Våga vägra olyckstråd 2008, kan vi komma överens om några simpla regler:

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Efter att ha läst igenom i princip hela olyckstråden 07 så tycker jag att vi kan komma överens om lite "regler" / tankar, kring vad man bör undvika osv. Kanske något som någon enstaka kan snappa upp och ha i åtanke?

Helst skulle man ju vilja få det till en rullande heads-up display som på nya bmw, som dessa skulle se som en text på visiret, likt stridspiloter får info....

1. Kör ej om framförvarande som kan svänga av på en avtagsväg ..kör bara om, om det är fritt fram utan vägar till vänster eller höger längrefram.

2. Dra bara ur hojjen, där du vet att du har marginal .... t ex inte som vissa satt livet till under 2007 - där man fläskat på, på en raksträcka som haft avtagsväg (som för andra i trafiken sett ut som t-korsning)

3. Kör nykter & drogfri, samt fullständig skyddsutrustning

4. Gasa hur mkt du vill, men sålänge du kan stanna hojjen på den del av vägen du ser.. Dvs, passa upp på krön, svängar mm (om du inte rekat vägen efter hinder innan) När somliga kör bulten, så kör man kanske fram och tillbaks i 40 km/h och söker av vägen, upptäcker ev hinder innan man väl kommer i hög hastighet. Så kan man ju inte göra överallt, men eftersom så många åker bulten&bogan fram och tillbaks, checka vägen en sväng innan?

5. Se varje bil/fordon - som att dom ej ser dig. Alltid! Ta inget för givet, ta däremot för givet at dom kan sticka ut rakt framför dig - fast du tror ni har ögonkontakt. Oavsett väg, 50 eller 70 eller 90, varje bil som står vid stopskylt tänker jag "han kommer köra ut framför..." därför släpper jag gas, beredd på att nita. Tar inget för givet, aldrig.

6. Gruppkörningar är vanligt, och kan vara farligt - ta ej rygg på någon som kör över DIN förmåga. Man ser så många som vill vara "värst" och "först" till varje pris, det är ingen tävling, ok? Ingen ses som mindre värd pga lägre tempo, snarare tvärtom, är man försiktig och inte dumdristig så har man högre status på gatan än idioter som gör "crazy saker", ok, capish?

7. En vanlig olycka är ju att "gå av vägen"antingen pga rullgrus eller oljespill mm, men oftast handlar det om för hög fart kontra oerfaren förare. Där handlar det kanske mer om psykologi? Att inse sina begränsningar, inte haka på sällskap som har många fler års erfarenhet än en själv? Att även ta det lite lugnare när man är själv, lära sig gasa helvete mer succesivt? Detta är en svår nöt att knäcka, kanske somliga skulle fångas upp av ett anlagstest för att ens få ta mc-kort? -vissa blir aldrig mogna trots ålder...

8. Ha koll på drivpaket / däck & hjullager, hur många slarvar inte med detta? och hur många olyckor orsakas inte pga kedjehaveri, oförklarligt wobbel osv eller punka? Det är ett par liv varje år som går åt pga att man missat at kolla sin utrustning, eller slarv... Jag har själv råkat ut för kedjehaveri en gång, hade änglavakt.

Fyll på! Eller kommengera dessa funderingar? Personligen tror jag inte vägverket lyckas spara liv genom sina skitgrejjer som räffor i asfalt, eller vajjerräcken, drt handlar om tillfälligheter och bristande omdöme + onykterhet etc. Som nykter & försiktig kan man göra mkt för att öka sin egen, och andras säkerhet.

Kanske obligatorisk ban-dag vore ngt för att få körkort? Detta i kombination med något anlagstest, eller psykundersökning som stridspiloter får genomgå..? Visst, kontroversiellt, men det skulle hålla en del busar orta från att lyckas ta mc kort, för det finns ett gäng som inte är lämpade, helt enkelt. Men om man lade till en obligatorisk bankörningsdag i höga farter, likt man har en halkbana för b-kort.... Vägverket uppmanar ju inte till höga farter, men jag tycker ändå man borde anta att somliga kommer köra för fort, med tanke på dagens prestanda - inför en obligatorisk bankörningsdag för mc kort, där man utbildas i kurvtagning & bromsteknik i högre farter än 110!!!!! -det skulle spara liv!

Fyll på med ideer som sagt, man kanske kan sammanfatta sen, och ev skicka in till vv eller surra med smc om att få igenom ngt vettigt?

Jag är absolut ingen besserwisser, kanske inte ens lever hösten 2008..men det kan väl vara av intresse att dra upp en diskussion ang detta?

Last edited:
Citat:
4. Gasa hur mkt du vill, men sålänge du kan stanna hojjen på den del av vägen du ser.. Dvs, passa upp på krön, svängar mm (om du inte rekat vägen efter hinder innan) När somliga kör bulten, så kör man kanske fram och tillbaks i 40 km/h och söker av vägen, upptäcker ev hinder innan man väl kommer i hög hastighet. Så kan man ju inte göra överallt, men eftersom så många åker bulten&bogan fram och tillbaks, checka vägen en sväng innan?

Bra och sund trad att starta!

Men aven om man rekar Bulten i 40 km/h fram o tillbaka sa kan ju faktiskt hinder komma upp nar man vander vid slut o mal linjen? En traktor vis grustaget drar en massa grus/lera over vagen eller en hast som kaccar stora vidriga klumpar i en skymd kurva.

Tror det viktigaste ar att kora med insidan av huvudet! Vill man gasa hevete och riskera/ta sig lite narmare gransen sa ska man fan gora det pa bana!

Citat:
Bra och sund trad att starta!

Men aven om man rekar Bulten i 40 km/h fram o tillbaka sa kan ju faktiskt hinder komma upp nar man vander vid slut o mal linjen? En traktor vis grustaget drar en massa grus/lera over vagen eller en hast som kaccar stora vidriga klumpar i en skymd kurva.

Självfallet. Men det finns ju massor att göra i förebyggande syfte, för att bättra på sina odds, oavsett om man ska köra bombrepa eller inte :) ...själva poängen att kunna stanna på den del av vägen man ser, eller vara försiktig där man inte kört på ett tag, eller inte kan vägen utantill.

Visst kan man stryka med på sin favoritväg, men det finns massor man kan göra och tänka på för att minska riskerna....

"Kanske obligatorisk ban-dag vore ngt för att få körkort? Detta i kombination med något anlagstest, eller psykundersökning som stridspiloter får genomgå..? Visst, kontroversiellt, men det skulle hålla en del busar orta från att lyckas ta mc kort, för det finns ett gäng som inte är lämpade, helt enkelt. Men om man lade till en obligatorisk bankörningsdag i höga farter, likt man har en halkbana för b-kort.... Vägverket uppmanar ju inte till höga farter, men jag tycker ändå man borde anta att somliga kommer köra för fort, med tanke på dagens prestanda - inför en obligatorisk bankörningsdag för mc kort, där man utbildas i kurvtagning & bromsteknik i högre farter än 110!!!!! -det skulle spara liv!"

:fakta
T.o.m vägverket borde veta att redan vid 50km/h så måste man kunna lägga ner lite om man vill att hojen ska svänga. Att lära sig svänga med lite fart på svåra ställen borde vara minst lika viktigt som att träna slalom i krypfart, för det är ju inte direkt vid krypkörning som dödsolyckorna sker.

Kanske obligatorisk ban-dag vore ngt för att få körkort? Detta i kombination med något anlagstest, eller psykundersökning som stridspiloter får genomgå..? Visst, kontroversiellt, men det skulle hålla en del busar orta från att lyckas ta mc kort, för det finns ett gäng som inte är lämpade, helt enkelt. Men om man lade till en obligatorisk bankörningsdag i höga farter, likt man har en halkbana för b-kort.... Vägverket uppmanar ju inte till höga farter, men jag tycker ändå man borde anta att somliga kommer köra för fort, med tanke på dagens prestanda - inför en obligatorisk bankörningsdag för mc kort, där man utbildas i kurvtagning & bromsteknik i högre farter än 110!!!!! -det skulle spara liv!

Ja, det där har väl lyfts fram i den "officiella" debatten ett par gånger nu. Kanske dags att det kan börja hända något? Tror absolut att körkortsutbildningen kunde lägga lite mer fokus på hur man hanterar kurvtagning och bromsning/undanmanöver i högre farter. Det ger även bättre kännedom om fordonet och dom egna begränsningarna, kanske i högre grad än vad lågfartskryp gör. Givetvis anser jag inte att lågfartsmanuvrering helt ska utgå, det har en berättigad plats.

Goda tips f.ö! :yoparty

Ja, det där har väl lyfts fram i den "officiella" debatten ett par gånger nu. Kanske dags att det kan börja hända något? Tror absolut att körkortsutbildningen kunde lägga lite mer fokus på hur man hanterar kurvtagning och bromsning/undanmanöver i högre farter. Det ger även bättre kännedom om fordonet och dom egna begränsningarna, kanske i högre grad än vad lågfartskryp gör. Givetvis anser jag inte att lågfartsmanuvrering helt ska utgå, det har en berättigad plats.

Goda tips f.ö! :yoparty

Jag tycker framför allt att körkortsutbildningen på MC även skall gå ut på att man kan KÖRA MC, inte bara att framföra den i trafik. M.a.o en/flera bandagar/SMC BKK eller liknande borde vara obligatoriska i utbildningen.

Lite "högfarts" träning är aldrig fel, det händer ju ibland att man åker fort.
Ett par dagar på bana skulle nog rädda ett par liv om året.
Att ha med krypkörning och inte kurvtagning på uppkörningen är ett hån.
Åka fort är lätt, men bromsa är en konst.

Som gammal surkuk skulle jag även vilja undersöka möjligheten till att vi under 2008 även får en icke särskriven rubrik på olyckstråden till skillnad från 2006 och 2007. Nu är ju detta ett pubertalt forum men det skulle lugna mig mycket om jag eller andra bekanta som ev förvånas av att plötsligt ligga lik under 2008 åtmindstone fick denna förmån till korrekt rubricering.

Bra tråd!

/J

Last edited:
Bra initiativ! Dessvärre kan det nog bli svårt för många av de hormonstinna fjuniswannabeesen med skenade R1or att ta efter bra förhållningsregler för hur man överlever. Tyvärr.

Förresten så är det nog bättre att inte rangordna (numrera) de olika punkterna. Tycker t.ex. att punkt tre, ligger till total grund för "allt"...

Bra tråd, bara av att läsa den borde kanske kunna spara ett liv.

Själv tycker jag att åka hoj på gatan är det roligaste som finns, men har insett att jag inte har nåt där o göra förens jag mognat lite, borde väl ske om sissodär 30år ungefär.. tills dess så får jag lov att hålla mig på banan och hoppas att det kan få mig att inse att det är där man ska tävla med sig själv och inte på gatan.

Tänk va häftigt om man kunde fatta att man ska ta det lite lugnt i trafiken, då skulle man ju kunna åka gata också!

Om man spänner hela kroppen, mognar man fortare då??

/ Svensken

Tillägg.
Kör inte fortare än att du klarar av att ta alternativa spår i kurvan du just ska köra.
Kör inte fortare än att du klarar att hålla dig i ditt körfält, kan du inte detta, lär dig det eller kör långsammare.

I Norge har man en obligatorisk bandag för att få ta körkort. Här tränas föraren på kurvtagning, inbromsning osv. Min körskola lärde inte mig vad motstyrning innebar, det lärde jag mig på sporthoj.

Min norska kompis hade lärt sig om motstyrning och olika bromstekniker. Inte bara det vi lär oss. Bromsa från 70-0, 90-0 utan att framdäcket glider. Kan vara bra, men jag tror Norge har bättre utbildning.

Allt ovanstående är det inte bara normalt trafikvett och vanlig körning om man överhuvudtaget vill överleva i trafiken.

Normalt uppträdande.

I Norge har man en obligatorisk bandag för att få ta körkort. Här tränas föraren på kurvtagning, inbromsning osv. Min körskola lärde inte mig vad motstyrning innebar, det lärde jag mig på sporthoj.

Min norska kompis hade lärt sig om motstyrning och olika bromstekniker. Inte bara det vi lär oss. Bromsa från 70-0, 90-0 utan att framdäcket glider. Kan vara bra, men jag tror Norge har bättre utbildning.

Fast de är nog mer äldre återfallshojåkare mm som ska ut på såna övningar. De flesta yngre olycksbenägna med sporthoj verkar ju kunna klara att köra flera hundra meter på både fram- och bakhjulet. Premiärknäskrapet på allmän väg brukar de klara av redan en månad efter körkortet. Så körskickligheten verkar det ju inte vara ngt fel på.

Jag tror mer att det är riskmedvetenhet och beteendevetenskap applicerat på olika trafiksituationer och trafikmiljöer som skulle kunnat rädda de SH-killar som ligger nedgrävda idag.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti