Våga vägra olyckstråd 2008, kan vi komma överens om några simpla regler:

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
"Kanske obligatorisk ban-dag vore ngt för att få körkort? Detta i kombination med något anlagstest, eller psykundersökning som stridspiloter får genomgå..?"

Jag säger som Kramer i Seinfeld :"YOU STOLE MY IDEA!"

Allvarligt talat så håller jag med, kanske inte på punkten "anlagstest". Men definitivt ett tal med psykologen. Det borde vara obligatoriskt både för bil och mcförare.

Problemet är att det aldrig skulle fungera, det fungerar i en utopi.
Varför? - Därför att det skulle kosta alldeles för mycket pengar, inte att genomföra det, utan pga av alla som skulle nekas körkort och begära omprövning.

Problemet är att det aldrig skulle fungera, det fungerar i en utopi.
Varför? - Därför att det skulle kosta alldeles för mycket pengar, inte att genomföra det, utan pga av alla som skulle nekas körkort och begära omprövning.
Skulle inte kosta för mkt i förhållande till antalet olyckor/dödsfall efter 5 år, om man räknade på de som tagit kortet med nya systemet med psyktest & ban-utbildning.

Myndigheterna snålar på fel saker.. Och man har inte ens kunniga människor för sina beslut. Ibland sätter man ihop en "utredning" av inkompetenta personer, som skall förespråka hela landet "berra 32, ogift, 30 poäng statsvetenskap", "eva 22, sambo, utbildad dietist", "åke 57, gift, 3 barn, fick mc kortet på köpet av bilkort" - dessa är experterna som sätts ihop för att brainstorma trafiksäkerhetsfrågor tillsammans med vägverket. Tyvärr. Men så är det.

Sätt mig på en hög plats inom vägverket, och jag skulle åstadkomma mer under 2008 än dom gjort de senaste 30 åren... Folket där är ett skämt. Kolla parkeringen utanför "hk", grabarna grus åker V70 & saab på sin höjd, en gång åkte de 137 km/h på autobahn i tyskland, snacka om att leva på vilda sidan.

Last edited:
Myndigheterna snålar på fel saker.. Och man har inte ens kunniga människor för sina beslut. Ibland sätter man ihop en "utredning" av inkompetenta personer, som skall förespråka hela landet "berra 32, ogift, 30 poäng statsvetenskap", "eva 22, sambo, utbildad dietist", "åke 57, gift, 3 barn, fick mc kortet på köpet av bilkort" - dessa är experterna som sätts ihop för att brainstorma trafiksäkerhetsfrågor tillsammans med vägverket. Tyvärr. Men så är det.

:rofl

Började garva vid :Ibland sätter man ihop en "utredning"
Jag håller med utan förbehåll.

Även i din åsikt om bantest och möte med psykolog. För frågan är ju egentligen vilket som är viktigast: människoliv eller pengar?

Även i din åsikt om bantest och möte med psykolog. För frågan är ju egentligen vilket som är viktigast: människoliv eller pengar?

Problemet är att myndigheter förutsätter att man följer lagar/regler (kommer aldrig ske).. Men ok, skulle alla följa de lagar som fanns (utopi) så skulle ingen dö i trafiken, eller kanske en handfull av riktiga olyckor såsom "agda som är blind, glömmer p-staven hemma, kliver ut i gatan på 50-väg å blir påkörd.." Olyckor idag sker pga slarv, alkohol, för höga farter & enskildas tro ang körförmåga eller en kombination av dessa.

(exl viltolyckor, oljespilll osv, det kommer vi aldrig ifrån -men de motsvarar 3-4% av dödsolyckorna)

Det finns så¨mkt mer att göra, som inom andra "instanser" där folkvalda är med och bestämmer.

Folkvalda, som inte har ett skit att göra med verklighetsförankring.. Vem i helvete vill bli folkvald?! -nej precis, de folkvalda motsvarar inte oss alla andra. Oavsett hur vi röstar :S

Privatisera vägverket!!! (eller gör ngt drastiskt)

Last edited:
Och man har inte ens kunniga människor för sina beslut. Ibland sätter man ihop en "utredning" av inkompetenta personer, som skall förespråka hela landet "berra 32, ogift, 30 poäng statsvetenskap", "eva 22, sambo, utbildad dietist", "åke 57, gift, 3 barn, fick mc kortet på köpet av bilkort" - dessa är experterna som sätts ihop för att brainstorma trafiksäkerhetsfrågor tillsammans med vägverket. Tyvärr. Men så är det.

Sätt mig på en hög plats inom vägverket, ....

**ERROR**

IronMike, 30-nånting, taxichaufför och diversearbetare - expert i ledande position.

Du ser inte felet?

Problemet är att myndigheter förutsätter att man följer lagar/regler (kommer aldrig ske).. Men ok, skulle alla följa de lagar som fanns (utopi) så skulle ingen dö i trafiken, eller kanske en handfull av riktiga olyckor såsom "agda som är blind, glömmer p-staven hemma, kliver ut i gatan på 50-väg å blir påkörd.." Olyckor idag sker pga slarv, alkohol, för höga farter & enskildas tro ang körförmåga eller en kombination av dessa.

(exl viltolyckor, oljespilll osv, det kommer vi aldrig ifrån -men de motsvarar 3-4% av dödsolyckorna)

Det finns så¨mkt mer att göra, som inom andra "instanser" där folkvalda är med och bestämmer.

Folkvalda, som inte har ett skit att göra med verklighetsförankring.. Vem i helvete vill bli folkvald?! -nej precis, de folkvalda motsvarar inte oss alla andra. Oavsett hur vi röstar :S

Privatisera vägverket!!! (eller gör ngt drastiskt)

Sluta gnall, sluta visa youtubeklipp dar du far omkring i for hog fart pa vagarna i Sthlmstrakten, ta dej till en bana om du ska kora fort. Det ar ju bara bonntur att inte du ar en i statistiken annu fattar du val?

**ERROR**

IronMike, 30-nånting, taxichaufför och diversearbetare - expert i ledande position.

Du ser inte felet?

Arnold for governor, IronMike for president! :tuttar

Nä, jag håller med om att dessa utredningar inte alltid känns så välgrundade. Tänker främst på dessa populära enmansutredningar som tillsätts i tid och otid. Ett fint exempel: Vajerräcken....

Kör lugnt och försiktigt 2008! Knappt någon här känner jag men vill ändå alla ska få vara med och kunna läsa tråden om ett år.

"Stewie"

Jo jag vet att det har varit positivt för de som färdas i bil vid en hel del olyckstillfällen. Visst, vajerräckenas goda/positiva egenskaper kan säkert debateras i mångt och mycket. Jag tycker exempelvis det ligger mycket i det som skrivs i denna blogg: http://magnuskrusell.blogg.se/030207162819_vgverket__en_trafikfara.html. Jag ondgör mej själv över att dessa inte enbart placeras mot vägbanans mitt, utan även utmed körbanans högerkant. Sedan vet jag att det debateras huruvida bra/dåliga vajerräcken är för oskyddade trafikanter. Det har jag inga siffror på, men jag ligger ogärna och smeker dessa på hoj....

Men det finns mycket annat i trafiken man undrar över hur dom tänkte: Nyplantering av träd intill vägbanan? Högbyggda, (skymmande) cirkulationsplatser? Stenbumlingar, (sprängsten) i cirkulationsplatsen, Bristande vägunderhåll, etc...

Hur som helst, sorry för OT, tycker tråden är bra med tänkvärda tips. Försöker själv leva efter dessa råd, men visst har det hänt att man dammar på i allt för hög fart förbi en korsning man dålig sikt genom...

Last edited:
Man får tassa försiktigt, just för att det inte SKA bli påklistrat eller vanvördigt.
F.f.a kan man använda svenska och inte R.I P som i min mening ger det hela en lite just kitschig hollywoodprägel av typen: "He was a good guy, but I know he wanted us go go on with this... R.I.P"
Det känns klicheártat.
Eller:

"Han dog i alla fall när han gjorde det han älskade mest av allt."

Dödsromantik. Som om det vore hedervärt på något vis. Som om det skulle göra frånfället av en ung frisk människa mindre traumatiskt för de anhöriga. Snarare är det ju svårt att tänka sig något mer tragiskt än en frisk människa som dör under utövandet av en fritidsaktivitet som är tänkt att vara rolig. Försök att trösta eller uttycka dunkla känslor för någon man känner endast flyktigt eller inte alls hör i sammanhanget hemma i papperskorgen.

Sluta gnall, sluta visa youtubeklipp dar du far omkring i for hog fart pa vagarna i Sthlmstrakten, ta dej till en bana om du ska kora fort. Det ar ju bara bonntur att inte du ar en i statistiken annu fattar du val?
Jag åker ju bana också, har sån licens å krejjor... åker till ringen mm. Men såna som jag skulle gärna leka av sig på en bana i sthlm-området (vilket behövs..) Men förhoppningsvis så fins det några driftiga personer som jag ev tänkt surra med ang det. Inget är omöjligt. Ang bonntur så visst, man är aldrig safe på vägarna (inte på bana heller för den delen...), men jag har lagt några landsvägsmil, jag väljer mina sträckor, genar aldrig & tar aldrig för givet att andra ser mig i trafiken eller kör korrekt.

Det räcker gott & väl att dra ut en sväng i sthlm, onsdagskväll -en sväng förbi bogan, mm, så kan man sedan räkna upp flera dussin hojförare som begår riktiga chansningar i trafiken, risker jag inte fattar att man vågar ta. Jag kan köra svinaktigt fort på väl utvalda ställen, men jag gör det fan inte genom korsningar eller förbi ett vägskäl där anslutande väg ser "min" väg som ett t-kors etc.

Sen tar jag inte för givet att jag klarar mig helskinnad inför hojturer heller, jag är mkt väl medveten om att jag kanske inte firar nyår nästa år, jag kanske inte finns då. Mkt väl medveten om vilka risker som finns, och jag undviker dom, men kör fort där alla onödiga risker inte finns.

Onödiga risker finns inte alltid i laglig fart, men uppstår i högre farter för nybörjare - som inte haft en tillstymmelse till vägledning om detta iom a-kort utbildning. Där tror jag man kan göra mkt. Myndigheter måste sluta antaga att alla regler kommer följas på en mc.

Precis så!!

Jag har sagt samma sak ang. Fürsten och hans olyckstråd MÅNGA gånger.. Pinsamt att ta bulten rekord och att sälja filmer där man kör i från snuten med ena handen och stå och vifta med pekfingret och dela ut moralkakor med andra, tycker jag.

Precis så!!

Jag har sagt samma sak ang. Fürsten och hans olyckstråd MÅNGA gånger.. Pinsamt att ta bulten rekord och att sälja filmer där man kör i från snuten med ena handen och stå och vifta med pekfingret och dela ut moralkakor med andra, tycker jag.
Om tillräckligt många uttryckte denna självklara och sunda åsikt kanske Swedie skulle hjälpa oss att slippa (eleminera!) några av de mest vulgära/grötmyndiga trådarna. Själv har jag nått och överskridit maximalt tillåtna ord i ämnet.

Keept it up! :tummenupp

Olyckor är tragiskt, de som åker aktivt är medvetna att det finns risker. Är väl lika tragiskt för de kvarlevande att förlora någon om personen körde som ett svin eller om man åker laglig hastighet.

Dubbelmoral är att när någon som visar klipp kör som en idiot skrivet att alla ska köra lagligt, men själv har jag inte läst det. Utan endast hur de skriver deras erfarenheter om hur man ska undvika olyckor.

Men klart alla måste vi gnälla på något.

Om tillräckligt många uttryckte denna självklara och sunda åsikt kanske Swedie skulle hjälpa oss att slippa (eleminera!) några av de mest vulgära/grötmyndiga trådarna. Själv har jag nått och överskridit maximalt tillåtna ord i ämnet.

Keept it up! :tummenupp

If we don't believe in freedom of expression for people we despise, we don't believe in it at all.
- Noam Chomsky

Det enda PINSAMMA med alla inlägg i denna tråd är allt tjafs i från personer likt dig själv rörande moral hit och dit då den inte har ett skit med moral att göra vilket du och vissa andra verkar ha svårt att förstå!!

Tråden är en tråd om olyckor i sig - END OF STORY!!

/Fürstenhoff.

Att du inte förstår detta står sedan länge helt klart och således känns det rätt oviktigt att lägga tid och energi på att diskutera runt detta ämne med dig.

Fan.. Det är nästan lika passande som:

If djupsnö wasnt very deep it wouldn be djupsnö.

- Biturbo 2007

Hr. Biturbo bör uppgradera sina engelskakunskaper.

Förövrigt passar citatet väl in. "Om tillräckligt många uttryckte denna självklara och sunda åsikt kanske Swedie skulle hjälpa oss att slippa (eleminera!) några av de mest vulgära/grötmyndiga trådarna. " Citatet åsyftar att man borde strypa det fria ordet därför att man inte håller med i dennes åsikter.

Vrid ur pa banan, inte pa bulten.....eller?!

Det verkar finnas lite dubbelmoral har och dar...

Reka forst och gasa sen, pa allmana vagar...inte sarskilt smart.
- Darfor att, du vet aldrig nar forhallnadena andras, tex en traktor, grus, lera som tidigare namdes, vilket kan resultera i att du viker over pa andra korbanan for att radda ditt skinn, men da kommer Berra som hamnar ivagen for dig. Det resulterar i att du hamnar i rullstol och Berra dor omedelbart. Inte sa smart va?!

Det finns inga genvagar. Alla som gasar pa allmana vagar tar risker.
Det vet vi alla innerst inne.

Gruppkorning, man skall kanna sina begransningar...
- Alla som provat vet att man rycks med vare sig man vill eller inte vill. Det ar ju det som ar hela grejen. Hur manga haller hastighetsbegransingen...cirka 0%

Detta ar forstas bara ventilering av vad jag upplevt sjalv.
Alla gor vi misstag, hela tiden. Det ar ju sa man lar sig, delvis.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP