Våldtäkt - sex med minderårig

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
I ett otal trådar har nakCskÅtsfuckon och även jag själv samsats om att förespråka hårdare tag mot de som utnyttjar minderåriga sexuellt. Lagen ändrades och från och med April var det hårdare tag som gällde. Bl.a. så anses numera sex med en minderårig som våldtäkt. Är det odelat bra? Eller var det bättre med de gråzoner vi hade tidigare?

http://www.expressen.se/index.jsp?a=488852

Gråzoner låter inget vidare, rent spontant.

Jag vet inte riktigt själv vad jag tycker, men jag hoppas ngn annan kanske kan berätta för mig vad jag ska tycka.. Mackan?

Varsågod:
Det är väl nu det är gråzoner? Förr var en våldtäkt en våldtäkt, nowadays är allt möjligt våldtäkt.
Men vad begär du av sossarna, att de skulle höja straffen? Nej, det hade ju varit moderat politik så de skrev om brottsbeskrivningarna istället. :lol

Expressen skrev:
Hade sex med för ung flickvän - anhållen
En 25-årig man från Karlskrona har anhållits misstänkt för våldtäkt sedan han haft sex med sin 14-åriga flickvän från Värmland.
Kammaråklagare Barbro Brännlund i Karlstad kommer att begära honom häktad.
Mannen och flickan träffades hos bekanta i Värmland och blev snart ett par. Flickans mamma kom på dem och polisanmälde 25-åringen, skriver Blekinge Läns Tidning.
Enligt nya sexualbrottslagen är all sexuell samvaro med barn våldtäkt. Straffet är fängelse i minst två år.

Så länge tjejen är med på det kan det, i mina ögon, aldrig bli fråga om någon våldtäckt.. Korkat som fan!

Biturbo skrev:
Så länge tjejen är med på det kan det, i mina ögon, aldrig bli fråga om någon våldtäckt.. Korkat som fan!

Men då skulle ju problemet återstå:
- hur bevisar man att en minderårig inte var med på det?!
Är det inte bra att man ger minderåriga ett extra skydd?

....det är ju iaf vad lynchmobben efterfrågat i tidigare fall....

korvgubbe skrev:

Vad innebär minderårig i den nya lagen? Är det under 15 år?

korvgubbe skrev:

Problemen har ju inget med brottsrubriceringen att göra... Det är FEL att rubricera "sex med minderårig" som något annat än just "sex med minderårig". Sen att det kan ha samma straffsats är ju ok.

Väldigt många har sex innan de är 15 men, så vitt jag förstår, är det ju väldigt sällan frågan om några våldtäkter.

Om tjejen inte är med på det hela så ska det ju dömmas som våldäkt oavsett ålder.

Mackz skrev:
Är det under 15 år?

Ja, 15 är ju den magiska byxmyndighetsåldern... :tuttar

Biturbo skrev:
Det är FEL att rubricera "sex med minderårig" som något annat än just "sex med minderårig". Sen att det kan ha samma straffsats är ju ok.

Då är jag med i matchen igen... Kan iofs hålla med där.. Då kan man väl ställa samma fråga. Ska killen ha 2 års fängelse för "Sex med minderårig" oavsett vilkent namn brottet får... Eller ska det vara fritt fram för folk ätt spänna på barn om de bara klappat dem medhårs så de beter sig som frivilliga.

korvgubbe skrev:
Då är jag med i matchen igen... Kan iofs hålla med där.. Då kan man väl ställa samma fråga. Ska killen ha 2 års fängelse för "Sex med minderårig" oavsett vilkent namn brottet får... Eller ska det vara fritt fram för folk ätt spänna på barn om de bara klappat dem medhårs så de beter sig som frivilliga.

Är tjejen med på det och de är ett "par" så lär det ju vara småjobbigt att få två år i finkan bara för att hon är 14..

Men om det är ett uppenbart barnarov eller om tjejen inte vill så är ju två år ett milt straff..

Det måste naturligtvis bedömmas utifrån varje enskilt fall. Svårt att sitta här och spekulera om hur det hela gick till.

Det kan ju vara lite gråzon om det är en välutvecklad tjej som är tidigt ute. Alltså minderårig på pappret.

MEN ALLT "sexuellt umgänge" med barn borde straffas hårt så in åt helvete.

Vaddå ofredande eller utnyttjande...dom som gör närmanden mot ett litet barn o tar ut sina sexuella lustar mot densamma....dom ska få smaka på ont. :mad:

:kulspruta Pedofiljävlarna...!!

Och sen det här jävla skiten dom kommer med nu, "Ja men den lilla 4-åriga flickan förstod ju inte att hennes styvpappa knullade henne. Vi behöver inte dömma så hårt" NÄHÄ....men förstod inte HAN då.

FAN vad sne jag blir.!!! :gnissla

//(riktigt)Mad

Madhonda skrev:
Det kan ju vara lite gråzon om det är en välutvecklad tjej som är tidigt ute. Alltså minderårig på pappret.

Vaddå ofredande eller utnyttjande...dom som gör närmanden mot ett litet barn o tar ut sina sexuella lustar mot densamma....dom ska få smaka på ont. :mad:

Och sen det här jävla skiten dom kommer med nu, "Ja men den lilla 4-åriga flickan förstod ju inte att hennes styvpappa knullade henne. Vi behöver inte dömma så hårt" NÄHÄ....men förstod inte HAN då.

//(riktigt)Mad
Tyckte att jag likabra kan upprepa ditt inlägg

Gråzonen är väl när den 15-åriga killen har sex med sin flickvän på 14 år? Eller gråzon o gråzon...

Madhonda skrev:

//(riktigt)Mad

Mjo.. Problemet är ju just att defeniera Barn. Enligt lagen så är ju en 14:åring barn men, som du själv skriver, så är det ju inte alltid så i verkligeheten.

korvgubbe skrev:
I ett otal trådar har nakCskÅtsfuckon och även jag själv samsats om att förespråka hårdare tag mot de som utnyttjar minderåriga sexuellt. Lagen ändrades och från och med April var det hårdare tag som gällde. Bl.a. så anses numera sex med en minderårig som våldtäkt. Är det odelat bra? Eller var det bättre med de gråzoner vi hade tidigare?

http://www.expressen.se/index.jsp?a=488852

Lynchmobb som skriver lagar=inte bra. Det här är ju naturligtvis inget annat än ett hån mot kvinnor som faktiskt blivit våldtagna, och får "sitt" brott reducerat till lite hånglande i en raggarbil.

Last edited:
HanneZ skrev:
Gråzonen är väl när den 15-åriga killen har sex med sin flickvän på 14 år? Eller gråzon o gråzon...

Detta skulle då alltså vara våldtäkt och inget annat?

HanneZ skrev:
Ja... Så måste det bli....

Men hur blir om de blir "påkomna" med att ha sex? Det jag menar är att om tjejen själv anmäler killen så åker han väl dit för våldtäkt, men om 3:e person skulle se detta och anmäler, skulle det då endå obönhörligen bli klassat till våldstäkt? :va Eller det spelar kwittar?

Zee skrev:
Men hur blir om de blir "påkomna" med att ha sex? Det jag menar är att om tjejen själv anmäler killen så åker han väl dit för våldtäkt, men om 3:e person skulle se detta och anmäler, skulle det då endå obönhörligen bli klassat till våldstäkt? :va Eller det spelar kwittar?
Ptja.. ingen aning. Finns det några undantag i den nya lagen? Om en 14-åring har sex med en 14-åring? Har dom våldtagit varandra då?

Zee skrev:
Detta skulle då alltså vara våldtäkt och inget annat?

Nu hinner jag inte slå upp nån lagtext (eftersom jag planerar att städa upp microsoftkontoret, se annan tråd i datorforumet som ni nu omedelbart skall springa iväg och svara på. Seså, chop chop.), men i den gamla utformningen hette det ungefär att "om ålderskillnaden mellan parterna är liten (=en 14 och en 15-åring), så är det inte sex med mindreårig."

Ungefär. Jag antar att det finns nån liknande skrivning i den ny lagen.

t-rex skrev:
Nu hinner jag inte slå upp nån lagtext (eftersom jag planerar att städa upp microsoftkontoret, se annan tråd i datorforumet som ni nu omedelbart skall springa iväg och svara på. Seså, chop chop.), men i den gamla utformningen hette det ungefär att "om ålderskillnaden mellan parterna är liten (=en 14 och en 15-åring), så är det inte sex med mindreårig."

Ungefär. Jag antar att det finns nån liknande skrivning i den ny lagen.
Se där, då va de nån som tänkt till iaf! :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg