Vår synbarhet

Vad tror DU skulle öka motorcyklisters synbarhet i trafiken?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Vad tror DU skulle öka motorcyklisters synbarhet i trafiken?

-Och därmed minska olyckorna där andra trafikanter är vållande. I ca 2/3 av alla olyckor med mc + annat fordon är det andra fordonet vållande...

Diskutera gärna nedan. Håller på att skriva projektarbete i ämnet och tar gärna emot synpunkter och idéer.
 
Last edited:
Tror de hade minskat en del om den som framför sitt fordon saktar ner en del.

Annars inte mycket mer.
 
Jag kryssade i de 4 nedersta. Jag tror egentligen inte på hårdare straff hit och dit, men motorcyklister ska banne mig ses som oskyddade trafikanter och ska visas extra hänsyn. Detta förutsätter ju att vi inte kör som självmordspiloter med då utan faktiskt visar ömsesidig respekt mot andra trafikanter. ("Flame armor ON!")

Jag tycker att "Se Oss" kampanjer vore bra för att få upp tänket och medvetandet om att vi finns i trafiken, men jag har hittills inte sett en enda ute i samhället så kanske inte funkar så bra. Kanske dags att införa en "Hjälp en motorcyklist" dag för bilister. :tummenupp
 
15000:- i böter för att inte använda blinkers och inte hålla avstånd.

Om körriktningsvisarna skulle användas till fullo skulle överraskningarna minska och trafiken flyta på bättre, vem vet miljön kanske skulle bli bättre den med :tummenupp

Om avstånden anpassades skulle föraren inte lika lätt få skygglapparna på och enbart, kanske, se vad som inträffar 3 meter framför huven.

Men det alternativet fanns inte ;)
 
Saknar ett alternativ:
ljuddämpare a'la BRAAAP BRAAAP BRAAAAP borde vara standard, hörs man så finns man :tummenupp

mer seriöst;
MC-förare (och andra bilister) bör minska hastigheten
Alla bör bättra sin uppmärksamhet och förmåga att förstå och hålla sig under sin förmåga.
 
De gånger jag nästan kört in i sidan på en svängande bil, har det varit personer över 45 som körde, ofta äldre kvinnor över 60 skulle jag uppskatta det till. De män som jag nästan kört in i har varit kring 45-55 år gamla, och tycktes tro att de hann köra ut snabbt. De kvinnor jag nästan kört på har i 49 procent av fallen varit i mitt eget villaområde, där de kör utan att titta, svänger utan att blinka, skär av kurvan vid svängar och tvingar upp en på trottoaren, och i de andra 49 % av fallen har det varit att jag svängde vänster i en rondell, och kvinnan körde ut framför mig precis som jag inte skulle varit där, fast de tittar på mig. Numera kör jag mycket mer defensivt i rondeller, och antar varje gång att nån försöker köra ut framför mig.

Jag tror att en skärpning av straffet i stil med "försök till grov misshandel" som i USA, "attack with a deadly weapon", skulle blivit VÄLDIGT uppmärksammat i media, och hade satt lite skräck i de här tanterna, vilket kanske bidrar till att de väntar tills motorcykeln har passerat i stället. Däremot tror jag inte att folk hade skärpt sig i villaområden. Det verkar som alla antar att de kan köra i full fräs, och ingen kommer varken från höger eller vänster.

15000:- i böter för att inte använda blinkers och inte hålla avstånd.

Om körriktningsvisarna skulle användas till fullo skulle överraskningarna minska och trafiken flyta på bättre, vem vet miljön kanske skulle bli bättre den med :tummenupp

Om avstånden anpassades skulle föraren inte lika lätt få skygglapparna på och enbart, kanske, se vad som inträffar 3 meter framför huven.

Men det alternativet fanns inte ;)

det e redan bestraffningsbart att inte hålla avstånd, men om inte polisen ser det så händer det inget. Polisen måste i så fall fokusera på JUST detta för att folk ska få ökad uppmärksamhet.
 
Last edited:
Grundproblemet är att många bilister sitter i sin skyddade lilla värld och tänker på annat, med noll framförhållning och med blicken direkt fäst på området 3 meter framför motorhuven.

Jag tvivlar på att något vi gör hjälper i praktiken, det handlar om information och utbildning.

/J
 
Jämför sen vad de är för mc som faktiskt är med i olyckor, räkna med dem som faktiskt inte kommer ut i media. De är inte precis som de är glidare som hamnar i många av olyckorna. För tyvärr säger alla att de enbart är bilistens fel men de är oftast två personer som kör när de blir olyckor. Delat ansvar. Var inte så egoistiska för de vinner ni inget alls på förutom en vistelse på sjukhus. Jag kör med tanken om att varenda bil som kommer från sidan kommer att köra ut framför mig och även när jag kör bil tänker jag så. Och har inte haft något tillbud som varit nära när de gäller bilar som ansluter till vägen.
 
Då jag har en hoj med ett halvljus som misstas för hel så kan jag intyga att det bara skapar irritation och bländande reaktioner, och det gör ju ingen glad.

Nej till helljus-alternativet med andra ord.

Den där fula reflextejpen som engström gjort en tråd om däremot. :D
 
Jag tror varken reflexväst eller helljus hjälper. Har, för en tid sedan, provat att köra med helljus tänt men jag märkte ingen skillnad. Priset tog den kvinna som körde in i rondellen jag befann mig i och mitt helljus lyste upp hennes blekfeta anlete.

Undersökningar visar att det snarare är fråga om psykologiska mekanismer. Bilister (som är i majoritet) ser oss helt enkelt inte, eller uppfattar oss inte som fordon. Ur den aspekten skulle det vara mycket positivt med fler motorcyklar i trafiken så att bilister lär sig uppfatta motorcyklar som fordon!

Annars tror jag;

1 Att ett kännbart straff kan hjälpa. Är det fråga om ren olyckshändelse hjälper naturligtvis inga straff, men då den vållande varit särskilt vårdslös, likgiltig eller nonchalant kan det vara en effektiv och besk medicin!

Det värsta jag varit med om i den vägen var en kvinna på Drottningholmsvägen som närmade sig i hög fart bakom mig. Jag låg i köslutet, som fortfarande rullade, och kikade i backspegeln och tänkte ”när ska den där bilen börja bromsa”. Jag närmade mig trafikljusen och valde att köra emellan en lastbil och en personbil och stannade där.

När trafiken började rulla igen fick jag en chans att knacka på bilrutan. Där sitter en kvinna med en mobiltelefon i ena handen och en nappflaska i den andra handen och matar en bebis. Samtidigt försökte hon köra bil och prata i telefon.

Det var det jävligaste jag sett! Jag upplyste henne om att hon antagligen skulle ha kört in i mig om jag inte kört emellan de två framförvarande fordonen, vilket hon inte bestred. En sådan fordonsförare kan gott få en FET bot och körkortsindragelse som påföljd.

2 Kampanjer som upplyser om att även motorcyklar finns i trafik. Kampanjer är dyrt, ja, men med tanke på att trafiksektorn drar in väldigt mycket pengar i form av olika skatter som i stor utsträckning går till andra sektorer i samhället, är det väl använda pengar. Med andra ord går pengar från trafiksektorn tillbaka till trafiknyttiga ändamål.
 
Tillåtet med helljkus dagtid vill jag påminna mig om att SMC skulle framföra till berörda myndigheter + regering.
 
det e redan bestraffningsbart att inte hålla avstånd, men om inte polisen ser det så händer det inget. Polisen måste i så fall fokusera på JUST detta för att folk ska få ökad uppmärksamhet.

Exakt, något jag tänkte högt och ljudligt i skallen men skrev aldrig ned det i inlägget av någon oklar anledning... Tror t.o.m. det ligger på straffskalan med att bli av med lappen.
 
Jag tror att det skulle bli mycket bättre om man var tvungen att göra återkommande tester var 10:e år för alla körkortstyper, samt att man skulle vara tvungen att ta några mclektioner i trafik när man ska ta bilkortet för att få känna på hur utsatt man är på en mc
 
Lägg in ett obligatoriskt scenario som ska genomföras vid halkkörningen när man tar B-Körkortet, där varje förare ska köra ut från en korsning när det kommer en fejkad mc i först 50 km/h sen 70, och till sist 110 km/h.

Skulle funka hur bra som helst! Vidare skulle man kunna visa exempel på hur det går när en bil kör ut framför en mc och vad som händer med mc samt förare i båda fordonen.

Ex:

motorcycle-crash-into-car-759830.jpg


motorcycle_car_crash.jpg
 
Alla motorcyklister använder reflexväst
Skulle kunna resultera i en avvänjnings-effekt och är dessutom inte praktiskt genomförbart. Dock så syns man ju definitivt bättre så det är onekligen ett hett tips för den som vill öka oddsen till sin fördel.

Motorcyklar + kläder i starka färger
Undviker fenomenet att alla ser likadana ut och kan i många fall till och med vara snyggt. :tummenupp

Motorcyklister använder helljuset alltid
Ökar kanske synligheten, men innebär å andra sidan större olycksrisk pga. bländningseffekten. Jag skulle inte rekommendera att man kör med helljuset på vid möte i mörker.

Hårdare straff för vållande till olycka med motorcyklist
Tjafs. Alla ska vara lika inför lagen.

"Se oss-kampanjer" på tv/tidningar/radio/busskurer osv
Detta tror jag är den enskilt viktigaste åtgärden för att öka folks medvetenhet om oss motorcyklister. :tummenupp Jag brukar själv försöka ta upp ämnet med bekanta, det är ju många som fortfarande kollar efter bilar när de närmar sig en korsning vilket gör att deras hjärnor sållar bort andra intryck. Eller som inte vet skillnaden mellan en moppe och en mc.

Mer information i B-kortsutbildningen om mc/mopeder
Finns en del information redan, men det skulle kanske inte skada att dubbla den mängden. :tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top