193 km/tim inte vårdslöshet i trafik

Men nu handlar det ju inte om rattfylla utan om fortkörning ...

Jämför med en person som är innehavare av en sjökaptensbehörighet då. Om denne person skulle blåsa Göta kanal fram med en cigarettebåt i 70 knop kan vi vara ganska säkra på att hans behörighet återkallas.

Eller, ska han få behålla den med tanke på att han behöver den i jobbet?

Han kanske körde om en bilkö som körde 95 på hundra väg, i hundrafem, sedan när han hade passerat kön tryckte han ner...

Jag ser inget konstigt med att passera en kö ansvarsfullt, det gör jag dagligen, folk tror ju att just deras mätare är rätt, vilket leder till att den som har mest felvisning kör 91 på 110 väg och således drar på sig en kö av folk som tittar på sin mätare och tror att det ändå går 105 så dom ids inte köra om....

Jag vet hur mycket fel min mätare visar och kompenserar för det, plus moms....

Något lurt är det allt... I de fall som jag känner till personligen så har fortkörare som legat bara några km/h över 30 för fort blivit av med lappen oavsett om det skett på rak 90-väg och låg trafik. Så att lyckas klara sig undan med 93km/h för fort utan att torska kortet luktar muta, kompis eller vansinnigt flyt med allmänt snäll polis säger jag.

Jämför med en person som är innehavare av en sjökaptensbehörighet då. Om denne person skulle blåsa Göta kanal fram med en cigarettebåt i 70 knop kan vi vara ganska säkra på att hans behörighet återkallas.

Eller, ska han få behålla den med tanke på att han behöver den i jobbet?

Det är inte upp till mig att avgöra, utan upp till rådande lagstiftning. Jag uttryckte tidigare inte en egen åsikt utan lagens motivering ...

Skönt att se att rättsväsendet kan slappna av lite. Skulle tro att dom flesta här kört i över 193km/h utan att uppfatta det som vårdslöst. 100 vägen har säkert tre filer.

Bättre att lägga energi på dom riktiga brotten som begås.

Jag tycker att det var en helt riktigt bedöming! Hoppas han fortsätter köra som vanligt trotts att han fick lite böter! :tummenupp

Tror att det blev något klabb med mätningen vilket gjorde att den inte gäller,kanske?

men läser ni inte? han kommer ju säkert bli av med kortet när länstyrelsen gjort sin bedömning!
Det är inte helt ovanligt att kortet inte blir indraget på plats!

Det är väl inget som är det minsta konstigt med historien! Det är inte polisen som beslutar om körkort ska dras in!

Tror att det blev något klabb med mätningen vilket gjorde att den inte gäller,kanske?

Det står i artikeln att dom mätt till 193? Varför skulle den inte gälla?

Last edited:
Han kanske körde om en bilkö som körde 95 på hundra väg, i hundrafem, sedan när han hade passerat kön tryckte han ner...

Jag ser inget konstigt med att passera en kö ansvarsfullt, det gör jag dagligen, folk tror ju att just deras mätare är rätt, vilket leder till att den som har mest felvisning kör 91 på 110 väg och således drar på sig en kö av folk som tittar på sin mätare och tror att det ändå går 105 så dom ids inte köra om....

Jag vet hur mycket fel min mätare visar och kompenserar för det, plus moms....

Ser du det som kö om bilar flyttar sig enligt gällande hastighet? Det ser jag som normalt trafikflöde.

För övrigt tror jag inte polisen tar upp jakten på honom om han kör så försiktigt förbi kön.

Ser du det som kö om bilar flyttar sig enligt gällande hastighet? Det ser jag som normalt trafikflöde.

För övrigt tror jag inte polisen tar upp jakten på honom om han kör så försiktigt förbi kön.

Om bilar flyttar sig i 95km/h på 100väg så kör jag om, även om det är flera bilar i rad som håller samma hastighet.

Jag kör även om bilar som kör 100km/h prick, om jag anser att väglaget och dom övriga förhållandena tillåter högre hastighet, även om det är flera bilar i rad som håller den hastigheten.

Givet förutsättningen att det går att göra en säker omkörning så klart.

Jag har även kört fortare än 193km/h, när jag har tyckt att det har gått att göra på ett säkert sätt.

Vill du ligga bakom Agda 97 som tror att hennes Skoda som visar 110 vid verkliga 91 så gör du det.

Jag tycker att vi har löjligt låga hastighetsgränser i det här landet med tanke på att dom sattes 1967 och i många fall har sänkts sedan dess, med tanke på hur dåliga både bilar och vägar var 1967 i jämförelse med bilar och vägar i dag.

Där det tidigare var 110 på en krokig och smal väg med en bubbla/pv/amazon/saab tvåtaktare är det nu 80 på välasfalterad, breddad och uträtad väg med bilar som har anti-allt och ABS.

Visst, trafikintensiteten har ökat, men bilarna åker fortfarande bara åt två olika håll på samma väg, och numera ofta åtskiljda av ett räcke i mitten.

Så ja, jag kör för fort enligt skyltarna, men nej, jag kör inte för fort efter förhållandena.

Någon som läst artikeln i Smålandsposten som övrig media hänvisar till?

Tycker själva att det är under all kritik hur de kan skriva en sådan skitartikel utan att utveckla det eller på annat sätt göra det förståeligt för läsaren.

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/korde-i-193-km-tim-pa-e-4-fick-behalla-korkortet(2152749).gm

"I 193 km/tim körde den 26-årige mannen från Älmhult personbil på E 4 i Ljungby kommun. Polisen stoppade mannens framfart – men lät honom behålla körkortet.

– Jag har haft bilen på service och ville kolla att allt var okej, också i höga hastigheter, sa mannen enligt utredningen till polisen direkt efter att ha blivit stoppad.
Älmhultsbon klarar sig undan med 4 000 kronor i böter för hastighetsöverträdelse. Åklagaren har i dagarna skrivit ut ett strafföreläggande och körningen bedöms inte så vårdslös att det kan bli frågan om vårdslöshet i trafik.
Polisen gjorde nämligen en särskild notering om att det inte inträffade några incidenter under mätsträckan.
Fortkörningen inträffade i slutet av augusti på E 4:an där 100 km/tim var högsta tillåtna hastighet. I mycket hög fart körde mannen om en civil polisbil som låg i en fordonskö.
När fortköraren passerat tog polisen upp jakten och mätningen varade i närmare 1,1 kilometer. Bilisten avverkade sträckan på 19,8 sekunder vilket ger en medelhastighet på 193 km/tim.
Polisen lyckades stoppade Älmhultsbon vid avfarten till Nöttja och föraren erkände utan omsvep. Körkortet brydde sig dock inte trafikpoliserna från Kristianstad om utan lät Älmhultsbon fortsätta, trots att han nästan kört dubbelt så fort som till låten hastighet.
– Normalt sett dras körkortet direkt om tillåten hastighet överskridits med minst 30 km/tim, säger Eva Saxlund, förundersökningsledare vid Kronobergspolisens trafikavdelning där utredningen handlagts.
Men Älmhultsbon lär ändå få klara sig utan körkort under en period när domen vunnit laga kraft. Då blir det transportstyrelsen som avgör körkortsfrågan."

Värden är fuull av orättvisor för mig tog de kortet då jag körde 121 på en solig och tom 90 väg....

Bilar som förflyttar sig enligt skyltad hastighet åker i allmänhet ca 45 km för långsamt om jag åker bil. Om jag åker hoj så betraktar jag de flesta bilar som felparkeringar.

Last edited:
Värden är fuull av orättvisor för mig tog de kortet då jag körde 121 på en solig och tom 90 väg....

Efter en omkörning av långtradere och fortsatt hög hastighet. Såg jag i backspegeln ett par blinkande hellysen som övergick till röd/blå blinkande lysen.
- Varför kör du så jälva fort!
Har lite bråttom.
- Du kör i 130! (90 väg)
tar upp körkortet.
- Behöver inte se körtkortet!
- Tänk på att nästa gång du kör för fort ska du hålla kolla i backspegeln så att du slipper bli stoppade av sådana som oss!
-Kör lugnare i fortsättningen.

Tack tack

Efter en omkörning av långtradere och fortsatt hög hastighet. Såg jag i backspegeln ett par blinkande hellysen som övergick till röd/blå blinkande lysen.
- Varför kör du så jälva fort!
Har lite bråttom.
- Du kör i 130! (90 väg)
tar upp körkortet.
- Behöver inte se körtkortet!
- Tänk på att nästa gång du kör för fort ska du hålla kolla i backspegeln så att du slipper bli stoppade av sådana som oss!
-Kör lugnare i fortsättningen.

Tack tack

ja du ser värden är full av orättvisor....

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman