Värmehandtag

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Någon som har testat biltemas värmehandtag?
Känns ett måste nu när isåkningen är i full fart!

Kompisen har sådana där på sin fyrhjuling. Jag tycker att handtagen blir för tjocka!

Själv har man alltid kört på "folie".
Har fungerat klockrent på mina hojar jag har haft!
Har även beställt en uppsättning till min nuvarande hoj.

ett tips kan jag ge angående värmehandtag. Jag har alltid haft problem med kramp i händerna förut. sen monterade jag värmehandtag(KTM:s modell) på min förra hoj, och alla problem var borta. Jag borde ha tänkt på det tidigare då jag lindar squash och badmintonracketar med dubbla lindor. Så har ni stora händerr kan det vara så att ett tjockare grepp bara är bra.

Jag har Biltemas värmehandtag monterade på min mc. Greppet blir ganska stort, passar stora händer. Något jag noterat även på andra fabrikat är att vänstarhandtaget blir kallare än högern, vilket troligen beror på att högerna har gasrullen som isolering mot styret. Vänstern kommer att värma styret och blir därför svalare. Skulle jag köpa nya värmehandtag, skulle jag nog lägga en slant på de modeller som har steglös värmeinställning. Med de billigare modellernas omkopplare blir det antingen för kallt eller för varmt.

Jag har Biltemas värmehandtag monterade på min mc. Greppet blir ganska stort, passar stora händer. Något jag noterat även på andra fabrikat är att vänstarhandtaget blir kallare än högern, vilket troligen beror på att högerna har gasrullen som isolering mot styret. Vänstern kommer att värma styret och blir därför svalare. Skulle jag köpa nya värmehandtag, skulle jag nog lägga en slant på de modeller som har steglös värmeinställning. Med de billigare modellernas omkopplare blir det antingen för kallt eller för varmt.

Jag kommer att testa Biltemas handtag nästa år, jag har redan köpt dom biffigaste handtag som finns för att passa mina händer (ni vet vad dom säger om killar med stora händer*)

Jag kommer att följa rådet att "isolera" med ett varv eltejp mot styret, det är ingen bra isolering, men enligt många som har provat så gör det märkbar skillnad.

(*Dom har ett helvete att hitta handskar)

Har själv haft såndär värmefolie man lägger under vanliga handtag, funkar skitbra! Enormt skönt med handtagsvärme, rekomenderas även på sporthojar för då kan man köra med tunna goa smidiga skinnhandskar utan att bli stel om händerna även om det är kyligt ute, helt enkelt sportigare med värmehandtag vad alla "häftiga" personer än säger!

På offroad/motard kan jag även slå ett slag för handtagsskydd, att inte ha nån fartvind på händerna gör grym skillnad det med, har man bara handtagsvärme blir det lätt att man fortfarande fryser om utsidan på händerna om det är kallt...

På mina hade jag en tvåläges brytare för hög eller låg effekt, funkade helt okej, att ha steglöst känns mest som det blir fippligt att försöka vrida på nått vred medans man kör?

Jag kommer att testa Biltemas handtag nästa år, jag har redan köpt dom biffigaste handtag som finns för att passa mina händer (ni vet vad dom säger om killar med stora händer*)

Jag kommer att följa rådet att "isolera" med ett varv eltejp mot styret, det är ingen bra isolering, men enligt många som har provat så gör det märkbar skillnad.

(*Dom har ett helvete att hitta handskar)

har motsvarande modell på min drza. vänster är kallare än höger. går inte att dra på tejp på styret för det är supertight passform på värmehandtagen, iaf på minna.

på ktmen har jag köpt dubbla uppsättningar "folie"värme samt dubbla uppsättningar gummi så jag kan använda högergummit på vänster så att man får på mer tejp på vänster sida :tummenupp

Kommer inte ihåg vad handtagen kostade men det verkar vara en bra investering för så mycker var det inte.
Installerar i veckan och testar i helgen.
(Isåka i Sthlm ngn?)

Tack för svaren!

har motsvarande modell på min drza. vänster är kallare än höger. går inte att dra på tejp på styret för det är supertight passform på värmehandtagen, iaf på minna.

Jag tejpar alltid på vänstersidan. Styret alltså.
Sedan drar jag tejp överfolien.
Det gäller ju att sätta folien rätt också, så att dom värmer fingrarna! Alltså skall glipan vara ungefär i handflatan.

Kolla den här sidan:
http://www.saarela.se/vinter/varmehandtag/varmehand.html

Så monterar alltid jag i alla fall (förutom elen då).

Jag har monterat biltemas. Enkla att montera, har fungerat utan anmärkning, billigt men,
-Det är lite ojämn värme mellan dem dvs på gasrullen kommer värmen fortare pga av den inte kyls ned lika mycket som vänster handtag. Vänster handtag är ju monterat direkt på styret->mer nedkylning jämfört med höger som är monterat på "gashantagsplastrullen". Detta är inget som stör mig men jag har läst på andra forum folk om stör sig på detta, ett i-landsproblem enligt mig. Så stor skillnad är det inte.
-Har du små händer bör du kolla greppet också. Hantagen har lite större omkrets än de flesta "normala" hantag.

Slutsats: Fungerar kanonbra för mig, rekommenderas. :tummenupp

jag stör mig på olika värme, så är det nån som har förslag på handtag som ger lika värme på höger och vänster?

jag stör mig på olika värme, så är det nån som har förslag på handtag som ger lika värme på höger och vänster?

Köp en sats med 15w samt en med 20w.
Sätt 15" på gasrullen och 20w på den andra sidan. Sälj dom överblivna till en polare.
Folie varianten alltså.

Köp en sats med 15w samt en med 20w.
Sätt 15" på gasrullen och 20w på den andra sidan. Sälj dom överblivna till en polare.
Folie varianten alltså.

hur gör jag med den den vänstra, då jag har sån uppsättning. Alltså för att få det jämnvarmt?
klistrar direkt på styret, nått lager eltejp först, eller vp-rör? jag har hört alla tre varianterna.

Billigare är väl att testa fram ett lämpligt motstånd till höger sida.

Det fungerar nog det också.
Men är man två st som delar så.

Men jag kör alltid med 2st 20w samt motstånd så jag får två st olika styrkor.

Alltså low + high.
Jag tejpar alltid mitt styre på vänstersidan. Har inte upplevt att vä-sidan har blivit så värst kallare än just höger.

Tycker att det är kanon att kunna växla mellan två st lägen på handtagsvärmare.
Jag använder även handtagsvärmare ibland på sommaren om det kommer en skur eller två. Då kan det vara skönt att inte behöva köra på "high".

Gjorde jag bort mig?

För att få dit handtagen ordentligt så kapade jag ca 1cm av handtaget.
Vet inte hur lång ut "värmeslingorna" går men om jag har råkat kapa någon av dem är det kört då eller gör det inget?

Hade inget batteri i hojen så kunde inte testa om det funkade.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!