Våga fråga...

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Ja alla har vi väll frågor som man vill ha svar på men skäms lite för att fråga. Så där av kan väll en tråd i vinter mörkret försöka få lite svar på dessa.

Min fråga är följande: Såg nyss på bandyfinalen och då gapade publiken "andra sidan är ni klara" och den andra sidan svarade "jaja mensan fattas bara" då undrar jag vad i helvetet fattas??? Eller är det jag som måste kolla hörseln :va

björn
 
björn.e skrev:
Min fråga är följande: Såg nyss på bandyfinalen och då gapade publiken "andra sidan är ni klara" och den andra sidan svarade "jaja mensan fattas bara" då undrar jag vad i helvetet fattas??? Eller är det jag som måste kolla hörseln :va

björn


:rofl Det har jag alltid undrat oxå!!! :lol

Hoppas nån vet!! :confused:
 
björn.e skrev:
vad i helvetet fattas???

...annat..
Egentligen är uttrycket "fattas bara annat" men i ramsan nöjer man sig med "fattas bara"

.."Fattas bara annat" kan väl ses som synonymt uttryck för: "självklart"

- "Andra sidan är ni klara?"
- "jajamensan självklart!"
Edit1:
Som ni kanske hör skulle det inte riktigt rimma lika bra med självklart.

Edit 2:
"fattas bara annat" kan även användas i bemärkelsen:
"Det är väl självklart under dessa förutsättningar!"
 
Last edited:
Långa farbron skrev:
Är det inte bättre dom slutar gapa till varandra och kollar på bandyn istället.


Nej bandy är tråkigt så man måste ju göra nått så att det blir roligt. :D
 
Varför har man manuell (stavning?) koppling i motorsportsamanhang istället för aoutomat (stavning?). Tex rally?
 
RF_Racing skrev:
Varför har man manuell (stavning?) koppling i motorsportsamanhang istället för aoutomat (stavning?). Tex rally?


För att man får ut mer effekt med manuell...

korvgubbe skrev:
Det var därför man uppfann kaffekask! :mattias



:zpy


Nej det va därför man uppfann motor sporter..
 
björn.e skrev:
Ja alla har vi väll frågor som man vill ha svar på men skäms lite för att fråga. Så där av kan väll en tråd i vinter mörkret försöka få lite svar på dessa.

Min fråga är följande: Såg nyss på bandyfinalen och då gapade publiken "andra sidan är ni klara" och den andra sidan svarade "jaja mensan fattas bara" då undrar jag vad i helvetet fattas??? Eller är det jag som måste kolla hörseln :va

björn

En annan rolig sak det ropar på bandymatcher med mera (oftast bajen) är "Öka takten sista kvarten, TIDAHOLM!" Det är lite konstigt att ropa när det är Sverige som spelar. Har hört varför nån gång men kommer inte ihåg varför.
 
RF_Racing skrev:
Får man? Var tar överflödsenergin vägen? Värme?
En automatlåda funkar med oljetryck som pressar in dreven, ungefär.

går åt en del effekt.

och sen har du bättre kontroll på draget med en manuell.
 
Den stora frågan är väl hur i helvete kan man kolla på bandy överhuvud taget??? Sämre publiksport finns nog inte. Inte ens på reprisen ser man vad som händer. Och detta försöker vissa få med på OS :kocko
 
Oddjob skrev:
En automatlåda funkar med oljetryck som pressar in dreven, ungefär.

går åt en del effekt.

och sen har du bättre kontroll på draget med en manuell.

Är det inte 2 turbiner med olja emellan? Så när ena snurrar så accelererar den och roterar oljan mot den andra som då måste snurra med? Men var är det effekten går åt? Jo det är sant...
 
RF_Racing skrev:
Är det inte 2 turbiner med olja emellan? Så när ena snurrar så accelererar den och roterar oljan mot den andra som då måste snurra med? Men var är det effekten går åt? Jo det är sant...

Skit samma hur det funkar, det håller inte lika bra, det går inte att motorbromsa på långa vägar samma sätt, och motorbroms änvänds flitigt!! samt att det är som nån annan sa att man får bättre kontroll.
 
PGH skrev:
Iofs, men där ser man ju vad som händer. Även om pucken e liten så hinner man se=det går inte i överljudsfart precis :hihi

Ja, man hinner se... Men vad är det att se, egentligen?! :hihi
 
Fluxir skrev:
Skit samma hur det funkar, det håller inte lika bra, det går inte att motorbromsa på långa vägar samma sätt, och motorbroms änvänds flitigt!! samt att det är som nån annan sa att man får bättre kontroll.

Det är väl inte alls skit samma :fatta! Han sa att man förlorade effekt på det, och jag ville veta hur.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top