Video Vänstersvängande bilist orsakade omedelbar död.

Står man i en korsning och försöker komma över och ska vänta "några sekunder" för att bedöma fart så lär man ju få vänta på en traktor innan man kommer vidare på sin färd.

Just saying

Men lägg av. Dé é inte antingen svart eller vitt. Gråskalan som Spiido antagligen syftade på var att när man katar en snabb blick så ser man vad och ungefär vilken hastighet den har för att sedan agera därefter. Inte att du ska sitta och analysera, räkna ut, rita en teckning av situationen och sen köra. Ha lite koll runtomkring, du é inte ensam i trafiken. Ska du svänga ska du DEFINITIVT ha koll oavsett om motkommande traifkant håller hög hastighet.

Men lägg av. Dé é inte antingen svart eller vitt. Gråskalan som Spiido antagligen syftade på var att när man katar en snabb blick så ser man vad och ungefär vilken hastighet den har för att sedan agera därefter. Inte att du ska sitta och analysera, räkna ut, rita en teckning av situationen och sen köra. Ha lite koll runtomkring, du é inte ensam i trafiken. Ska du svänga ska du DEFINITIVT ha koll oavsett om motkommande traifkant håller hög hastighet.

Min poäng är..

Att SH-pöbeln har en klar tendens att kasta stenen på den andre parten i alla lägen. Sitter jag i bilen så kan jag lätt föreställa mig hur lätt det är att missbedöma farten om en hoj kommer i 150-250 som faktiskt ofta är fallet (varit där själv).

Om trafik kommer i 65 eller 95 på 70-väg en bedömning vi ska kunna förvänta oss att alla kan göra, men det går alldeles för ofta väldigt mycket fortare än så.

Här känns det bra skakigt att kasta skit på bilisten, ingen av oss vet hur det ser ut därifrån hojen kom. Vad som däremot visas tydligt är hur fort hojen kör. Noll marginal.

tänkvärt att se de olika reaktionerna hos de som inte är direkt inblandade. Jag har stor respekt för chocktillstånd, ens självbild kan ritas om på en sekund.

Spontant känns bilistens placering på vägen helt skum. Skulle ha fortsatt en dryg billängd innan han påbörjar vänstersvängen. Men men. Efterklokhet.

En bra sak att han i alla fall dog på plats. Inte typ 48:a timmars kämpaförlivet tortyr eller hjärndöd koma-potatissäck.

Ser ut som passageraren landar nånstans i höjd med telestolpen ~50m+ från korsningen på en sek från smällen.

50m/s = 180Km/h, så ja det gick nog rätt fort... i tätbebyggt område.

Prova själv att försöka styra undan från nån som försöker torpedera dig i 180..

Prova själv att försöka styra undan från nån som försöker torpedera dig i 180..

Prova att inte gena över motsatt körfält 5m tidigare än du ska svänga vänster :tummenupp

Nej men seriöst, förarmisstag i filmen:

Bil: genar över motsatt körfält vid vänstersväng (smäller till höger om bilen vid stoppskylten)
Mc: kör för fort

Resultat: krock.

En rutinerad mc förare hade aldrig hamnat i den situationen, för vi vet hur jävla sopigt folk kör bil. Finns det korsningar finns det bilar som kommer svänga = fel ställe att gasa.

Sen som folk sagt så är folk uppenbarligen i chock, känns inte som att man kan skylla på föraren för att han inte hoppar ut och kör HLR direkt. Svårt att veta hur man reagerar på en sån här situation i verkligheten :(

Last edited:
Fel nummer tre: Dom är ju från ryssland. Antingen fulla eller bakfulla. Blev påkörd av en ryss i indien i vintras, troligen väck på allt möjligt. Välte moppen när han försökte köra därifrån efteråt.. tur inget gick snabbare än 30.

Prova att inte gena över motsatt körfält 5m tidigare än du ska svänga vänster :tummenupp

Nej men seriöst, förarmisstag i filmen:

Bil: genar över motsatt körfält vid vänstersväng (smäller till höger om bilen vid stoppskylten)
Mc: kör för fort

Resultat: krock.

En rutinerad mc förare hade aldrig hamnat i den situationen, för vi vet hur jävla sopigt folk kör bil. Finns det korsningar finns det bilar som kommer svänga = fel ställe att gasa.

Sen som folk sagt så är folk uppenbarligen i chock, känns inte som att man kan skylla på föraren för att han inte hoppar ut och kör HLR direkt. Svårt att veta hur man reagerar på en sån här situation i verkligheten :(

Det är oerhört svårt, för att inte säga omöjligt, att svänga vänster utan att korsa mötande körbana.

Att bilisten skull svänga "för tidigt", och därigenom ha något slags skuld köper jag inte. På allmän väg kan inte utgångspunkten att alla kör 3ggr skyltad hastighet vara en rimlig förväntan. Som hojförare vet du dina odds i en kollision med en bil...

Det är oerhört svårt, för att inte säga omöjligt, att svänga vänster utan att korsa mötande körbana.

Att bilisten skull svänga "för tidigt", och därigenom ha något slags skuld köper jag inte. På allmän väg kan inte utgångspunkten att alla kör 3ggr skyltad hastighet vara en rimlig förväntan. Som hojförare vet du dina odds i en kollision med en bil...

Tycker inte man kan säga nåt om bilistens skuld utan att veta hur det ser ut från det håll bilisten kom ifrån, känns som han kör en rallysväng för han tror han ska hinna före hojen och chansar. Om det inte var ett krön där hojen kommer ifrån, då är bilisten skuldfri.

Verkar som många här tror att väjningsplikten försvinner så fort mötande kör för fort :va

Chock, kallas det.

Ja, man vet verkligen inte hur man reagerar förrän man vart där.. Somnade själv vid ratten på motorvägen, med bil, för några år sedan. Körde rakt ut i skogen i kanske 120Km7h.

Bilen var i princip inget kvar av. Fanns inte en enda yta på hela bilen som inte var krossad. Vad gjorde jag då jag vaknade till liv? Tog mig ur bilen, bytte byxor:va, samt tillbringade en lång stund med att försöka räta upp antennen som satt där bak:huvet:huvet

På allmän väg kan inte utgångspunkten att alla kör 3ggr skyltad hastighet vara en rimlig förväntan.

Kanske lite OT, men alla borde testa att köra bil på t ex slingerbulten här i Sthlm en solig Onsdag.
Tar bilen ner ibland när jag fotar, och varje gång blir man förvånad över hur jävla fort det faktiskt går ibland.

Då anser jag ändå att jag har extra god uppsikt just på den vägen, men det händer nästan varje gång att man kollar i backspegeln och det är helt tomt så långt man kan se, sen helt plötsligt från ingenstans så bombar en hoj förbi, eller så har det lika plötsligt dykt upp ett led med hojar som ligger en halvmeter bakom bilen.

Ett allmänt råd till ALLA i trafiken är att se på andra förare som psykopater och egoistiska svin.

Även om det bara är en promille som verkligen är det.

Bara för att någonting är olagligt betyder det inte att folk gör det ändå.

Detta lärde mig den första trafikläraren jag hade (när jag tog kort för 125 kubik). Tror jag har honom att tacka för mig liv!

Mycket folk som kommer in från vänster, kan ju vara så att hojen låg skymd bakom en bil och hann i kapp och körde om precis före korsningen.

Inte lätt att se en hoj i överljudsfart genom skåpet på en lastbil oavsett hur mycket man försöker bedöma hastigheten, försöker då den vänstersvängande hinna svänga före lastbilen blir det tokigt.

Att sitta och försöka bedöma vad om skett via en rysk instrumentbrädekamera är bara meningslöst.

Det är ju den inställningen som skapar en härlig tradition av road-rage, som i förlängningen leder till just det du skriver. En självuppfyllande profetia. Varför inte bara vara ödmjuk i stället och se andra förare som människor. Människor gör misstag (ofta), och därför är man alltid beredd på att ngt oväntat kan hända!

Ett allmänt råd till ALLA i trafiken är att se på andra förare som psykopater och egoistiska svin.

Även om det bara är en promille som verkligen är det.

Bara för att någonting är olagligt betyder det inte att folk gör det ändå.

Detta lärde mig den första trafikläraren jag hade (när jag tog kort för 125 kubik). Tror jag har honom att tacka för mig liv!

Kollar man filmen så hinner du se motorcykeln i dryga sekunden efter att den dyker upp bakom huset till vänster. Den dyker upp runt 16 sekunder och kollisionen sker runt 17. Huset till vänster är max 50m från korsningen.

45m/s = 162km/h
50m/s = 180km/h

Fingervisning på hur jävla fort det gick...dvs även om föraren har haft fri sikt 100m så räcker det med cirka 2sekunders "titta-åt-andra-hållet" så är det kört...

Samma sak. Bara lite mer "inlindat :rolleyes:

"
Det är ju den inställningen som skapar en härlig tradition av road-rage, som i förlängningen leder till just det du skriver. En självuppfyllande profetia. Varför inte bara vara ödmjuk i stället och se andra förare som människor. Människor gör misstag (ofta), och därför är man alltid beredd på att ngt oväntat kan hända!

Hur man än vrider och vänder på frågan ser det utan tvekan ut som att MC-föraren inte kört med marginalerna på sin sida i det här fallet. Alla som kör MC vet ju att bilister kan missa en hoj även om man håller betydligt lägre fart än så där. Låt säga att motorcykeln kört i 90 istället. Hade den hunnit stanna på sträckan från att den dyker upp i bild (50 meter?) fram till bilen, om vi utgår från att bilen inleder svängen samtidigt som hojen dyker upp i bild? Med en sekunds reaktionstid (25 m/s) och därefter 25 meters bromssträcka lär det väl vara på gränsen.

Undanmanöver då? Ni som någon gång haft det tvivelaktiga nöjet att behöva göra en undanmanöver i en liknande situation och då klarat er, vilken hastighet höll ni då?

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP