Vända frambromsar?

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Varför har många gamla race-hojar bromsoken framför gaffelbenen enl. bild?
:va

35ae_12.jpg


2078.jpg
 
Last edited:

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Kan tänka mig att det helt enkelt var av vissuell betydelse.
Man ville att det skulle synas att det var grymma grejer.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det var samma montage på de flesta äldre gatcyklar med skivbroms också, oken framför gaffelbenen.

En orsak till dagens placering kan ju bla vara att det bidrar till lägre tyngdpunkt.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Tyngdpunkt, visst men det är inte många mm det handlar om.
Kan iof. vara att det är bättre att ha den fysiska massan som bromsoken bidrar med bakom gaffelbenen i de högre farterna för att undvika vobbel.
Ser dock jävligt coolt och oldschool ut. :yoparty
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det tod ett tag att fatta att man får stummare bromsar om de "pressar" skivorna än om de "drar" som på bilderna.
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Hur blir det med bakbromsen?
jag har hört att det blir en jämnare inbromsning om oket hänger på undersidan mot en mer pulsande med oket uppe?
kan det stämma?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tryckspänningar i okets gods eller dragspänningar?

Jo det känner jag till. Men Teo reflekterade kring hur skivan upplever sin arbetsdag. Jag tror inte att skivan märker ngn skillnad.

Däremot kan man säkert designa okets och gaffelns infästningar ngt slankare om man monterar för tryck isf drag.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jo det känner jag till. Men Teo reflekterade kring hur skivan upplever sin arbetsdag. Jag tror inte att skivan märker ngn skillnad.

Däremot kan man säkert designa okets och gaffelns infästningar ngt slankare om man monterar för tryck isf drag.

Skivan skiter i det.
Oket påstods vibrera lättare när de satt framför.
Största anledningen till att de hamnade bakom benen, tror jag är att det är lättare att byta hjul.
Att PRavdelningen hittar på ovidkomande låtsasförtjänster är vanligt.
Hur många här tror att radielt monterade bromsok har någon annan praktisk fördel än att det är lätt att använda samma ok till olika skivdiameter?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jo det känner jag till. Men Teo reflekterade kring hur skivan upplever sin arbetsdag. Jag tror inte att skivan märker ngn skillnad.

Däremot kan man säkert designa okets och gaffelns infästningar ngt slankare om man monterar för tryck isf drag.

Skivan skiter i det, beläggen lika så och även reflexen man måste ha bak för att genomgå besiktning. Friktionen, däremot mellan de två förstnämda samt förmedlingen av denna till högerhanden bryr sig.

:fyllisar
 
Last edited:

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Vilken magisk fördel skulle det ha att plocka i skruvarna från ett annat håll?

Infästningen gör att oket inte kan vrida sig kring sitt fästplan då det ligger i samma riktning som bromskivans plan. När fästplanet för oket ligger vinkelrätt mot bromskivans plan kan det tendera att vrida sig kring fästet vid extremt hård körning. Det jag hört i alla fall.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vilken magisk fördel skulle det ha att plocka i skruvarna från ett annat håll?

Konstruktionen är dels en följd av USD-gafflarna. På dessa ger radialinfästningar en mer ändamålsenligt infästning om man vill avsluta gaffelrörest glidyta lång ned. Sedan ger det tydligen även en styvare och mer neutral infästning av oket. Med vanliga infästningar (som på gamhojarna ovan) så blir det lättare reaktionskrafter som får oket att vrida sig ngt över skivan och gör bromsarna olinjärare. Kraftlinjen blir tex inte rak genom skruvförbandet när skruvarna ligger tvärs kraftriktningen. Jag var nyfiken själv när jag såg radialmonterade ok och frågade ISR-Acke om vad fördelarna var.
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Skivan skiter i det, beläggen lika så och även reflexen man måste ha bak för att genomgå besiktning. Friktionen, däremot mellan de två förstnämda samt förmedlingen av denna till vänsterhanden bryr sig.

:fyllisar

Vilken hand är god dag-handen då?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top