känner blev av med kortet för att han kört in i arslet på framförvarande bil. Det var snorhalt väglag och jag vet ju inte riktigt HUR nära han låg. Men 2 månader fick han.

//M

Man kan bli av med körkortet för vårdslöshet i trafik utan att ha kört för fort.

T.ex om man inte håller rätt avstånd och incident uppstår.

En kille jag känner blev av med kortet för att han kört in i arslet på framförvarande bil. Det var snorhalt väglag och jag vet ju inte riktigt HUR nära han låg. Men 2 månader fick han.

//M

Nu kommer förmodligen ingen tro mig, jag gjorde inte det då jag fick höra det första gången iaf.

En barndomskompis far låg bakom en bil i laglig hastighet. Bakom honom låg en civilpolis och filmade honom, pappan till kompisen alltså.

Dom tog körkortet (!) för honom i två månader med grunderna att han hade legat för nära den framförvarande bilen och därmed utgjort en fara/risk.

Då hade nog till och med jag blivit less. :gnissla

OnT så bör nog din kompis tagga ner på driftandet innan det går åt fanders.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti