Värme och närliggande slang

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Obs! Updatering 5 April 2018, ny fråga inlägg #10


Tjena.
1. Jag har en pluggad turboreturslang i gummi (ska besikta utan turbo) som sitter mellan två avgasrör ca 1,5-2 cm ifrån. Jag har lindat lite avgasbandage på de två rören, men bara närmast slangen.

2.Den stålomspunna slangen som syns på bild, hamnade ännu närmare (några millimeter) grenröret lite längre upp. (Gjorde samma lösning där)

Vad tror Ni? Fungerar det? Vill bara ha era teorier ej garantier

Bandage ej med på bild
 

Bifogat

  • 20160408_142414-1.jpg
    20160408_142414-1.jpg
    1.9 MB · Visningar: 102
Last edited:
Gummi klarar rätt höga temperaturer, men bara korta perioder sedan blir det sprött och börjar spricka. Var beredd på att du får byta slangen om något år eller så.

Stålomspunna slangen klarar nog högre temperaturer för det brukar vara teflon (PTFE) inuti stålflätan, vilket är väldigt temperaturtåligt.
 
Tack för det! Jag var faktiskt mest nojig för den stålomspunna, eftersom den nästan har kontakt med grenröret lite längre upp som sagt. Men den är nog i PTFE som du säger.

Vid eftertanke så går oljematningsslangen väldigt nära turbons utblås när jag hade den på dvs, och där har det inte varit några problem
 
Tack för det! Jag var faktiskt mest nojig för den stålomspunna, eftersom den nästan har kontakt med grenröret lite längre upp som sagt. Men den är nog i PTFE som du säger.

Vid eftertanke så går oljematningsslangen väldigt nära turbons utblås när jag hade den på dvs, och där har det inte varit några problem

Men då var den ju oljekyld invändigt ;) Är slangen tom blir den ju känsligare
 
Men då var den ju oljekyld invändigt ;) Är slangen tom blir den ju känsligare
Jo det har jag också tänkt på, oljan lär ju kyla den.
De stålomspunna är till oljekylaren och den sitter kvar på hojen, så inga av dem är tomma.

Har slarvat bort originalslangarna till oljekylen, så därför detta problem. ( de stålomspunna är avsedda för turbogrenröret)
Svårt att veta i sådana här lägen om man nojar eller underskattar, jag vill ju inte att besiktningsmannen ska få benet grilljerat:rodnar
 
De där är ju lugnt, blåser en massa luft där dessutom :tummenupp Ska du dessutom bara besiktiga kan man ju fisköra då blir det inte så varmt.
 
Lite tydligare förklaring gällande slangen till oljekyl. Slangen ligger inte emot. Typ 2 mm ifrån båda rören. Kan möjligen vibrera, men är rätt styv.

Har ni nåt att tillägga? :Bugar :smasha
 

Bifogat

  • 20160412_173615.jpg
    20160412_173615.jpg
    1.9 MB · Visningar: 68
  • 20160412_173216.jpg
    20160412_173216.jpg
    1.7 MB · Visningar: 63
  • 20160412_173025.jpg
    20160412_173025.jpg
    756.4 KB · Visningar: 69
Last edited:
https://www.earls.co.uk/earls/accessories/hoseprotection/flameguard.html

Dra på någon decimeter av Earl's bruna "flame guard" på utsidan. En kollega har gjort en stor utredning som visar att det inte finns någon kommersiellt tillgänglig produkt (= utanför NASA) som är bättre på att skydda slangar från strålningsvärme. Används på bl.a. MotoGP-hojar och WRC-bilar där slangar råkat hamna nära varma saker.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top