Växelindikator

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Växelindikator.........................

K-Micke skrev:
Det är inte säkert. På min Ducce t.ex. går det en signal direkt från ECU:n till varvräknaren, och en annan signal till tändspolen.

ECU ja... finns inte på stenålders kawwor... dom är ju till ok med efterblivna på nya hojar ju...

Spinky: vad ska jag med en lm2907 till då? Då måste jag ju ha en A/D konverter med om jag ska använda PICprocessor ju... i och försig hade det ju varit skit enkelt att kvota två spänningar från a/d:n men jag har ingen programerare till någon pic med 2 eller fler A/D:in...
Men det borde väl finnas någon enkelritning till någon ISP programerare för alla PIC:ar eller? någon länk?

var ska man lägga trösklarna tror ni om man nu har varvräknaren på samma tamp som signalen till spolarna...

Bifogat

• smith.jpg
    smith.jpg
    28.2 KB · Visningar: 132
Spinky Spendrup skrev:
Menade inte att du skulle använda V/f konverteraren, bara att det fanns ett exempel i databladet för en inkoppling till ett tändningssystem. Konverterarens första steg är en komparator...
Räkna pulser fungerar fin fint.

PIC programmerare? Den här kanske:
http://www.rotgradpsi.de/mc/picprog/picprogispe.html
Finns mängder på nätet, bara att söka.

Jo den funkar ju fint om man ska bygga en sån där varvräknar ljusdiods array.

Bara tänkte om du visst nån picprogramerare som var lätt å bygga och funkade till alla... men det kanske måste vara olika programerare till olika PIC:ar.

Alla nämner ELFA hela tiden, och visst elfa är bra men har dom monopol i sverige på sånt här eller? heller var kan man hitta sånt här annars?

Hej ni alla som bygger och räknar en massa!

Hur tänker ni göra med matning av logik/processorer?
Kan denna orsaka problem?
Hur brukar det vara gjort?

Det är nog ganska trevligt att göra manicken galvaniskt
skild från hojjens elsystem med häjlp av t. ex. en isolerad DC/DC-omvandlare och optokopplare.

Det hade jag gjort....för säkerhet skull

Nå'n som funderat på detta?

/M

PS. Nå'n som är med i www.PICklubben.com

Bumpar upp den här tråden lite.
Har läst Digitalteknik A och B så man hänger ju lite med om vad som talas om. Men jag hade tänkt bygga en växelindikator till 125an mest för att det är en kul grej. Tanken är att sätta någon slags magnet vid växelpinnen och en på ramen ovanför växelpinnen och en under. När man trycker neråt så aktiveras den nedersta och så räknar en sjusegmentsdisplay neråt. När man trycker uppåt så räknar den uppåt. När neutrallampan lyser så står det N i displayen.

Någon som vill diskutera? :)

Bumpar upp den här tråden lite.
Har läst Digitalteknik A och B så man hänger ju lite med om vad som talas om. Men jag hade tänkt bygga en växelindikator till 125an mest för att det är en kul grej. Tanken är att sätta någon slags magnet vid växelpinnen och en på ramen ovanför växelpinnen och en under. När man trycker neråt så aktiveras den nedersta och så räknar en sjusegmentsdisplay neråt. När man trycker uppåt så räknar den uppåt. När neutrallampan lyser så står det N i displayen.

Någon som vill diskutera? :)

Växelindikatorer diskuteras lite då och då, kolla här tex...

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN