Världens snabbaste invalidmoppe "ice edition"

Angående vikten på bakhjulet så kan du ju sänka den bak för att flytta mer vikt bakåt.

Kommer bli Nice detta =D
 
Felfelfel.
När det gäller ren topphastighet så har vikten väldigt lite betydelse.
Så låg som möjligt med tyngder för grepp.
Helst lågt placerade strax framför bakhjulet (för stabilitet).
 
Det går ju att förbereda för att hänga på vikter om greppet inte finns.
 
Felfelfel.
När det gäller ren topphastighet så har vikten väldigt lite betydelse.
Så låg som möjligt med tyngder för grepp.
Helst lågt placerade strax framför bakhjulet (för stabilitet).

Men nu är det ju på tal att den antagligen inte kommer få grepp bak pga att vikten ligger långt fram.
Sänker man den bak så flyttas vikten bakåt.
Får han inget grepp så blir deft inte mycket hastighet :7peta
 
Då har dagen bjudit på att lyfta frambromsar och koppling. Har även börjat med elsystemet. Tyvärr måste jag bygga om växellänkaget lite för att det ska fungera.
 
Men nu är det ju på tal att den antagligen inte kommer få grepp bak pga att vikten ligger långt fram.
Sänker man den bak så flyttas vikten bakåt.
Får han inget grepp så blir deft inte mycket hastighet :7peta

Det är ett grepp jag använt flera gånger för att få fäste för acceleration (rally och folkracebilar), men de blir väldigt "lättstyrda" när man får fart.
För toppfartskörning är det luftmotstånd som gäller. Vikten är ointressant.
 
Dessutom, kolla på när de kör på salt, det spinner ju nästan hela tiden, ändå vobblar de upp i fler hundra km/h
 
Hallå eller hur går de me moppen?

Grabben undrar?

2fdd0071.jpg
 
He he... Ja han får nog vänta någon vecka till innan varvstoppet hörs på Ormbunksvägen! Får ta mig i kragen och hoppa ner i garaget och ta ett ryck snart... Bara 7 veckor kvar till Orsa!
 
Grrrrrrrr.......:mad::mad::mad:. Kopplade in batteriet idag och fick inget liv i motorn. Klickade till i något relä när jag vred på tändningen, men varningslamporna tändes inte och inget hände när man tryckte på startknappen. Alla säkringar var hela. Får ta tag i ett elschema och kolla exakt vart varenda liten kabel ska ta vägen. Har några stycken som jag är osäker på.
 
Det är när man ser sådana här byggen som man skäms att man inte ens orkar byta drivaxeln på bilen... Good work :D
 
Nu jävlar har moppen startat!!! Lämnade iväg den till en kompis som la ner ett par timmar och kopplade i elsystemet. Sen hoppade den igång. Lite eldsflammor ur avgasrören och vill inte gå utan choke. Men kör utan luftburk så man får väl kolla på det och förgasarna lite. Men nu är humöret på topp!
 
Hade lite strul med att den bara gick på tre cylindrar, men nu jävlar funkar motorn på alla fyra cylindrar. Har fått hjälp av ett gammalt motorgeni som rivit isär förgasarna. Men han är inte nöjd förrän den går helt 100 så han kommer fortsätta med den på måndag, men sa att det är inga problem utan att vi skulle bygga vidare. Så nu ser det ut som moppen kommer bli färdig till Orsa!
 
Nyheter
Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Back
Top