FRA får jättegärna göra stickprovskontroller på vart hundrade mail jag skickar, eller var tusende eller vad nu tullen har för statistik på väsköppningskontrollerna.
Dom får givetvis kolla fler av mina mail om jag är misstänkt terrorsympatisk eller någonsin "haft något olagligt i väskan", det förväntar jag mig.
Men jag tror att du ganska snabbt skulle tröttna om alla skjortsömmar i allas väskor på alla flygningar skulle kontrolleras varje gång, utan hänvisning till vad dom söker.
Här handlar det om att all trafik ska screenas (efter vilka kriterier får vi inte veta) hela tiden, vad som leder till en närmare granskning får vi inte heller veta, vi får inte veta om vi har djupgranskats, om vi fortfarande är misstänkta för något och om dom ska bedriva fortsatt fördjupad granskning.
Sen kan systemet missbrukas, jösses vad det kan missbrukas, att söka efter vad som helst, vilket ord som helst, genom ett beslut som vi inte har någon insysn i.
Sedan så ska vi bedriva "utbyte" med andra länder, vad har dom för kriterier på vad som ska kollas?
Hur garanterar vi att inte dom hävdar att dom behöver en djupanalys av någon "misstänkt" av annnat än legitima skäl?
FRA har ju samma grundmetod. Man väljer ut vilka som skall granskas lite mer ingående, precis som tullen. Testa att flyga med arméns ullfrotté och slitna jeans till stanstedt...
Man vill ju söka efter högriskbeteenden, då blir det mer effektivt att gå in och kolla. Det är ju en fysisk orimlighet, för att inte tala om ineffektivitet, att gå in och dubbelkolla alla uppslag. Varje tulltjänsteman med självaktning letar ju och sätter en yrkesheder i att försöka ta så många fula fiskar som möjligt. Utan att för den skull ha tvingat tusentals lågriskresenärer att ha öppnat väskan. Men det hindrar ju inte att de står där och tittar ut över lokalen över alla som har anlänt, vare sig det sker via övervakningskameror eller "live".
I alla myndighetsutövningar så sker kontroller.
Man kan inte å ena sidan sitta på fikarasten och skälla på polisen för att de inte sätter dit pedofiler, om inte det samtidigt sker kontroller av internettrafiken med avseende på surfvanor. Det är ju i huvudsak så man nystar upp dessa hemska brott.
Givetvis så kan ju inte FRA berätta exakt hur de sorterar vilket som skall granskas närmare. FRA är en myndighet som i princip ALDRIG varit ute i blåsväder pga skandaler, trots 68år!!
Trots att denna myndighet har skyddat vår demokrati sedan Det är ju rätt så anmärkningsvärt efter 68sårs arbete dygnet runt för att skydda våra gränser. Personer på myndigheten blivit dödade av sovjetiska flygvapnet i tjänsten.
Jag kan bara säga att denna medvetna smutskastning som skett på en av våra mera plikttrogna myndigheter sedan andra världskriget tangerar till skamligt.
Att vräka skit och osanningar över vad som görs och hur funkar ju i all evighet. FRA kommer aldrig att avslöja hur och med vilka exakta sökbegrepp kontrollerna sker, så där kommer vi aldrig få svar. Bara där får man ju en klar indikation om att denna myndighet gör sitt jobb väl och har respekt för tystnadsplikt och integritet. Nämn någon annan svensk myndighet som vi kan säga det om...??
I de flesta andra länder så värdesätter man folk som jobbar med underrättelsearbete, men inte i Sverige. Här ser man IB-agenter i varje djäkla buske och när på en narcisistisk dröm om att just sitt eget liv skulle vara så förbannat intressant att ens dagliga e-post måste antagligen hela tiden läsas av folk på FRA. In your dreams...