Vänner från öst!

Jag kan iallafall lova att jag inte skulle ge nyckeln till där jag ska bo till en bärplockare, eller låta dom göra nånting utan övervakning om där finns saker att stjäla. Polackerna är dock inte värst utan det är vitryssarna.

honkiie skrev:
Jag kan iallafall lova att jag inte skulle ge nyckeln till där jag ska bo till en bärplockare, eller låta dom göra nånting utan övervakning om där finns saker att stjäla. Polackerna är dock inte värst utan det är vitryssarna.
Personligen anser jag att arbetslösa pack är dom värsta.

Det vore ju faktiskt extremt fånigt att ge nyckeln till en bärplockare om man vill ha måleriarbete utfört.

Markus skrev:
Det vore ju faktiskt extremt fånigt att ge nyckeln till en bärplockare om man vill ha måleriarbete utfört.
Det vore iofs också dumt av bärplockarna att vara här vid den här tiden på året.

Däremot så finns det ofta bärplockare som kommer hit aldeles för tidigt, mitt på sommaren typ och blir tvungna att glida omkring och göra såna här grejer.

HanneZ skrev:
Har du någonsin hört talas om en arbetslös bärplockare?
Det beror på hur man ser det. Är du upprörd eller nånting? Jag menar iallafall att jag inte litar en sekund på människor från vitryssland eller polen som kommer och säsongsarbetar under sommaren/hösten iallafall.

Markus skrev:
Solan, är inte du fackligt aktiv? ;)

Nja...knappast fackligt aktiv, bara allmänt insatt. :)

Markus skrev:
...som dricker upp din sprit, kopierar dina hemnycklar, använder takfärg på väggarna och så vidare. :brynad

Lägenheten är tom så det finns ingen sprit att dricka upp, färg och övrigt material köper jag själv så det oroar jag mig inte för.

Ringo skrev:
Ja, tänk vad kul polacken har som sliter i din sketna lägenhet under julen. "Mer polacker åt folket" för att dom ska göra jobb som du är för lat för att utföra? Den här tråden är nervärderande. Du är vidrig.

För lat för att utföra? Är det inte därför vi har yrken som målare, snickare osv för att vi inte orkar göra det själva? Annars skulle dom ju inte behövas alls.
Det är ett fritt val för honom om han vill jobba på julafton eller inte och han valde att göra det.

Jag är vidrig? Alla har rätt till sin åsikt, även du.

För att det här inte ska misstolkas kan jag även lägga till att detta inte är något svartjobb.

honkiie skrev:
Det beror på hur man ser det. Är du upprörd eller nånting? Jag menar iallafall att jag inte litar en sekund på människor från vitryssland eller polen som kommer och säsongsarbetar under sommaren/hösten iallafall.

Upprörd? Nej! Litar på arbetslösa pack? Nej!

Blanco skrev:
Jo jag är knegare.... Men jag skulle aaaaldrig ligga med någons fru....
Inte ens om jag skulle hem till Fadde o jobba.... :D

Vadå "ens". Så du tycker hon ser bra ut ? :zpy

Solan skrev:
För att det här inte ska misstolkas kan jag även lägga till att detta inte är något svartjobb.

Då måste jag fråga hur mycket betalar du för dessa "polacker" och varifrån har du hyrt dom? :)

Ringo skrev:
Ja, tänk vad kul polacken har som sliter i din sketna lägenhet under julen. "Mer polacker åt folket" för att dom ska göra jobb som du är för lat för att utföra? Den här tråden är nervärderande. Du är vidrig.

Tänk om tänk rätt.
Varje sekund utför någon tjänster som du betalar för, direkt eller indirekt.
Väldigt ofta konsumerar du produkter som du inte tillverkat själv.

Ten-0 skrev:
Då måste jag fråga hur mycket betalar du för dessa "polacker" och varifrån har du hyrt dom? :)

Jag betalar dom 100kr/tim och får kvitto på det.
Moms och skatt betalar dom i Polen.
Min mamma och hennes bekanta har använt sig av firman så det blir väl svaret på "vartifrån jag hyrt dom". :) Dom dök bara upp, passande nog.

morlock skrev:
Så länge inget tillfaller staten så ser jag ingen skillnad på det.

Så du menar att om en anställd av tex. ett svenskt byggföretag utför ett arbete på entreprenad i Norge också skattefuskar om han betalar skatt i Sverige!?

Ett vanligt argument från folk (och fackförbund) är den här diskrimineringsgrejen. Dvs att arbetare från Öststaterna tjänar sämre och har sämre villkor diskrimineras. Däremot att säga att dom är tjuvaktiga, utför dåliga arbeten, är osmarta osv. är tydligen helt okej. Vad skulle hända om man slängde ur sig samma påståenden om ex. en mörkhyad!?

morlock skrev:
Så länge inget tillfaller staten så ser jag ingen skillnad på det.

Jag förstår att du är bitter, jag röstade också nej till EU. :rolleyes:
Men just i det här fallet så passar det mig.
Trots allt så är det ändå vi som slänger åt dom en F-skattesedel och låter dom jobba och flitiga hantverkare kan vi inte få för många av.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg