Värsta krocken slutar med ett svart hål

Lion skrev:
Hahahaha, geniet talar. O vad vet du om detta om jag får fråga? Hur kan du påstå att det inte finns någonting?
Astronomerna själva står o grubblar just på den här frågan. Kan inte SuperChris förklara för dem och allmänheten hur det egentligen ligger till?
Saken är lite den att det är helt ointressant vad som skulle hända om man trippade över universums gräns för man kommer aldrig ikapp den (c ni vet).

Lion skrev:
Hahahaha, geniet talar. O vad vet du om detta om jag får fråga? Hur kan du påstå att det inte finns någonting?

Vilken trevlig framtoning....

Därför att det idag inte finns något rimligt stöd för att det ska finnas något "utanför".

Lion skrev:
Astronomerna själva står o grubblar just på den här frågan. Kan inte SuperChris förklara för dem och allmänheten hur det egentligen ligger till?

Vilken fråga är det astronomerna grubblar på menar du?

"Vad finns utanför universum?"

Alla astronomer vet att den frågan är både meningslös och felaktigt ställd.

Chris Ash skrev:
Därför att det idag inte finns något rimligt stöd för att det ska finnas något "utanför".
Vilken fråga är det astronomerna grubblar på menar du?
"Vad finns utanför universum?"
Alla astronomer vet att den frågan är både meningslös och felaktigt ställd.
Du skrev: "Man vet att tid inte finns där därför att det inte ligger i universum, alltså existerar ingenting där."

Jag menar: Du kan inte skriva som du gör eftersom man i dagsläget inte har en aning om hurvida långt universum sträcker sig eller vad det nu finns bakom den ev. "väggen".

Denna frågan är långt från meningslös, tvärt om. Många finner svaret på den frågan mycket intressant. Själv tror jag att ur astronomiskt perspektiv skulle svaret på den frågan lösa många gåtor.

Lion skrev:
Du skrev: "Man vet att tid inte finns där därför att det inte ligger i universum, alltså existerar ingenting där."

Jag menar: Du kan inte skriva som du gör eftersom man i dagsläget inte har en aning om hurvida långt universum sträcker sig eller vad det nu finns bakom den ev. "väggen".

Tänk såhär: Själva definitionen på universum är att det är allomfattande, hur ska något kunna finnas utanför det som innefattar allting? Det finns heller inga utkanter eller gränser i universum,alla punkter ligger lika mycket i dess mitt . Trots detta expanderar universum, men det är ingen "explosions-expansion" utan en expansion hos själva rummet, lika stor i alla riktningar vilket gör att allting avlägsnar sig ifrån allting annat(I större skala givetvis vilken är den som betyder något då vi tittar övergripande på universum). Detta gör att universum är ändligt till sin utsträckning men oändligt såtillvida att du aldrig kan hitta dess slut.

Tid och rum är endast definierade i universum och expanderar inte "i" någonting som man så gärna vill tro.

Men Big Bang-teorin är givetvis bara en teori och kan,har och kommer troligen att revideras allteftersom, men de övergripande dragen verkar fungera ypperligt som förklaringsmodell och kommer säkerligen stå sig länge än då den snarare växt sig starkare än svagare med åren. Men den kommer aldrig fullständigt kunna bevisas.

Lion skrev:
Denna frågan är långt från meningslös, tvärt om. Många finner svaret på den frågan mycket intressant. Själv tror jag att ur astronomiskt perspektiv skulle svaret på den frågan lösa många gåtor.

Det var möjligen fel sätt att uttrycka mig, ur ett filosofiskt/religiöst perspektiv är frågan väldigt intressant men för en vetenskapsman är den fullständigt meningslös. Det är som att försöka bevisa guds existens.

burner skrev:
Vad som finns norr om nordpolen vet vi alla redan då vi idag har 3(4) kända dimensioner.

Vad e den fjärde, tid?

Chris Ash skrev:
Det finns heller inga utkanter eller gränser i universum,alla punkter ligger lika mycket i dess mitt . Trots detta expanderar universum, men det är ingen "explosions-expansion" utan en expansion hos själva rummet, lika stor i alla riktningar vilket gör att allting avlägsnar sig ifrån allting annat

Ett sätt att tänka sig är en prickig ballong som expanderar. Alla punkter på ballongen rör sig från varandra utan att ha någon särskild mittpunkt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg