Värdering av motorcykel med tävlingsbakgrund

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
636
Jag är spekulant på en Aprilia RSV-R -02 och hade egentligen redan gjort upp om att köpa hojen då jag upptäckte att detaljer i uppgifterna från Vägverket inte stämde överens med de uppgifter säljaren lämnat, bl.a. hade cykeln bara en ägare enl. VV trots att nuvarande ägare köpt den begagnad på firma.

Det visade sig bero på att nuvarande ägare var den förste att använda cykeln på gata, de två tidigare ägarna hade kört enbart bana. Jag blev en aning upprörd, eftersom jag är ganska säker på att säljare visste om detta (han har dock inte tävlat själv), men när indignationen lägger sig kvarstår fortfarande ett stort habegär.

Cykeln var vad jag kunde se i ett alldeles utmärkt skick, optiskt i nyskick, kanske inte så konstigt då kåpsatsen legat i garaget till i fjol, gick bra och kändes bra på vägen. Begjort pris var 88', vi hade kommit överens om ett pris ett par tusen under det. Hur mycket lägre ska man värdera en fd. tävlingshoj? Är det några punkter som blir extra viktiga att kolla upp på en fd banhoj?

/Henrik
 
Den är säkert väl servad och skapligt välbehandlad, finns ingen som kör bana för att misshandla hojen. För varje gång du drar till varvstopp så förlorar du ju tid.

En privat körd hoj kan mycket väl vara ställd på varvstoppet tills den kokar, burnat sönder ett par däck, konstant dragen på varvstoppet.

Ja det viktiga är skicket och hur den går. Klart att en banhoj går hårt men det finns många privata hojar som misshandlas mycket mera.
 
Så länge hojen vatt servad tätt (som hojar brukar vara när de gått på bana) är det nog inga prob.

Kolla dock att bromskivor fram inte är tunna som fan (slut), växellåda ok, lager o lite sånt.

En annan grej är hur långt hojen har gått. Om hojen gått på bana har de kanske monterat bort hastighetsmätare/milmätare m.m. Fråga!

Sen är det bästa om säljaren har full servicebok (ett måste) samt kvitton på allt han bytt/köpt.

Helhetsintryck på hoj OCH säljare spelar osso roll, IMHO.

Edit: Maskinellt sett tror jag Aprilia håller bra kvalitet så det ska nog inte va några prob.
 
Håller med föregåenda talare: tävlar du seriöst med en hoj så är det ren självbevarelsedrift att serva den regelbundet. Det som stör mig är säljaren inte informerat dig om att det var en fd banhoj och ja, klart som fan han känner till det. Antingen är det rent slarv, han tycker inte det är väsentligt eller också är han skraj för att det ska påverka priset negativt? Eller också vet han något som han inte anser att du bör känna till....
 
Tackar för svaren, jag kommer att försöka få tag på de tidigare ägarna som tävlat med hojen för att höra mer om hur den skötts och om den varit med om några missöden, sedan lägga ett nytt bud som jag justerat efter de nya vetskaperna. Ska nog bli en Aprilia-sommar i år iaf! :banana
 
henlin skrev:
Tackar för svaren, jag kommer att försöka få tag på de tidigare ägarna som tävlat med hojen för att höra mer om hur den skötts och om den varit med om några missöden, sedan lägga ett nytt bud som jag justerat efter de nya vetskaperna. Ska nog bli en Aprilia-sommar i år iaf! :banana
Kolla noga att den inte är sönderskruvad. Det är inte alla som använder momentnyckel t ex... En tävlingskörd hoj är en chanstagning.
 
henlin skrev:
Det visade sig bero på att nuvarande ägare var den förste att använda cykeln på gata, de två tidigare ägarna hade kört enbart bana. Jag blev en aning upprörd, eftersom jag är ganska säker på att säljare visste om detta (han har dock inte tävlat själv), men när indignationen lägger sig kvarstår fortfarande ett stort habegär.

Vill du verkligen göra affärer med en snubbe som försökt blåsa dig? Rena zigenar fasonerna. Det finns fler hojar därute..
 
Zee skrev:
En annan grej är hur långt hojen har gått. Om hojen gått på bana har de kanske monterat bort hastighetsmätare/milmätare m.m. Fråga!

Sen är det bästa om säljaren har full servicebok (ett måste) samt kvitton på allt han bytt/köpt.

Helhetsintryck på hoj OCH säljare spelar osso roll, IMHO.


Servicebok ett måste?! En banhoj servas mycket oftare än en servicebok kräver. Hur vet du när servicen är gjord när det inte funnits nån hastighets/km räknare?
Då är det väl bättre å kolla med den/dom som har servat hojen och vad som har gjorts och man får då en känsla av vilket skick den kan vara.
Sen finns ju risken som Bingo nämner.......lite för välskruvad kanske.

/

/
 
Det är väl klart som fan att en bankörd hoj gått hårt/hårdare.

90% av alla hojar löskörs av löskörare, så är det helt enkelt. Läser man här på sporthoj.com får man uppfattningen att alla sporthojar körs som fan, stoppie, wheelie osv osv, fast sanningen är att det vimlar av färgmatchande skinnställ, eloxerade kåpskruvar och max 7000 rpm på varvräknaren. Den genomsnittliga Thomas, 26 år i Tanumshede.

Bankörd R1 = billig.

...Och sen då Aprilia, som är ett marginalmärke och dessutom V-tvin. Hur mycket mer jag än gillar den än vilken japps som helst så är kvalitén lägre. Skulle bara köpa den billigt i syfte att sälja vidare, fast det har ju ngn redan gjort i detta fall.
 
Som flera andra sagt så är en tävlingshoj i regel mycket välskött gällande service...
Det är inte omöjligt att den gått omkull nån/några ggr men så länge den inte är ramsned så inte det heller några problem..
Är den fin, känns bra så är det nog inga problem?
 
Du bör skaffa dig en koll på trimningsgraden. Är det en hoj som tävlats i en standarbetonad klass så är den inte speciellt hårdtrimmad... Köper du en gammal superbikehoj så finns ju faktiskt risken att den är trimmad en del. I normala fall är det väl inga större problem. Men med en trimmad hoj så följer även att du måste serva den oftare, och vid service så bör du byta ut vissa slitdelar mycket tidigare än i en std-motor. Mao högre servicekostnad både pga tätare intervall och större behov av att byta "slitdelar".

Att säljaren sedan inte talat om för dig att det är en banhoj tyder på extremt dålig koll :rolleyes: , alt. bedrägligt beteende :kocko ... Oavsett vilket av dessa det rör sig om så skulle jag dra åt mig öronen som köpare :näsblod .


/T

.
 
Tävlingshojar behöver inte alls det vara speciellt välservade, det finns gott om rookies som byter olja och filter var tionde timme och kallar det "serva ofta".

Jag skulle aldrig i hela mitt liv ge nästan 90 papp för en tre år gammal tävlingskörd standardhoj.....
 
Kolla också motorkåporna så de inte är skadade = omkullkörning.

Har hojen vart klotad så är det läge o storpruta eller skita i'et.

Dessutom är det ju skillnad om hojen varit tävlingskörd eller "bara" bankörd.

Men som sagt, fråga/kolla om hojen har varit lagd.
 
Jag skulle vara mycket tveksam till en hoj som har gått mycket på Bana .
Risken att den är klotats är överhängande och slitaget på hojen är ENORMT mycket högre än om den körts på landsväg på vanligt sätt.

Jag tycker det bara är skitsnack att en bankörd hoj är lika fräch bara man har servat den ordentligt.

tänk själv en landsvägs hoj eller banhoj båda har gått 1000 mil vilken tror du är mest slitage på :3freak

De maximala accelerationerna och deccelationerna på bana skapar bra mycket mer slitage än landsvägskörning.

Priset på en bankörd hoj bör ligga bra under det normala
 
Som sagt, det beror helt och hållet på vem som har tävlat/kört bana med den.
Men en sån hoj är i regel alltid billigare, med tanke på att du får en nyrenoverad supersport R6 -01 med massa delar för en 50 tusen kanske.

[edit]
Det bör inte vara någon fara med att köpa en tävlingskörd hoj, men den bör vara bra mycket billigare. pungt
[/edit]
 
eus skrev:
Som sagt, det beror helt och hållet på vem som har tävlat/kört bana med den.
Men en sån hoj är i regel alltid billigare, med tanke på att du får en nyrenoverad supersport R6 -01 med massa delar för en 50 tusen kanske.

[edit]
Det bör inte vara någon fara med att köpa en tävlingskörd hoj, men den bör vara bra mycket billigare. pungt
[/edit]

Japp, runt 50-60 tusen är ett vettigt pris, om den är fin vill säga.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top