Växlingsteknik!?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nånting jag inte tänkt på direkt, eftersom jag kört likadant ända sen jag skaffade hoj med koppling blev jag föreläst om idag...
...tydligen så tycks det att jag växlar "oskonsamt" för växellådan.

Såhär gör jag (under full acceleration dvs, annars gör man det "ordentligt" och i ett lungt tempo): Slår av gas (inte ända ner, utan kanske en cm). Drar in kopplingen tills det känns som den frikopplar (på min cykel e det ungefär 1,5cm med två fingrar, när jag nästan är längst in lägger jag tryck på pedalen så att växeln går i när man nått "ända in", sen släpper jag kopplingen direkt å möter upp med gasen. Jag får inga varvtalsökningar!

Är detta alltså inte skonsamt? Har mestadels kört mindre maskiner under de år jag kört hoj och mest tvåtakt, så det har inte vare några problem utan funkat klockrent hela tiden... (har inte kört utan koppling sålänge det inte vare problem att nå den)

Är det meningen att man ska behöva släppa tillbaka gasen hela vägen? Äre bättre växla utan koppling under acceleration? Måste man ta det varsamt med kopplingen när man släpper ut?

Hur gör ni som tävlar? Varför kan ni göra annars (om det nu är så)?
 
Lägg tryck på pedalen när det börjar närma sig växling, vid rött droppar du gasen och plopp så åker nästa spett i.
Så har jag kört alla mina hojar utan probs.
Racehojar sätter man väl ganska ofta en speedshift på?
En kontakt som bryter tändningen ngn hundradel så att man bara växlar när det är dags.
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Lägg tryck på pedalen när det börjar närma sig växling, vid rött droppar du gasen och plopp så åker nästa spett i.
Så har jag kört alla mina hojar utan probs.
Racehojar sätter man väl ganska ofta en speedshift på?
En kontakt som bryter tändningen ngn hundradel så att man bara växlar när det är dags.
//Tobbe
"droppar gasen" betyder trotteln i botten lr bara släppa den en bit?
 
Min låda e så hård så den vägrar växla utan att jag kopplar. Brukar slå av halvt på gasen och möta med halvgas ungefär. (Har bara haft kort i 2 år).
Det låter inte konstigt och det går mjukt så det känns bra. :va
 
Min låda går inte mjukt om man inte är vääldigt försiktig, klonkar till ordentligt hur man än gör egentligen. Rycker gör det väl bara vid acceleration, men så ska det väl va? Eller?
 
Gas

OlleR6 skrev:
"droppar gasen" betyder trotteln i botten lr bara släppa den en bit?
Det betyder att släppa gasen men väldigt snabbt och sen ge gas igen .
Där imellan åker växlen i väldigt lätt som han beskrev..
Så växla utan koppling vid racer det har alltid jag gjort och det håller..
Precis som Tobbeviking beskriver :tummenupp :tummenupp :tummenupp :yoparty :yoparty :yoparty
 
gixxy skrev:
Det betyder att släppa gasen men väldigt snabbt och sen ge gas igen .
Där imellan åker växlen i väldigt lätt som han beskrev..
Så växla utan koppling vid racer det har alltid jag gjort och det håller..
Precis som Tobbeviking beskriver :tummenupp :tummenupp :tummenupp :yoparty :yoparty :yoparty
Så jag kör oxo, fast med koppling :)
 
Det finns ju inte en chans i helsike att det skulle vara MINDRE skonsamt o växla med koppling än utan i alla fall...
 
nickname skrev:
Det finns ju inte en chans i helsike att det skulle vara MINDRE skonsamt o växla med koppling än utan i alla fall...
Det enda jag skulle kunna tänka mig tar stryk om man använder kopplingen som han beskriver, är väl just kopplingen.
Eller rättare slagt slits lite, lite mer än utan att använda den.
Tror inte det spelar en promilles roll om man använder den eller inte.
//Tobbe
 
OlleR6 skrev:
"droppar gasen" betyder trotteln i botten lr bara släppa den en bit?
Precis som ngn redan sagt, snabbt avdrag för att släppa kraften på lådan.
Håll rullen mot stoppet, vid rött så håller du redan foten på pellen och piska till med handleden och voila, du har lagt i en växel och kan åter varva maskinen till rött bara för att upprepa proceduren igen.
Växla ner ska man däremot vara försiktig med utan koppling, det kan ge oönskade effekter.
Där får jag lov att ställa en följdfråga, när jag körde mkt enduro så var juh kopplingen till för start och nerväxling. En del påstod att man inte ens behövde använda den till nerkugg. Hur gör nu som åker RR kör ni med kopplingen vid nerväxling?
Jag finner ingen anledning till det på vägen, men på banan kanske man tjänar en hundradel?
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Precis som ngn redan sagt, snabbt avdrag för att släppa kraften på lådan.
Håll rullen mot stoppet, vid rött så håller du redan foten på pellen och piska till med handleden och voila, du har lagt i en växel och kan åter varva maskinen till rött bara för att upprepa proceduren igen.
Växla ner ska man däremot vara försiktig med utan koppling, det kan ge oönskade effekter.
Där får jag lov att ställa en följdfråga, när jag körde mkt enduro så var juh kopplingen till för start och nerväxling. En del påstod att man inte ens behövde använda den till nerkugg. Hur gör nu som åker RR kör ni med kopplingen vid nerväxling?
Jag finner ingen anledning till det på vägen, men på banan kanske man tjänar en hundradel?
//Tobbe
Växellådorna är byggda för att växlas uppåt, därför blir det VÄLDIGT fel ifall man skulle försöka slå i en lägre växel utan kopplingen. Tror även de som tävlar växlar ner med koppling, då har man ju tid att göra det oxo!

Var förresten ut å prövade lite mer idag, ska man växla fort känns det mer skonsamt att inte använda koppling, men det är väl då för att jag har fel teknik lr?
 
Skadar det min motor på duccen om jag använder mig av ovan nämda super teknik vid uppväxling? Har aldrig prövat att växla utan koppling... tja förutom på moppen då :tungan

kul med lite tipps :)
 
Växla?

undefinedVäxla?
Jag har 6án i hela tiden med full gas o reglerar varver med koplingen! borde vara det snabbaste då man slipper släppa gas, tappa varv mm???? :yoparty
 
Jimmyboy skrev:
undefinedVäxla?
Jag har 6án i hela tiden med full gas o reglerar varver med koplingen! borde vara det snabbaste då man slipper släppa gas, tappa varv mm???? :yoparty
Gör man annat än växlar på en 125:a? :hihi
//Tobbe
 
OlleR6 skrev:
Växellådorna är byggda för att växlas uppåt, därför blir det VÄLDIGT fel ifall man skulle försöka slå i en lägre växel utan kopplingen. Tror även de som tävlar växlar ner med koppling, då har man ju tid att göra det oxo!

Var förresten ut å prövade lite mer idag, ska man växla fort känns det mer skonsamt att inte använda koppling, men det är väl då för att jag har fel teknik lr?
Jomenasså, jag får inga konstiga ryck eller slit i hojen när jag växlar upp utan koppling. :)
Jag förstår inte riktigt hur du menar, du säger att det känns skonsammare utan koppling och att du då gör ngt fel? :va Jag tror att du har rätt teknik, känns det som om växlarna "flyter" i när du gazzar på till rött på varvräknaren så är det rätt.
Men fiskör jag i stadstrafik osv så använder jag nästan alltid kopplingen, jag hoppar bara över kopplingen vid fullgasväxling i princip.
//Tobbe
 
vågen skrev:
Skadar det min motor på duccen om jag använder mig av ovan nämda super teknik vid uppväxling? Har aldrig prövat att växla utan koppling... tja förutom på moppen då :tungan

kul med lite tipps :)
Detta borde ngn pastaspecialist svara på men jag tror nog att det funkar precis likadant på en ducce, om nu inte italenarna bestämt sig för att bygga lådan på annat sätt.... :tungan
Jag har inte kört en enda hoj som man inte kunnat använda denna tekniken på.
//Tobbe
 
DJM skrev:
Menar du att dom stannar så ofta!! :tungan
Vad jag minns av min 125 karriär så höll man rullen mot stoppet och viftade med foten tills man fick kramp för att det skulle hända ngt.
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Menar du att dom stannar så ofta!! :tungan
Vad jag minns av min 125 karriär så höll man rullen mot stoppet och viftade med foten tills man fick kramp för att det skulle hända ngt.
//Tobbe


Haha :tungan

Ok men inte längre, dom är starka idag :) så nåt sånt behöver man inte göra.

Om du hade bott närmare så hade du fått testa den.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top