Våldtäkt - sex med minderårig

korvgubbe skrev:
I ett otal trådar har nakCskÅtsfuckon och även jag själv samsats om att förespråka hårdare tag mot de som utnyttjar minderåriga sexuellt. Lagen ändrades och från och med April var det hårdare tag som gällde. Bl.a. så anses numera sex med en minderårig som våldtäkt. Är det odelat bra? Eller var det bättre med de gråzoner vi hade tidigare?

http://www.expressen.se/index.jsp?a=488852
Språkpolisen informerar:

Månader, i detta fall april, skrivs inte med versalt a i svenska språket.

Vad kan en "liten åldersskillnad" vara? 1 år? 2 år? 3år? mer? Jag tror mig veta att det finns åtskilliga som kunde bli åtalade för detta.

Tycker det känns populistiskt. Om bägge är nöjda, vad är problemet egentligen?

Är båda under 15 är väl ingen straffmyndig. Då blir det ett fall för sociala myndigheterna. Tänkte bara inflika det.

Gråzoner är sällan bra, men för att kunna se till "det enskilda fallet" så måste man ha lite svängrum antar jag.

Bo_jahn skrev:
Vad kan en "liten åldersskillnad" vara? 1 år? 2 år? 3år? mer? Jag tror mig veta att det finns åtskilliga som kunde bli åtalade för detta.

Tycker det känns populistiskt. Om bägge är nöjda, vad är problemet egentligen?

Liten ålderskillnad är väl när de kan vara skolkamrater eller liknande... alltså när båda är mer eller mindre barn... upp till 18-19 skulle jag gissa på den äldre då. Är man däremot 25 så är man ju helt klart vuxen och då ska man inte på och kladda på en fjortis hur fasta och fina de än må vara i hullet!

Populistiskt? ...det är väl alla tveksamma fall tidigare som gjort att lagarna skärpts!?

I USA har det ju i alla tider(nåja, iaf länge) direkt ansetts som våldtäkt om man sexat med en minderårig..

korvgubbe skrev:
Liten ålderskillnad är väl när de kan vara skolkamrater eller liknande... alltså när båda är mer eller mindre barn... upp till 18-19 skulle jag gissa på den äldre då. Är man däremot 25 så är man ju helt klart vuxen och då ska man inte på och kladda på en fjortis hur fasta och fina de än må vara i hullet!

Populistiskt? ...det är väl alla tveksamma fall tidigare som gjort att lagarna skärpts!?

I USA har det ju i alla tider(nåja, iaf länge) direkt ansetts som våldtäkt om man sexat med en minderårig..

Det låter ju mer rimligt med 17-18. Finns en hel del fjortistjejer som har killar i den åldern.

Bo_jahn skrev:
Det låter ju mer rimligt med 17-18. Finns en hel del fjortistjejer som har killar i den åldern.

Absolut, jag syftade snarare på var jag had gissat att den övre gränsen lär hamna någonstans... Att 14åringar är tillsammans med 17-18 åringar är nog inte särskillt ovanligt men någonstans lär det ju finnas en gräns för när åtal börjar bli aktuellt...

jag spekulerar som sagt så någon som vet var gränsen går får gärna berätta för mig. HUR ung/gammal måste den äldre vara för att det faktiskt ska gå till rättegång?

Vad händer när ett barn våldtar en vuxen då?
Gänget i Kista som i somras våldtog en fullvuxen (övermogen) kvinna har jag snarast i åtanke. Gärningsbarnen var ju runt femton, om vi säger hypotetiskt att de var under femton - vem var då brottslingen? Om barnen - då kan varje pedofilsnusk hävda att han eller hon blivit våldtagen i framtiden.

Lagen suger helt enkelt.

Markus skrev:
Vad händer när ett barn våldtar en vuxen då?

Då är det väl fortfarande en våldtäkt på samma sätt som ett mord är ett mord även om mördaren är ett barn. Däremot kan de inte straffas som vuxna då de inte är straffmyndiga?!

Vad är det du egentligen undrar då det hela är ganska uppenbart?!

korvgubbe skrev:

Jag tror du tänker på "statutory rape" vilket motsvarar sex med minderårig, det är inte samma sak som "rape", inte juridiskt i alla fall.

Sedan har jag ingen aning om dom har likartade straffsatser eller ej.

Edit: För övrigt verkar dom ha en liknande debatt med statutory rape vs rape och poängen med det hela.

Last edited:
SSB skrev:
Jag tror du tänker på "statutory rape" vilket motsvarar sex med minderårig, det är inte samma sak som "rape", inte juridiskt i alla fall.

Jag hade nog snöat in på "rape" i slutet av "statutory rape" så jag var rätt övertygad om att de hade "samma" lagar som vi har nu då..

Edit1:

I Usa dömdes den 25åriga lärarinnan till 3års husarrest samt 7 års skyddstillsyn för att hon haft sex med sin elev som även var och fortfarande är hennes pojkvän
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,734223,00.html

Last edited:
korvgubbe skrev:
Absolut, jag syftade snarare på var jag had gissat att den övre gränsen lär hamna någonstans... Att 14åringar är tillsammans med 17-18 åringar är nog inte särskillt ovanligt men någonstans lär det ju finnas en gräns för när åtal börjar bli aktuellt...

jag spekulerar som sagt så någon som vet var gränsen går får gärna berätta för mig. HUR ung/gammal måste den äldre vara för att det faktiskt ska gå till rättegång?

Lagen kommer sannolikt att bedömmas efter fall vilket skulle vara bra. Men underskatta inte det Svenska rättsväsendes förmåga att krånga till och underminera lagen.

korvgubbe skrev:
Jag hade nog snöat in på "rape" i slutet av "statutory rape" så jag var rätt övertygad om att de hade "samma" lagar som vi har nu då..

I Usa dömdes den 25åriga lärarinnan till 3års husarrest samt 7 års skyddstillsyn för att hon haft sex med sin elev som även var och fortfarande är hennes pojkvän
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,734223,00.html

Nu har jag inte bott i USA, men en ledtråd kan kanske vara att de inte verkar ta så hårt på det i filmer osv. Det är inte ovanligt att någon i karaktär i en film har haft sex med en "minor" (ofta 16-17) och normalt framställs de inte som livsfarliga dagisrånande pedofiler.

Angående länken: Det är detta som jag tycker gör det hela lite märkligt. Hade jag haft möjlighet att ha sex med en kvinna med det utseendet när jag var tretton-fjorton så hade jag inte tvekat en sekund.

Last edited:
Markus skrev:
...då kan varje pedofilsnusk hävda att han eller hon blivit våldtagen i framtiden.

...

Det står dem naturligvis fritt att hävda. Att få gehör för det hos en domstol verkar dock lite mer problematiskt.

korvgubbe skrev:
Vad är det du egentligen undrar då det hela är ganska uppenbart?!

Jag undrar hur man dömer om sex med barn alltid är våldtäkt men samtidigt finns det barn som våldtar vuxna.
Det är inte tydligt.

Jag tror inte du blir dömd för våldtäkt om ett barn våldtar dig. Detta då du saknar uppsåt till våldtäkt, och utan uppsåt inget brott.

Edit: Tryckfelstomte vid omformulering av stycke :tomten

Last edited:
Det är därför man ALLTID ska spela in med kamera när man pökar :tummenupp Då kan man bevisa att det inte var våldtäkt, och sen har man ju lite trevligt att titta på när det e fredagkväll.......... :3freak

sjukt. när ja va 15 hade jag sex med 14åriga tjejer. skulle ja då om det vara idag anses som våltäktsman??? nej det är helt absurt och sjukt.
men därimot vuxna människor som har sex med mineråriga de är sjukt och vidrigt. men att unga har sex med unga ser ja inge fel i sålänge båda är med på de.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg