Vår bromsar, stenåldersteknik?

Ankan skrev:
En annan fråga angående utvecklingen av bromsar. Det verkar inte hända så mycket vad gäller bromsarnas effektivitet. I början av 80-talet hade jag en Honda CB 400 N. Enligt Bikes tester stannade den från 100 km/h på drygt 36 meter. Nu läser jag årets sporthojstest i Bike (värstingarna tror jag det var.) Bromssträckorna som redovisas är 36-37 meter.
Självfallet är det en annan känsla i bromsarna idag, de mattas ej lika snabbt etc, men bettet verkar tämligen oförändrat under 20 år.
Någon som har någon förklaring?

Är väl nära nog den gräns för bromsverkan man få med relativt oförändrad kontaktyta med marken?

Ankan skrev:
En annan fråga angående utvecklingen av bromsar. Det verkar inte hända så mycket vad gäller bromsarnas effektivitet. I början av 80-talet hade jag en Honda CB 400 N. Enligt Bikes tester stannade den från 100 km/h på drygt 36 meter. Nu läser jag årets sporthojstest i Bike (värstingarna tror jag det var.) Bromssträckorna som redovisas är 36-37 meter.
Självfallet är det en annan känsla i bromsarna idag, de mattas ej lika snabbt etc, men bettet verkar tämligen oförändrat under 20 år.
Någon som har någon förklaring?

Tja.. Broms som broms? Så länge bromsen har kraft nog att låsa hjulet går det inte att stanna snabbare hur mycket bättre bromsen än blir, då är det en fråga om grepp i marken och hjulbas.

Mr_Nilsen skrev:
Många avåkningar med sporthojjar även touringslädar hade kunnat undvikas med hjälp av ABS. Många avåkningar sker just när föraren panikbromsar innan eller i en skarp skymd kurva.

Jepp, frågan är hur många MC-förare som verkligen kan bromsa?
De är nog lätt räknade och sannolikt hade många liv räddats av lite teknik.

Esquire skrev:
Kombibromsar. Ganska gammal teknik om jag inte missminner mig.

Lite olika för varje tillverkare exakt hur det fungerar. Men så vitt jag vet så har alla fotbroms ändå.

Finns på ett flertal Honda-modeller bl a Blackbirden. Bromsa med hande eller fot, 60% ca ligger ändå på bakhjulet.

Palmas skrev:
Det är fragan om hur man bromsar och vilken panik man har...
Och vilka däck man har. Jag har bromsat upp bakdelen oavsiktligt en massa gånger men har aldrig låst framhjulet.

Jag pratar om bra däck, ren asfalt och riktig sporthoj.

@ankan: folk på forumet har testat och mätt upp bromssträckor på under 28 meter.

Det är ju uppenbart varför det inte finns på sporthojar :7peta
Det gör det ju svårare att göra stoppies :hihi

Bingo skrev:
Och vilka däck man har. Jag har bromsat upp bakdelen oavsiktligt en massa gånger men har aldrig låst framhjulet.

@ankan: folk på forumet har testat och mätt upp bromssträckor på under 28 meter.

Håller helt med dig. De som inte lyfter bakhjulet har får dåligt gummi i framdäcket eller för tung hoj.

Zee skrev:
Jo tack, jag vet vad ABS är. Poängen jag försökte klargöra är att vid torrt väglag låser man inte framhjulet särskilt lätt. Inte jag iaf. Och låser du inte framhjulet så kan du väl styra hojen. Vad är det som är oklart? :7peta

Suck!

Btw: kan du inte låsa hjulet så bromsar du inte tillräckligt!
:D

Bingo skrev:

Vet inte hur min hoj klassas när det kommer till sporthoj-eller-inte (ser man till geometri osv, så ja) men iaf:
Efter rakan på knutstorp så har jag vid ett par tillfällen bromsat hårt nog att det småsläppt fram, utan att bakdelen lyft.
Det beror ju mest på hur man som förare fördelar vikten vad som händer, lägger man inte all vikt på styret och för kroppen för mycket framåt så släpper det ju snarare än att hojen lyfter nämnvärt där bak.

Är inte stoppsträckan mer intressant än bromssträckan när man kör "på riktigt". Vad en hoj KAN stanna på är väl inte särskilt intressant när det verkligen gäller ? :va :)

I 100km/h borde det ju minst bli 45-50m stoppsträcka..

Eskilsson skrev:
Svaret är ganska enkelt vad gäller just ABS.
Alla ABS-bromsar ger längra bromssträcka.

Svamlar du inte lite nu ? ABS-bromsar kan väl faktiskt ibland bidra till att bromssträckan blir kortare ?

(Correct me if im wrong :D)

Ankan skrev:
I början av 80-talet hade jag en Honda CB 400 N. Enligt Bikes tester stannade den från 100 km/h på drygt 36 meter.
Vad vägde den då?

Kan bidra till icke-abs: Har man abs erkänner man indirekt för resten av folket vid korvmojen att man inte är supergrym på att köra. Alltså kan inte de ballaste och bästa hojarna ha ABS.

ABS ger väl kortare sträcka främst vid kass underlag lr?
Sporthojar skall ju gå fort på bana där det är bra underlag och överj-vliga förare kör. Att de körs mestadels av normala förare på gata med grus etc är en annan sak.

Last edited:
Eskilsson skrev:
Svaret är ganska enkelt vad gäller just ABS.
Alla ABS-bromsar ger längra bromssträcka.
Nej, det stämmer inte. Visste du att bromssträckan blir 75% kortare (!) om du panikbromsar med ett perfekt fungerande ABS-system, gentemot att bromsa med låsta hjul? (det gäller bilar, då.)

Bingo skrev:

Sant, det du säger stämmer säkert. Jag hade en ZX9-R -98 med hyffsat fräscht BT-020 fram och sprillans bak (inte för att spelar någon roll). Som nån nämnde har säkert viktfördelningen ganska stor roll, i mitt fall satt jag "mitt" på cykeln eftersom jag körde rakt fram och förväntade mig inte att en bil skulle komma från sidan (inte den sidan i alla fall, höll åt vänster för att ha marginal på dom som kom från höger, min gubbe kom just från vänster). När jag såg honom insåg jag att det var för sent och att det skulle smälla och blev därför rädd/panikade/och av självbevarelsedrift nöp allt jag kunde. Jag körde rakt fram, det var torr ren asfalt på vanlig väg. Jag kände att jag föll innan det smällde...

Har många gånger funderat på om jag hade varit en duktigare förare om jag hade klarat situationen, vet inte kanske eller så hade jag lyckat svänga lite mer och krossat benet. Jag tror faktiskt inte att jag skulle ha klarat det fullt ut.

Har även kört en del på bana och där har jag bromsat så hårt mina armar har klarat att hålla emot utan att låsa, med bakhjulslyft och allt. Skillnaden är att då vet man när kurvan kommer, man "smyger" på broms och successivt ökar trycket vilket säkert gör att även däcket hinner sätta grepp.

Prova gärna till sommaren om du vågar att köra rakt fram, behöver inte vara speciellt fort, säg 70 och bara pallnita fullt från ingen broms alls. Jag sätter min hundring på att du låser innan du slår runt. PM:a mig gärna resultatet.

Jag anser mig inte vara en speciellt duktig förare på något vis, vågar varken wheela eller göra stoppies men låsa har jag tyvärr lyckats med.

KalleNorton skrev:
Nej, det stämmer inte. Visste du att bromssträckan blir 75% kortare (!) om du panikbromsar med ett perfekt fungerande ABS-system, gentemot att bromsa med låsta hjul? (det gäller bilar, då.)

Jamen det är ju med låsta hjul, greppar ju inte lika bra. Man borde jämföra med en perfekt bromsning isf där man ligger på gränsen till att låsa men aldrig låser.

@bingo: Tom jag som är ganska färsk har låst framhjul flera gånger kontrollerat och släppt utan att slå runt, fast inga 8 meter som någon snackade om, 20cm kanske.

Last edited:
General E skrev:
Jamen det är ju med låsta hjul, greppar ju inte lika bra. Man borde jämföra med en perfekt bromsning isf där man ligger på gränsen till att låsa men aldrig låser.

@bingo: Tom jag som är ganska färsk har låst framhjul flera gånger kontrollerat och släppt utan att slå runt, fast inga 8 meter som någon snackade om, 20cm kanske.
Mina 8 meter var varken planerat eller kontrollerat, det var hundradelarna innan krock. :(

Palmas skrev:
Prova gärna till sommaren om du vågar att köra rakt fram, behöver inte vara speciellt fort, säg 70 och bara pallnita fullt från ingen broms alls. Jag sätter min hundring på att du låser innan du slår runt. PM:a mig gärna resultatet.
Jag har "testat" att pallnita i allt från 20 till 250 km/h - dvs tvärnitat därför att jag haft akuta och tvingande skäl därtill. På landsväg och på bana. Alltid samma resultat.

Men skillnaden mellan våra erfarenheter ligger nog i däcken. BT020 räknar inte jag som bra däck. Tvärtom, det är ett däck som jag aldrig skulle sätta på min hoj av det enkla skälet att jag inte tror att greppet i dem räcker. För touring är de däremot säkert bra. Jag har kört uteslutande med racedäck de senaste fyra åren. Gör ditt test med ett set Racetec eller motsvarande. De släpper inte under inbromsning.

General E skrev:
Jo, det har jag med. Men då har det alltid berott på grus eller, i ett fall, blöta löv på vägen. Om du har låst framhjulet på kawwan på torr, fin asfalt så har du nog inte bästa tänkbara däck. Vilket är lite synd på en så fin hoj...

Fungerar verkligen ABS bromsar på en Hoj, specielt en sporthoj med den fjädring/chassie sättning den har.. Ytterst tveksam, På en stor touring, Glidare, HD kanske det hjälper till sålänge hojen är hyffsat upprät.

Ligg med knäskrap o nita frambromsen, Även om ABS en är så snabb som 30 - 40 pump per sekund som på vissa bilar, så tror ja man går i backen ändå.
Greppet räcker inte till o gyroverkan i hjulet försvinner 30 - 40 gr per sekund.

Bingo skrev:
Jo, det har jag med. Men då har det alltid berott på grus eller, i ett fall, blöta löv på vägen. Om du har låst framhjulet på kawwan på torr, fin asfalt så har du nog inte bästa tänkbara däck. Vilket är lite synd på en så fin hoj...

Var iofs på annan hoj, bra asfalt varma sommardagar men förmodligen mkt sämre däck.

Sensonic skrev:
Ligg med knäskrap o nita frambromsen, Även om ABS en är så snabb som 30 - 40 pump per sekund som på vissa bilar, så tror ja man går i backen ändå.
Greppet räcker inte till o gyroverkan i hjulet försvinner 30 - 40 gr per sekund.

ABS skall ju gå in först när man är nära att låsa. Knäskrap och nita frambromsen.... :brinnerup

KalleNorton skrev:

Det där stämmer inte !! Inte om man har en bil med ABS o en utan o bromsar brevid varandra från samma fart! På torr asfalt kan det bli lite kortare typ 3- 4m i bästa fall med ABS pga att man kan överhetta det låsta däcket i punkten mot marken!
Oftast är det en marginell skillnad! På grus är ABS alltid sämre då det låsta hjulet bildar en vall framför sig som det hela tiden måste klättra över som en stoppkloss. ABS en låter hjulet rulla över!

Däremot kan det bli såpas mkt kortare om man samtidigt måste svänga, Utan ABS måste man bromsa- släppa bromsen- svänga- bromsa igen- släppa- svänga- bromsa igen. Då blir det mkt längre och är ganska svårt att utföra korekt, än om man kan bromsa även när man svänger.

Jag har en bil där jag kan stänga av ABS funktionen, Har inte mätt bromssträckan men skillnaden mellan av o på är marginell även om jag oftast inte låser alla hjulen när jag kör utan ABS på banträffar tex.

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...