Värsta krocken slutar med ett svart hål

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
vad händer med Big Bang ifall de finner en supernova som ligger ex. 17 miljarder år bort :va

De kunde bägge konstatera att supernovan låg omkring 13 miljarder ljusår bort. Det betyder att universum bara var ungefär 0,7 miljarder år när denna supernova exploderade. Alltså måste den höra till de första stjärnor som någonsin har bildats.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=504500&previousRenderType=2

En supernova är en stor stjärna som dör. Det inträffar mycket sällan - bara ett par gånger per sekel i en normalstor galax. Den danske astronomen Tycho Brahe på Ven hittade en på 1500-talet, och Johannes Kepler hittade en på 1600-talet. Men med moderna teleskop går det att hitta betydligt fler.

Last edited:
Det är för tidigt för att oroa sig om Big Pang.

Dessutom verkar det som universum accelererar i sin expantion, dvs vi kommer längre o längre ifrån andra galaxer.

Sen är det klart att vi kan ju alltid stryka med i en lokal supernovapangpang här i Vintergatan, men that's life.

Jag tycker sådant här är fantastiskt intressant. Om jag ska bli nått annat i livet än en RR-putte så vore det astronom som sysslar med sådant att upptäcka och utforska universum.

En teori jag funderade på när jag såg ett avsnitt inom vetenskap för någon dag sedan var om inte hela universum som vi vet det, var egentligen ett enda stort svart hål där endast singularitet fanns. Men även singularitet är någonting och att till slut når även svarta hål sin absoluta densitetsgräns, varvid svartahålet omintetgör sig själv med all sin massa och "slungar ut" det 360 grander runtom sig.

En liten intressant ide som sporrade till i mitt huvud. Fast det kanske redan är teorin.

Jag tror även att det är möjligt att universum som vi vet, går i en loop. Det exploderar, drar ihop sig, exploderar, drar ihop sig. Fast då utöver en ett tidsrum som vi inte ens kan uppfatta.

Förstå oxå hur ÄCKLIGT långt bort 13 miljarder ljusår är! Har försökt att ligga och tänka på det ibland, att ja det tar 8 minuter för ljuset att färdas från solen till jorden. Det är ju skapligt långt bort. Men att ta det ja, gånger 830459204358239458092380954820394095238095293045098239452389054 avståndet så kanske du är 938401923804128394890123-dels bit av avståndet till dne här supernovan som exploderade... bah

Swedie skrev:
J

En liten intressant ide som sporrade till i mitt huvud. Fast det kanske redan är teorin.

Jag tror även att det är möjligt att universum som vi vet, går i en loop. Det exploderar, drar ihop sig, exploderar, drar ihop sig. Fast då utöver en ett tidsrum som vi inte ens kan uppfatta.

Det lustiga är ju att de(tm) tror sig nu veta att universum expanderar till den milda grad att det sannolikt inte kommer att dra ihop sig igen. Detta är dock med den vanliga ljusa materian i åtanke. Den mörka materian och den mörka energin i universum kan dock ställa till det ganska mycket eftersom man tror att den mörka energin kan utgöra så mycket som 66% av all energi i universum. :näsblod

Dessutom vet man väääldigt lite om mörk materia och mörk energi. Den mörka materian är antagligen genomskinlig och kan färdas rakt igenom ljus materia. Dvs en tennisboll som består av mörk materia kan färdas rakt igenom hela jodens kärna utan problem. :brinnerup

Last edited:
Och troligen är det bara en 1 eller 0 som gör att man är en ljus eller mörk materia. Så vad om man uppfinner tekniken för att slå på och av mellan ljus och mörk materia. Yikes.

Swedie skrev:
Och troligen är det bara en 1 eller 0 som gör att man är en ljus eller mörk materia. Så vad om man uppfinner tekniken för att slå på och av mellan ljus och mörk materia. Yikes.

Det riktigt kewla är ju att "kraften" de jiddrar om i Star Wars kanske finns paw rikktight, den mörka energin helt enkelt! :cool:

Jag vill att vi ska kunna utvinna lika mycket energi som solen utstrålar på en sekund så vi kan bygga maskhål och färdas i det krökta rummet för att ta oss till spännande ställen i rymden. :4skrika

Och så vill jag se en supernova på lagom avstånd, fan va fräkct det måste vara. Snacka om big baraboom asso!

sluta nu med erat kätteri, jorden är mittpunkt, plus att den är platt, punkt!

Rymden är intressant men jag anser att man ska lägga de miljarders miljarder kronor på viktigare saker.

Zee skrev:
Dessutom verkar det som universum accelererar i sin expantion, dvs vi kommer längre o längre ifrån andra galaxer.

Sen är det klart att vi kan ju alltid stryka med i en lokal supernovapangpang här i Vintergatan, men that's life.

Är vår galax ute på ett race och drar ifrån dom andra?, är en supernova en som klotat?

Swedie skrev:

Vad finns utan för loopen ? :va

Vad finns i slutet av universum?

Tänk dig att du lyckas ta dig så långt åt ett håll det bara går, man måste ju nå ett slut eftersom ingenting är oändligt?

Förstå oxå hur ÄCKLIGT långt bort 13 miljarder ljusår är! Har försökt att ligga och tänka på det ibland, att ja det tar 8 minuter för ljuset att färdas från solen till jorden.

4 minuter med SUZUKIIIIIIIIIIIIIiiiiiiiiiiiiiiii :banana :banana :banana

Carpe me skrev:

Tänk dig att du lyckas ta dig så långt åt ett håll det bara går, man måste ju nå ett slut eftersom ingenting är oändligt?

varför finns ordet oändligt då?

Carpe me skrev:

Vi hade en tråd uppe om detta för inte alltför länge sen, men jag orkar inte leta upp den.

Svaret är iaf att där finns ingenting. Inget tomrum eller utanför utan ingenting, inte ens tid.

Precis som att det finns ingenting före Big Bang.

Du skulle dock komma tillbaka där du började om du bara åker rätt ut i universum och håller en i ditt tycke "rak" kurs.

Mickez77 skrev:
varför finns ordet oändligt då?

Därför att oändlighet existerar, tex inom matematiken och för att det utan problem kan finnas ord för saker som inte existerar, till exempel Påskharar eller Troll.

Chris Ash skrev:
Vi hade en tråd uppe om detta för inte alltför länge sen, men jag orkar inte leta upp den.

Svaret är iaf att där finns ingenting. Inget tomrum eller utanför utan ingenting, inte ens tid.

Du skulle dock komma tillbaka där du började om du bara åker rätt ut i universum och håller en i ditt tycke "rak" kurs.
Oenig!!! :fatta!
Vi kan överhuvudtaget inte uttala oss om vad som fanns innan Big Bang, och då också "utanför" universum, eftersom vi inte vet vilka naturlagar som gäller där, våra gäller bara i universum.
Så att fråga vad som finns utanför universum faller under "bara för att man kan formulera en fråga är den inte alltid försvarlig eller meningsfull...."
:argpådato
(Denna smileyn har inget med ämnet att göra, jag tyckte bara att den var cool!)

Chris Ash skrev:
Därför att oändlighet existerar, tex inom matematiken och för att det utan problem kan finnas ord för saker som inte existerar, till exempel Påskharar eller Troll.

schysst med oändligt, matematik var bra, finns ingen ände på talen

påskharar och troll existerar i fantasin, alltså existerar dom ?

Last edited:
Chris Ash skrev:

Är ingenting = tomrum, menar du då? Dvs vakum, tom rymd, deep space s.a.s?

Och hur vet man att tid inte finns där?

Zee skrev:
Är ingenting = tomrum, menar du då? Dvs vakum, tom rymd, deep space s.a.s?

Och hur vet man att tid inte finns där?

Nä ingenting är ingenting. Tomrum är ju bara avsaknad av någonting. Man vet att tid inte finns där därför att det inte ligger i universum, alltså existerar ingenting där.

bonny skrev:
Vi kan överhuvudtaget inte uttala oss om vad som fanns innan Big Bang, och då också "utanför" universum, eftersom vi inte vet vilka naturlagar som gäller där, våra gäller bara i universum.
Så att fråga vad som finns utanför universum faller under "bara för att man kan formulera en fråga är den inte alltid försvarlig eller meningsfull...."
:argpådato
(Denna smileyn har inget med ämnet att göra, jag tyckte bara att den var cool!)

Eftersom tiden som vi känner den inte fanns så existerar inte begrepp som "före" eller "efter" då det är tidsbegrepp. Det var så jag menade.

bonny skrev:

Detta är frustrerande...
Det finns en fråga, men inget vi kan svara på..
Det finns ett svar, men vi har ingen att fråga om det..

:3freak

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...