IronMike
Guest
Efter att ha läst igenom i princip hela olyckstråden 07 så tycker jag att vi kan komma överens om lite "regler" / tankar, kring vad man bör undvika osv. Kanske något som någon enstaka kan snappa upp och ha i åtanke?
Helst skulle man ju vilja få det till en rullande heads-up display som på nya bmw, som dessa skulle se som en text på visiret, likt stridspiloter får info....
1. Kör ej om framförvarande som kan svänga av på en avtagsväg ..kör bara om, om det är fritt fram utan vägar till vänster eller höger längrefram.
2. Dra bara ur hojjen, där du vet att du har marginal .... t ex inte som vissa satt livet till under 2007 - där man fläskat på, på en raksträcka som haft avtagsväg (som för andra i trafiken sett ut som t-korsning)
3. Kör nykter & drogfri, samt fullständig skyddsutrustning
4. Gasa hur mkt du vill, men sålänge du kan stanna hojjen på den del av vägen du ser.. Dvs, passa upp på krön, svängar mm (om du inte rekat vägen efter hinder innan) När somliga kör bulten, så kör man kanske fram och tillbaks i 40 km/h och söker av vägen, upptäcker ev hinder innan man väl kommer i hög hastighet. Så kan man ju inte göra överallt, men eftersom så många åker bulten&bogan fram och tillbaks, checka vägen en sväng innan?
5. Se varje bil/fordon - som att dom ej ser dig. Alltid! Ta inget för givet, ta däremot för givet at dom kan sticka ut rakt framför dig - fast du tror ni har ögonkontakt. Oavsett väg, 50 eller 70 eller 90, varje bil som står vid stopskylt tänker jag "han kommer köra ut framför..." därför släpper jag gas, beredd på att nita. Tar inget för givet, aldrig.
6. Gruppkörningar är vanligt, och kan vara farligt - ta ej rygg på någon som kör över DIN förmåga. Man ser så många som vill vara "värst" och "först" till varje pris, det är ingen tävling, ok? Ingen ses som mindre värd pga lägre tempo, snarare tvärtom, är man försiktig och inte dumdristig så har man högre status på gatan än idioter som gör "crazy saker", ok, capish?
7. En vanlig olycka är ju att "gå av vägen"antingen pga rullgrus eller oljespill mm, men oftast handlar det om för hög fart kontra oerfaren förare. Där handlar det kanske mer om psykologi? Att inse sina begränsningar, inte haka på sällskap som har många fler års erfarenhet än en själv? Att även ta det lite lugnare när man är själv, lära sig gasa helvete mer succesivt? Detta är en svår nöt att knäcka, kanske somliga skulle fångas upp av ett anlagstest för att ens få ta mc-kort? -vissa blir aldrig mogna trots ålder...
8. Ha koll på drivpaket / däck & hjullager, hur många slarvar inte med detta? och hur många olyckor orsakas inte pga kedjehaveri, oförklarligt wobbel osv eller punka? Det är ett par liv varje år som går åt pga att man missat at kolla sin utrustning, eller slarv... Jag har själv råkat ut för kedjehaveri en gång, hade änglavakt.
Fyll på! Eller kommengera dessa funderingar? Personligen tror jag inte vägverket lyckas spara liv genom sina skitgrejjer som räffor i asfalt, eller vajjerräcken, drt handlar om tillfälligheter och bristande omdöme + onykterhet etc. Som nykter & försiktig kan man göra mkt för att öka sin egen, och andras säkerhet.
Kanske obligatorisk ban-dag vore ngt för att få körkort? Detta i kombination med något anlagstest, eller psykundersökning som stridspiloter får genomgå..? Visst, kontroversiellt, men det skulle hålla en del busar orta från att lyckas ta mc kort, för det finns ett gäng som inte är lämpade, helt enkelt. Men om man lade till en obligatorisk bankörningsdag i höga farter, likt man har en halkbana för b-kort.... Vägverket uppmanar ju inte till höga farter, men jag tycker ändå man borde anta att somliga kommer köra för fort, med tanke på dagens prestanda - inför en obligatorisk bankörningsdag för mc kort, där man utbildas i kurvtagning & bromsteknik i högre farter än 110!!!!! -det skulle spara liv!
Fyll på med ideer som sagt, man kanske kan sammanfatta sen, och ev skicka in till vv eller surra med smc om att få igenom ngt vettigt?
Jag är absolut ingen besserwisser, kanske inte ens lever hösten 2008..men det kan väl vara av intresse att dra upp en diskussion ang detta?
Helst skulle man ju vilja få det till en rullande heads-up display som på nya bmw, som dessa skulle se som en text på visiret, likt stridspiloter får info....
1. Kör ej om framförvarande som kan svänga av på en avtagsväg ..kör bara om, om det är fritt fram utan vägar till vänster eller höger längrefram.
2. Dra bara ur hojjen, där du vet att du har marginal .... t ex inte som vissa satt livet till under 2007 - där man fläskat på, på en raksträcka som haft avtagsväg (som för andra i trafiken sett ut som t-korsning)
3. Kör nykter & drogfri, samt fullständig skyddsutrustning
4. Gasa hur mkt du vill, men sålänge du kan stanna hojjen på den del av vägen du ser.. Dvs, passa upp på krön, svängar mm (om du inte rekat vägen efter hinder innan) När somliga kör bulten, så kör man kanske fram och tillbaks i 40 km/h och söker av vägen, upptäcker ev hinder innan man väl kommer i hög hastighet. Så kan man ju inte göra överallt, men eftersom så många åker bulten&bogan fram och tillbaks, checka vägen en sväng innan?
5. Se varje bil/fordon - som att dom ej ser dig. Alltid! Ta inget för givet, ta däremot för givet at dom kan sticka ut rakt framför dig - fast du tror ni har ögonkontakt. Oavsett väg, 50 eller 70 eller 90, varje bil som står vid stopskylt tänker jag "han kommer köra ut framför..." därför släpper jag gas, beredd på att nita. Tar inget för givet, aldrig.
6. Gruppkörningar är vanligt, och kan vara farligt - ta ej rygg på någon som kör över DIN förmåga. Man ser så många som vill vara "värst" och "först" till varje pris, det är ingen tävling, ok? Ingen ses som mindre värd pga lägre tempo, snarare tvärtom, är man försiktig och inte dumdristig så har man högre status på gatan än idioter som gör "crazy saker", ok, capish?
7. En vanlig olycka är ju att "gå av vägen"antingen pga rullgrus eller oljespill mm, men oftast handlar det om för hög fart kontra oerfaren förare. Där handlar det kanske mer om psykologi? Att inse sina begränsningar, inte haka på sällskap som har många fler års erfarenhet än en själv? Att även ta det lite lugnare när man är själv, lära sig gasa helvete mer succesivt? Detta är en svår nöt att knäcka, kanske somliga skulle fångas upp av ett anlagstest för att ens få ta mc-kort? -vissa blir aldrig mogna trots ålder...
8. Ha koll på drivpaket / däck & hjullager, hur många slarvar inte med detta? och hur många olyckor orsakas inte pga kedjehaveri, oförklarligt wobbel osv eller punka? Det är ett par liv varje år som går åt pga att man missat at kolla sin utrustning, eller slarv... Jag har själv råkat ut för kedjehaveri en gång, hade änglavakt.
Fyll på! Eller kommengera dessa funderingar? Personligen tror jag inte vägverket lyckas spara liv genom sina skitgrejjer som räffor i asfalt, eller vajjerräcken, drt handlar om tillfälligheter och bristande omdöme + onykterhet etc. Som nykter & försiktig kan man göra mkt för att öka sin egen, och andras säkerhet.
Kanske obligatorisk ban-dag vore ngt för att få körkort? Detta i kombination med något anlagstest, eller psykundersökning som stridspiloter får genomgå..? Visst, kontroversiellt, men det skulle hålla en del busar orta från att lyckas ta mc kort, för det finns ett gäng som inte är lämpade, helt enkelt. Men om man lade till en obligatorisk bankörningsdag i höga farter, likt man har en halkbana för b-kort.... Vägverket uppmanar ju inte till höga farter, men jag tycker ändå man borde anta att somliga kommer köra för fort, med tanke på dagens prestanda - inför en obligatorisk bankörningsdag för mc kort, där man utbildas i kurvtagning & bromsteknik i högre farter än 110!!!!! -det skulle spara liv!
Fyll på med ideer som sagt, man kanske kan sammanfatta sen, och ev skicka in till vv eller surra med smc om att få igenom ngt vettigt?
Jag är absolut ingen besserwisser, kanske inte ens lever hösten 2008..men det kan väl vara av intresse att dra upp en diskussion ang detta?
Last edited: