Växelindikator

Yozzi

Stödhjul köpes!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-39, Puck Dakota
Någon som har koll på hur generiska växelindikatorer fungerar? Om jag fattar rätt så går de mot varvräknaren och hastighetsmätaren, men är infon som skickas till mätarna densamma på alla hojar? Var hittar man isf mer info om det?

/Y

Hastighetsmätarsignalen och varvräknarsignalen är ju båda pulståg även om ampletud och pulsernas utsende och antal varierar en del. Men det dom gör är ju bara att kolla om ett visst ratio mellan det två signalerna är konstant ett tag så lagras den som en växel och sedan är det bara att räkna hur många lägre utväxlingar man har som är lägre och du har växeln du kör på.

Men vad är det du vill veta? (det finns liknande algoritmer i motorstyrenheter för större fordon för att hålla koll på villken växel du har på en manuell låda, kan vara bra att optimera mot... jag råkar ha gjort just en sådan funktion själv, så vad vill du veta?)

triple skrev:
Hastighetsmätarsignalen och varvräknarsignalen är ju båda pulståg även om ampletud och pulsernas utsende och antal varierar en del. Men det dom gör är ju bara att kolla om ett visst ratio mellan det två signalerna är konstant ett tag så lagras den som en växel och sedan är det bara att räkna hur många lägre utväxlingar man har som är lägre och du har växeln du kör på.

Men vad är det du vill veta? (det finns liknande algoritmer i motorstyrenheter för större fordon för att hålla koll på villken växel du har på en manuell låda, kan vara bra att optimera mot... jag råkar ha gjort just en sådan funktion själv, så vad vill du veta?)

Funderar på att bygga en, mest för byggandets egen skull.

Är tyvärr inte så bra på elektronik som man kunnat önska och hade hoppats på att det i princip bara skulle vara och slänga på en A/D-omvandlare och sedan sköta resten genom kod.

Det jag egentligen vill veta alltså är hur jag får signalen till en digital form jag kan avläsa.

/Y

Vadå samman träffande... jag har precis också börjat planera för att bygga en sån där...

Men inte riktig kommit på hur jag ska göra, men eftersom att min hoj har vajer till hastighetsmätaren så får jag ju i allafall använda givaren till cykeldatorn...

Tanken hittils har varit att koppla tändning och cyckeldator givare till en PIC processor som räknar ut varvtal och hastighet, och om kopplings brytaren är i rätt läge visa den siffra som motsvarar växlen på en 7-segments display.

Men jag har inte kommit så långt än... Jag har inte riktigt kommit på hur och var jag ska ta tändnings signalen och få processor till att räkna rätt på varvtalet...

QiX skrev:
Vadå samman träffande... jag har precis också börjat planera för att bygga en sån där...

Men inte riktig kommit på hur jag ska göra, men eftersom att min hoj har vajer till hastighetsmätaren så får jag ju i allafall använda givaren till cykeldatorn...

Tanken hittils har varit att koppla tändning och cyckeldator givare till en PIC processor som räknar ut varvtal och hastighet, och om kopplings brytaren är i rätt läge visa den siffra som motsvarar växlen på en 7-segments display.

Men jag har inte kommit så långt än... Jag har inte riktigt kommit på hur och var jag ska ta tändnings signalen och få processor till att räkna rätt på varvtalet...

Bara man kan få de där pulstågen att komma i binär form så har jag iaf min dag räddad :)

Säg gärna till om du kommer någonvart.

/Y

Från cykeldator givaren känns det inte som om det ska vara något problem men därimot har jag inte kommit på hur jag ska få en PIC-processor vänlig signal ifrån tändningen.

Nån som vet?

Jo det går att lösa utan microkontroller också... men det är ju inte lika kul... lättare blir det väl kanske inte men jaja...
Var tar man tändsignalen och hur "ser den ut"?

Varför behöver man en display där man kan se vilken växel man har i? Har man tid att titta på den när man kör?

Hittade den här:

http://www.motorbike-pals.com/shop/ganganzeige/ganganzeige.html

Den fokuserar mer på lägesavkänning vid växling. Känns som det skulle bli ett j-a pill att få det där att fungera i ur och skur.

K-Micke:
Tiden från motorpuls till hjulpuls borde väl variera mycket även inom samma växel? Jag e dum i huvvet jag fattar inte...

Två indivudella frekvensräknare kanske vore något? Hm...

Goldwing har väl det som standard? :crash

Tror jag fattar pulserna nu?

Hur blir det här då? Motorpuls övre linje, hjul undre linje:

___|-|_______|-|________|-|__________|-|____|-|____|-|____

________|-|_____|-|_________|-|__________|-|________|-|__

Fungerar det fortfarande?

QiX skrev:
Jo det går att lösa utan microkontroller också... men det är ju inte lika kul... lättare blir det väl kanske inte men jaja...
Var tar man tändsignalen och hur "ser den ut"?

Hur skulle du lösa det?

På något sätt måste du lägga växlar i en tabell annars vet du inte om det du har i nu är femte eller sjätte växeln! Men det är klart du kan bygga det med diskret logik, men DET blir jobbigt!

En PIC räcker nog, bara du har två ingångar som kan mäta tid (dom minsta PIC:arna har inte det, då kan du polla ingångarna och räkna tiden själv, men det blir onoggrant och otroligt jobbigt)
Du behöver någon form av schmittrigger för pulstågen annars kommer du att få falsktriggar vid nollgenomgång, men annars är det inga konstigheter.

Jag förstår inte riktigt varför du vill ha en, men om jag skulle vilja ha en hade jag nog köpt en färdig även om det i sig är ett bevis på att jag blivit gammal och slö ;)

K-Micke skrev:
Jag tror att du tänker i fel banor.

Det blir ett antal motorpulser per hjulvarv, det är dom du ska räkna. Ett exempel: du kör 50km/h och har en hjulomkrets på 1,5m, då får du knappt 10 hjulvarv per sekund. Hjulfrekvensen blir ju väsentligt lägre än motorfrekvensen.

Är du med nu?

Spelar inte så stor roll exakt hur det set ut ;)

1) Mät tiden mellan pulserna på hastighetsmätarsignalen och varvtalsgivarsignalen.
2) Ta kvoten mellan dom
3) Kolla om det typ 10 (motsvarande ungefär c:a 0.5s) sista kvoterna ligger inom typ 5% spridning. Om dom inte gör det har vi ingen växel i.
4) Jämför med värdena i en tabell, är den mätta kvoten typ 10% från något av värdena i tabellen, så har vi samma växel som innan och det är bara att ta indexet i tabbellen och du har växeln (förutsatt att du lagt växlarna i rätt ordning)
5) Om den mätta kvoten inte ligger i närheten av något av det tabelleradevärdena, lägg till detta värde till tabellen och sortera tabellen.

Ungefär såhär funkar det i motorstyr, fast jävligt mycket värre, massa filter och skit + att man integrerar nya kvoter under längretid innan man lägger dom i tabellen, o.s.v…. Men i princip…

micro/Digital

örk........
Sitter med en tenta i Digitalteknik/Microdator teknik............går in på sporthoj för att få lite avkoppling och vad händer??? Det snackas Pic:ar och kodning........man kan ju börja gråta :(

Fast är ni bra på det så har jag ju en del frågor....... :D

Jo visst går det att lösa med diskretlogik det tror jag men jag vill lösa det med en PIC processor efter som att det ger möjligheten att skriva en själv kalibrerande mjukvara med diverse andra funktioner som jag inte ens kommit på än...

Anledningen till att man vill ha en växel indikator är just det att man har alzeimers... 20år... sorgligt... men så är det... Nej men allvarligt så sitter i allafall jag och letar efter 7:an och 8:an när jag är ute och kör...
Så varför jag ska veta exakt vilken växel jag har det är väl mest för att det är kul att bygga lite...
Har du nått förslag på lämplig komparator-krets så jag vet vad du menar ungefär?

triple skrev:
Hur skulle du lösa det?

På något sätt måste du lägga växlar i en tabell annars vet du inte om det du har i nu är femte eller sjätte växeln! Men det är klart du kan bygga det med diskret logik, men DET blir jobbigt!

En PIC räcker nog, bara du har två ingångar som kan mäta tid (dom minsta PIC:arna har inte det, då kan du polla ingångarna och räkna tiden själv, men det blir onoggrant och otroligt jobbigt)
Du behöver någon form av schmittrigger för pulstågen annars kommer du att få falsktriggar vid nollgenomgång, men annars är det inga konstigheter.

Jag förstår inte riktigt varför du vill ha en, men om jag skulle vilja ha en hade jag nog köpt en färdig även om det i sig är ett bevis på att jag blivit gammal och slö ;)

Vadå onoggrant... det beror ju bara på hur onogrant jag programerar kristallen lär ju inte svänga så onoggrant så en operation tar med ganska stor noggranhet lika lång tid helatiden eller hur menar du?

Schmittrigger och komparator med hysteres är ju ganska lika i funktion ;)

Anledning till att jag vill ha en är för att bygga den sen om jag använder skräpet det vet jag inte... så det vore dumt att köpa färdigt ;)

Mattias skrev:
Varför behöver man en display där man kan se vilken växel man har i? Har man tid att titta på den när man kör?

Funktionen intresserar mig inte nämnvärt. Tekniken gör det dock. Jag vill kunna läsa av fart och varv för att bearbeta siffrorna.

Och ja, jag hinner i regel läsa av reglagen i drift. Annars hade jag monterat bort mätarna för att tjäna vikt ;)

/Y

triple skrev:
Spelar inte så stor roll exakt hur det set ut ;)

1) Mät tiden mellan pulserna på hastighetsmätarsignalen och varvtalsgivarsignalen

[Klippklipp]

Och hur gör man detta från t.ex. en comport på en dator? Själva logiken borde ju gå att snitsa till när man väl fått kläm på hur datat kommer, men jag kan inte se hur man avläser informationen på ett enkelt, bra och korrekt sätt.

/Y

Bifogat

• IMG_1149.jpg
    IMG_1149.jpg
    1 MB · Visningar: 163
  • IMG_1150.jpg
    IMG_1150.jpg
    984.6 KB · Visningar: 171
  • IMG_1153.jpg
    IMG_1153.jpg
    876.7 KB · Visningar: 189
Varför inte sätta en slags lägesindikator (fråga inte mig vad det egentligen heter, det är ni som är elnissar) mellan växelarmen och en fast del ex. ramen. Då får ni ju ut någon signal som ni kan abrakadabra'a in i en display och programmera in värden för vad den ska visa och när den ska visa det.

Skäll inte på mig om det är dumt, jag är bara verkstadsråtta dvs. jag kan tillverka vad fasen som helst, men elektronik är något hokuspokus för nutida häxor :D

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN