Värsta krocken slutar med ett svart hål

Kan UrbanTiger, Honkiie m.fl sluta spamma och FÖRSTÖRA trådar så här? Behöver inte skämtas ÖVERALLT.

Chris Ash skrev:
Vi hade en tråd uppe om detta för inte alltför länge sen, men jag orkar inte leta upp den.

Svaret är iaf att där finns ingenting. Inget tomrum eller utanför utan ingenting, inte ens tid.

Precis som att det finns ingenting före Big Bang.

Heheh, nu är du helt ute och cyklar när du skriver att svaret är.....

Ingen vet idag om det finns en yttre gräns för universum eller inte.
Och ännu mindre så vet vi vad som i så fall finns bakom denna.

Om du istället skriver att du tror.... så blir det mer korrekt :)

Man kan också fråga sig vart vårt universum befinner sig, finns det bara ett universum eller finns det 100000Miljarder andra ?
Och om det bara finns 100000Miljarder vad finns i så fall utanför(om det finns gränser?) det sista ?

Jag skulle offra en hel del för svaren på dessa frågor.

Vi människor vet så lite om vår omgivning idag så det går inte att svara på.

Last edited:
burner skrev:
Heheh, nu är du helt ute och cyklar när du skriver att svaret är.....

Ingen vet idag om det finns en yttre gräns för universum eller inte.
Och ännu mindre så vet vi vad som i så fall finns bakom denna.

Om du istället skriver att du tror.... så blir det mer korrekt :)

Man kan också fråga sig vart vårt universum befinner sig, finns det bara ett universum eller finns det 100000Miljarder andra ?
Och om det bara finns 100000Miljarder vad finns i så fall utanför(om det finns gränser?) det sista ?

Jag skulle offra en hel del för svaren på dessa frågor.

Vi människor vet så lite om vår omgivning idag så det går inte att svara på.

Nej givetvis, det går inte att bevisa att universum inte är magsäcken på en gigantisk gråsäl heller.

Men om vi ska hålla oss till den moderna vetenskapens uppfattning så finns ingenting "utanför" universum, ingen gräns eller vägg eller slut heller för den delen. Universum är allt och om någonting annat existerar "utanför" så är det per definition inte längre utanför utan också universum.

Frågor som var universum befinner sig är inte meningsfulla att ställa, lika lite som vad som finns bortom, var startpunkten för Big Bang är och liknande. Eller för den delan vad som finns norr om nordpolen.

Det är omöjligt att förstå sådant, då man inte har någon förmåga att se det framför sig. Inget från vår tillvaro att relatera till. Man får helt enkelt acceptera att så är det.

Chris Ash skrev:
Men om vi ska hålla oss till den moderna vetenskapens uppfattning så finns ingenting "utanför" universum, ingen gräns eller vägg eller slut heller för den delen. Universum är allt och om någonting annat existerar "utanför" så är det per definition inte längre utanför utan också universum.

Hur långt nu den vetenskapen räcker.

Favorite Einstein Quote #1
The most incomprehensible thing about the universe is that it is comprehensible.

Favorite Einstein Quote #8
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. THAT'S relativity.

Bifogat

• einstein.jpg
    einstein.jpg
    7.9 KB · Visningar: 68
Last edited:
Mickez77 skrev:
Hur långt nu den vetenskapen räcker.
Jag har iallafall den ståndpunkten att jag litar på vetenskapen tills den ändras. Ifall jag började komma med egna teorier som jag tror på så kan jag lika gärna bli kristen och börja tro på hustomtar och enhörningar.

Chris Ash skrev:
Svaret är iaf att där finns ingenting. Inget tomrum eller utanför utan ingenting, inte ens tid.

Men vad är då ingenting? Stöter man bara i något väggliknande, eller faller man bara hejdlöst? Men där måste man ju också falla hejdlöst på samma vis när man träffar slutet? Faller man in i ett nytt universum? Om det inte finns något alls där eftersom inget blivit skapat och kan finnas, finns man själv då? :va

Tid för den delen är bara ett mänsligt begrepp för att mäta åldrandet. Ett föremål i rymden åldras ju därför inte, alltså existerar inte tiden alls i rymden? Näe nu ska jag vara tyst tror jag :gnissla

Chris Ash skrev:
Frågor som var universum befinner sig är inte meningsfulla att ställa, lika lite som vad som finns bortom, var startpunkten för Big Bang är och liknande.

Självklart så är det viktigt om universum är en liten del av
något mycket mycket större.

Vad som finns norr om nordpolen vet vi alla redan då vi idag har 3(4) kända dimensioner.

Hur många dimensioner som finns i verkligheten vet människan inte, det kan bara finns ett fåtal eller så finns det många till som vi inte känner till och därför har problem att föreställa oss vad som finns behind The Wall.

De moderna vetenskapsmännen har i alla fall så pass mycket förstånd att de säger att de tror att det förhåller sig på ett visst sätt och inte att de vet att det förhåller sig på ett visst sätt.

Last edited:
Carpe me skrev:
Men vad är då ingenting? Stöter man bara i något väggliknande, eller faller man bara hejdlöst? Men där måste man ju också falla hejdlöst på samma vis när man träffar slutet? Faller man in i ett nytt universum? Om det inte finns något alls där eftersom inget blivit skapat och kan finnas, finns man själv då? :va

Tid för den delen är bara ett mänsligt begrepp för att mäta åldrandet. Ett föremål i rymden åldras ju därför inte, alltså existerar inte tiden alls i rymden? Näe nu ska jag vara tyst tror jag :gnissla

Ingenting är ingenting eftersom det för att vara måste finnas och det gör det inte. Ungefär som att fråga "Var var du 1827?"

Det finns heller ingen gräns eftersom alla punkter i universum befinner sig lika mycket "i dess mitt". Pga universums krökning skulle du bara fortsätta färdas rakt fram ungefär som i "Space invaders" utan att komma till något slut,detta trots att universum inte är oändligt stort.

Tid är inte alls något vi bara har hittat på, saker i rymden åldras och dör även om livscyklerna är "något" längre. Däremot är sättet att mäta tiden mänskliga begrepp.

burner skrev:
Självklart så är det viktigt om universum är en liten del av
något mycket mycket större.

Då är det också universum, eftersom det per definition är allomfattande.

burner skrev:
Hur många dimensioner som finns i verkligheten vet människan inte, det kan bara finns ett fåtal eller så finns det många till som vi inte känner till och därför har problem att föreställa oss vad som finns behind The Wall.

Vad är det för dimensioner du pratar om? Dimensioner i strikt matematisk mening eller dimensioner som i alternativa verkligheter. Det senare kan vara intressant att diskutera ur ett filosofiskt-religiöst perspektiv el dyl men vetenskapen utelämnar saker som inte är behövliga i sina förklaringsmodeller. Men givetvis kan vi aldrig VETA någonting, inte ens att tynglagen stämmer.

burner skrev:
De moderna vetenskapsmännen har i alla fall så pass mycket förstånd att de säger att de tror att det förhåller sig på ett visst sätt och inte att de vet att det förhåller sig på ett visst sätt.

Visst är det kul med semantik? Eftersom det är en av vetenskapens uppenbara grundprinciper så skriver jag inte ut det varje gång. Tex "Jag tror att en sten som släpps kommer falla till marken" utan jag säger "stenen som släpps kommer att falla till marken".

För vetenskapen är ju en teori den högsta formen av sanning och i normalt språkbruk kan den utan vidare beskrivas som något som "ÄR" ända till det motbevisats. Utan att man för den skull gör anspråk på en oåterkallelig absolut sanning.

Man™ tror att det finns exakt 10 dimensioner.

honkiie skrev:
Är det nånting du kan nånting om som du kan förklara mer om? Skulle jag vilja veta.

Såg det på Vetenskapsmockasinen på SvT. En jymdfååskare (en jyss) var tämligen säker på att Universum kan finnas i 10 dimensioner. Han var säker på att det var en tidsfråga innan universum transformeras fullt ut till de 10 dimensionerna. När väl den mörka energin "växt" (för det gör den antagligen) tillräckligt kommer energin på ett ställe i universum gå över till 10 dimensioner ist för 3. Detta fenomen kommer att breda ut sig över hela universum som en fis breder ut sig i rummet och 10-dim-verkligheten kommer att sluka allt. När väl ett ställe gått över till 10-dim kommer det antagligen inte kunna konverteras tillbaks. Dessutom kommer all materia att upplösas. Dvs när denna 10-dim-våg utbreder sig till jorden kommer hela jorden att upplösas till ingenting. traditionella atomstrukturer kommer inte att kunna existera i den nya 10-dim-världen.

Vidare, eftersom denna mörka energi ökar kan detta potentiellt leda till att universum drar ihop sig till big pang på nytt.

Dramatiskt va? :)

honkiie skrev:
Som fan, har dom nån aning om vad 10 dimensioner innebär eller kan dom förklara det på något sätt som en vanlig människa kan förstå?

Nope. Det går inte att föreställa sig. Inte ens om man är ryskt jymdfååskare.

Man borde kunna kolla på programmet via SvT:s hemsida på internettet. Kolla under Vetenskapsmockasinen - Den mörka materian eller nått..

Fysik B

Håller på med den kursen nu. Pratar om just det ni snackar om här. Det där om 10 dimensioner hör som sagt ovan till strängteorin.
Några gubbar har kommit överns om att för att man ska kunna förklara allt (eller det mesta), så måste det finnas fler än 3 dimensioner som vi känner till. 10 passade bra tyckte dom :3freak

Det är det som är skapligt sjukt med fysik, ingen kan egentligen bevisa något, inte än iaf, så därför gör man en massa antaganden tills vidare.
Dessa antaganden får man gott acceptera iom att det inte går att motbevisa/bevisa. Än så länge.

Sist visade läraren ballongmodellen. På ballongen finns en massa sjärnor/planeter/galaxer, you name it. Runt om ballongen finns just precis ingenting. Varken tid eller rum såsom vi uppfattar det. Inuti ballongen finns just ingenting också.

Weird :3freak

Jonathan skrev:
Det är det som är skapligt sjukt med fysik, ingen kan egentligen bevisa något, inte än iaf, så därför gör man en massa antaganden tills vidare.
Dessa antaganden får man gott acceptera iom att det inte går att motbevisa/bevisa. Än så länge.
Vilket är helt felaktigt. Alla de s.k. sanningar vi har idag är mycket väl underbyggda av observationer och experimentella bevis.
Det är först när vi kommer till den allra modernaste fysiken som strängteorin där våra experimentella metoder inte räcker. Det är därför strängteorin INTE är accepterad som någon sanning utan som en av de hetaste förklarings/föreningsteorierna vi har idag (trots att den fortfarande är långt ifrån färdigutvecklad än).

Chris Ash skrev:

Precis som att det finns ingenting före Big Bang.

Du skulle dock komma tillbaka där du började om du bara åker rätt ut i universum och håller en i ditt tycke "rak" kurs.

Hahahaha, geniet talar. O vad vet du om detta om jag får fråga? Hur kan du påstå att det inte finns någonting?
Astronomerna själva står o grubblar just på den här frågan. Kan inte SuperChris förklara för dem och allmänheten hur det egentligen ligger till?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg