Våga vägra [KGK]Suzuki

lupus

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM850, Gas Gas EC250
Tänk om andra branscher tillämpade samma policy som KGK Suzuki.. - Har det inte importerats av oss så FUCK OFF!!!

Jag & Zuki var och hämtade oss varsin hoj i Tyskland, vid Zuki´s regbesiktning så saknades plåten som ska sitta på hojen innehållande samma information som i regbeviset såsom CoC godkännande, ljudnivå o.s.v. Svensk byråkrati förordar då att hojen inte kan registreringsbesiktas.

Lätt fixat trodde Zuki, ringde KGK Suzuki "-är det import ? -Ja, -då hjälper vi dig inte" trodde de flesta Suzuki tillverkades i Japan men se så lite man vet.

Jag jobbar i elektronikbranschen och där händer det ofta att någon kund köpt en vara i Singapore, USA eller var dom nu varit, kunden saknar ofta då 220V nätdel, kontakter & dyligt. Ringer jag då till T.ex Sony så hjälper dom gärna till, kunden har valt deras märke och då gäller det att genom att vara tjänstvillig få kunden att fortsätta använda deras produkter, kallas "märkesvård".

Motsatsen gäller tydligen motorcyklar. I detta fall så räddades Suzukis "ära" som märke genom Suzuki Tyskland som direkt skickade plåten. Zuki ringde precis, plåten kom med DHL nu, Zuki pratade med dom i Fredags.

Men tror KGK Suzuki på fullt allvar att vi någonsin kommer att köpa en hoj som importerats av dom ? Knappast, i mitt eget fall inför nästa hoj som endera blir en DL1000 eller en TDM900, så finns inte Svensksålt ens på kartan.
Det är ju inte så att genom att inte vara tjänstvillig blir man sugen att köpa KGK importerat. :pangihuve

Last edited:
Förmodligen är det så att Suzuki Tyskland är Suzuki, medan KGK ju helt enkelt är ett svenskt företag vilket som helst som har (haft) ensamrätt att distribuera Suzuki i Sverige. Därigenom behöver de inte, eller anser sig iaf inte behöva, ta något ansvar för hojar som inte sålts av dem...

Det blir lätt skevt när en generalagent - och det gäller många branscher - å ena sidan gärna vill framställa sig som en direkt underavdelning till tillverkaren, men å andra sidan tar totalt avstånd i somliga frågor...

69:an skrev:
Förmodligen är det så att Suzuki Tyskland är Suzuki, medan KGK ju helt enkelt är ett svenskt företag vilket som helst som har (haft) ensamrätt att distribuera Suzuki i Sverige. Därigenom behöver de inte, eller anser sig iaf inte behöva, ta något ansvar för hojar som inte sålts av dem...

Det blir lätt skevt när en generalagent - och det gäller många branscher - å ena sidan gärna vill framställa sig som en direkt underavdelning till tillverkaren, men å andra sidan tar totalt avstånd i somliga frågor...
Kan aldrig tänka mig att suzuki äger generalagenten i Tyskland. Anser själv att det är sunt förnuft om man vill vara långvarig i branschen. Tråkigt att de fortfarande inte har lärt sig. Kanske man skulle låta sverker ta upp det i Plus. Han brukar ju få företagen att lyssna. Är ju självklart att alla hojar är importerade så varför fråga? :kocko

Jag kan tala om att det knapp finns någon fördel att handla en svensk hoj för när man får problem så försöker KGK att slingra sig ur deras garantiåtgärder m.m.....

Jag har haft mycket med dom och göra och jag kommer aldrig mera köpa en svensk hoj genom KGK efter allt strul jag haft med dom....

sportarn skrev:
Anser själv att det är sunt förnuft om man vill vara långvarig i branschen.

Skall man vara kinkig så kan man ju konstatera att KGK trots allt är ganska långvariga i branschen. :)
Nej, jag har inget med dem att göra, har aldrig ägt en Suzuki och försvarar inte deras avvisande inställning. Det hade varit en snygg gest att hjälpa till i det här ärendet, även om de hade tagit rimligt betalt för tjänsten.
Däremot har jag en viss förståelse för att de som företag i ett sådant här fall inte känner något supportansvar för varor de inte sålt. Trist är det hur som helst.

Skall man vara kinkig så kan man ju konstatera att KGK trots allt är ganska långvariga i branschen. :)
Visst det är ett stort företag, men är det tillräckligt många som klagar på dem så blir de antingen tvungna att bättra sig eller så tar nån annan över agenturen.

Sant, Suzuki Tyskland ÄR Suzuki och ser sitt märkesansvar.

På samma sätt har KGK Suzuki ett märkesansvar, det är ju de som "är" Suzuki i Sverige. Men som sportarn säger klagar tillräckligt många blir dom av med generalagenturstiteln och får väl sidoimportera "fulhojar" själva.
:hihi

Edit: Skulle ju vart sportarn & inte 69:an som sa det.

Last edited:
lupus skrev:
Sant, Suzuki Tyskland ÄR Suzuki och ser sitt märkesansvar.

På samma sätt har KGK Suzuki ett märkesansvar, det är ju de som "är" Suzuki i Sverige. Men som 69:an säger klagar tillräckligt många blir dom av med generalagenturstiteln och får väl sidoimportera "fulhojar" själva.
:hihi

Nja, det blev nog tokigt med citatet där, det var inte jag som sa - men jag håller med om att KGK har ett visst moraliskt märkesansvar. Det enda formella ligger nog däremot gentemot Suzuki, vilka sannolikt är gladare ju mer KGK gör för att stävja parallellimport av olika slag. :gnissla

Jag har mött samma arroganta attityd, otroligt trist. Men de är i varje fall konsekventa och dissar alla lika hårt.... :rolleyes:

fazerfun skrev:
Jag har mött samma arroganta attityd, otroligt trist. Men de är i varje fall konsekventa och dissar alla lika hårt.... :rolleyes:

Skriver under på det påståendet :huvet

Borde ni inte ha kollat så att hojen var ok innan ni tog in den?
Importerar du en Suzuki så har du gjort ett eget val att inte ha med KGK att göra. Varför ska de då ha med dig att göra?

JMF med R1 98, de hade fel på kopplingskorgen... Dessa byttes av Yamaha på garanti.,. (Hallman Eneqvist, eller vad de nu heter...) De stod däremot inte för garanti på importer...

SENSEI skrev:
Borde ni inte ha kollat så att hojen var ok innan ni tog in den?
Importerar du en Suzuki så har du gjort ett eget val att inte ha med KGK att göra. Varför ska de då ha med dig att göra?

JMF med R1 98, de hade fel på kopplingskorgen... Dessa byttes av Yamaha på garanti.,. (Hallman Eneqvist, eller vad de nu heter...) De stod däremot inte för garanti på importer...

Hojen var det väl inget fel på, sånär som på ett klistermärke. Zuki ville inte ha med dom att göra heller men det var mest naturligt att ringa dom som först DÅ DE ÄR SUZUKIS REPRESENTANT I SVERIGE. Nu fixade Suzuki Tyskland det i stället, antagligen 10 ggr snabbare också.

Valet var inte att inte ha med KGK Suzuki att göra, målet var att köpa en Suzuki. I ditt resonemang gäller alltså att du tycker det är OK att låt oss säga att du åker på semester till Frankrike, det blir fel på din hoj och bara för att den är såld och köpt i Sverige så kan dom säga PISS OFF till dig ? :huvet

Jag ringde en (1, inte fler) gång till AVA och frågade dem om de ville åta sig ett garantiärende för min flång nya Danskköpta Aprilia i egenskap av Apriliaåterförsäljare, men tydligen var det skillnad på mina pengar och andras pengar för mina ville de inte ha. Konstigt, mycket konstigt.

Teddy skrev:
Jag ringde en (1, inte fler) gång till AVA och frågade dem om de ville åta sig ett garantiärende för min flång nya Danskköpta Aprilia i egenskap av Apriliaåterförsäljare, men tydligen var det skillnad på mina pengar och andras pengar för mina ville de inte ha. Konstigt, mycket konstigt.

Om det är ett garantiärende så är det väl meningen att du inte skall behöva betala, eller har jag missat något?

Som jag har förstått det hela, är det handlaren som står för fiolerna gent emot kund. Sedan är ersättningen till handlaren en affär mellan handlaren och generalagenten (vid garantiärenden).

Om du då har köpt din hoj i Danmark skulle det innebära att AVA i sin tur skulle behöva fakturara Aprilias agent i Danmark.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Teddy skrev:

Köpte du en sprillans Aprilia i Danmank?
Hojar kostar väl multum där, framförallt nya?

Snart slut

Skulle tro att KGK suzukis dagar är räknade.

Dom andra är väll helägda av respektive bolag.

Yamaha Motor Scandinavia AB - Stockholm
Tel. 08-683 84 00
Fryksdalsbacken 28, 12343 FARSTA

Honda MC Svenska AB - Göteborg
Tel. 0300-513 00
Magasinsg. 6, Box 10173, 43422 KUNGSBACKA

Kawasaki Sverige - Stockholm
Tel. 08-464 02 00
Box 6012, 14106 KUNGENS KURVA

/Nicholas

Victor skrev:

Hojar och bilar är starkt subventionerade eftersom skatterna på dessa är så höga. Om man däremot exporterar en ny hoj så får man tillbaka skatten.

Victor skrev:
OT:
Tvärtom, hojar och bilar kan vara riktigt billiga i Danmark, för oss svenskar. För danskarna däremot är de äckligt dyra. Det beror på de kraftiga lyxskatter Danmark lägger på fordon (upp till 180%) vilket tvingar handlarna att sänka sina grundpriser rejält för att få fordonen sålda. När vi svenskar kommer och köper så betalar vi ingen dansk skatt och får då det oerhört prispressade grundpriset. Detta gäller åtminstone på bilar men jag antar att det även gäller hojar.

Generalagenter/importörer är bara intresserad av en sak och det är att tjäna pengar.
Jag har full förståelse för att KGK inte vill ta i din hoj med tång, de har inte tjänat en spänn på dig och känner sig därför inte skyldiga att hjälpa dig.

Generalagenter/importörer för mindre okända märkena brukar i regel vara mer positiva då de till skillnad från tex KGK inte kan rida på ett etablerat varunamn.

Jag har köpt min nya hoj via KGK just för att slippa problem med eventuella garantireparationer osv.

Så länge försäljningen av Suzuki i Sverige uppfyller japanernas önskemål kommer KGK att finnas kvar.

sandstream skrev:
Jag har full förståelse för att KGK inte vill ta i din hoj med tång, de har inte tjänat en spänn på dig och känner sig därför inte skyldiga att hjälpa dig.

Det var precis det jag pekade på i första inlägget, angående märkesvård.

Får nya hojåkare en positiv inställning till Suzuki i denna tråd ? :va

Denna tråd hade kunnat heta "Suverän service av KGK Suzuki" och gett en positiv bild av Suzuki som helhet, utan att ha kostat dom någonting.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back