Vänstersväng på vanlig landsväg???

freon

Allmänt Vilse!!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
-03 Suzuki SV650
Hade en liten diskusion på jobbet idag....

Om man kör på en helt vanlig landsväg och ska svänga vänster in på en annan väg... Vad är det som gäller???:confused:

Om man ligger så nära mittlinjen man kan och sen svänger, men blir påkörd bakifrån, är det då mitt fel eller den som kör på mig?

Diskusionen på jobbet löd:

Om man påbörjat vänstersvängen så är det mitt fel, dvs min skyldighet att se till att det inte kommer ett fordon som kör om mig när jag ska svänga..

Om man däremot står still och inte påbörjat svängen är det den som kör in i mig som bär ansvaret.

Är det så det verkligen ligger till??
Någon som "råkar" vara polis till yrket och vet med klarhet??

Om detta stämmer så verkar det helidiotiskt!!!:huvet

Den som kör om har helt klart bättre uppsikt framåt än vad den som ska svänga har uppsikt bakåt!!

Hade en liten diskusion på jobbet idag....

Om man kör på en helt vanlig landsväg och ska svänga vänster in på en annan väg... Vad är det som gäller???:confused:

Om man ligger så nära mittlinjen man kan och sen svänger, men blir påkörd bakifrån, är det då mitt fel eller den som kör på mig?

Diskusionen på jobbet löd:

Om man påbörjat vänstersvängen så är det mitt fel, dvs min skyldighet att se till att det inte kommer ett fordon som kör om mig när jag ska svänga..

Om man däremot står still och inte påbörjat svängen är det den som kör in i mig som bär ansvaret.

Är det så det verkligen ligger till??
Någon som "råkar" vara polis till yrket och vet med klarhet??

Om detta stämmer så verkar det helidiotiskt!!!:huvet

Den som kör om har helt klart bättre uppsikt framåt än vad den som ska svänga har uppsikt bakåt!!

Testa och se vad försäkringsbolaget säger! Spelar det någon roll vems fel det är när du har checkat ut? :D

I lagens mening är det bådas fel. Det står klart och tydligt att man inte får svänga om det finns risk för någon som färdas i samma riktning samt att man inte får köra om om det finns risk bla bla.

Man får t.ex. inte köra om i en korsning, så om man ska köra om så måste dom på "vänster-vägen" ha väjningsplikt. Sen beror det lite på om den svängande blinkade m.m.

När detta sker på landsväg åker den som svänger dig i 99% av fallet när det gäller vållande hos försäkringsbolagen. Inne i stan är det annorlunda, då ställer man högre krav på omköraren.

Vänstersväng på landsväg (Allt över 50 väg) får endast utföras om du har max 2 st fordon bakom dig som inte är buss eller lastbil.

Rekomenderat är att man går in till kanten o släpper om andra fordon och gör svängen sen när man har fritt.

Detta var vad jag fick lära mig när jag tog kortet

Den där regeln lät väldigt påhittad, säkert en bra riktlinje dock. Visst kan du nog bli dömd som vållande både när du kör om en vänstersvängande och när du svänger trots omkörande men du får inte svänga vänster om någon har påbörjat omkörning av dig precis som att du inte får påbörja en omkörning när bakomvarande börjar köra om dig. Är du däremot i din egen fil och blir påkörd bakifrån så är det den bakomvarande som har brustit i avstånd och uppsikt.

Vänstersväng på landsväg (Allt över 50 väg) får endast utföras om du har max 2 st fordon bakom dig som inte är buss eller lastbil.

Rekomenderat är att man går in till kanten o släpper om andra fordon och gör svängen sen när man har fritt.

Detta var vad jag fick lära mig när jag tog kortet

Någon sådan regel finns inte. Däremot är det som sagt en hygglig tumregel.

Det är ALLTID den vänstersvängandes fel. Den bakomvarande kan eventuellt bli medskyldig ibland, men den vänstersvängande blir alltid minst medvållande (oftast ensam vållande).

Jag blev kuggad på min första MC uppkörning för vänstersväng på landsväg. läraren säger till mig att svänga vänster och jag börjar sakta ner, kommer en idiot bakifrån jävligt fort och var tvungen att bromsa in och tränga sig emellan mig och uppkörningsläraren.. KUGGAD!. Du ska fortsätta rakt fram och göra en ofarlig högersväng istället..... Men adnra försöket så klarae jag mig från idioter iaf...

Någon sådan regel finns inte. Däremot är det som sagt en hygglig tumregel.

Det är ALLTID den vänstersvängandes fel. Den bakomvarande kan eventuellt bli medskyldig ibland, men den vänstersvängande blir alltid minst medvållande (oftast ensam vållande).

Suck:( Misstänkte detta med, men blir allmänt trött på våra fina lagar och regler.
Som sagt har den som är bakom mycket lättre att se mig än vad jag har att se han...
Sätta backkamera på hojen kanske:tummenupp

2851946 Suck:( Misstänkte detta med, men blir allmänt trött på våra fina lagar och regler.
Som sagt har den som är bakom mycket lättre att se mig än vad jag har att se han...
Sätta backkamera på hojen kanske:tummenupp
:va
Tycker du att det skall vara på något annat sätt? Jag kan lova dig att det inte alls är särskilt spännande när bilar svängar utan förvarning in på en liten skitväg... det gör ooooont jätte jätte ont.

:va
Tycker du att det skall vara på något annat sätt? Jag kan lova dig att det inte alls är särskilt spännande när bilar svängar utan förvarning in på en liten skitväg... det gör ooooont jätte jätte ont.

Ständig förtur för fordon á la sport med 2 hjul....:) :)

På en landsväg är risken överhängande att jag checkar ut vare sig jag är den vänstersvängande som blir påkörd eller tvärtom. Så just den här regeln kan faktiskt kvitta.

Som förare av tvåhjuling så får man istället tillämpa regeln att alla andra är idioter som agerar helt sporadiskt, och så får man agera efter det. Till exempel genom att följa trafiklärarens råd och svänga höger istället om det inte är helt tomt bakom.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra