Världens snabbaste invalidmoppe "ice edition"

Översatt med googletranslate från nätet:

Caster är den vinkel som styr vridaxel lutas framåt eller bakåt från lodrät, sett från sidan. Om vridaxel lutar bakåt (det vill säga den översta pivot placerad längre bakåt än botten pivot), då hjul är positivt, om det lutas framåt, då hjul är negativt.
Positiv caster tenderar att räta hjulet när fordonet färdas framåt, och därmed används för att förbättra rak stabilitet.
De flesta bilar är inte särskilt känsliga för caster inställningar. Ändå är det viktigt att se till att hjul är samma på båda sidor av bilen för att undvika en tendens att dra åt sidan. Medan större hjul vinklar tjäna till att förbättra raka stabilitet, orsakar de också en ökad styrkraft. Tre till fem grader av positiv caster är den typiska utbud av inställningar, med lägre vinklar som används på tyngre fordon för att hålla styrkraft rimligt.

Cambervinkel är den vertikala vinkeln hos hjulen på ett fordon, jämfört med karossens vertikala vinkel. Camber används i utformningen av fordonets styrning och fjädring. Om ovansidan av hjulet är längre ut än nedansidan (d.v.s. längre bort från axeln), kallas det positiv camber. Om hjulets nedre del är längre ut än den övre, kallas det negativ camber.

Cambervinkeln påverkar manöveregenskaperna. I synnerhet förbättrar negativ camber greppet vid kurvtagning. Detta beror på att däckets slitbana då har en mer optimal anliggning till vägen, så att krafter överförs genom däckets vertikala plan, snarare än genom tvärkraft över slitbanan. En annan orsak till att välja negativ camber är att gummidäck tenderar att kränga på sig själv i kurvor. Om däcket har noll camber lyfter innerkanten av däckets "fotavtryck" från marken vid kurvtagning, vilket minskar kontaktytan och därmed sjunker även fordonets prestanda. Genom att använda negativ camber minskas denna effekt genom att kontaktytan hålls maximal. Observera att detta gäller endast för det belastade yttre däcket, det inre däcket skulle istället få större kontaktyta och grepp med positiv camber.

Så om jag fatta detta rätt bör jag endast ändra castervinkeln för körning rakt fram? Vill ha så bra stabilitet som möjligt rakt fram. Är det alltså länkarmarnas vinkel som ska ändras så att de inte sitter vågrätt så att säga? Är det den vinkeln som ska ändras till positivt?
 
Så om jag fatta detta rätt bör jag endast ändra castervinkeln för körning rakt fram? Vill ha så bra stabilitet som möjligt rakt fram. Är det alltså länkarmarnas vinkel som ska ändras så att de inte sitter lodrätt så att säga? Är det den vinkeln som ska ändras till positivt?

Bytte ut vågrätt till lodrätt i din text så blev det rätt. Bilden förklarar nog bäst.
Det är samma effekt som med framgaffelvikelns lutning som gör att hojen vill gå rakt.
 

Bifogat

  • caster.jpg
    caster.jpg
    24.3 KB · Visningar: 245
Last edited:
:tummenupp Det enda nackdelen med caster här är väl att det blir mer trögstyrt vilket knappast kommer vara märkbart på ett så här lätt fordon så 10 borde funka bra. Det gör dessutom att hjulen snedställs lite när man svänger vilket borde vara en fördel här.

Toe-in vill man väl för att minimera rullmotståndet ha så lite som möjligt utan att den blir nervös.

Om jag minns rätt...

Trögstyrt kan nog bara vara en fördel på isen :P

Toe-in vill man ha så lite som möjligt (För rullmotståndet). Eller ja, det beror ju på vad man ska göra med fordonet men tankegången stämmer :tummenupp

Lite toe-in vill du ha med för även det gör att hjulen vill gå tillbaka till rakt läge.
 
Last edited:
Just nu håller jag på att pussla ihop ett avgassystem. Fick tag i ett grenrör som jag fick kapa en hel del i och ändra vinklarna. Vill ha ut det ovanför nedre rambenen för markfrigångens skull. Blir 2 st 2-1 system med hemmagjorda burkar.
Sen blev man visst omnämnd på Landracings hemsida:

http://www.landracing.se/apps/blog/
 

Bifogat

  • DSC00678.jpg
    DSC00678.jpg
    91.1 KB · Visningar: 199
  • DSC00679.jpg
    DSC00679.jpg
    70.7 KB · Visningar: 209
Just nu håller jag på att pussla ihop ett avgassystem. Fick tag i ett grenrör som jag fick kapa en hel del i och ändra vinklarna. Vill ha ut det ovanför nedre rambenen för markfrigångens skull. Blir 2 st 2-1 system med hemmagjorda burkar.
Sen blev man visst omnämnd på Landracings hemsida:

http://www.landracing.se/apps/blog/

En jäkla kändis!
En sån som dig borde man ju känna:Bugar Asballt bygge. Inte otippat att du skulle göra det heller. Pimpa den med kryckor i guld som sitter i ett kryss vid grillen och en döskalle i mitten.
Får ju nästan dåligt samvete över hur lite meckande det är med mitt fordon. Mesta jobbet är ju att knyta fast den i lämplig bil och på sin höjd valla medarna:D

Kör hårt!
 
En jäkla kändis!
En sån som dig borde man ju känna:Bugar Asballt bygge. Inte otippat att du skulle göra det heller. Pimpa den med kryckor i guld som sitter i ett kryss vid grillen och en döskalle i mitten.
Får ju nästan dåligt samvete över hur lite meckande det är med mitt fordon. Mesta jobbet är ju att knyta fast den i lämplig bil och på sin höjd valla medarna:D

Kör hårt!

Jag kan knyta din snowracer bakom moppen så ska du få åka! Ska bara tuta i mig ett flak skogsbär så ska jag nog komma med i 200 km/h-klubben...:D
 
Då var avgasrören färdiga...
 

Bifogat

  • DSC00684.jpg
    DSC00684.jpg
    87 KB · Visningar: 225
Då har man äntligen fått lite garagetid och gjort följande:

Monterat 4-punktsbälte.
Kapat störtbågen framtill för att förenkla styrning och för att bygga bågen framåt också.
Kapat ur i kåpan för bättre passform.
Satt dit reglagen på styret...och det blir trångt.
Skulle sätta dit kedjan men det fattas en länk för att den ska passa, men den ska ändå drevas ner två kugg fram så det kanske passar sen.
Fick även rikta upp ett av avgassystemen då det inte pekade likadant som det andra.
Fortsatt bygge under morgondagen....
 

Bifogat

  • DSCF8945.JPG
    DSCF8945.JPG
    190.1 KB · Visningar: 573
  • DSCF8946.JPG
    DSCF8946.JPG
    172 KB · Visningar: 412
  • DSCF8947.JPG
    DSCF8947.JPG
    188.4 KB · Visningar: 456
  • DSCF8949.JPG
    DSCF8949.JPG
    188.6 KB · Visningar: 399
Kanske choppa taket lite? Det är nog ändå ett hyfsat vindfång i +200.....

Styret ser ut att gynna ett krampaktigt grepp, bara bettskena i hjälmen som saknas!:tummenupp
 
Så underbart cp, jag älskar den !:tummenupp
 
Kanske choppa taket lite? Det är nog ändå ett hyfsat vindfång i +200.....

Styret ser ut att gynna ett krampaktigt grepp, bara bettskena i hjälmen som saknas!:tummenupp

Ska jag kapa taket så får jag kapa huvudet också för det är precis att man får plats i. Sen blir det nog att montera en styrdämpare men styret lär väl fladdra som skinnet på picken ändå...

Har flyttat hela min verkstad till mitt garage på 65 kvadrat!
Tight!

Då förstår jag att det blir trångt med tanke på allt du hade där inne...

Så underbart cp, jag älskar den !:tummenupp

Tackar!
 
Last edited:
Undrar hur fort en Bobbycar skulle gå nerför backen på Kneippbyn (asfaltsbacken altså?)''

(btw styrstångsfästet ser vasst och gutt ut för den där picken du nämde)

:D
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top