Växelindikator

K-Micke skrev:
LM293 klarar sig med enkel matningsspänning. Hysteresen får du genom att återkoppla utgången till den icke-inverterande ingången.

Visst blir det mer flexibelt med en processor. Med diskret logik får man nog bygga för en specifik rullomkrets, varvtalsområde och antal växlar.

Jag borde veta hur man kopplar en komparator med tanke på vilka universitetskurser jag gått men... jaja Lm293 är typ två op-förstärkare med enkel matningsspänning som man själv för komparator koppla eller har jag missuppfattat det?

Och eftersom att jag inte är så mycket ute efter funktionen bara tekniken så blir det processor eller inte alls...

LillOrvar skrev:
Lösningen med en F/U (frekvens/spänning) omvandlare och komparator, funkar nog bra på en växel, men sen då?

Man kan iofs ha 6 st komparatorer...

Nja det var ju inte de vi skulle ha komparatorn till utan att ordna upp pulsen ifrån givarna så att den går att mäta...

Sitter ni här och spånar elektronik på fredagkvällen? Ok jag är med...

Tänkte ta och bygga en prototyp i Lego imorrn om jag inte har något bättre för mig (stor risk eller hur?).

Bifogat

• XL moto film. Philip 2018 11 (1024x768).jpg
    XL moto film. Philip 2018 11 (1024x768).jpg
    463.4 KB · Visningar: 31
QiX skrev:
Vadå onoggrant... det beror ju bara på hur onogrant jag programerar kristallen lär ju inte svänga så onoggrant så en operation tar med ganska stor noggranhet lika lång tid helatiden eller hur menar du?

Om det kommer en puls när du håller på att räkna eller skriva till displayen vet du NÄR den kom. Du måste alltså kolla tiden mellan två pulser i ena signalen först, sedan andra och sedan räkna, då missar du en massa pulser och du kan alltså inte medelvärdes bilda. Dessutom blir pollsnurran i sig onoggrann eftersom du först kollar ingången sedan räknar upp en räknare för att sedan kolla ingången igen, men du får räknaren att snurra relativt långsamt då och det ger låg noggrannhet.

... ja du fattar ;D

Yozzi skrev:
Och hur gör man detta från t.ex. en comport på en dator? Själva logiken borde ju gå att snitsa till när man väl fått kläm på hur datat kommer, men jag kan inte se hur man avläser informationen på ett enkelt, bra och korrekt sätt.

/Y

Det är LURIGT! Enklast om du skall använda en PC är att använda parallellporten. Men då får du polla ingången och med en multitaskande PC får du LÅG nogranhet. Bästa sättet är nog att hänga på en räknare. När triggen kommer latchar man ut räknarvärdet till en D-latch, resettar räknaren (räknaren räknar sedan på med en lite lagom ner delad kristall) D-latchen lägger man sedan på parallellporten och kan i lugn och ro läsa av den när man vill från PC:n.
Men enklast är att köra typ en PIC och låta den skicka till PC:n via serieporten…

K-Micke skrev:
Jag är rätt säker på att det går att lösa med inte alltför mycket diskret logik.

("Diskret" är en rätt kul term, finns det uppkäftig logik? :D )

det går att lösa det med transistorer också... ;) eller rör för den delen...

Rör... Det vore något.

Analogt är för coola killar. Ettor och nollor kan väl alla skilja på? :rolleyes:

Ska man göra något snabbt och billigt så är det lustigt nog oftast billigare att slänga in en billig liten microcontroller än att designa ett "intelligent" analogt/digitalt system. Oftast jäkligt mycket flexiblare. Tack Gud för FPGA:n...

LillOrvar skrev:
Lösningen med en F/U (frekvens/spänning) omvandlare och komparator, funkar nog bra på en växel, men sen då?

Man kan iofs ha 6 st komparatorer...

Nedan LM293:

LM293_393.gif

Detta är den coola varianten!
Problemet blir när man skall göra den kvot mellan två spännings nivåer...

Men det går det också. Jag "multiplicerade" två spänningsnivåer när jag byggde en analogsynt… men i detta sammanhang är det att då över ån

edit: gå över ån...

Last edited:
LillOrvar skrev:
OK, nu har jag tagit ett par öl till men,

Har ni tänkt er att räkna varvtalspulserna och hastighetspulserna och sen ta "summan" för att få fram vilken växel som ligger i?

Det hela ska dessutom ske digitalt hela vägen till displayen?

Analogt är bara till för gamla gubbar eller?

Analogt är as ball!

(men inte hä kanske... :rolleyes: )

Spinky Spendrup skrev:
Rör... Det vore något.

Analogt är för coola killar. Ettor och nollor kan väl alla skilja på? :rolleyes:

Ska man göra något snabbt och billigt så är det lustigt nog oftast billigare att slänga in en billig liten microcontroller än att designa ett "intelligent" analogt/digitalt system. Oftast jäkligt mycket flexiblare. Tack Gud för FPGA:n...

... eller faktiskt eftersom vi pratar om små serier: ännu billigare att slänga in en fet processor som kan en massa och är dyr, men enkel att jobba med...

Re: Växelindikator.........................

Kent W skrev:

Lite onödigt att köpa en för 90$ när man bara är ute efter byggandet och inte funktionen...

Okej nu har jag äntligen återhämtat mig lite... Jag rörde ju ihop det där med smithtrigger,op-förstärkare och komparator innan lite grann.
En op-försärkare kan man komparatorkoppla och smithtrigger koppla, men det finns så kallade komparator kretsar som är op:s med bättre egenskaper för ändamålet. Skillnaden mellan smithtrigger och komparator är att smithtriggern är en komparator med hysteres.

Kanske bara pratar lite med mig själv men nu ä jag med på den biten i allafall...

Men då återstår skälva inkoplandet dvs:
Signal till varvräknare------------tekniskt mumbojumbo----------picprocessorns ben
Jag har ingen aning om hur signalen till varvräknaren "ser ut" och tyvärr har jag ingen ocilloskop hemma heller så är det nån som vet eller det kanske inte spelar någon roll eftersom att den inte är starkare än att man kan anta att ingången på komparatorn har oändlig resistans och därför håller ändå?

Var hittar man färdiga smithtriggers?
Jag har använt sånna men då hittade jag dom i en låda och den är tom nu... och jag kommer inte ihåg vad den hette.

74132 är en schmittrigger t.ex. Men den har fast hysteres på typ någon några volt, jag kommer inte ihåg.
Bäst är att bygga en med en komparartor eller OP så att du kan ställa omslagen till vad du vill. Sök lite på google borde inte vara så svårt att hitta en ritning

Jag tror nog att det kan bli svårt utan skåp, om det är en spole/magnet givare (skulle gissa att det är så på hastighetsmätarsignalen, även om det tydligen inte är så på cykeldatorer) så kommer nämligen ampletuden öka med varvtalet... Det är bra att veta om du har en offset spänning också!

Re: Re: Re: Växelindikator.........................

K-Micke skrev:

Man bör nog kolla signalen med ett oscilloscope, i nödfall kan nog en vanlig multimeter duga också.

Nja det får nog vara rätt mycket nödfall isåfall efter som att jag inte ens har en TRUErms multimeter, så då vet jag ju inte så mycket direkt det kan ju se ut nästan hur som helst...
Det ända jag kan kolla med multimetern är om den går sönder av att mäta där, då ska jag nog ta de lungt med att koppla in nåt... men så starkt tror jag inte att det är.

triple skrev:
74132 är en schmittrigger t.ex. Men den har fast hysteres på typ någon några volt, jag kommer inte ihåg.
Bäst är att bygga en med en komparartor eller OP så att du kan ställa omslagen till vad du vill. Sök lite på google borde inte vara så svårt att hitta en ritning

Jag tror nog att det kan bli svårt utan skåp, om det är en spole/magnet givare (skulle gissa att det är så på hastighetsmätarsignalen, även om det tydligen inte är så på cykeldatorer) så kommer nämligen ampletuden öka med varvtalet... Det är bra att veta om du har en offset spänning också!

Nej jag vet, man känner sig ju fan blind utan skåpet...

Jag vet hur jag kopplar upp en komparator som en smithtrigger med valfria tröskelspänningar... men jag vet inte om det håller och vad jag ska lägga trösklarna för att få en fin puls.

Flikar in en liten bild i den seriösa diskussionen...

1: läsgafflar som kontrollerar motorvarv och "hjulvarv"
2: Motor, flera 1000cc...
3: Microcontroller. Den dyraste jag kunde hitta på skrivbordet. :)
4: Ugångsaxel till växel. Utväxling ändras genom att skjuta axeln åt vänster eller höger. Skorrar som faen vid höga varv. :)
5: Här kollas motorvarvet.

Använde kvot funktionen, fungerade utmärkt.

Bifogat

• vxl2.jpg
    vxl2.jpg
    96.5 KB · Visningar: 219
Re: Re: Re: Re: Re: Växelindikator.........................

K-Micke skrev:
Vad menar du med "starkt"? Du har väl 12V elsystem som alla andra :D

jaså du har tolv volt i tändningen du... nänä okey förstår vad du menar men jag menade inte på motorcyklen utan almänt så är det de ända man kan veta om en puls med en icke truerms mulimeter... men insignalen till spolarna ska ju vara 12v vad jag förståt i allafall, och det är ju den som går till varvräknaren också...

Snygg uppkopplig spinky är det en basicstamp micorcontroller eller?

Last edited:
Jo nog är det en Stamp alltid. SX plus varianten. Brukar fuska och använda den när man laborerar, går så grymt snabbt att programmera. Texas MSP430 brukar vara standard på jobbet annars, men det är en helt annan historia.

Angående att koppla in sig till tändningen så kan du söka på elfa efter LM2907. En spänning till frekvensomvandlare. Även om du inte använder en sådan funktion så finns det en bild på en rpm applikation i databladet på sidan 7. Kankse kan vara intressant?

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN