Världens dödligaste ubåt...

Svara nu ni som vet. Hur mycket mer bullrar svenska U-båtar jämfört med Nato-standard?
/J

Med de trupper Sverige förfogade över hösten 1939, kan säkert Markus, som vet bättre än 14 amerikanska underrättelsetjänster, redogöra för hur Sverige skulle ha hjälpt Finland och samtidigt kunnat försvara våra egna gränser.

Sverige valde sin egen sida, den som de svenska politikerna skulle välja, att skydda landet opch medborgarna från krig, att vi var ett av få länder som höll oss utanför kriget visar på vilken skicklighet politiken fördes med. Sverige hade ändå ingen realistisk möjlighet att hjälpa Finland mer än vad vi gjorde 1939. Det är den krassa verkligheten. När vi hade möjlighet att hjälpa mer än så, 1942-43 och framåt, var vi också beredda att göra så.

Maax skrev:
2574210
Hade ryssarna, eller tyskarna för den delen bombat tex Stockholm så hade historien för oss nog sett helt annorlunda ut.

Har för mig att det regnade några bomber från plan som tros ha kommit österifrån, över Stockholm.
Några bomber hamnade i Södertälje och i ett pansarregemente i strängnäs
Det skulle vara att tolka som en något hård diplomatisk påtryckning på Sverige och vårt sätt att inte folk från baltstaterna som tagit sin tillflykt hit.

supernaut skrev:
2574299 Har för mig att det regnade några bomber från plan som tros ha kommit österifrån, över Stockholm.
Det skulle vara att tolka som en något hård diplomatisk påtryckning på Sverige och vårt sätt att inte folk från baltstaterna som tagit sin tillflykt hit.

Ditt nick är min favvolåt (med gammal Sabbath!) ;)
/J

Jörgen Karlsson skrev:
2574281 Svara nu ni som vet. Hur mycket mer bullrar svenska U-båtar jämfört med Nato-standard?
/J

Mindre än du tror.

:D

Usg använder svenska ubåtar som övningsmål därför att den ubåtstypen används av dess fiender generellt - ganska tysta ubåtar.

Sen kan man ju dra den fina växeln o garva - varför skulle usg säga att vi hittar ubåtarna:D

Klockringaren skrev:
2574309 Mindre än du tror.

:D

Usg använder svenska ubåtar som övningsmål därför att den ubåtstypen används av dess fiender generellt - ganska tysta ubåtar.

Sen kan man ju dra den fina växeln o garva - varför skulle usg säga att vi hittar ubåtarna:D
Jag är ännu inte emotsagd sådeles! :tummenupp ;)
/J

Maax skrev:
2574168 Som sagt, du tror du vet...betyder inte att det är fallet.

Maax skrev:
2574210 Hade ryssarna, eller tyskarna för den delen bombat tex Stockholm så hade historien för oss nog sett helt annorlunda ut.

Du var ju en kul typ, insinuerar att jag inte har koll på läget och sedan raljerar över "om" ryssarna bombade stockholm. :tummenupp

Ja det var precis vad de gjorde, men det fick du inte lära dig i skolan kanske för vi är tydligen smarta nog att inte skryta om vår feghet och undfallenhet i
historieböckerna i alla fall.

I och för sig valde Sovjet Södermalm som mål så det var kanske menat som en god gärning?

supernaut skrev:
2574299 Har för mig att det regnade några bomber från plan som tros ha kommit österifrån, över Stockholm.

Det var en felflygning, även om det kan låta otroligt i dagens tider av precisionsbombning så fick man under VK2 vara nöjd om bomberna hamnade i rätt kvadratmil, i synnerhet nattetid.

Eller var de brittiska och amerikanska bomberna över skåne också "diplomatiska påtryckningar"?

Markus skrev:
2574435 I och för sig valde Sovjet Södermalm som mål så det var kanske menat som en god gärning?

Aahahaha!
Att bomba provinserna var nog ett misstag trots allt. :rofl

Bomben damp ned nära (den av stadsarkitekt Nyström ritade) slussbyggnaden vid Hammarbyslussen. I närheten av Eriksdalsbadet.
Har jag fått mig berättat...

/J

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2574281 Svara nu ni som vet. Hur mycket mer bullrar svenska U-båtar jämfört med Nato-standard?
/J

Det tänker jag inte svara på, men vi kan väl ställa oss alla en fråga:

Vill USA ha ett svårare mål att leta efter än vad man kan vaska fram på sin egen bakgård eller inte? :rolleyes: Så de som TROR att de bullrar MER... hehehhehe ja jag kan bara skratta.

Chris Ash skrev:
2574295 Med de trupper Sverige förfogade över hösten 1939, kan säkert Markus, som vet bättre än 14 amerikanska underrättelsetjänster, redogöra för hur Sverige skulle ha hjälpt Finland och samtidigt kunnat försvara våra egna gränser.

Sverige valde sin egen sida, den som de svenska politikerna skulle välja, att skydda landet opch medborgarna från krig, att vi var ett av få länder som höll oss utanför kriget visar på vilken skicklighet politiken fördes med. Sverige hade ändå ingen realistisk möjlighet att hjälpa Finland mer än vad vi gjorde 1939. Det är den krassa verkligheten. När vi hade möjlighet att hjälpa mer än så, 1942-43 och framåt, var vi också beredda att göra så.

Du svammlar. Fram till Stalingrad var svenskarna mycke tyskvänliga.
Efter Stalingrad svängde man runt och blev engelskvänlig i stället.
Lite som italienarna dom vänder också kappan efter vinden.

Chris Ash skrev:
2574475 Det var en felflygning, även om det kan låta otroligt i dagens tider av precisionsbombning så fick man under VK2 vara nöjd om bomberna hamnade i rätt kvadratmil, i synnerhet nattetid.

Eller var de brittiska och amerikanska bomberna över skåne också "diplomatiska påtryckningar"?

Är det klarlagt att det var en felflygning? jag trodde inte ens att ursprunget var fastslaget.
Bomberna över skåne kände jag inte ens till
Jag såg någon dokumentär för flera år sedan där de spekulerade i att det var en påtryckning från Ryssen för att de ville att vi skulle skicka tillbaka de balter som vi internerat.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman