Video Vänstersvängande bilist orsakade omedelbar död.

Hur man än vrider och vänder på frågan ser det utan tvekan ut som att MC-föraren inte kört med marginalerna på sin sida i det här fallet. Alla som kör MC vet ju att bilister kan missa en hoj även om man håller betydligt lägre fart än så där. Låt säga att motorcykeln kört i 90 istället. Hade den hunnit stanna på sträckan från att den dyker upp i bild (50 meter?) fram till bilen, om vi utgår från att bilen inleder svängen samtidigt som hojen dyker upp i bild? Med en sekunds reaktionstid (25 m/s) och därefter 25 meters bromssträcka lär det väl vara på gränsen.

Undanmanöver då? Ni som någon gång haft det tvivelaktiga nöjet att behöva göra en undanmanöver i en liknande situation och då klarat er, vilken hastighet höll ni då?

Hade dom hållt 90 istället för 190 hade dom kanske vurpat fast utan krossad nacke..? Nu moraliserar jag inte, alla får köra hur fort dom vill. Det är deras begravning.

Hade dom hållt 90 istället för 190 hade dom kanske vurpat fast utan krossad nacke..? Nu moraliserar jag inte, alla får köra hur fort dom vill. Det är deras begravning.

Precis - vad jag menade med mitt inlägg var inte att det är meningslöst att hålla hastigheten pga att bilister kan missa en ändå. Det jag menade var att hastigheten inte bara påverkar möjligheten för bilen att hinna upptäcka motorcykeln, utan även motorcykelns möjligheter att hinna väja/stanna om bilen ändå kör ut.

Det enda vi med säkerhet vet är att om hojen kört långsammare hade det funnits mer tid för både bil och hoj att se och agera på situationen. En kollision kan det ju alltid bli.

Gick det så himla fort? I så höga farter som det pratas om i den här tråden borde väl skadorna på bilen och hojen bli värre än de ser ut på filmen?

En gammal Focus som smäller in i en vägg i 200, absolut inte samma sak men det blir ju inget kvar av den.

Last edited:
bbcVtas.jpg

Han körde i 108 km/h; Lumpenkunskaper säger mig att det alltid är 50 m mellan telefonstolpar(för att man snabbt ska kunna avgöra avstånd till mål). En uträkning visar att det är 20 m till bilen från första stolpen, det tar honom 0.667 sekunder att nå bilen på 20 m.

Alltså 108 km/h.

Last edited:
bbcVtas.jpg

Han körde i 108 km/h; Lumpenkunskaper säger mig att det alltid är 50 m mellan telefonstolpar(för att man snabbt ska kunna avgöra avstånd till mål). En uträkning visar att det är 20 m till bilen från första stolpen, det tar honom 0.667 sekunder att nå bilen på 20 m.

Alltså 108 km/h.

Smart ;) Frågan är dock om han inte låg i 200 blås och började bromsa försent dock.. Fan vet hur fort han körde ur bild.

Det kanske är 32 m mellan telefonstolpar i det aktuella landet?

Är det 32 m mellan stolparna så skulle han kört i 69 km/h; dessutom kan man avgöra att bilen som kör med kameran ligger i 40 km/h om det är 50 m mellan stolparna. Vilket låter rimligt.

Gick det så himla fort? I så höga farter som det pratas om i den här tråden borde väl skadorna på bilen och hojen bli värre än de ser ut på filmen?

En gammal Focus som smäller in i en vägg i 200, absolut inte samma sak men det blir ju inget kvar av den.

Att det kanske gick fort in mot korsningen betyder ju inte att hojen nödvändigtvis hållt samma fart rätt in i fronten.
Det kan ju hända att han höll 150, upptäckte vad dom var på väg att hända och hann bromsa ner till 90 innan det small (Obs!! Siffror tagna ur luften). Då blir inte fronten på en bil totalförstörd. Motorblocket är rätt tåligt till sin konstruktion.

Är det 32 m mellan stolparna så skulle han kört i 69 km/h; dessutom kan man avgöra att bilen som kör med kameran ligger i 40 km/h om det är 50 m mellan stolparna. Vilket låter rimligt.

Jag tycker det ser ut som att han kör betydligt över 69 km/h om jag ska vara ärlig.
Nu är det ju jättesvårt att uppskatta hastigheter genom att titta på en film. Det är ju till och med svårt att räkna ut den då man inte säkert kan veta avstånden mellan olika referenspunkter då man kanske inte använder samma mått där som vi gör i Sverige (ex vis 50 m mellan stolparna)

Jag tycker att det ser ut som han ligger i rätt hög hastighet och sedan försöker bromsa när han upptäcker att bilen är på väg att svänga. (Kan vara inbillning men jag tycker det ser ut som att motorcykelns vart sänks något).
Det kombinerat med att bilisten är ouppmärksam alternativt missbedömer hojens hastighet leder till den där tråkiga utgången.

Hade motorcyklisten hållt 69 km/h så hade olyckan troligen inte hänt eller i vart fall inte fått dödlig utgång.
Håller man 69 km/h så behöver man inte bromsa så väldigt långt innan man är nere på hastigheter där det är ytterst osannolikt att båda två som färdas på hojen förolyckas.

Jag säger inte att det är hojförarens eget fel helt och hållet. Men jag anser att det är relativt troligt att dennes val av hastighet kombinerat med misstag från en annan trafikant som ledde till olyckan.
Håller man hårt på lagen så är väl skulden mer bilistens.

I praktiken så är det ju dock sällan riktigt så.
Jag försöker hela tiden utgå ifrån att någon annan kan begå misstag och se till så att jag har lite handlingsutrymme när det händer. Jag håller exempelvis ner hastigheten och ser till att ha bromsberedskap när jag passerar korsningar där det är bilar som ska svänga eller köra ut. Då vet jag att jag har lite bättre odds att klara mig den gången någon av dom faktiskt kör ut trots att jag kommer.
För i slutänden spelar det ju ingen roll vem som gör rätt eller fel enligt lagen. Det är den som sitter på hojen som drar det långa strået. Och det gäller att vara medveten om det och se till så att man har möjlighet att parera andras misstag om man vill leva för att köra hoj ännu en dag.

Last edited:
Det enda positiva med denna olycka är att bilen inte hunnit svänga över ännu mera. Hade hojen träffat rakt in i sidan på passagerardörren så hade minst en person till dött. Och denna person hade absolut inget ansvar då hon varken körde bilen eller hojen.

Dock otroligt hemskt att se och höra om detta. Men ändå rätt bra att sånna här videos kommer upp, även om man vet att sånt här är lätt hänt så tål det att påminnas. Ta hand om er där ute i trafiken!!

Jag hamnade runt ca. 130 km/h (140-150 km/h mätarfart) när jag använde motorcykelns längd och bilens längd som referenser. Det är också tydligt att bilen inte börjat svänga på framhjulen märkbart innan smällen, det är smällen med motorcykeln som roterar bilen in mot avfarten. Det finns också ganska gott om utrymme till höger i motorcykelns fil, kanske han inte kunde bestämma sig om han skulle köra till vänster eller höger om bilen och det blev ganska mitt i? :va

Hade motorcyklisten hållt 69 km/h så hade olyckan troligen inte hänt eller i vart fall inte fått dödlig utgång. Håller man 69 km/h så behöver man inte bromsa så väldigt långt innan man är nere på hastigheter där det är ytterst osannolikt att båda två som färdas på hojen förolyckas.

Hojföraren höll runt 108km/h i medelhastighet under bromssträckan om det är 50 m mellan stolparna, 69 km/h var bara om det är 32 m mellan stolparna, vilket verkar osannolikt.

Det enda jag vet är att jag visste att hojen skulle komma efter att ha läst tråden och ändå missar jag den första gången jag kollade på klippet.
All heder till lumpenkunskaper, men det där var snabbare än 108km/h. Stå vid sidan av en väg, tex E18 i näsbydal och titta på fordonen som åker 90-130, jämför sen med det man ser på klippet, Inte jämförbart.

Det var allas fel, varför måste en part ha begått fel?

Edit: annars kan man räkna på bilen framför lastbilens bredd och därigenom få fram exakt avstånd.

Det enda jag vet är att jag visste att hojen skulle komma efter att ha läst tråden och ändå missar jag den första gången jag kollade på klippet.
All heder till lumpenkunskaper, men det där var snabbare än 108km/h. Stå vid sidan av en väg, tex E18 i näsbydal och titta på fordonen som åker 90-130, jämför sen med det man ser på klippet, Inte jämförbart.

Det var allas fel, varför måste en part ha begått fel?

Edit: annars kan man räkna på bilen framför lastbilens bredd och därigenom få fram exakt avstånd.

Håller med, ser ut att gå ruskigt fort. Jag undrar vad dom har för bildhastighet på dom där kamerorna.

Håller med, ser ut att gå ruskigt fort. Jag undrar vad dom har för bildhastighet på dom där kamerorna.

Klippet innehåller 10 bilder per sekund, men det är 2 bilder varje sekund som är dubbletter, så antagligen 8 bilder per sekund original som sedan Youtube har dubblat upp till 10 bilder per sekund för att passa deras spelare etc.

Oavsett hur jag mätte kom jag aldrig under 130 km/h vid kollisionsögonblicket, då använde jag bara måtten på fordonen som referens, eftersom vi inte vet avståndet mellan stolparna. (jag fick ta bort de 2 extrabilderna varje sekund för att göra om klippet till 8 bilder per sekund igen, annars stämde inte tiderna)

Om man tittar noga, ser man föraren flygandes ca 5 meter över marken i höjd med trädkronorna och landar ca. 25 meter till höger om smällen... någon kan ju räkna på vad det krävs för hastighet för att lyckas med det :död

Last edited:
Hojföraren höll runt 108km/h i medelhastighet under bromssträckan om det är 50 m mellan stolparna, 69 km/h var bara om det är 32 m mellan stolparna, vilket verkar osannolikt.

Ok. Då är jag med. Då är det ganska troligt att han höll betydligt högre hastighet innan och bromsade. Det blev en massa diskussion om att 69 km/h var rimligt med tanke på hur fort lastbilen skulle ha kört och en massa annat.

Men om det var 108 i snitt under sista biten in mot fronten på bilen så gick det säkerligen rätt mycket fortare innan.

Klippet innehåller 10 bilder per sekund, men det är 2 bilder varje sekund som är dubbletter, så antagligen 8 bilder per sekund original som sedan Youtube har dubblat upp till 10 bilder per sekund för att passa deras spelare etc.

Oavsett hur jag mätte kom jag aldrig under 130 km/h vid kollisionsögonblicket, då använde jag bara måtten på fordonen som referens, eftersom vi inte vet avståndet mellan stolparna. (jag fick ta bort de 2 extrabilderna varje sekund för att göra om klippet till 8 bilder per sekund igen, annars stämde inte tiderna)

Om man tittar noga, ser man föraren flygandes ca 5 meter över marken i höjd med trädkronorna och landar ca. 25 meter till höger om smällen... någon kan ju räkna på vad det krävs för hastighet för att lyckas med det :död

Det behövs inte särskilt mycket för att komma så långt med den höjden på bågen.
Om man förenklar det lite så blir det såhär. Om man räknar från det att man är på högsta punkten på bågen så kan man anse att höjdmässigt är han stilla. Då skall han falla 5 meter med konstant acceleration på 1G (9,82 m/s2 men jag räknar med 10 för enkelhetens skull). Det tar ca 1 sekund. Acceleration från stilla till 10m/s ger en medelhastighet av 5 m/s under intervallet vilket ger 5 meter fall på 1 sekund. Man kan approximera att det tar ungefär lika lång tid för honom att komma upp till högsta punkten från hojen.
Det betyder att han gör en luftfärd på 2 sekunder. 25 meter på 2 sekunder blir 12.5 m/s eller 45 km/h.

Det är dock inte rimligt att anta att det var hojens hastighet i kollisionsögonblicket. Det är rätt troligt att han bromsats en del genom att slå av lårbenen mot styret. En relativt vanlig skada när man kör in i något med hoj. Sen har han som det ser ut studsat mot fronten/rutan på bilen vilket säkerligen bromsat honom ytterligare. Det är också det som troligen ger honom den höjden då ett tvärstopp ju bara skulle få honom att flyga rakt fram och inte uppåt.

Så att räkna på hans luftfärd säger egentligen inget mer än att han troligen fick några rejäla smällar i kollision med sitt eget styre och med bilen som bromsade ner honom innan han påbörjade luftfärden.

Dvs han var troligen rätt illa däran redan innan han kolliderade med marken.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti