Växelväljaren fjädrar inte tillbaks - Ducati Monster 900 1998

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
När jag växlar ner fjädrar inte spaken tillbaks, utan jag måste peta upp den för att kunna växla ner mer.

Jag gissar att det nån fjäder som har rykt? Men var?

Hej.
Om du inte redan är det gå med i Ducatiklubben där finns det många som kan hjälpa dig. Forumet blir din nästa mekvän.

Skaffa en sprängskiss så ser du ganska enkelt vilken fjäder och var den sitter.

Japp, den fjädern var av, jag passar på att byta bägge, totalt 73 spänn, jag har höpt verktyg för det 10-dubbla.

Länken till Factorypro har gått sönder, jag hade den även innan, men nåt har gått ner, skit också.

Jag har läst det någr gånger så jag tror att jag kommer ihåg, men en sak som jag undrar är hur man sätter tillbaks svänghjulet korrekt, måste det sitta exakt som det gjorde innan, med tanke på tändningen, eller är det bara att sätta dit?

Jag kan tillägga att mutterdragaren funkade perfekt, lite annorlunda mot traditionella, då den varvade upp och knackade till, varvade upp och knackade till...

Länken funkar för mig nu.
Enligt den ska det vara en markering på axeln som visar hur svänghjulet ska sitta.

Mycket märkligt, jag kommer inte åt från nån webläsare eller device...

Har du möjlighet att kopiera just den bilden och lägga upp här?

Jag la min mail ett meddelande om du har möjlighet att klippa ur och skicka den vägen? Är väldigt tacksam för hjälp...

Var visst min webbläsare som cachat sidan.

hjul.jpg

Reinstall the large, thin washer onto the backside of the needle bearing housing and slide the bearing and washer onto the crankshaft - Be careful the washer doesn't fall off the needle bearing and get crushed. Suggest using a dab of grease to hold it on.

Install the starter clutch into the flywheel and line up the flywheel marks to the single timing notch mark.

Install plate washer and reinstall the red or blue loctited crankshaft nut to Ducati torque specs.
152 ftlbs / 207n-m torque

Clean case and cover gasket surfaces with degreaser and lightly dab Three Bond non-hardening grey sealant OR your favorite Ducati concoction. I just don't want to see orange high temp silicone sealant on your Ducati.

Replace cover screws and the crank cover, the clutch slave cylinder and external shift linkage.

ADD OIL!!!!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...