Vår synbarhet

Vad tror DU skulle öka motorcyklisters synbarhet i trafiken?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Förslaget avseende helljuset var specifikt utformat för att det skulle tillåtas helljus DAGTID på MC.
Vid risk för bländning skall alltid halvljus användas.

Då jag har en hoj med ett halvljus som misstas för hel så kan jag intyga att det bara skapar irritation och bländande reaktioner, och det gör ju ingen glad.

Nej till helljus-alternativet med andra ord.

Den där fula reflextejpen som engström gjort en tråd om däremot. :D

Jag kör oftast med heljus på dagtid. Märker klar skillnad, och skulle det vara lite obehag för bilisterna, så kan jag säga att orsaka/vara med i en olycka är större obehag oavsett om du sitter i bilen eller MC'n. Båda råkar mer eller mindre ut för obehag.
Jag kör själv ca 6-7000 mil per år i bilen och visst, det är lite irriterande med helljus på hojar, men jag ser dem. Och jag är inte bättre än andra på att uppmärksamma motorcyklister bara för att jag har MC. Jag är precis lika trött, okoncentrerad, pratar i mobilen, ändrar radio kanal,etc vad man nu gör i bilen. Så, att synliggöra sig som MC är A och O, som mc-ist kan man inte räkna med att bilisterna kommer att bättra sig. Det ligger på oss själva att ta plats i trafiken. :)

På nätterna / skymning kör jag med halvljus för där skadar bländnings effekten mer än den hjälper.

:hej

Nu blir det lite OT och kanske inte svaret på frågan, men eftersom allmänna vägar har hastighetsgränser och vi alla skall samsas på vägarna, så tror jag inte på att vi kan förändra så mycket i beteendet hos bilister, då alla är individer precis som vi hojåkare och alla anser ha sin plats på vägen utifrån deras livssituation. Då finns det folk alltifrån yrkeschafförer till söndagsåkare/barnfamiljer med olika förmåga till uppmärksamhet och rutin.

Vi vill ju alla ha kul när vi åker hoj, precis som söndagsåkande barnfamiljer, pensionärer etc vill transportera sig själva i sakta mak till respektive resmål.

Utifrån min egen situation och synsätt med en sporthoj, så kommer bilister och MC-förare aldrig riktigt kunna ge varandra den respekten alla egentligen vill ha, vilket resulterar i en del meningsskiljaktigheter och mindre hänsyn.

För för många bilister kan det kännas provocerande när vi så lätt far fram i trafiken, medans dem måste stå i köer efter att vara på väg hem eller på väg till dagis för att hämta barnen o dyl.

Motorcyklar har ju oftast också mer hästkrafter i förhållande till vikt, vilket gör att man gärna gasar på lite extra.
Jag talar nu bara av egna erfarenheter och funderingar när jag säger att så länge vi har snabba motorcyklar som är tillverkade för höga hastigheter, så kommer vi också vilja utnyttja dessa, precis som om vi hade en snabb bil. Vissa gör enbart detta på gatan, vilket dels är olagligt och irriterar många andra, andra kombinerar detta med bana och så finns det dem som bara kör bana.
Jag vet inte vilken kategori jag tillhör riktigt, men efter att ha börjat köra på bana, så har nästan all körning börjat kännas som transportsträckor, alt fartfyllda sträckor med en massa risker som gör att turen inte känns så njutningsfull som jag egentligen vill ha den.
Bankörningen har för mig gjort att jag inte trivs lika mycket med att köra riktigt inspirerat på gata, utan tar det lugnare och bara längtar till nästa bankörning.
Jag tror att jag inte är unik i det fallet och jag tror att om det byggdes fler banor och man satsade lite mer på tex roadracing från ett politiskt håll, så skulle vi dels kunna ha framstående RR-förare som kunde få tävla med världseliten och dels mycket mer MC-folk som skulle få köra av sig med sina hojar och oftare. Detta skulle leda till att allmän väg till slut skulle ses mer som allmän väg dvs för alla människor att samsas på. Respekten skulle troligtvis också öka från alla parter dvs politiker, polis, bilister, MC-förare etc.
Alla skulle gynnas av en satsning på motorsport där alla får tillgång till fler banor. Hojåkare och bilister kunde få köra av sig när som och färre olyckor skulle säkert ske även i trafiken.
Den vanlige medelsvensson skulle säkert bli lite mer nyfiken på motorsport också och acceptera den mer, när den ger sådana effekter i trafiken.

Bara några tankar från min sida..:)

Dåliga exempel.. i båda fallen hade MC´n högt över tillåtet hastighet om jag inte minns fel.

Håller med dig till fullo, dessa olyckor är oavsett förarens fel när man kört 200 plus så kan man inte belasta en som kör ut, det är bara dumt att hänvisa till sådanna bilder som i långa loppet bara skadar mer än gör nytta.

Intressant (dock inte förvånande) läggs den mesta lösningen på tredje man.
Inte många som vill göra nåt för egen del, utom kanske köra med helljus, men där går gränsen...

Intressant (dock inte förvånande) läggs den mesta lösningen på tredje man.
Inte många som vill göra nåt för egen del, utom kanske köra med helljus, men där går gränsen...

Helt sant fast det är förmodligen inte det som blir intresset i frågan. Alltså den som "dumkör" o kraschar tycker ingen synd om men när eventuell statistik visar att olyckor inträffar p.g.a. dålig eller försvårad uppmärksamhet i trafiken = då blir det en annan reflektion.

Helljus kan säkert vara jättebra tills den där enstaka gången när bilisten faktiskt blir bländad så att det spelar roll och frontar med det där helljuset eller något annat. Just då var det inte någon bra idé längre och förmodligen just därför är det inte tillåtet.

Däremot kan jag tycka att man kan komma på något fiffigare, som exempelvis körriktningsvisare. De syns väl siosådär redan original och sen tycker Nisse Tuta att det är hårdare med något ledkrimskrams från Realcrap och monterar det istället, sen kanske och eventuellt det syns någon gång.. ibland. Men det ser tufft ut när de inte används :tummenupp

Min idé var att tillåta inkoppling av helljus till körriktningsvisare för att:

En hoj som accelererar ger ett bländande ljus, det behövs ingen våldsam fartökning och båda hjulen är i backen, det bländar oavsett. Jämför man det med ett helljus på de flesta motorcyklar är det ingen skillnad. Alltså här har vi en egenskap som redan är ett faktum och ingen gnäller nämnvärt om det.

Varför inte tillåta helljus som blinkar i takt eller otakt med körriktningsvisarna då? I takt kanske körriktningsvisarens funktion/synbarhet skulle utebli men otakt skulle kunna fungera vid rätt frekvens. Detta skulle förmodligen även leda till att förare faktiskt använde körriktningsvisarna i större utsträckning då vi alla vet att det inte enbart är de andra fordonen som slarvar med det. Vet/känner man att något faktiskt gör en skillnad till det bättre så använder man sig av det.

Varför har jag inte föreslagit det själv?

Har jag redan gjort men det fick "avslag" p.g.a. att det inte gick hand i hand med gällande lagar och regler = det är bara körriktningsvisaren som får blinka och helljuset är ingen körriktningsvisare. Sen kan jag tycka att det inte borde vara så svårt att ändra på en definition för körriktningsvisare men det är något de som bestämmer får klura på själva. Var och varannan hoj har en sk ljustuta och vad används den till förutom att blinka med? Förslaget mottogs dock på ett trevligt sätt och de kollade faktiskt upp möjligheterna med ovanstående resultat.

Vi och exempelvis SMC kan nog tycka bäst de vill, är de smarta tar de kontakt med tillverkare till motorcyklar i första hand och kollar upp hur de gör när de vill införa en ny funktion på sina fordon. Där har man facit och kanske kan få hjälp på traven då tillverkarna själva anpassar sig för olika marknader av förklarliga skäl.

Last edited:
Varför inte tillåta helljus som blinkar i takt eller otakt med körriktningsvisarna då? I takt kanske körriktningsvisarens funktion/synbarhet skulle utebli men otakt skulle kunna fungera vid rätt frekvens. Detta skulle förmodligen även leda till att förare faktiskt använde körriktningsvisarna i större utsträckning då vi alla vet att det inte enbart är de andra fordonen som slarvar med det. Vet/känner man att något faktiskt gör en skillnad till det bättre så använder man sig av det.

Varför har jag inte föreslagit det själv?

Har jag redan gjort men det fick "avslag" p.g.a. att det inte gick hand i hand med gällande lagar och regler = det är bara körriktningsvisaren som får blinka och helljuset är ingen körriktningsvisare. Sen kan jag tycka att det inte borde vara så svårt att ändra på en definition för körriktningsvisare men det är något de som bestämmer får klura på själva. Var och varannan hoj har en sk ljustuta och vad används den till förutom att blinka med? Förslaget mottogs dock på ett trevligt sätt och de kollade faktiskt upp möjligheterna med ovanstående resultat.

Det bör kanske påpekas att "blinka med helljus" har olika betydelser i olika länder.
Jag har för mig att det är i England som det betyder "jag har sett dig, varsågod och kör ut". Vilket.. hehe, kanske inte var/är det vi svenskar oftast menar med att blinka med helljus :)

Men jag håller med i övrigt om att det vore inte fel om diverse tillverkare funderar ut nya moderna metoder för att synliggöra oss.

Att ha två framljus som fler och fler hojar har är även det bra. Det är i princip omöjligt att bedöma hastigheten på ett fordon med bara en lampa fram. En del hojar, som min t.ex har det lite halvkorkat med ett halv, och ett helljus. Bl.a därför jag kör med båda på, för då har jag två ljus fram, och min fart kan bedömas enklare. :)
Jag tror diodljus kan vara framtiden. De är ju betydligt vassare i ljusbilden, och de är små, så man kan ju hitta på smartare utformning än en stor fet rund lampa fram. Även om jag i ärlighetens namn tycker det är snyggast med rund lampa på allt utom inplastade sporthojar.

:hej

EDIT: PS: För övrigt, du har kanske(?) märkt att vissa moderna Tyska bilar tänder dimljuset fram på den sida som man blinkar? Och det är original, så trafikverket får nog revidera sin syn så småningom vad som ska lysa etc vid blinkning. :) DS.

Last edited:
Det bör kanske påpekas att "blinka med helljus" har olika betydelser i olika länder.

Absolut och därför tog jag upp marknadsanpassning, kan säkert vara så att "det ska vara samma i hela EU" som försvårar det hela också. Fast "blinka jag har sett dig, kör ut" används även här hemma men kanske inte i samma utsträckning.

Gällande dubbla halvljus är det för att det per definition räknas som en lykta. Min hoj där det är två H7 lampor original för halvljus kanske hastighetsbedömningen inte underlättas alla ggr men de är få som missar själva ljuset dock :) Hojar där de har en H4 och en H7 för halvljus blir nog den funktionen bättre då ljuset skiljer sig lite åt.

EDIT: PS: För övrigt, du har kanske(?) märkt att vissa moderna Tyska bilar tänder dimljuset fram på den sida som man blinkar? Och det är original, så trafikverket får nog revidera sin syn så småningom vad som ska lysa etc vid blinkning. :) DS.

Precis och det var nog två år sedan jag gjorde det där materialet, regler ändras och det kanske skulle vara lättare idag. Som sagt de var väldigt bemötande till det material de fick = massa text och en del bilder samt filmklipp men det är fortfarande jag som privatperson som presenterar det. En fordonstillverkare har med största sannolikhet större genomslagskraft i förhandlingarna och de har bara att vinna på det. Tekniken kostar noll och ingenting i sammanhanget och de vill alltid förknippas med något positivt ut trafiksäkerhet = det säljer.

Last edited:
Släpp egot och sakta ner. Finns inga andra sätt att öka säkerheten.

...det är inte hela problemet.

Farten ser till att det blir en olycka av det hela, det må så vara, men skall man hela tiden behöva köra med marginal åt alla dessa blindstyren därute? :va

Polisen behöver släppa sargen och laserpickan, och faktiskt börja ta hand om en del allvarliga beteenden i trafik (köra mot rött, stopplikt, åka ut i korsningar/rondeller utan att se sig för, och ge fan i att använda blinkers, etc).

Inspirerad körning kan de låta bli att koncentrera sig på. ;) :hihi

Skulle jag benhårt köra på högerregeln t.ex skulle det smälla tämligen regelbundet, västeråsare har ingen aning om vad det är...

Last edited:
...det är inte hela problemet.

Farten ser till att det blir en olycka av det hela, det må så vara, men skall man hela tiden behöva köra med marginal åt alla dessa blindstyren därute? :va

Polisen behöver släppa sargen och laserpickan, och faktiskt börja ta hand om en del allvarliga beteenden i trafik (köra mot rött, stopplikt, åka ut i korsningar/rondeller utan att se sig för, och ge fan i att använda blinkers, etc).

Inspirerad körning kan de låta bli att koncentrera sig på. ;) :hihi

Skulle jag benhårt köra på högerregeln t.ex skulle det smälla tämligen regelbundet, västeråsare har ingen aning om vad det är...

Kan ta Stockholm som ett väldigt bra exempel på där dom dåliga förarna styr trafiken. Där man ibland får bryta mot regler enbart för att förhindra olycka. Lite det är du inne på angående högerregeln......många stjärnor lever fortfarande efter "min väg är större och jag har företräde". Med livet som insats så blir det oavsett vårat ansvar att se till att det just blir så. Hade gärna sett ett krafttag mot trafikbrott och allmänt dåligt bilförare.

Om det är några som bryter mot trafikreglerna är det väl vi motorcyklister.
Att säga att bilisterna är flåbusar där krafttag ska tas är att kasta sten i glashus.

Har vi rent samvete vi motorcyklister?
Vi kör nästan jämt för fort, vi kör på bakslangen, vi moddar hojarna med icke godkända lysen och nummerplåtar, vi använder gator och vägar som våra racerbanor och tar tid på sträckorna, vi som har offroadare kör i skogen och bryter mot terrängkörningslagen, vi har ljuddämpare som fungerar som ljudhöjare istället.

Ska man tycka att andra ska bättra sig ska man nog kolla sig själv i spegeln först...

Kan inte Sporthoj.com fixa en rosa, självlysande dekal!? Så syns vi lite bättre, och samtidigt uppmärksammar det ställe på internet man hatar att man älskar :hihi

Att säga att bilisterna är flåbusar där krafttag ska tas är att kasta sten i glashus.

Vi kör nästan jämt för fort, vi kör på bakslangen, vi moddar hojarna med icke godkända lysen och nummerplåtar, vi använder gator och vägar som våra racerbanor och tar tid på sträckorna, vi som har offroadare kör i skogen och bryter mot terrängkörningslagen, vi har ljuddämpare som fungerar som ljudhöjare istället.

Ska man tycka att andra ska bättra sig ska man nog kolla sig själv i spegeln först...

Awww, har du ångest ? hur kan du sova på natten ?
Visst, man kör fort och har äckligt höga avgasljud. MEN, jag respekterar mina medtrafikanter, ger företräde där det ska ges, kör försiktigt där det är skymt. Även när jag kör bil, men då med ett snäpp sämre uppmärksamhetsnivå. Man tar ett telefonsamtal, byter radiokanal, sippar lite latte. Kanske kollar mina mail, svarar på ett SMS. Meckar med GPS-en. Meckar med barnen.

Så i bilen brister min uppmärksamhet rejält, och även så, så tycks jag ha bättre uppsikt över vad som händer runt om mig än vissa som bara kör helt mekaniskt rakt fram, och tittar 10 meter framför bilen. De ser inte vem som kommer från vänster, höger, om någon försöker korsa gatan, om någon är i döda vinkeln. helt sinnes. Och bara för att jag själv kör för fort ibland betyder det inte att man inte har rätt att dömma dessa drönare i trafiken.

Du e rolig du :tummenupp

"Vi" är en ganska bred skara förare, visst finns det "dom" som kör så som du antyder och det är det förmodligen ingen som sticker under stolen med.

"Dom" förstör för alla andra precis som i många andra sammanhang där inte alla som utövar samma intresse egentligen har gjort något fel men får ta samma skit för att de i det här fallet råkar sitta på en motorcykel. Den där gubben på vespan som inte gjort en fluga förnär och puttrande försöker tråckla sig genom köerna med livet som insatts bland irriterade billister. De kommer dock bara ihåg den andra blådåren 5 minuter tidigare som vråla förbi och touchade backspegeln som nyligen blivit reparerad för 3000 spänn, här kommer det en till sådan idiot och ska tränga sig före och så makar de inte på sig mer än vad de behöver, en backspegel kan det vara värt bara "dom" inte vinner något på det.

Precis som "vi" tycker att "dom" är idioiiter (läs talspråk) fast i själva verket råkar de bara sitta i en bil denna gång. Att de omöjligen kunde ha sett den där motorcykeln och blev skrämda när den kom dånande förbi á 123dB ur skorstenen med inställningen att raka rör räddar liv.. tänkte inte "vi" på. Sen att skrämda djur är tickande bomber i trafiksammanhang har "vi" inte heller någon förståelse för just då.

Alltså det finns lika goda kålsupare oavsett fordonstyp men det blir gärna just "vi" mot "dom" likväl som att när jag kör motorcykel så ser jag alla bildruttar som gör fel (och faktiskt gör det) medan när jag sitter i bilen så ser jag alla motorcykeldruttar som gör fel (och faktiskt gör det) och tycker att jag kör bäst i världen just då fast jag egentligen gör samma sak som "dom".

"Vi" och "dom" tänket fungerar förmodligen sällan bra oavsett sammanhang vilket finns att läsa om inom exempelvis sociologi och psykologi.

Svarsalternativet "Hårdare straff för vållande till olycka med motorcyklist" i denna poll med 34.4% i skrivande stund är ett ganska tydligt exempel på detta. Frågan i sig kan kanske vara intressant i studiesammanhang men förmodligen helt fel/inget alternativ ur en rättslig aspekt (utan att vara särskilt sakkunnig i ämnet) och blir då ointressant.

Awww, har du ångest ? hur kan du sova på natten ?

Och bara för att jag själv kör för fort ibland betyder det inte att man inte har rätt att dömma dessa drönare i trafiken.

Varför måste jag ha ångest och dålig sömn? :confused:

Jag vände just på denna beskådan och dömde mot motorcyklister, men det har jag alltså inte rätt att göra?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph