Värdering på hoj

Modeaccessoar?? jag är för ny och dum när de gäller allt inom motorcykel, tyckte cafe racer var sportigt oavsett märke. därav frågorna här?
Fem av mina sex hojar har kostat mig totalt ca 65,000 kronor, den sjätte köpte jag sprillans ny boendes i USA. Alla utom en är påställd. Köp den hoj som du tror kommer att ge dig glädje. För mig har det inneburit att alla mina hojar fått styrhöjare då min långa rygg och "dvärgkorta" armar gör det jäkligt jobbigt för handlederna på sträckor längre än ett par mil. Brukar bli ca 1200 mil/år på krokiga småvägar.
 
Hej.
Har tyvärr inget bra svar på värdet av hojen sett till pengar, det måste nog någon som har erfarenhet av HD uttala sig om.
Däremot så resonerar jag som så, att mina hojar ska inte avgöra min ekonomi totalt.
Det vill säga, jag betalar mina hojar, och då kan jag behålla dom, och äger dom, oavsett vad som händer.
Jag är inte i beroendeställning av att sälja om jag hamnar i en annan ekonomisk situation.
Jag har också två hojar som mest bara står, som ögongodis, så den delen kan jag begripa.
Kör några gånger per år med dom, och sedan är det ett konstverk som man kan njuta av.
Så för mig skulle det bero på avsikten, den där verkar inte speciellt komfortabel, eller användbar, men kanske njutbar att se på.
Men den är både utanför mitt intresse och budgetområde.
Mina tankar är....kika i plånboken...köp om det känns bra, men skriv av den omdedelbart.
 
Tycker du att den är värd dom pengarna, köp den, tvekar du, eller inte har pengarna, avstå. Vad andra tycker om den rent estetiskt är väl ganska ointressant egentligen? Men uppenbarligen är det ju ganska få som tycker att den är värd det säljarna begär för den, det säger om inte annat en del om marknadsvärde och den investering/förlust det blir för dig rent ekonomiskt.

Systembolagets dyraste lagerförda rödvin kostar 14000kr, Harlan Estate 2016. Deras billigaste kostar 49kr, Ruida DomoCalifornia Red blend, 2018. Du blir lika full på båda, men kan bli det betydligt oftare på det billigare. Så frågan är ju om du vill lägga alla pengar på hojen, eller ha lite över för att köra, vårda och utveckla den själv också?
 
Jag är ju inte så hemma i Harley-världen så jag kanske misstar mig men den verkar ju inte ha så mycket dyra komponenter egentligen som skulle rättfärdiga ett så pass mycket högre pris än andra sportsters?

Jag gillar den i alla fall.
 
Hej som Pimpelgas skrev så är det Injustice Custom som byggt, så kolla med dem vad den kostade nybyggd, den ska ju inte vara dyrare nu. har också för mig att jag sett den på blocket tidigare för mindre pengar.
 
Hej som Pimpelgas skrev så är det Injustice Custom som byggt, så kolla med dem vad den kostade nybyggd, den ska ju inte vara dyrare nu. har också för mig att jag sett den på blocket tidigare för mindre pengar.
Varför skulle den inte kunna vara dyrare nu?
 
Det skulle den väl kunna vara. Men spontant ökar ju sällan värdet när hojar står osålda hos handlare. Eller så är skillnaden att förra gången den såldes så var det privat o nu står den hos handlare som ska tjäna en hacka på försäljningen med.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 
Det skulle den väl kunna vara. Men spontant ökar ju sällan värdet när hojar står osålda hos handlare. Eller så är skillnaden att förra gången den såldes så var det privat o nu står den hos handlare som ska tjäna en hacka på försäljningen med.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Om säljaren kan erbjuda finansiering ökar nog "värdet" direkt ganska avsevärt.
 
Last edited:
OM, jag skulle köpa något cruiser/bluddraruntpåstanhoj och köra enstaka rundor på 8-10 mil skulle det nog bli en Diavel eller Rocket 3.
Vi får se när jag blivit gammal nog.
 
Har hittat drömhojen, men priset känns väldigt högt. Så kollar med er duktiga först.
Så får höra erat utlåtande. Personligen har jag för mig att hojen legat ute en gång tidigare på blocket, samt att dom som byggde hojen sålde den för 150000 inklusive frakt i hela Sverige. 50000 ökning känns orimligt.

Har du hittat drömhojen så är den värd mer än om du bara vill ha något att köra i sommar!
När/om du säljer kommer du, högst troligt, inte få tillbaka pengarna men vad är din dröm värd?
Är du kall och väntar så kanske priset går ner.
Har du otur kommer någon annan och köper.
Nu verkar du vara den enda som är intresserad här på SportHoj.
Där har några här hjälpt dig genom att tala om att de inte är intresserade däremot tipsat om deras egna val av motorcykel! :crash

Objektivt känns priset för högt men en dröm handlar om känslor och där kan bara du avgöra om drömmen är värd 200 000 eller inte...
Om jag skulle köpt eller inte är ointressant eftersom det inte är min drömhoj! :hej
 
Den är ju häftig men priset är... Högt.
Skadar väl inte att lämna ett skambud ifall du är sugen :)
 
I takt med att medelåldern på customhojsägare ökar så kommer fler och fler ut på marknaden. Givet att utvecklingen inte står still så har jag svårt att se hur priserna inte kommer att sjunka drastiskt.

Nittiotals japancustom (som är bättre hojar rent objektivt) kostar idag ingenting. Ägarna - som säljer av åldersskäl - får dumpa iväg dem för 10-20.000 inklusive all utrustning och tillbehör.

HD har hållit värdet lite bättre men det bygger på att någon kör dem och att imagen hålls uppe av en levande kultur. Jag är inte säker på att HD kommer att anses lika "häftig" i image om några år... och då kommer naturligtvis värdet att rasa - och det fort.

Allt bygger ju på att det finns en marknad av villiga köpare. Eftersom hoj för många är en imagepryl så påverkar imagen värdet oerhört mycket.
Kommande generationer hojåkare kommer i väldigt liten utsträckning vilja betala 200 papp för något som farfar tyckte var häftigt pga amerikanska biofilmer på 1960-talet.

Med det sagt: Har du pengarna och gillar hojen så köp för din egen skull. Men blanda inte in pris och prisvärdhet i frågan.
 
Tycker den ser ganska tuff ut men priset är i överkant, även om det är svårt att prissätta en ombyggd hoj. Antingen gillar man den eller så inte.

Drömhoj utseendemässigt absolut, men det blir dyra och obekväma mil tror jag.
 
Jag har ingen aning om priset. Dock är väl resan en del av målet? Varför inte inköpa en ny sportster 1200 eller vad de nu heter och bygga lite själv. Sportster är ju på väg ut så den e säkert billig i inköp...finns nog prutmån..

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Harley-Davidson Forty-Eight XL1200X https://www.blocket.se/vi/94663919.htm
 
Jag har ingen aning om priset. Dock är väl resan en del av målet? Varför inte inköpa en ny sportster 1200 eller vad de nu heter och bygga lite själv. Sportster är ju på väg ut så den e säkert billig i inköp...finns nog prutmån..

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Harley-Davidson Forty-Eight XL1200X https://www.blocket.se/vi/94663919.htm
Hur gör man man en helfordonsgodkänd hoj? :va
Försökte läsa reglerna, och det var ju inte mycket man fick göra?
 
Kolla med Marlon på Sfro. Jag haf byggt om en -05 Sportster till en korsning mellan café racer och streetfighter, café fighter.
Bytte gaffel till en Ducati 848 med clip on cuts från en 996 och rear sets. Besiktigad som ombyggt fordon.
 
Hade man varit duktig på använda svets och rondell skulle man kanske våga bygga något eget. Men jag har tummen mitt i handen
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top