amullo
Italiensk Allroad
Förslaget avseende helljuset var specifikt utformat för att det skulle tillåtas helljus DAGTID på MC.
Vid risk för bländning skall alltid halvljus användas.
Vid risk för bländning skall alltid halvljus användas.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Då jag har en hoj med ett halvljus som misstas för hel så kan jag intyga att det bara skapar irritation och bländande reaktioner, och det gör ju ingen glad.
Nej till helljus-alternativet med andra ord.
Den där fula reflextejpen som engström gjort en tråd om däremot.![]()
Dåliga exempel.. i båda fallen hade MC´n högt över tillåtet hastighet om jag inte minns fel.
Intressant (dock inte förvånande) läggs den mesta lösningen på tredje man.
Inte många som vill göra nåt för egen del, utom kanske köra med helljus, men där går gränsen...
Varför inte tillåta helljus som blinkar i takt eller otakt med körriktningsvisarna då? I takt kanske körriktningsvisarens funktion/synbarhet skulle utebli men otakt skulle kunna fungera vid rätt frekvens. Detta skulle förmodligen även leda till att förare faktiskt använde körriktningsvisarna i större utsträckning då vi alla vet att det inte enbart är de andra fordonen som slarvar med det. Vet/känner man att något faktiskt gör en skillnad till det bättre så använder man sig av det.
Varför har jag inte föreslagit det själv?
Har jag redan gjort men det fick "avslag" p.g.a. att det inte gick hand i hand med gällande lagar och regler = det är bara körriktningsvisaren som får blinka och helljuset är ingen körriktningsvisare. Sen kan jag tycka att det inte borde vara så svårt att ändra på en definition för körriktningsvisare men det är något de som bestämmer får klura på själva. Var och varannan hoj har en sk ljustuta och vad används den till förutom att blinka med? Förslaget mottogs dock på ett trevligt sätt och de kollade faktiskt upp möjligheterna med ovanstående resultat.
Det bör kanske påpekas att "blinka med helljus" har olika betydelser i olika länder.
EDIT: PS: För övrigt, du har kanske(?) märkt att vissa moderna Tyska bilar tänder dimljuset fram på den sida som man blinkar? Och det är original, så trafikverket får nog revidera sin syn så småningom vad som ska lysa etc vid blinkning.DS.
Släpp egot och sakta ner. Finns inga andra sätt att öka säkerheten.
...det är inte hela problemet.
Farten ser till att det blir en olycka av det hela, det må så vara, men skall man hela tiden behöva köra med marginal åt alla dessa blindstyren därute?
Polisen behöver släppa sargen och laserpickan, och faktiskt börja ta hand om en del allvarliga beteenden i trafik (köra mot rött, stopplikt, åka ut i korsningar/rondeller utan att se sig för, och ge fan i att använda blinkers, etc).
Inspirerad körning kan de låta bli att koncentrera sig på.![]()
Skulle jag benhårt köra på högerregeln t.ex skulle det smälla tämligen regelbundet, västeråsare har ingen aning om vad det är...
Om det är några som bryter mot trafikreglerna är det väl vi motorcyklister.
Att säga att bilisterna är flåbusar där krafttag ska tas är att kasta sten i glashus.
Har vi rent samvete vi motorcyklister?
Vi kör nästan jämt för fort, vi kör på bakslangen, vi moddar hojarna med icke godkända lysen och nummerplåtar, vi använder gator och vägar som våra racerbanor och tar tid på sträckorna, vi som har offroadare kör i skogen och bryter mot terrängkörningslagen, vi har ljuddämpare som fungerar som ljudhöjare istället.
Ska man tycka att andra ska bättra sig ska man nog kolla sig själv i spegeln först...
Om det är några som bryter mot trafikreglerna är det väl vi motorcyklister.
Att säga att bilisterna är flåbusar där krafttag ska tas är att kasta sten i glashus.
Har vi rent samvete vi motorcyklister?
Vi kör nästan jämt för fort, vi kör på bakslangen, vi moddar hojarna med icke godkända lysen och nummerplåtar, vi använder gator och vägar som våra racerbanor och tar tid på sträckorna, vi som har offroadare kör i skogen och bryter mot terrängkörningslagen, vi har ljuddämpare som fungerar som ljudhöjare istället.
Ska man tycka att andra ska bättra sig ska man nog kolla sig själv i spegeln först...
Awww, har du ångest ? hur kan du sova på natten ?
Och bara för att jag själv kör för fort ibland betyder det inte att man inte har rätt att dömma dessa drönare i trafiken.
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |