Växlingsteknik!?

Hallå?!... eller?....
Undrar bara ifall hundatjugofemmorna är tillräckligt påkostade för att klara detta? :va
 
PollySmurf skrev:
Tror ni detta funkarpå wn tzr 125 -87:a med :va

EDIT: Jag menar... den är ju så pass gammal, och en 125:a
Att det är en 125:a har inte med saken att göra men skicket på lådan är avgörande.
Testa lugnt och fint på mellanhögt varvtal men skyll inte på mig.
 
Jaha... :va
Det där med växlingen fick jag lära mig på trafikskolan för ett tag sen...
Trodde att nästan alla utom jag visste och körde så... :rolleyes:
 
Robban_C skrev:
Att det är en 125:a har inte med saken att göra men skicket på lådan är avgörande.
Testa lugnt och fint på mellanhögt varvtal men skyll inte på mig.

Det funkade finfint att växla utan koppling! :tummenupp
 
Efter att ha läst tipsen om uppväxling utan koppling i den här tråden testade jag och nu kör jag nästan alltid utan koppling. Använder jag kopplingen klonkar och rasslar det ofta i lådan tycker jag, men när man bara droppar gasen med tryck på växelspaken så glider växlarna i finfint. 2an är dock lite klurigare, men med en liten långsammare teknik, typ i två steg, först friläget och sedan 2an, så glider även den i utan ryck eller missljud.

Frågan är då: Kan detta verkligen vara skadligt för lådan? Det känns ju som att växlingarna blir smidigare, så länge man har rätt varv.
 
Det kan väl inte vara skadligt om det gr smidigt... dvs att när man växlar så är det ju kuggar som tar i varandra, smiter dom ihop smidigt så skadar man ju ingenting, tar det däremot emot och det krashar till, jaa.. då misshandlar man nog.

Har provat detta nu ett tag att växla utan koppling då o då. 2'an är lite knepig ibland men även 6'an kan vara kämpig utan koppling om man glömmer bort att vara bestämd med foten och inte gör tillräckligt stor rörelse.

Smaken är väl som :arsele även när det gäller växla :tummenupp
 
tobbeviking skrev:
Detta borde ngn pastaspecialist svara på men jag tror nog att det funkar precis likadant på en ducce, om nu inte italenarna bestämt sig för att bygga lådan på annat sätt.... :tungan
Jag har inte kört en enda hoj som man inte kunnat använda denna tekniken på.
//Tobbe

Jag har inte orkat läsa allt i tråden, men mitt tips till alla med monster 900 är koppla!

Känner en kille som har "extra frilägen" på sitt monster och det kan ju inte vara så kul.
 
vågen skrev:
när man växlar så är det ju kuggar som tar i varandra

Njae, kugghjulen tar ju i varandra hela tiden, man ändrar ju bara med klackarna vilket kugghjul som ska driva, så om det skrapar är det ju klackarna som inte går i dreven.
 
Ok.

Då kommer nästa fråga: Det rasslar rätt ordentligt mellan 1an och 2an, alltså när jag använder kopplingen vid uppväxling, och ibland vill inte 2an i riktigt.

Innebär detta att min växellåda är halvpaj och att jag kommer få punga ut miljarder inom en snar framtid? :(

Eller är det så det kan vara bara, med en lite äldre låda?
 
Bearing skrev:
Njae, kugghjulen tar ju i varandra hela tiden, man ändrar ju bara med klackarna vilket kugghjul som ska driva, så om det skrapar är det ju klackarna som inte går i dreven.
Jo visst är det klackarna som rasslar, men det är oxå dom som slits och tappar greppet på tex R1ans låda gärna gör på tvåan.
Man ska inte fara omkring och "skrapväxla" lådan titt som tätt, då lär snart raset vara när...
Kör med förstånd och motorörat på så fattar man vad som är nyttigt eller inte.
Ibland hjälper inte ens det.
//Tobbe
 
Jag växlar också utan koppling för det mesta! Dom gånger jag missar växel eller inte får i dom ordentligt så är d när jag kopplar medans det går hur smidigt som helst utan koppling!
 
6 år gammal tråd, jag vet, förlåt, förväntar mig inga svar, vill bara tipsa

Var tvungen att testa detta att inte använda kopplingen vid uppväxling, de gick ju riktigt bra. Lådan känns mycket mjukare, nästan som en automatare. Så kommer jag köra framöver.
 
Detta skall även jag prova när jag åker till jobbet idag. Låter mycket intressant och det var inget min köreskolelärare sa något om. :)
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top