Kan UrbanTiger, Honkiie m.fl sluta spamma och FÖRSTÖRA trådar så här? Behöver inte skämtas ÖVERALLT.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En resturang?Carpe me skrev:Vad finns i slutet av universum?
Chris Ash skrev:Vi hade en tråd uppe om detta för inte alltför länge sen, men jag orkar inte leta upp den.
Svaret är iaf att där finns ingenting. Inget tomrum eller utanför utan ingenting, inte ens tid.
Precis som att det finns ingenting före Big Bang.
burner skrev:Heheh, nu är du helt ute och cyklar när du skriver att svaret är.....
Ingen vet idag om det finns en yttre gräns för universum eller inte.
Och ännu mindre så vet vi vad som i så fall finns bakom denna.
Om du istället skriver att du tror.... så blir det mer korrekt
Man kan också fråga sig vart vårt universum befinner sig, finns det bara ett universum eller finns det 100000Miljarder andra ?
Och om det bara finns 100000Miljarder vad finns i så fall utanför(om det finns gränser?) det sista ?
Jag skulle offra en hel del för svaren på dessa frågor.
Vi människor vet så lite om vår omgivning idag så det går inte att svara på.
Chris Ash skrev:Men om vi ska hålla oss till den moderna vetenskapens uppfattning så finns ingenting "utanför" universum, ingen gräns eller vägg eller slut heller för den delen. Universum är allt och om någonting annat existerar "utanför" så är det per definition inte längre utanför utan också universum.
Jag har iallafall den ståndpunkten att jag litar på vetenskapen tills den ändras. Ifall jag började komma med egna teorier som jag tror på så kan jag lika gärna bli kristen och börja tro på hustomtar och enhörningar.Mickez77 skrev:Hur långt nu den vetenskapen räcker.
Chris Ash skrev:Svaret är iaf att där finns ingenting. Inget tomrum eller utanför utan ingenting, inte ens tid.

Chris Ash skrev:Frågor som var universum befinner sig är inte meningsfulla att ställa, lika lite som vad som finns bortom, var startpunkten för Big Bang är och liknande.
Carpe me skrev:Men vad är då ingenting? Stöter man bara i något väggliknande, eller faller man bara hejdlöst? Men där måste man ju också falla hejdlöst på samma vis när man träffar slutet? Faller man in i ett nytt universum? Om det inte finns något alls där eftersom inget blivit skapat och kan finnas, finns man själv då?![]()
Tid för den delen är bara ett mänsligt begrepp för att mäta åldrandet. Ett föremål i rymden åldras ju därför inte, alltså existerar inte tiden alls i rymden? Näe nu ska jag vara tyst tror jag![]()
burner skrev:Självklart så är det viktigt om universum är en liten del av
något mycket mycket större.
burner skrev:Hur många dimensioner som finns i verkligheten vet människan inte, det kan bara finns ett fåtal eller så finns det många till som vi inte känner till och därför har problem att föreställa oss vad som finns behind The Wall.
burner skrev:De moderna vetenskapsmännen har i alla fall så pass mycket förstånd att de säger att de tror att det förhåller sig på ett visst sätt och inte att de vet att det förhåller sig på ett visst sätt.
Är det nånting du kan nånting om som du kan förklara mer om? Skulle jag vilja veta.Zee skrev:Man™ tror att det finns exakt 10 dimensioner.
honkiie skrev:Är det nånting du kan nånting om som du kan förklara mer om? Skulle jag vilja veta.
Som fan, har dom nån aning om vad 10 dimensioner innebär eller kan dom förklara det på något sätt som en vanlig människa kan förstå?Zee skrev:Dramatiskt va?![]()
honkiie skrev:Som fan, har dom nån aning om vad 10 dimensioner innebär eller kan dom förklara det på något sätt som en vanlig människa kan förstå?

Vilket är helt felaktigt. Alla de s.k. sanningar vi har idag är mycket väl underbyggda av observationer och experimentella bevis.Jonathan skrev:Det är det som är skapligt sjukt med fysik, ingen kan egentligen bevisa något, inte än iaf, så därför gör man en massa antaganden tills vidare.
Dessa antaganden får man gott acceptera iom att det inte går att motbevisa/bevisa. Än så länge.
Chris Ash skrev:Svaret är iaf att där finns ingenting. Inget tomrum eller utanför utan ingenting, inte ens tid.
Precis som att det finns ingenting före Big Bang.
Du skulle dock komma tillbaka där du började om du bara åker rätt ut i universum och håller en i ditt tycke "rak" kurs.
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |