Våldtäkt - sex med minderårig

wizlow skrev:
sjukt. när ja va 15 hade jag sex med 14åriga tjejer. skulle ja då om det vara idag anses som våltäktsman??? nej det är helt absurt och sjukt.

Som flera av oss konstaterat... Är den äldre parten i nästan samma ålder så är det inget brott. Om en 14 årig tjej är tillsammans med en kille som är ett eller något år äldre är det inga som helst problem å sexa på... Det stod tydligen t.o.m i lagtexten att det inte är något brott om den äldre är så gott som jämnrig...

korvgubbe skrev:
Som flera av oss konstaterat... Är den äldre parten i nästan samma ålder så är det inget brott. Om en 14 årig tjej är tillsammans med en kille som är ett eller något år äldre är det inga som helst problem å sexa på... Det stod tydligen t.o.m i lagtexten att det inte är något brott om den äldre är så gott som jämnrig...

:tummenupp

Det är helt fel att han ska bli fälld för det här.

En rättsprocess finns faktiskt av en anledning, det är inte meningen att man ska stirra sig blind på lagen och dömma därefter utan att ta hänsyn till offrets (ur två synviklar) situvation. En rättsprocess ska fastställa att fel straff omöjligt kan utdelas.

Om 14 årige flickvännen sitter med i rättsalen och berättar för rätten att hennes 25 årige pojkvän inte alls våldtagit henne ser inte jag det som ett problem. Då ska han inte fällas.
Bryr sig inte rätten om detta utan bestraffar direkt ur lagboken hur än situvationen ser ut? Kan jag aldrig tro?!

(Är det så att flickan inte vågar säga att han inte våldtagit henne, för mamma tvingat henne, är detta mened.)

Last edited:
Fast är det inte så att det spelar mindre roll vad lagen säger & vilka lagar man skapar; domen kommer ändå resultera i någon form av samhällstjänst eller i bästa fall några månaders fängelse? Man daltar med våldtäksmännen och skyller alltid på samhället när sådana vidriga brott begås. Ekonomiska brottsligar får ju värre straff än de vidriga typer som förstör andra människor's liv. Märklig syn vi har på brott i detta land.

Känns som att i sådana fall borde det vara tjejen som polisanmäler om hon känner sig våldtagen, hennes morsa har ju egentligen inget med saken att göra, i så fall kan hon ju se till att tösen har sex med fler överåriga killar och får ut multum i skadestånd på dessa 'våldtäkter'.
Ungefär som killen som anklagande Michael Jackson nu senast, han hade visst gjort så mot andra män också och fått ut stora skadestånd.
Sen tvivlar jag inte så mycket på att mr. Jackson är pedofil... :tungan

Bra exempel Expressen tagit för en gångs skull. Killen är 25 bast och tjejen 14. Det känns så fel som det kan bli. Jag menar vad fan kan 25-åringen haft gemensamt med denna tjej? Nog för att tjejer kan utvecklas snabbare än oss killar i den åldern men knappast 11 år över sin riktiga ålder. Nej fy fan! Helt rätt att han blir dragen inför domstol.

pogo skrev:
Om 14 årige flickvännen sitter med i rättsalen och berättar för rätten att hennes 25 årige pojkvän inte alls våldtagit henne ser inte jag det som ett problem. Då ska han inte fällas.

Problemet med ålderskillnader i detta samanhang är ju att de psykologiska övertaget en vuxen man har över ett barn ofta är lika stort som det fysiska en man kan ha mot en jämnårig kvinna... Och med det psykologiska övertaget behöver det ju inte förekomma något våld... Med det på sin sida kan man trycka på "rätt knappar"....

Om någon såg sista delen av serien "Marian" igår så förstår ni kanske vad jag syftar på. En vuxen man spelar på en tonårig tjejs vilja att bli uppskattad som låter sig förledas...

Ska inte regelverket skydda våra barn från vuxna som lurar dem?

korvgubbe skrev:
Problemet med ålderskillnader i detta samanhang är ju att de psykologiska övertaget en vuxen man har över ett barn ofta är lika stort som det fysiska en man kan ha mot en jämnårig kvinna... Och med det psykologiska övertaget behöver det ju inte förekomma något våld... Med det på sin sida kan man trycka på "rätt knappar"....

Om någon såg sista delen av serien "Marian" igår så förstår ni kanske vad jag syftar på. En vuxen man spelar på en tonårig tjejs vilja att bli uppskattad som låter sig förledas...

Ska inte regelverket skydda våra barn från vuxna som lurar dem?

Helt klart men ska det kallas för våldtäkt?

MagnusK skrev:

Det är frågan... jag har ingen klar åsikt i frågan. Det var därför jag skapade tråden för jag hoppades få lite argument från alla håll så jag kan försöka bilda mig en uppfattning...

en av anledningarna till att man införde lagen om att det automatiskt blev våldtäkt var väl för att inte hamna i situationen igen när förövarna bara dömdes för sex med minderårig p.g.a. bevisningsvårigheter. Det var väl en markering från sammhällets sida att vi inte tolererar att folk kommer undan när de varit på småtjejer(och pojkar)...

MagnusK skrev:
"Sex med minderårig/sexuellt utnyttjande av barn" är helt klart en träffande beskrivning, när det gäller sex med samtycke men då offret är för ungt. Utnyttjandet är mer på det psykologiska planet då många 25 åringar säkert kan manipulera de flesta 14-åringar.

korvgubbe skrev:
Det är frågan... jag har ingen klar åsikt i frågan. Det var därför jag skapade tråden för jag hoppades få lite argument från alla håll så jag kan försöka bilda mig en uppfattning...

en av anledningarna till att man införde lagen om att det automatiskt blev våldtäkt var väl för att inte hamna i situationen igen när förövarna bara dömdes för sex med minderårig p.g.a. bevisningsvårigheter. Det var väl en markering från sammhällets sida att vi inte tolererar att folk kommer undan när de varit på småtjejer(och pojkar)...
Det logiska hade ju varit att öka straffsatsen för brottet (sex med minderåriga) inte att klassificera om det till våldtäkt?

Men om vi tänker så här då:

25-åringen har sex med 14-åringen 1 vecka innan dennes 15-årsdag, då är det våldtäkt. Hade de väntat 2 veckor med att göka då är allt i sin ordning? Naturligtvis är det lika sjukt i båda fallen, men i det sistnämnda kan 25-åringen inte bli dömd för något, eller?

Mackz skrev:
Hade de väntat 2 veckor med att göka då är allt i sin ordning?

Edit1:
Och om man nu vet attd et blir lagligt om bara två veckor, varför då inte hålla sig tills dess? :va

Du kan ju ju tänka dig hur vår lagbok skulle se ut om den försökte ta hänsyn till ALLA eventualiteter... Enda sättet att få någon form av fungerande lagstiftning som gäller ALLA i HELA landet är ju att förenkla lagarna...

Det är ju lite som att resonera som:
- men vaffan, hon fyller ju 20 om en vecka så det gör väl inget omj ag köper ut?
- Men vaddå, om 400 meter blir det ju 90 så du kan väl ha överseende med att det var 70 just här när jag körde 90.

....man måste ju dra gränsen någonstans...

korvgubbe skrev:
Edit1:
Och om man nu vet attd et blir lagligt om bara två veckor, varför då inte hålla sig tills dess? :va

Vänta i två veckor med sitt övergrepp? Eller med sitt ömsesidigt godkända jufsande? För i artikeln kan det ju vara vilket som.

Mackz skrev:
Men om vi tänker så här då:

25-åringen har sex med 14-åringen 1 vecka innan dennes 15-årsdag, då är det våldtäkt. Hade de väntat 2 veckor med att göka då är allt i sin ordning? Naturligtvis är det lika sjukt i båda fallen, men i det sistnämnda kan 25-åringen inte bli dömd för något, eller?

Tänk såhär:
Ett gäng 17 åringar skall fylla 18 om två veckor och går på krogen. De blir serverade i baren.

Bör barägaren kunna försvara sig med att dom snart fyller 18?

Eller:
Du kör 95 km/h på en 90 väg.

Polisen stannar dig och utfärdar böter.

Skall du kunna överklaga med motiveringen att du nästan körde i 90?

imaster skrev:
hennes morsa har ju egentligen inget med saken att göra,
Vänta tills du har en 14-årig dotter där hemma så skall vi se vad du svarar när hon säger att du inte har att göra med vilka hon träffar :lol

Skriv ut detta och spara, blir en klassiker när du är pappa!

Markus skrev:
Så tanten ljög tror du?

Öhh, va?

Du frågade om pedofiler skulle kunna hävda att de blev våldtagna när de hade sex med barn. Det kan de naturligtvis hävda, man får hävda vad man vill*. Däremot får man nog svårt att visa det.

*Däremot tas man inte alltid på allvar. Vi har nån på forumet som skulle kunna berätta allt om det för dig.

SSB skrev:
Vänta tills du har en 14-årig dotter där hemma så skall vi se vad du svarar när hon säger att du inte har att göra med vilka hon träffar :lol

Skriv ut detta och spara, blir en klassiker när du är pappa!

Nu har pappa laddat bössan, typ. :rock

MagnusK skrev:
En vuxen (om än en sjuk sådan) kan manipulera sig till sex av ett barn utan fysiskt tvång, där det skulle ha behövts tvång för att lyckas med detsamma hos en annan vuxen. Så därför tycker jag att det är bra att sexuellt utnyttjande av minderårig räknas som våldtäkt. Men naturligtvis ska varje fall bedömas individuellt.

Eftersom ni hänvisat till USA, så får jag passa på att påpeka att de i USA inte har samma myndighetsåldrar som vi har i Sverige. Det kan ju vara en ganska stor skillnad i mogenhet på en 14åring och en 17åring.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg