Vår bromsar, stenåldersteknik?

Bingo skrev:
Jag har "testat" att pallnita i allt från 20 till 250 km/h - dvs tvärnitat därför att jag haft akuta och tvingande skäl därtill. På landsväg och på bana. Alltid samma resultat.

Men skillnaden mellan våra erfarenheter ligger nog i däcken. BT020 räknar inte jag som bra däck. Tvärtom, det är ett däck som jag aldrig skulle sätta på min hoj av det enkla skälet att jag inte tror att greppet i dem räcker. För touring är de däremot säkert bra. Jag har kört uteslutande med racedäck de senaste fyra åren. Gör ditt test med ett set Racetec eller motsvarande. De släpper inte under inbromsning.
Alltid samma resultat att du slår över framåt?

Klart att Racetec eller motsvarande är mycket bättre än BT020 när det gäller grepp. Det säger jag inte emot. Jag ville bara att du skulle veta förutsättningarna, allt var inte skit även om däcken inte är de allra bästa. Vill dock påstå att det inte är det allra sämsta heller även om inte jag heller skulle köra på bana med dem. Jag märkte naturligtvis stor skillnad i grepp med de slicks jag hade på min banhoj förra året jämfört med tex BT020.

Vill dock fortfarande tro att om man tvärnyper bromsen så kommer framhjulet att låsa. Orsaken att jag tror så är att om man låser framhjulet med bromsen tillräckligt snabbt kommer det inte att finnas kvar tillräckligt med friktion mellan däck och asfalt att det ska tippa över cykeln. Oavsett hur bra underlaget är. Detta tills jag motbevisas alltså. Dock respekterar jag din åsikt och de erfarenheter du har åt andra hållet.

Jag tror dessutom att vår disskution har hamnat lite utanför ämnet. :)

Lite utanför: Har ni tänkt på att all rörelseenergi omvandlas till värme när man bromsar, det är det enda som händer. Rätt intressant om man klurar lite på det vid inbromsning från 200 km/h till 50 km/h vid 100 m markeringen tex. Får man inte till någon värme blir det ingen bromsning heller.....

Palmas skrev:
Lite utanför: Har ni tänkt på att all rörelseenergi omvandlas till värme när man bromsar, det är det enda som händer. Rätt intressant om man klurar lite på det vid inbromsning från 200 km/h till 50 km/h vid 100 m markeringen tex. Får man inte till någon värme blir det ingen bromsning heller.....

Kunde man återvinna energin i bromsningen till att axa iväg efter kurvan också. :va
Ojdå, ja just ja, kallas visst hybrid teknik. :tummenupp
Till och med entrepenadmaskiner har börjat använda sig av det.
Så allting behöver inte bli värme.....

Tekniken med effektiva batterier är på väg, så det kommer nog snart på hojar också.

motardnisse skrev:
Suck!

Btw: kan du inte låsa hjulet så bromsar du inte tillräckligt!
:D

Jag skulle vilja säga att jag bromsar väldigt bra. Det är ju inget självändamål att låsa hjulet! Om du låser ditt framhjul när du bromsar kraftigt vet du inte hur man bromsar effektivt och säkert.

Idiot.

Mats757 skrev:
Kunde man återvinna energin i bromsningen till att axa iväg efter kurvan också. :va
Ojdå, ja just ja, kallas visst hybrid teknik. :tummenupp
Till och med entrepenadmaskiner har börjat använda sig av det.
Så allting behöver inte bli värme.....

Tekniken med effektiva batterier är på väg, så det kommer nog snart på hojar också.
Ja och du kan motorbromsa ocksa. Men det jag menar är att använder du bromsen sa omvandlas rörelseenergin enbart till värme, inget annat. Din rörelseenergi fran tex 200 km/h skall omvandlas till värme och ledas bort av skivor samt bromklossar. Jag kan vända pa det och säga att blir det för varmt far man ingen mer bromsing heller, skivor och allra helst klossar är da "mättade" med värme och kan inte transportera bort mer = fadning.

Hybridteknik är bra, och sparar förbrukning av bränsle genom uppladdning av nagon typ av ackumulator. Pa grävmaskiner tex när man sänker skopan. Ja vi kan halla pa hur länge som helst om det här. :tummenupp

Bingo skrev:
Vad ska man ha det till på en sporthoj? Har man bra däck så slår man runt framåt innan man låser framhjulet.

Var har du fått det ifrån :va Kan säga att jag sett en hel del som bromsat omkull sig på BKK´s broms övningar med nyaste superdupersport mc´n. Vi som kan köra kanske gör som du beskriver, men en oruttinerad saknar balansen, blicken, spänner armarna krampaktigt osv.

Mvh//ZS

Last edited:
Zee skrev:
Jag skulle vilja säga att jag bromsar väldigt bra. Det är ju inget självändamål att låsa hjulet! Om du låser ditt framhjul när du bromsar kraftigt vet du inte hur man bromsar effektivt och säkert.

Idiot.

Hoppsan lite påhopp där! :mad:

"Inskickat av Zee
Jo tack, jag vet vad ABS är. Poängen jag försökte klargöra är att vid torrt väglag låser man inte framhjulet särskilt lätt. Inte jag iaf. Och låser du inte framhjulet så kan du väl styra hojen. Vad är det som är oklart?"

Om du vet så jäkla mkt så kan du ju förklarar varför de tog fram ABS på hojar också!

Nu när jag ser att du enbart kan uttrycka dig med "idiot" mot andra så förstår jag din mognad = 0

motardnisse skrev:
Hoppsan lite påhopp där! :mad:

"Inskickat av Zee
Jo tack, jag vet vad ABS är. Poängen jag försökte klargöra är att vid torrt väglag låser man inte framhjulet särskilt lätt. Inte jag iaf. Och låser du inte framhjulet så kan du väl styra hojen. Vad är det som är oklart?"

Om du vet så jäkla mkt så kan du ju förklarar varför de tog fram ABS på hojar också!

Nu när jag ser att du enbart kan uttrycka dig med "idiot" mot andra så förstår jag din mognad = 0

Min mognadsgrad anpassas efter dina infantila inlägg.

ABS brukar finnas på touringhojar som alltså körs i vått o torrt. Som jag skrev innan alltså, så kör jag (och de flesta som kör riktiga sporthojar) oftast endast vid torrt väglag. Då kan man bromsa hårt som fan men endå inte låsa framhjulet. Då blir ABS överflödigt. Att man har ABS på touringlok förstår jag då man kör i allt från sandiga vägar, till ösregn. Då kan det vara väldigt bra att ha ABS.

Läs om, läs rätt. Och försök förstå vad texten säger denna gången. :7peta

Zee skrev:
Min mognadsgrad anpassas efter dina infantila inlägg.

ABS brukar finnas på touringhojar som alltså körs i vått o torrt. Som jag skrev innan alltså, så kör jag (och de flesta som kör riktiga sporthojar) oftast endast vid torrt väglag. Då kan man bromsa hårt som fan men endå inte låsa framhjulet. Då blir ABS överflödigt. Att man har ABS på touringlok förstår jag då man kör i allt från sandiga vägar, till ösregn. Då kan det vara väldigt bra att ha ABS.

Läs om, läs rätt. Och försök förstå vad texten säger denna gången. :7peta

Suck!
Att du orkar! :pannkyss

motardnisse skrev:
Suck!
Att du orkar! :pannkyss

Jag har alltid ork för sånt här. Det är ju bara sköj o tjafsa på SH.

Nå, ska vi göra upp som män och rejsa vidare, eller ska vi gräva ner slipon:t? :)

Zee skrev:
Nå, ska vi göra upp som män och rejsa vidare, eller ska vi gräva ner slipon:t? :)

Mmm! menar du inte "ska vi inte gräva ner slipon:t och göra som män och rejsa vidare"?

Tänk om alla tänker lika i världen, så tråkigt vi skulle ha det! :lol

Låsning eller inte beror ju lite på tekniken hos föraren åxå. Om man bromsar progresivt så kan man bromsa rätt bra hårt (torrt, bra däck, o.s.v.), jämfört med om man bara kniper åt max direkt.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D