Vänsterpöbeln härjar fritt!

Att ondgöra sig över FRA-lagen har många sidor, en nackdel är att många missar vad den egentligen är till för. Jag själv anser att FRA skall ges fullmakt att studera dessa sidor av samhället utan restriktioner. För att bevara demokratin måste man ibland skapa begränsningar i densamma.

Allt hänger ihop
FRA-lagen, extremistiska element med våld på schemat och polisens insatser eller förmågan till densamma. Jag utgår från att Säpo gör vad de kan, betvivlar starkt att de skulle hålla dessa extrema element bakom ryggen på något sätt.

Håller med föregående talare om att det är samma skit höger/vänster.

Det är svårt att generalisera finns idioter på båda sidor, likväl som det finns ytterst farliga element på båda sidor.

Säpo och polisen hade rätt att avlyssna misstänkta brottslingar långt innan FRA, skillnaden var bara att då krävdes någon forma av misstanke om brott som en domare ansåg vara tillräckliga innan dom fick avlyssna.

FRA ska avlyssna allt och alla, hela tiden!

Det är ett jävulskt ingrepp i den personliga integriteten.

Jag har inget emot att brottslingar får inskränkningar i sin personliga, och faktiskt i FN lagstadgade, rätt till privatliv.

Det har ju i stor skala kartlagts vänsterfolk tidigare, IB affären, låter den bekant?

Hur kul är det att få all sin privata e-post/internet-trafik läst och analyserad för att man har skrivit "följer du med och bombar bulten på lördag om inte snuten är där" och FRA filtret hickar till vid ordet "bomba" och "snuten"?

Last edited:
...

Hur kul är det att få all sin privata e-post/internet-trafik läst och analyserad för att man har skrivit "följer du med och bombar bulten på lördag om inte snuten är där" och FRA filtret hickar till vid ordet "bomba" och "snuten"?

Det gäller ju inte oss fattar du väl, det gäller ju dom[tm]. Vi har rent mjöl i påsen!

Apropå Hampus, som för övrigt hette Hannes, så såg jag Fredrik Malm på ARN igår. Något i mig sade att jag inte gillar honom, har för mig att han är gnällig? Eller är det bara ful han är? :va

Fredrik Malm är ett as. Och ful som stryk ja. Det är väl han den där rödhårige palestinafjanten du pratar om?

Hannes heter han ju ja! :D

Säpo och polisen hade rätt att avlyssna misstänkta brottslingar långt innan FRA, skillnaden var bara att då krävdes någon forma av misstanke om brott som en domare ansåg vara tillräckliga innan dom fick avlyssna.

Det är ett jävulskt ingrepp i den personliga integriteten.

Jag har inget emot att brottslingar får inskränkningar i sin personliga, och faktiskt i FN lagstadgade, rätt till privatliv.

Det har ju i stor skala kartlagts vänsterfolk tidigare, IB affären, låter den bekant?

Vill ju inte göra dig ledsen eller så men allt vi gör på internet är ju i princip öppet hela tiden. Så det där med att man skulle på någon sätt kunna vara privat på nätet finns ju inte i verkligheten. Ska du ha någon form av säkerhet så kör man krypterad e-post. Hur många gör det egentligen idag?
Den verkliga hotbilden är snarare grannens finniga 14-årig som har knäckt ditt trådlösa där du tyckte du var smart när du satte samma lösenord som på yngsta barnet...

De som jobbar på FRA är ju inga monster utan liv själva, de är otrogna, porrsurfar och slangar hem filmer precis som merparten svensson gör.
De är ju fullkomligt ointresserade av sådant som folk tror att de är intresserade av. Finns ju ingen verklighetsanknytning att det skulle bry sig om ett mail där man skriver att man ska bomba bulten på lördag. De har något mer avancerade sökfunktioner och intressen än så, dessutom så får de inte lämna sådan information vidare till polisen enligt de regler som gäller idag. Inte ens teoretiskt stämmer det resonemanget.

IB-affären har idag fått en form av neo-politisk tolkning där man framställer hela IB affären som något det inte var.

Det var sveriges regering i samarbete med andra partier som skapade IB i syfte om att stärka demokratin i en tid då det var en full realitet med stats-subversiv verksamhet som skulle ha kunnat leda till statskupp. KPMLR var ju inte precis samma sak som "nej till kärnkraft" om vi studerar deras agenda och partiprogram. Olagligt, jomenvisst. Var det helt förkastligt?
Nja, sanningen är inte svart eller vit, så länge som det finns element som vill rasera demokratin så måste man inskränka demokratin för att bevara den.
Vi ligger i Sverige på en bra kompromiss-nivå mellan skydd och integritet anser jag. Hotbilden är inte densamma som på 50-talet.

Jag vet att detta inte är lätt att diskutera i dagsläget då alla har förletts att tro på propagandan att FRA har som huvuduppgift att övervaka alla och gräva ner sig i privata snuskigheter. Sanningen är nog mer den att FRA är den myndighet som gör att vi kan sova gott på nätterna i förvissningen att folk jobbar dygnet runt med att försöka förhindra terrorism på svensk mark och mycket grov organiserad brottslighet. För att inte tala om IT-attacker och sonderingar mot svenska myndigheter och företag genomförda av andra länders enheter för elektronisk krigsföring och företagsspioneri.

Min åsikt, inte objektiv, men det är min...

De som jobbar på FRA är ju inga monster utan liv själva, de är otrogna, porrsurfar och slangar hem filmer precis som merparten svensson gör.

Samt snokar i andras privatliv lite godtyckligt på arbetstid.

Säg mig istället vad FRA ska vara bra för?

Tor du att självmordsbombarlägret i Åmål mailar hemmabasen i klarspråk i dagsläget?

Vad säger att inte en regering som är så hårda med att tvinga ut långtidssjukskrivna i arbetslivet att dom drar in bidraget för cancerpatienter bestämmer sig för att använda FRA till att jaga bidragsfuskare och svartjobbare om ett år eller så när FRA hypen har lagt sig?

Vad säger att dom inte väljer att filtrera och bokföra politiska åsikter om fem år?

VARFÖR ska alla övervakas, VARFÖR räcker det inte att övervaka folk man har misstankar mot?

Vad säger att inte en regering som är så hårda med att tvinga ut långtidssjukskrivna i arbetslivet att dom drar in bidraget för cancerpatienter bestämmer sig för att använda FRA till att jaga bidragsfuskare och svartjobbare om ett år eller så när FRA hypen har lagt sig?

Vad säger att dom inte väljer att filtrera och bokföra politiska åsikter om fem år?

Du har på det stora hela rätt i allt du skrivit om FRA, men du kan väl inte på fullt allvar mena att det bara är nuvarande regering som skulle kunna missbruka övervakningsmöjligheterna? Har du glömt epitetet "Bodströmsamhället" och vem det är uppkallat efter?

...
De är ju fullkomligt ointresserade av sådant som folk tror att de är intresserade av. ...

Det är fullkomligt ointressant om de är intresserade eller inte, eller om deras uppdragsgivare eller gud fader själv är intresserade eller inte;

De har inte med det att göra. Svårare än så är det inte.

Du har på det stora hela rätt i allt du skrivit om FRA, men du kan väl inte på fullt allvar mena att det bara är nuvarande regering som skulle kunna missbruka övervakningsmöjligheterna? Har du glömt epitetet "Bodströmsamhället" och vem det är uppkallat efter?

Bodström är ju otvivelaktigt en idiot när det kommer till de här frågorna.

Man kan ju även spinna vidare på det och fråga sig om man verkligen vill medverka till att statsmakten får en förfinad övervakningsapparat, betald och sanktionerad och klar. Vem vet vad det är för dårar som hamnar i regeringställning i framtiden. För att dra det till sin (något populistiska) spets så vill jag minnas att även gamle adolf kom till makten via val.

Ge exvis ärkefårskallen åkesson en ministerpost i framtiden med ett fullt utvecklat övervakningsystem där han kan sitta på sin fritid och kontrollera undersåtarnas ariska värderingar. Kul!

Last edited:

Nej hu nej, nästa regeringsskifte byts bara sökkriterierna ut, då registreras skatteplanerare och företagare som momsmyglar istället, och förmodligen extremhögern istället för extremvänstern.

Det som är extremhöger för en vänsterregering skiljer sig säkerligen mot vad en högerregering anser, och vice versa.

Inget av det där är som tur är sant så därför kan man sova gott även i natt. :banana

Inget av det där är som tur är sant så därför kan man sova gott även i natt. :banana

Vad är inte sant?

Att alla ska övervakas hela tiden?

Att filtret förmodligen kommer att sortera ut meddelanden baserat på vissa trigg-ord för att sedan skicka vidare för manuell granskning?

Att folk som har fasnat i filtret en gång kommer att övervakas extra noga?

Åfan, jag visste faktiskt inte att Markus var något större fan av Jimmie Å.

Jag har till och med startat en tråd om hur bra han klär sig så lite impad är jag allt!

Men det stämmer som korvgubbe skriver, Fredrik var den första i en lång rad politiker att gå in i debatt med Jimmie vilket så klart renderade i liberal-slakt men ändå skall vägas in till fördel för Den Fule i Dunjackan på ARN, kul att han öppnade pandoras box, right? :D

Finns ju mycket väl beskrivet i lagen och förarbetena till FRA-lagen om hur informationsinhämtningen skulle/kommer att gå till.

Skrönan om att enskilda FRA-medarbetare själva godtyckligt kan gå igenom privatlivet för svensson stämmer inte.

Det är ju mer objektivt att läsa på och sätta sig in i vad FRA-lagen säger och hur informationshämtningen går till istället för att spekulera eller gissa.
Det är ju angivet i lagen hur det är tänkt att säkerställa integritetsskyddet.

Då är ju egentligen Ipred-lagen något mer intressant, om man undrar hur saker och ting är tänkt att fungera. Sverige har ju dessutom satt en helt ny nivå för vad som får anses vara jäv eller inte...:rolleyes:

Bodström är ju otvivelaktigt en idiot när det kommer till de här frågorna.

Man kan ju även spinna vidare på det och fråga sig om man verkligen vill medverka till att statsmakten får en förfinad övervakningsapparat, betald och sanktionerad och klar. Vem vet vad det är för dårar som hamnar i regeringställning i framtiden. För att dra det till sin (något populistiska) spets så vill jag minnas att även gamle adolf kom till makten via val.

Ge exvis ärkefårskallen åkesson en ministerpost i framtiden med ett fullt utvecklat övervakningsystem där han kan sitta på sin fritid och kontrollera undersåtarnas ariska värderingar. Kul!

Du anar inte hur många tokar jag sagt detta till IRL.

Adolf tvingades bygga upp sin övervakningsapparat från grunden. Det tog inte särskilt lång tid, men jämfört med det övervakarsmörgåsbord som nu är serverat för nästa stjärnpsykopat i maktställning så fick han jobba hårt. Nu är allt klappat och klart för den i rätt maktposition som vill missbruka möjligheterna. :pangihuve

Vad är inte sant?

Att alla ska övervakas hela tiden?

Att filtret förmodligen kommer att sortera ut meddelanden baserat på vissa trigg-ord för att sedan skicka vidare för manuell granskning?

Att folk som har fasnat i filtret en gång kommer att övervakas extra noga?

Följande, som du skrev, är mig veterligen inte sant:

1. FRA ska avlyssna allt och alla, hela tiden!
  2. Hur kul är det att få all sin privata e-post/internet-trafik läst

Har jag fel? Visa lagtexen, tack.

Jag har till och med startat en tråd om hur bra han klär sig så lite impad är jag allt!

Men det stämmer som korvgubbe skriver, Fredrik var den första i en lång rad politiker att gå in i debatt med Jimmie vilket så klart renderade i liberal-slakt men ändå skall vägas in till fördel för Den Fule i Dunjackan på ARN, kul att han öppnade pandoras box, right? :D

Att inte ta debatten är ju bara dumt.:confused: Den som inte vågar argumentera för sina ståndpunkter måste rimligen vara övertygad om att dessa inte håller sträck. Debatt om SD:s hjärtefråga har alltför länge saknats i det här landet. Därmed inte sagt att SD:s ståndpunkt i saken är värd någon större uppmärksamhet i sig.

Följande, som du skrev, är mig veterligen inte sant:

1. FRA ska avlyssna allt och alla, hela tiden!
  2. Hur kul är det att få all sin privata e-post/internet-trafik läst

Vi gör som så, du postar listan på vilka som SKA avlyssnas, och vilka av deras mail som ska läsas.

Givetvis läser dom inte all e-post manuellt, lika givetvis kontrolleras mail som har torskat i screeningen manuellt, och givetvis kollar dom den personens övriga korrenspondans extra noga.

Eller vad har du fått för uppfattning om hur systemet är tänkt att fungera?

Debatt om SD:s hjärtefråga har alltför länge saknats i det här landet. Därmed inte sagt att SD:s ståndpunkt i saken är värd någon större uppmärksamhet i sig.

Fråga, vad är din uppfattning att SD's ståndpunkt är och vad baseras din uppfattning på?

Håll tillgodo.:)

Lag (2008:717) om signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet
Om författningen
Signalspaningens omfattning
(Rubriken införd g. Lag 2009:967.)

1 §
I försvarsunderrättelseverksamhet enligt lagen (2000:130) om försvarsunderrättelseverksamhet får den myndighet som regeringen bestämmer (signalspaningsmyndigheten) inhämta signaler i elektronisk form vid signalspaning. Signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet får endast ske i de fall regeringen eller en myndighet som anges i 4 § närmare har bestämt inriktningen av signalspaningen.

Signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet får ske endast i syfte att kartlägga

yttre militära hot mot landet,

förutsättningar för svenskt deltagande i fredsfrämjande och humanitära internationella insatser eller hot mot säkerheten för svenska intressen vid genomförandet av sådana insatser,

strategiska förhållanden avseende internationell terrorism och annan grov gränsöverskridande brottslighet som kan hota väsentliga nationella intressen,

utveckling och spridning av massförstörelsevapen, krigsmateriel och produkter som avses i lagen (2000:1064) om kontroll av produkter med dubbla användningsområden och av tekniskt bistånd,

allvarliga yttre hot mot samhällets infrastrukturer,

konflikter utomlands med konsekvenser för internationell säkerhet,

främmande underrättelseverksamhet mot svenska intressen, eller

främmande makts agerande eller avsikter av väsentlig betydelse för svensk utrikes-, säkerhets- eller försvarspolitik.

Om det är nödvändigt för försvarsunderrättelseverksamheten får signaler i elektronisk form inhämtas vid signalspaning även för att

följa förändringar i signalmiljön i omvärlden, den tekniska utvecklingen och signalskyddet, samt

fortlöpande utveckla den teknik och metodik som behövs för att bedriva verksamhet enligt denna lag. F (2009:967).

Fördjupning Specialmotivering Förarbeten
Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser Tidigare lydelse: 2008:717
SFS-Register

2 §
Inhämtning som sker i tråd får endast avse signaler som förs över Sveriges gräns i tråd som ägs av en operatör.

Fördjupning Förarbeten SFS-Register

2 a §
Inhämtning får inte avse signaler mellan en avsändare och mottagare som båda befinner sig i Sverige. Om sådana signaler inte kan avskiljas redan vid inhämtningen, ska upptagningen eller uppteckningen förstöras så snart det står klart att sådana signaler har inhämtats.

Första stycket tillämpas inte i fråga om signaler mellan sändare och mottagare på utländska statsfartyg, statsluftfartyg eller militära fordon. F (2009:967).

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser SFS-Register

Sökbegrepp

3 §
Inhämtning av signaler i tråd ska ske automatiserat. Sådan inhämtning får avse endast signaler som identifierats genom sökbegrepp. Även vid annan automatiserad inhämtning ska sökbegrepp användas för identifiering av signaler.

Sökbegreppen ska utformas och användas med respekt för enskildas personliga integritet och så att signalspaningen medför ett så begränsat integritetsintrång som möjligt. För sökbegrepp som är direkt hänförliga till en viss fysisk person gäller därutöver att de får användas endast om det är av synnerlig vikt för verksamheten. F (2009:967).

SFS-Register

Inriktning

4 §
I lagen (2000:130) om försvarsunderrättelseverksamhet finns bestämmelser om regeringens och myndigheters inriktning av sådan verksamhet. Inriktning av signalspaning får anges endast av regeringen, Regeringskansliet och Försvarsmakten.

Regeringen bestämmer inriktningen av den verksamhet som bedrivs enligt 1 § tredje stycket.

En inriktning av signalspaningen får inte avse endast en viss fysisk person. F (2009:967).

SFS-Register

Tillstånd

4 a §
Signalspaningsmyndigheten ska ansöka om tillstånd hos Försvarsunderrättelsedomstolen för signalspaning enligt 1 §. En sådan ansökan ska innehålla uppgifter om

det inhämtningsuppdrag som ansökan avser, med en närmare redogörelse för det behov som föranleder ansökan och uppgift om vilken inriktning uppdraget hänför sig till,

vilken eller vilka signalbärare avseende signaler i tråd som signalspaningsmyndigheten behöver ha tillgång till för att fullgöra uppdraget,

de sökbegrepp eller kategorier av sökbegrepp som är avsedda att användas vid inhämtningen,

vilken tid tillståndet ska gälla, och

de omständigheter i övrigt som myndigheten vill åberopa till stöd för sin ansökan. F (2009:967).

5 §
Tillstånd för signalspaning enligt visst inhämtningsuppdrag får lämnas endast om

uppdraget är förenligt med lagen (2000:130) om försvarsunderrättelseverksamhet och denna lag,

syftet med inhämtningen inte kan tillgodoses på ett mindre ingripande sätt,

uppdraget beräknas ge information vars värde är klart större än det integritetsintrång som inhämtning i enlighet med ansökan kan innebära,

de sökbegrepp eller kategorier av sökbegrepp som är avsedda att användas är förenliga med 3 §, och

ansökan inte avser endast en viss fysisk person. F (2009:967).

SFS-Register

5 a §
I ett tillstånd ska anges

det inhämtningsuppdrag för vilket inhämtning får ske,

vilken eller vilka signalbärare avseende signaler i tråd som signalspaningsmyndigheten ska få tillgång till för att fullgöra uppdraget,

vilka sökbegrepp eller kategorier av sökbegrepp som får användas vid inhämtningen,

den tid som tillståndet avser, och

de villkor i övrigt som behövs för att begränsa intrånget i enskildas personliga integritet.

Ett tillstånd får ges för högst sex månader från dagen för beslutet och kan efter förnyad prövning förlängas med högst sex månader i taget.

Om det för fullgörande av inhämtningsuppdrag för vilket tillstånd givits uppstår behov av tillgång till ytterligare signalbärare eller användning av andra tillståndspliktiga sökbegrepp, ska särskilt tillstånd sökas. Vid ansökan och prövning gäller 4 och 5 §§ i tillämpliga delar. Ett sådant tillstånd ska ha samma varaktighet som tillståndet för det inhämtningsuppdrag inom vilket tillgång till signalerna behövs eller sökbegreppen är avsedda att användas. F (2009:967).

5 b §
Om det kan befaras att inhämtande av Försvarsunderrättelsedomstolens tillstånd skulle medföra sådan fördröjning eller annan olägenhet som är av väsentlig betydelse för något av de i 1 § angivna syftena, får tillstånd till signalspaningen ges av den befattningshavare vid signalspaningsmyndigheten som regeringen föreskriver. Ett sådant tillstånd ska utformas i enlighet med 5 a §.

Har tillstånd lämnats enligt första stycket ska åtgärden genast anmälas skriftligen till Försvarsunderrättelsedomstolen. I anmälan ska skälen för åtgärden anges. Försvarsunderrättelsedomstolen ska skyndsamt pröva ärendet och, om den finner att det inte finns skäl för åtgärden, upphäva eller ändra beslutet. Om ett beslut enligt första stycket har upphört att gälla innan domstolen har prövat ärendet, ska signalspaningsmyndigheten anmäla åtgärden till kontrollmyndigheten.

Om Försvarsunderrättelsedomstolen upphäver eller ändrar ett beslut enligt första stycket ska upptagning eller uppteckning av uppgifter som redan inhämtats omgående förstöras i den utsträckning upptagningen eller uppteckningen kan hänföras till ändringen. F (2009:967).

6 §
Bestämmelser om Försvarsunderrättelsedomstolen finns i lagen (2009:966) om Försvarsunderrättelsedomstol. F (2009:967).

SFS-Register

Förstöringsskyldighet

7 §
Upptagning eller uppteckning av uppgifter som inhämtats enligt denna lag ska omgående förstöras om innehållet

berör en viss fysisk person och har bedömts sakna betydelse för verksamhet som avses i 1 §,

avser uppgifter för vilka tystnadsplikt gäller enligt 3 kap. 3 § tryckfrihetsförordningen eller 2 kap. 3 § yttrandefrihetsgrundlagen, eller som omfattas av efterforskningsförbudet i 3 kap. 4 § tryckfrihetsförordningen eller 2 kap. 4 § yttrandefrihetsgrundlagen,

omfattar uppgifter i meddelanden som avses i 27 kap. 22 § rättegångsbalken, eller

avser uppgifter lämnade under bikt eller enskild själavård, såvida det inte finns synnerliga skäl att behandla uppgifterna för syften som anges i 1 § andra stycket. F (2009:967).

SFS-Register

Rapportering

8 §
Underrättelser med uppgifter som inhämtats enligt denna lag ska rapporteras till berörda myndigheter i enlighet med vad som föreskrivs i lagen (2000:130) om försvarsunderrättelseverksamhet. Om uppgifterna berör en viss fysisk person, får rapporteringen endast avse förhållanden som är av betydelse i de hänseenden som anges i 1 § den lagen. F (2009:967).

SFS-Register

Internationellt samarbete

9 §
I lagen (2000:130) om försvarsunderrättelseverksamhet finns bestämmelser om internationellt samarbete på försvarsunderrättelseområdet.

Signalspaningsmyndigheten får för den verksamhet som anges i 1 § tredje stycket, enligt regeringens närmare bestämmande, etablera och upprätthålla samarbete i signalspaningsfrågor med andra länder och internationella organisationer. F (2009:967).

SFS-Register

Kontroll

10 §
Den myndighet som regeringen bestämmer (kontrollmyndigheten) ska kontrollera att denna lag följs. Kontrollen ska särskilt avse granskning av sökbegrepp som avses i 3 §, förstöring av uppgifter som avses i 7 § samt rapportering enligt 8 §.

Myndigheten får besluta att viss inhämtning ska upphöra eller att upptagning eller uppteckning av inhämtade uppgifter ska förstöras, om det vid kontroll framkommer att inhämtningen inte är förenlig med tillstånd meddelat enligt denna lag.

Myndigheten ska ledas av en nämnd vars ledamöter utses av regeringen för en bestämd tid, minst fyra år. Ordföranden och vice ordföranden ska vara eller ha varit ordinarie domare. Övriga ledamöter ska utses bland personer som föreslagits av partigrupperna i riksdagen. F (2009:967).

SFS-Register

10 a §
Kontrollmyndigheten är skyldig att på begäran av en enskild kontrollera om hans eller hennes meddelanden har inhämtats i samband med signalspaning enligt denna lag och, om så är fallet, huruvida inhämtningen och behandlingen av inhämtade uppgifter har skett i enlighet med lag. Kontrollmyndigheten ska underrätta den enskilde om att kontrollen har utförts. F (2009:967).

11 §
Inom signalspaningsmyndigheten ska det finnas ett råd med uppgift att utöva fortlöpande insyn i de åtgärder som vidtas för att säkerställa integritetsskyddet i signalspaningsverksamheten. Rådets ledamöter utses av regeringen för viss tid. Rådet ska rapportera sina iakttagelser till signalspaningsmyndighetens ledning och, om rådet finner att det finns skäl för det, till kontrollmyndigheten. F (2009:967).

SFS-Register

Underrättelseskyldighet

11 a §
Om det vid signalspaning enligt denna lag har använts sökbegrepp som är direkt hänförliga till en viss fysisk person, ska personen underrättas om detta, om inte annat följer av 11 b §. Underrättelsen ska innehålla uppgift om när inhämtningen skett och syftet med inhämtningen.

En underrättelse ska lämnas så snart det kan ske utan men för försvarsunderrättelseverksamheten, dock senast en månad efter att det inhämtningsuppdrag som föranlett inhämtningen avslutades. F (2009:967).

11 b §
Underrättelse enligt 11 a § får skjutas upp, om sekretess hindrar att underrättelsen lämnas. Har det på grund av sekretess inte kunnat lämnas någon underrättelse inom ett år från det att inhämtningsuppdraget avslutades, behöver någon underrättelse inte lämnas.

En underrättelse ska inte lämnas om inhämtningen uteslutande avser främmande makts förhållanden eller förhållanden mellan främmande makter. F (2009:967).

Övriga bestämmelser

12 §
I lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation finns bestämmelser om operatörers skyldighet att överföra signaler för att möjliggöra inhämtning enligt denna lag.

Endast kontrollmyndigheten ska ha rådighet över signalbärare innehållande sådana signaler som överförs i enlighet med de bestämmelser som avses i första stycket. Myndigheten ska ge signalspaningsmyndigheten tillgång till signalbärare endast i den utsträckning det följer av tillstånd enligt 5 a eller 5 b §. F (2009:967).

SFS-Register

12 a §
I lagen (2007:259) om behandling av personuppgifter i Försvarets radioanstalts försvarsunderrättelse- och utvecklingsverksamhet finns ytterligare bestämmelser om behandlingen av inhämtade personuppgifter. F (2009:967).

13 §
Beslut enligt denna lag får inte överklagas.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT