Bingo skrev:
Och vilka däck man har. Jag har bromsat upp bakdelen oavsiktligt en massa gånger men har aldrig låst framhjulet.
Jag pratar om bra däck, ren asfalt och riktig sporthoj.
@ankan: folk på forumet har testat och mätt upp bromssträckor på under 28 meter.
Sant, det du säger stämmer säkert. Jag hade en ZX9-R -98 med hyffsat fräscht BT-020 fram och sprillans bak (inte för att spelar någon roll). Som nån nämnde har säkert viktfördelningen ganska stor roll, i mitt fall satt jag "mitt" på cykeln eftersom jag körde rakt fram och förväntade mig inte att en bil skulle komma från sidan (inte den sidan i alla fall, höll åt vänster för att ha marginal på dom som kom från höger, min gubbe kom just från vänster). När jag såg honom insåg jag att det var för sent och att det skulle smälla och blev därför rädd/panikade/och av självbevarelsedrift nöp allt jag kunde. Jag körde rakt fram, det var torr ren asfalt på vanlig väg. Jag kände att jag föll innan det smällde...
Har många gånger funderat på om jag hade varit en duktigare förare om jag hade klarat situationen, vet inte kanske eller så hade jag lyckat svänga lite mer och krossat benet. Jag tror faktiskt inte att jag skulle ha klarat det fullt ut.
Har även kört en del på bana och där har jag bromsat så hårt mina armar har klarat att hålla emot utan att låsa, med bakhjulslyft och allt. Skillnaden är att då vet man när kurvan kommer, man "smyger" på broms och successivt ökar trycket vilket säkert gör att även däcket hinner sätta grepp.
Prova gärna till sommaren om du vågar att köra rakt fram, behöver inte vara speciellt fort, säg 70 och bara pallnita fullt från ingen broms alls. Jag sätter min hundring på att du låser innan du slår runt. PM:a mig gärna resultatet.
Jag anser mig inte vara en speciellt duktig förare på något vis, vågar varken wheela eller göra stoppies men låsa har jag tyvärr lyckats med.