Palmas
Ny medlem
Alltid samma resultat att du slår över framåt?Bingo skrev:Jag har "testat" att pallnita i allt från 20 till 250 km/h - dvs tvärnitat därför att jag haft akuta och tvingande skäl därtill. På landsväg och på bana. Alltid samma resultat.
Men skillnaden mellan våra erfarenheter ligger nog i däcken. BT020 räknar inte jag som bra däck. Tvärtom, det är ett däck som jag aldrig skulle sätta på min hoj av det enkla skälet att jag inte tror att greppet i dem räcker. För touring är de däremot säkert bra. Jag har kört uteslutande med racedäck de senaste fyra åren. Gör ditt test med ett set Racetec eller motsvarande. De släpper inte under inbromsning.
Klart att Racetec eller motsvarande är mycket bättre än BT020 när det gäller grepp. Det säger jag inte emot. Jag ville bara att du skulle veta förutsättningarna, allt var inte skit även om däcken inte är de allra bästa. Vill dock påstå att det inte är det allra sämsta heller även om inte jag heller skulle köra på bana med dem. Jag märkte naturligtvis stor skillnad i grepp med de slicks jag hade på min banhoj förra året jämfört med tex BT020.
Vill dock fortfarande tro att om man tvärnyper bromsen så kommer framhjulet att låsa. Orsaken att jag tror så är att om man låser framhjulet med bromsen tillräckligt snabbt kommer det inte att finnas kvar tillräckligt med friktion mellan däck och asfalt att det ska tippa över cykeln. Oavsett hur bra underlaget är. Detta tills jag motbevisas alltså. Dock respekterar jag din åsikt och de erfarenheter du har åt andra hållet.
Jag tror dessutom att vår disskution har hamnat lite utanför ämnet.
Lite utanför: Har ni tänkt på att all rörelseenergi omvandlas till värme när man bromsar, det är det enda som händer. Rätt intressant om man klurar lite på det vid inbromsning från 200 km/h till 50 km/h vid 100 m markeringen tex. Får man inte till någon värme blir det ingen bromsning heller.....