LayDeeOmega skrev:
tror du på allvar att det är ett val de gör?
Du tror inte att det skulle kunna vara så att de inte har särskilt
många alternativ. Visst, de kan välja mellan olika miljonprogramsområden där ingen annan vill bo och där det finns lediga lägenheter. Men hade alternativen varit fler är jag övertygad om att de inte hade "valt"att bosätta sig i dessa områden...
Dom skaffar väl sina lägenheter på precis samma sätt som du och jag?
Undantaget då den första "transit" lägenheten.
Om jag flyttade till UlanBator och visste att i en viss stadsdel bodde det många svenskar, jag kanske t.o.m hade en farbror som redan bodde där skulle nog jag söka mig dit.
Det är precis det dom gör, dom söker sig till gemenskapen av likasinnade, folk som delar samma värderingar/religioner och folk dom kan prata med på ett språk dom inte behöver anstränga sig för att använda.
Skyll nu inte på deras ekonomiska situation, det finns svenskar som har det riktigt jävligt också, visst letar dom sig till områden där lägenheterna är billiga, men sen står det var och en fritt att flytta när ekonomin är ordnad.
(EDIT)
Mina släktingar som utvandrade till USA bor fortfarande i "svensk-kvarteren" I Nord Dakota och Minessota, går på "Svensk-gillet" och äter sill och pratar om hur det var i det "gamla landet", INGEN av mina nu levande släktingar i USA har ens bott i sverige, jag besökte ett svensk-gille när jag var där, och åren har gjort att dom har blandat ihop rätt friskt vad som är "typiskt svenskt" och inte.
Bland annat hälsar dom på varandra genom att säga "Uff da" vilket tydligen är jättesvenskt...
Grejen är den att dom håller ihop flera generationer efter att dom har utvandrat, varför skulle inte folk som invandrar till sverige göra samma sak?