Vållande till annans död - 1,5 års fängelse

Fy fan asså...

Vållande för annans död? Det borde fan vara mord på det där.

Vad är det för skillnad mellan att ta en pistol och skjuta en tant mot att sätta sig i en bil full och köra på tanten? Det är ju fan ett vapen också om man vill det. Och eftersom att denna personen satte sig i bilen full så var det ju ingen olycka tycker jag.

Sofiiaa skrev:
Vad är det för skillnad mellan att ta en pistol och skjuta en tant mot att sätta sig i en bil full och köra på tanten?

Jadu.. är ledsen att säga det men om du inte ser skillnaden så vet jag inte ens om det lönt att försöka förklara...

Däremot är det riktigt åt helvete att 1.5 år ska vara rättspraxis i ett sånt här ärende.....

Vaffan kom igen nu gott folk! Tråden är inne på andra sidan och ingen har ju kläckt ur sig det ännu.....

..

...

....var fan är landet på väg?? :huvet :huvet

korvgubbe skrev:
Jadu.. är ledsen att säga det men om du inte ser skillnaden så vet jag inte ens om det lönt att försöka förklara...

Bokstavligt talat så ser jag ju självklart skillnad, men jag tycker inte att det rättsligt borde vara någon skillnad.

Om du sätter dig nykter i en bil, gasar som fan och siktar rakt på en unge eller riktar en pistol och skjuter mot en unge är ju lika hemskt antar jag att du tycker?

Jag tycker att en "fylleolycka" och ett nyktert mord är lika allvarligt

Sofiiaa skrev:
Bokstavligt talat så ser jag ju självklart skillnad, men jag tycker inte att det rättsligt borde vara någon skillnad.

Om du sätter dig nykter i en bil, gasar som fan och siktar rakt på en unge eller riktar en pistol och skjuter mot en unge är ju lika hemskt antar jag att du tycker?

Fast nu "siktar" nog ingen rakt på en unge oavsett hur full han/hon är. Eller vad säger du?

Givetvis måste man skilja på mord och vållande till annans död. Det handlar ju om avsikt och motiv.
Om mannen satte sig i bilen med avsikten att leta upp någon och köra ihjäl denne, då är det mord.
Om han satt i bilen och fick syn på någon som han bestämmer sig för att köra på och denne dör, då är det dråp.
Om han sätter sig i bilen för att köra hem och, utan avsikt, kör på någon och denne dör, då är det vållande till annans död.

Sedan om straffet står i proportion till brottet, iom att han var berusad, kan ju ifrågasättas, men definitionen för hans brott är upp till åklagaren att bevisa.

Motfråga, om du kör 130 på 110-väg och du kör omkull med följden att din mc slungas in på närmsta rastplats och har ihjäl någon, är du en mördare då?
Jag förstår att fortkörning är mer allmänt accepterat än fyllekörning (särskilt på detta forum), men försök ändå svara på frågan.

Sofiiaa skrev:

Ifall du skjuter någon så är det meningen, jag tror ingen som kör full tänker att dom ska köra ihjäl någon, däremot så tror jag att den som gör det får grava psykiska problem och ångrar sig resten av livet även om han skulle slippa undan något som helst straff. Att köra ihjäl någon är därför inte samma sak som mord.

Likaså om du står och lägger takpannor, på grund av att du är en slarver har du inte satt upp erforderliga skyddsräcken, du tappar en takpanna i huvudet på en människa som avlider. Är det mord?

Det är alltså en fråga om uppsåt. Rubriceringen "Vållande till annans död" är alltså helt korrekt i detta fall.

honkiie skrev:
Nej det är inte samma sak på något sätt. Det är skitdumt men inte samma sak.

inte samma sak, men ungefär lika dumt.

EDIT: Om man sätter sig i bilen full så måste man ju nästan vilja döda någon, så jävla dumt är det. :kocko

Sofiiaa skrev:
inte samma sak, men ungefär lika dumt.
Haha, nä skärp dig nu. :rofl

Inte för att vara överdrivet dryg eller nånting men det där var bara löjligt :gnissla

Sofiiaa skrev:
EDIT: Om man sätter sig i bilen full så måste man ju nästan vilja döda någon, så jävla dumt är det. :kocko

Edit: Nej det måste man verkligen inte

honkiie skrev:

Inte för att vara överdrivet dryg eller nånting men det där var bara löjligt :gnissla

Om man sätter sig full i bilen så kan man råka köra över 5 ungdomar... Oftast kan man bara sikta på en med pistolen.

Jävligt korkade är de båda två handlingarna i alla fall.

honkiie skrev:

Edit: Nej det måste man verkligen inte

Jag börjar nu anta att du är en fyllekörare.
Jag har folk i min närhet som har dött av just detta, så jag ser väldigt allvarligt på det.

Sofiiaa skrev:
Om man sätter sig full i bilen så kan man råka köra över 5 ungdomar... Oftast kan man bara sikta på en med pistolen.

Jag börjar nu anta att du är en fyllekörare.
Jag har folk i min närhet som har dött av just detta, så jag ser väldigt allvarligt på det.
Nej jag kör inte i fyllan, jag tycker bara det är löjligt att säga att man måste vilja döda någon för att köra rattfull.

Sofiiaa skrev:

Jo men lagen tar ju hänsyn till uppsåtet och inte hur många som dör. Man kan hävda att "man nästan måste vilja döda någon" om man kör för fort på motorcykel, kör obesiktigad släpvagn, kopplar in ett elskåp fel osv. Men som tur är så bedöms inte sådana här handlingar godtyckligt utan man har brottsrubriceringar med avseende på uppsåt.

honkiie skrev:
Nej jag kör inte i fyllan, jag tycker bara det är löjligt att säga att man måste vilja döda någon för att köra rattfull.

Nåt fel måste det ju vara i alla fall. När det är bevisat så jävla många gånger att folk faktiskt DÖR om man kör full. Eller man behöver inte ens vara full, det räcker med lite berusad ju.

Chris Ash skrev:
Jo men lagen tar ju hänsyn till uppsåtet och inte hur många som dör. Man kan hävda att "man nästan måste vilja döda någon" om man kör för fort på motorcykel, kör obesiktigad släpvagn, kopplar in ett elskåp fel osv. Men som tur är så bedöms inte sådana här handlingar godtyckligt utan man har brottsrubriceringar med avseende på uppsåt.

Jag skall inte säga alltid, men oftast så dör bara de på motorcykeln om man kör för fort, så då får man väl skylla sig själv. Eller föraren i alla fall..

Felkoppla ett elskåp... hum, det är bara tjänstefel. Men jag menar att sätta sig i en bil full, är ju ett fel man har valt att göra.

Sofiiaa skrev:
Jag skall inte säga alltid, men oftast så dör bara de på motorcykeln om man kör för fort, så då får man väl skylla sig själv. Eller föraren i alla fall..

Felkoppla ett elskåp... hum, det är bara tjänstefel. Men jag menar att sätta sig i en bil full, är ju ett fel man har valt att göra.

Då förstår alltså fortfarande inte varför det inte skall rubriceras som mord?

Om man får tro det du skriver ovan så skall lagen baseras på ditt godtyckande.

Sofiiaa skrev:
Nåt fel måste det ju vara i alla fall. När det är bevisat så jävla många gånger att folk faktiskt DÖR om man kör full. Eller man behöver inte ens vara full, det räcker med lite berusad ju.

Det är rätt många som dör på grund av nyktra, slarviga, förare också.

Gustav1 skrev:
Det är rätt många som dör på grund av nyktra, slarviga, förare också.

Så sant. Tänk då en slarvig, full förare...

Chris Ash skrev:
Då förstår alltså fortfarande inte varför det inte skall rubriceras som mord?

Om man får tro det du skriver ovan så skall lagen baseras på ditt godtyckande.

Okej, jag erkänner att jag inte vet den exakta specifieringen (öh, stavning?) för mord samt vållande av annans död. Men om man tar död på någon i fyllan så borde det helt klart vara väldigt högt straff i alla fall, sedan skiter jag i vad det kallas om jag skall vara ärlig.

Nyheter
Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

Back