Växelindikator Yamaha FZ6 -04

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Hur kopplar man in en växelindikator på en Yamaha FZ6 -04 ? Finns det färdiga kopplingsdon på hojen ? Behövs justering ? Törs man köpa en indikator från Wish ?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du får väl läsa på om dom alternativ som finns? Många hojar har en sensor som känner av vilken växel som är i för att kunna styra insprutet och ge olika karaktär beroende på vilken växel man har, då kan man koppla in sig på den signalen. Annars är den generella lösningen att indikatorn mäter hastighet och varvtal och sen räknar ut vilken växel du har, när du har släppt ut kopplingen. Och ja, då måste du lära indikatorn vad som är vad.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kan du inte räkna? Har du indikator i bilen eller på trampcykeln?
Frågan var inte riktad till mig, men jag har faktiskt växelindikator på både bilen och cykeln.
Och det satt en GiPro 2 på senaste Ducatin, kul grej men inget jag skulle betala stora pengar för.

Inlärningen tar ca 1 km körning så det är inte så pyssligt.

Men enklast om man vill ha det på en hoj är nog Healtech https://www.healtech-electronics.com/products/gipro/gpxt/ kolla om din hoj finns med där.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...så man behöver veta vilken växel man använder för att få rätt kadens, eller är det tvärt om? Jag själv vet iaf med hojen om jag kör på ettan maxar den 130 eller på femman - då den inte orkar varva ur.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
...så man behöver veta vilken växel man använder för att få rätt kadens, eller är det tvärt om? Jag själv vet iaf med hojen om jag kör på ettan maxar den 130 eller på femman - då den inte orkar varva ur.
Kadensen är det viktiga, växeln är en konsekvens av kadensen. Kadensen läser man av i cykeldatorn, och det är bara budgetreglage som har en indikator för växeln. Vi med finprylar kan titta ner på vevparti och klinga för att se vilken växel vi har.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kan du inte räkna? Har du indikator i bilen eller på trampcykeln?
De flesta manuella bilar har en beskrivning över vilken växel som är vart på växelspaken och så gott som alla cyklar har indikator på växelväljaren.

Jag brukar vilja växla både en och två gånger över 6an så en indikator som säger stopp och belägg vore trevligt.

Sen är hojåkning något av det mest meditativa jag vet så vilken växel man har i glöms lätt bort
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har en Healtech på en Ninja 300. På den var det bara att trycka in kontakten i ett serviceuttag under baksadeln. Själva displayen kom med dubbelhäftande tejp. Även om man klarar sig utan tycker jag den är bra att ha. I synnerhet om man kör 7 olika hojar.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Vilka dumma och omogna svar. Hur svårt är det att antingen svara på frågan eller att inte skriva nånting alls?
De flesta växelindikatorer utom billiga kinamodeller har kabelkit man kan köpa som man bar akopplar in i hastighetsmätarkablaget. Sen lär man växelindikatorn hur växlingen fungerar så den sen känner igen en växling upp eller ner. Om man inte har det modellspecifika kablaget så kan man klippa kablaget och löda in det.
Köp en känd modell, inte från wish. Jag har använt Acumen Dg3 och Dg4 på R1 och R6, båda har funkat bra. Jag har använt modellspecifikt kablage till R1:an och lött in på R6:an.
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Jag satte healtech på min gixxer, funkade värdelöst, hängde inte alls med.
Jäkla nerklankande på att man vill veta vilken växel man kör på. Jag stör mig som fan på att inte se det på min, både på bana och gata.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Så vad detta elektroniska tillbehör egentligen gör är att räkna på förhållandet mellan motorns vartal och hastigheten, för att ge mig siffran på displayen vilken växel jag har för stunden?

Hur ser displayen ut när hojen står still då?

Jag trodde att växelindikation fungerade via nån multibrytare i växelmekaniken.

Ok, förstår nu. YT-klippet visar allt, här.

Jag vill ha en sån där!!
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar Gund. Men något jag irriterar mig på är lagget, den visar ju inte växeln direkt, utan en halv sekund senare. Ok, fåfängt, jag vet, men siffrar ska ju slå om på momangen jag skiftar till ny växel. Tycker inte ni det?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tackar Gund. Men något jag irriterar mig på är lagget, den visar ju inte växeln direkt, utan en halv sekund senare. Ok, fåfängt, jag vet, men siffrar ska ju slå om på momangen jag skiftar till ny växel. Tycker inte ni det?
Men, om den visar att du kör på trean och du växlar upp så kanske du kan komma ihåg att du växlade till fyran nyss, så hinner displayen ikapp dig.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ja alltså den hjälper ju mig och mitt minne, helt klart. Jag bara irriterar mig på lagget. Det känns onaturligt med pausen. Visst tittar man inte på den direkt hela tiden, men vetskapen att det förekommer en paus mellan att jag skiftar och vad siffran visar gör mig ... faktiskt ganska förbannad.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
M;an vänjer sig vid lagget precis som man vande sig vid lagget i tidiga SAAB turbo. När man närmar sig en stopplikt och taggar ner är det inte fel att veta att man sen startar på ettan. Och när man cruisar är det trevligt att veta att man har högsta växeln i.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top