Värdering av motorcykel med tävlingsbakgrund

Zee skrev:
Kolla också motorkåporna så de inte är skadade = omkullkörning.

Har hojen vart klotad så är det läge o storpruta eller skita i'et.

Dessutom är det ju skillnad om hojen varit tävlingskörd eller "bara" bankörd.

Men som sagt, fråga/kolla om hojen har varit lagd.



Just det, mycket viktigt! Kolla så det inte saknas stora bitar av aluminium på motorn, eller att där inte finns djupa repor, lätt att glömma kolla på en rätt ny schysst hoj för nästan 100" :rolleyes:


..En sak till, om kåporna liksom hänger och inte verkar sitta fast, eller verkar vara trasiga på ett synligt sätt så kan den varit omkull!

Och som föregående talare så viktigt påminde om, fråga den redan bevisligen ljugande säljaren om den varit omkull, han vet nog och berättar hur det ligger till ECKSACKT :tummenupp
 
Vem, är det som tävlingskört den, i superbike är det inte specielt många som körda Aprilia 2002. Jag vet bara Torbjörn Andersson, Rene Prang körde R7 2002.

Ingen i rookie 1000
 
Chronic skrev:
Just det, mycket viktigt! Kolla så det inte saknas stora bitar av aluminium på motorn, eller att där inte finns djupa repor, lätt att glömma kolla på en rätt ny schysst hoj för nästan 100" :rolleyes:


..En sak till, om kåporna liksom hänger och inte verkar sitta fast, eller verkar vara trasiga på ett synligt sätt så kan den varit omkull!

Och som föregående talare så viktigt påminde om, fråga den redan bevisligen ljugande säljaren om den varit omkull, han vet nog och berättar hur det ligger till ECKSACKT :tummenupp


Du har rätt. Det var dumt råd. Självklart skruvar han av plastkåporna o kollar motorkåporna på plats hos säljaren. Dessutom kan ju vissa motorkåpor vara bytta efter klotning, medans andra som kanske klarat sig bättre inte är bytta.

Förresten, jobbar du på NASA? DU är la en raketforskare va? :dummer
 
Last edited:
Zee skrev:
Du har rätt. Det var dumt råd. Självklart skruvar han av plastkåporna o kollar motorkåporna på plats hos säljaren. Dessutom kan ju vissa motorkåpor vara bytta efter klotning, medans andra som kanske klarat sig bättre inte är bytta.

Förresten, jobbar du på NASA? DU är la en raketforskare va? :dummer



Varför NASA?
 
Chronic skrev:
Det är väl klart som fan att en bankörd hoj gått hårt/hårdare.

90% av alla hojar löskörs av löskörare, så är det helt enkelt. Läser man här på sporthoj.com får man uppfattningen att alla sporthojar körs som fan, stoppie, wheelie osv osv, fast sanningen är att det vimlar av färgmatchande skinnställ, eloxerade kåpskruvar och max 7000 rpm på varvräknaren. Den genomsnittliga Thomas, 26 år i Tanumshede.

Bankörd R1 = billig.

...Och sen då Aprilia, som är ett marginalmärke och dessutom V-tvin. Hur mycket mer jag än gillar den än vilken japps som helst så är kvalitén lägre. Skulle bara köpa den billigt i syfte att sälja vidare, fast det har ju ngn redan gjort i detta fall.

:kocko Hur mycket vet du om aprilia hojar igentligen?? du påstår att kvaliten är lägre än japs hojarna det är ren skär lögn...kom inte och jämför en aprilia med en ducati. Kvaliten är minst lika bra på en aprilia mille som en japs hoj om inte bättre...vad är det som krånglar på millarna då?går ramen av som på gsx1000r 05or?,spriker fälgarna som på zx10 04orna?Om du inte har haft eller har stor kunskap om ett annat märke så ska du inte ytra dig med saker som du inte vet..nu ska vi vara snälla innan jag rablar upp mycket mer :pannkyss
 
Jag har ägt en aprilia RSV mille, och det finns en del saker i den äldre konstruktionen som inte är bra. Men det finns det även på Japps. Att det händer saker med japps tex ram & fälg beror nog mkt på att japanarna tillverkar ex antal 100`fler mc än både aprilia och Ducati - så risken är större att ngt blir fel % räknat.
Det enda problemet som jag känner till på aprilian var att hydralkopplingen kärvade och inte gick på garantin. Rotax motorn som ligger i är annars en mkt drift säker motor.

Jag säger det igen...köp hojjen, men pruta rejält

Edit: Kvalitén på nyare Ducati är inte sämre än många Japanare.
 
Nja varför skulle den procentuella risken att det blir fel bli större för att du tillverkar fler hojar?
Många hojar har vad man kallar barnsjukdommar det första eller de första åren, som sedan åtgärdas i efterhand.
 
Poacher skrev:
Nja varför skulle den procentuella risken att det blir fel bli större för att du tillverkar fler hojar?
Många hojar har vad man kallar barnsjukdommar det första eller de första åren, som sedan åtgärdas i efterhand.
Det är inte så svårt.
Säg att du tillverkar 500 hojar och det är 1% risk att det blir fel = 5 trasiga hojar
Eller att du tillverkar 5000 hojar och det är 1% risk att det blir fel = 50 trasiga hojar.

Det var nog så han menade.
 
Oj, här har det hänt mycket under tiden som jag suttit i möte, tack än en gång till alla som engagerat sig i min fråga, var bra att få balansera ha-begäret med lite nyktra synpunkter. Jag kommer som sagt att kolla upp hojens historia mer noggrant, men som det känns efter att ha tagit del av era synpunkter krävs det ett väldigt lågt pris för att det här exemplaret ska vara aktuellt.

/Henrik
 
Nu finns Aprilian på Blocket igen, samma historia, samma pris, det vore intressant att veta ifall säljaren upplyser nya spekulanter om motorcykelns historia, nu när han fått vetskap om den. :lol

Lägger inte in någon länk, men den som vill kan nog lätt urskilja vilken av alla RSV-R i mina hemtrakter som det rör sig om. :hihi
 
Såg den där för 88. Vad sa han om bankörning då? Lite fult att inte nämna det alls.

henlin skrev:
Nu finns Aprilian på Blocket igen, samma historia, samma pris, det vore intressant att veta ifall säljaren upplyser nya spekulanter om motorcykelns historia, nu när han fått vetskap om den. :lol

Lägger inte in någon länk, men den som vill kan nog lätt urskilja vilken av alla RSV-R i mina hemtrakter som det rör sig om. :hihi
 
Till mig sa han inget om bankörningen, det var något jag upptäckte när jag undersökte hojens historia. Sedan ringde jag upp och frågade om det inte var något han glömt berätta för mig, han var helt ovetande. När jag förklarade vad jag syftade på sa han sig inte ha någon aning om detta. Om det stämmer eller inte är svårt att veta, jag vet iaf vad jag tror.
 
eus skrev:
Det är inte så svårt.
Säg att du tillverkar 500 hojar och det är 1% risk att det blir fel = 5 trasiga hojar
Eller att du tillverkar 5000 hojar och det är 1% risk att det blir fel = 50 trasiga hojar.

Det var nog så han menade.
Jo men då är det procentuellt samma sak.
Sen tror jag uppriktigt att japanerna är de som gjort att de övriga ryckt upp sig, deras gamla halvfärdiga hojar skulle aldrig kunnat gå att sälja idag.
 
Killen vill ju sälja sin hoj, kan väl inte klandra honom för att han utelämnar lite "information" om hojens historia om nu detta visas ha en negativ effekt hos potenciella köpare.
 
Jo självklart gör många så, tyvärr.

Lungt körd och liknade är ju fånigt om det rör sig om en supersporthoj.

Det är väl för fasen bara att pruta, take it or leave it.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top